Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Nieuwe dieselmotor. Welke opties?

Nieuwe dieselmotor. Welke opties? 03 aug 2021 08:43 #1311083

  • Noorden
  • Noorden's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
We zijn opzoek naar een nieuwe diesel voor een zeilboot van ongeveer 4000 kilo met saildrive
Tot nu toe spreken ons qua prijs timray en solé wel aan. Wat zou u kiezen of wat heeft u recent gekozen? Hoe kan het dat timray duizenden euro's goedkoper zijn dan vetus, yanmar en penta? Verschil tussen nanni en solé?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe dieselmotor. Welke opties? 03 aug 2021 09:15 #1311098

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3583
Noorden schreef :
We zijn opzoek naar een nieuwe diesel voor een zeilboot van ongeveer 4000 kilo met saildrive
Tot nu toe spreken ons qua prijs timray en solé wel aan. Wat zou u kiezen of wat heeft u recent gekozen? Hoe kan het dat timray duizenden euro's goedkoper zijn dan vetus, yanmar en penta? Verschil tussen nanni en solé?

Timray is een in China geproduceerde motor. Zal ook wel lang mee gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe dieselmotor. Welke opties? 03 aug 2021 09:34 #1311100

  • TomS
  • TomS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 398
Wat voor merk saildrive staat er nu in, wil je alleen de motor of ook de saildrive vervangen?
De huidige niet te reviseren?
Een ander merk betekent mogelijk ook een aanpassing van de fundatie en de vraag is of een andere motor in de (over het algemeen) beperkte ruimte, past. De prijs van de motor motor is 1 onderdeel, bij je afweging zal je tevens naar de inbouwkosten motor moeten kijken. Daar hangt ook een aardig prijskaartje aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe dieselmotor. Welke opties? 03 aug 2021 09:37 #1311102

Kijk ook eens naar Betamarine, gemariniseerde kubota motors, volgens mij ook redelijk van prijs.

Ik heb momenteel wel problemen met die van mij :-) Maar volgens mij in principe prima blokjes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe dieselmotor. Welke opties? 03 aug 2021 09:42 #1311105

Wat saildrive heb je?
Allereerst moeten de betreffende leveranciers een adapter aanbieden voor de oude saildrive. O.a. Vetus , Sole , Betadiesel en waarschijnlijk ook Drinkwaard (de dezelfde Mitsubishi motoren aanbied als vetus en sole) doen dat .Ten tweede heb je vrijwel zeker ook een andere schroef nodig omdat de nieuwe motoren bij hogere toerentallen werken( meestal 3600 rpm) dan de oudere ( 3000 of 2600 rpm) waardoor je een kleinere schroef met minder spoed nodig hebt . De overbrengverhouding van je saidrive ligt immers vast.
Je kunt natuurlijk ook een motor inclusief saildrive bestelen maar dan komt er wel €2000 of meer bij.
In ieder geval zou ik voor 4000 kg een motor voro minimaal 4500 kg nemen ( immers , die 4000 kg is zonder bemanning en uitrusting) . Dat wordt dan ca. 18-20 pk, tenminste als je ook de rompsnelheid wilt kunne bereiken . Hangt ook af van je vaargebied.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe dieselmotor. Welke opties? 03 aug 2021 10:11 #1311118

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 920
Dat zijn een hoop vragen.

Een aantal jaren geleden stonden wij voor een soortgelijke keus. Boot is wat zwaarder (14 ton) en we hebben een vaste schroefas. Saildrive kan ik je niets over zeggen. Misschien heb je er iets aan.

Voor wat betreft Timray, daar was ik gauw klaar mee. Vage referenties naar gebruikte techniek van gerenommeerde merken. Voor mij een bedrijf dat goedkope chinese blokken mariniseert met goedkope onderdelen. Daar is de prijs dan ook naar.
Ik hoop, indien nodig, over 20 jaar nog een redelijke kans te hebben onderdelen te kunnen kopen. Die kans achtte ik bij Timray laag, dus maar wat dieper in de buidel tasten.


Verder zoekend vond ik in het wat betaalbaarder segment een tweedeling.

Mariniseerders met basisblokken van Mitsubishi (Bijv. Sole, Vetus, Craftsman, Drinkwaard) en bedrijven die gebruik maken van Kubota (Beta Marine, Nanni, SCAM).

Hoewel ik gecharmeerd ben van de Kubota blokken wilde het tussen mij en de Nederlandse importeur van Beta Marine niet vlotten. Nanni en SCAM vond ik vanwege de meerprijs niet interessant.
Toen in de Mitsubishi hoek gekeken, in eerste instantie vond ik Craftsman en Sole het meest aantrekkelijk. Vetus had in het vermogen dat wij wilden geen Mitsubishi en Drinkwaard vond ik een wat vreemd verhaal met allerlei verschillende aanbiedingen.
Toen voor een Sole mini 74 een mooie aanbieding gekregen bij Bakker in IJlst. Daarvoor gekozen. Overall zeer tevreden ermee, tot nu toe 1 probleem gehad. De motorsteunen waren binnen korte tijd versleten, na vervanging voor een ander type loopt alles als een zonnetje.
Laatst bewerkt: 03 aug 2021 10:12 door swblom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwe dieselmotor. Welke opties? 03 aug 2021 10:15 #1311120

@swblom: ben even benieuwd welk type motorsteunen eronder zaten en wat het nu is geworden?
Laatst bewerkt: 03 aug 2021 10:22 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe dieselmotor. Welke opties? 03 aug 2021 10:29 #1311123

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 920
Deze waren origineel meegeleverd:




En deze zijn het geworden:


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe dieselmotor. Welke opties? 03 aug 2021 10:52 #1311132

  • Noorden
  • Noorden's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
swblom schreef :
Dat zijn een hoop vragen.

Haha ja sorry, zoek een wat brede discussie. Na twee dagen motoren vergelijken heb ik echt geen idee wat wijsheid is.. Aan de ene kant heb je yanmar, penta en vetus met motoren voor zo'n 10k en andere de andere kant heb je Timray met opties vanaf 4k.

Iedereen bedankt voor de alternatieven waar ik nog niet van had gehoord zoals beta marine en drinkwaard.

Ik ga maar eens wat bellen met aantal leveranciers.

Uit welke basis blokken valt er tegenwoordig te kiezen? Kubota, Mitsubishi.. Is een penta blok echt een volvo motor?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe dieselmotor. Welke opties? 03 aug 2021 11:02 #1311135

Noorden schreef :
Is een penta blok echt een volvo motor?

Nee , de scheepsmotoren in ieder geval al heel lang niet meer.
Ik dacht tegenwoordig Perkins maar het kan zijn dat dat inmiddels een ander merk is.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe dieselmotor. Welke opties? 03 aug 2021 11:37 #1311142

Let ook goed op waar de onderdelen zitten waar je bij moet kunnen voor onderhoud, oliefilter, impeller etc.
Niet dat je basis keuze daar vanaf moet hangen, maar het kan meewegen bij 2 vergelijkbare motoren (zelfde basisblok, andere marinisering.

Over Drinkwaard motoren, onze ervaring is dat de de marinisering met goede spullen wordt gedaan. JABSCO impeller pomp, Bowman warmtewisselaar etc. Standaard Gates V-snaar. Onderdelen niet duur.
Ik vind dat de kabelboom en connectors wel netter en beter kan. Maar niet dramatisch.
Service is wel goed van Drinkwaard. Je kan ze gewoon bellen en krijgt snel iemand aan de lijn met kennis.

De Mitsubishi L3e (27pk) kost zonder keerkoppeling €5445,-

Vetus zijn vergelijkbaar (maar wel veeeel betere handleidingen). Ook mooier instrumentenpaneel bijvoorbeeld. (Drinkwaard voldoet, Motometer instrumenten, maar niks fancy)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe dieselmotor. Welke opties? 03 aug 2021 12:27 #1311160

sjoerd1981 schreef :
Let ook goed op waar de onderdelen zitten waar je bij moet kunnen voor onderhoud, oliefilter, impeller etc.
Niet dat je basis keuze daar vanaf moet hangen, maar het kan meewegen bij 2 vergelijkbare motoren (zelfde basisblok, andere marinisering.

Goed voorbeeld van zoiets is de marinisatie avn de mittsubishis van Sle , Vetus en drinkwaard. VBij de erste twee zit de koelwaterpomp op een onmogelijek plek aan d ezijkant waar je slecht bij kunt, bij drinkwaard voroop en heel makkelijk te bereiken.
Ad


Laatst bewerkt: 03 aug 2021 12:29 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe dieselmotor. Welke opties? 08 aug 2021 23:21 #1312805

  • berzerk
  • berzerk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 68
Voor dezelfde keuze gestaan. Voor Betamarina gekozen, geen moment spijt van gehad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe dieselmotor. Welke opties? 09 aug 2021 00:13 #1312806

Yellow Boat schreef :
Bij de erste twee zit de koelwaterpomp op een onmogelijek plek aan d ezijkant waar je slecht bij kunt, bij drinkwaard voroop en heel makkelijk te bereiken.
Ad
Dat hangt volledig van de layout van je motor ruimte af en het zal dus van boot tot boot verschillen wat het handigste is.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe dieselmotor. Welke opties? 09 aug 2021 02:42 #1312808

Ik heb drinkwaard zijn eigen motor gekozen.
Dat is een mitsubishi blok die ze zelf hebben omgebouwt voor een boot.
Alle anderen merken als venus en enzz gebruiken ook een mitsubishi blok.
Er worden ook hyhundai blokken geleverd.

Maar waarom niet voor hybride blok?

betamarine.co.uk/he-hybrid-propulsion/

Dit model is ingebouwt bij mij.

www.drinkwaard.com/scheepsmoto...m452-scheepsmotoren/

zuinig dan een non geblazen motor .
Krachtige dan een zwaarde blok die groter is.

Er was ook een bedrijf die levert een 3 cylinder geblazen versie
Was goedkoper en had je ook dik 40pk vs een non turbo 4cylinder.
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Laatst bewerkt: 09 aug 2021 02:51 door account op verzoek verwijderd 1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe dieselmotor. Welke opties? 09 aug 2021 07:36 #1312844

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 920
@ Suijkerbuijk, je schrijft dat je een Drinkwaard motor hebt en post een Craftsman. Dan ga je dus precies voorbij aan de verschillen in de marinisatie. (waarbij ik niet wil zeggen dat de Drinkwaard slecht is, hij is in ieder geval anders)

Iets anders is dat jij als ik me niet vergis een motorboot hebt waarbij de motor meestal lang zal draaien. Bij een zeilboot is veel van het gebruik kortsondig (haven in/uit, brug) Hierbij komt de motor niet fatsoenlijk op temperatuur.
Toen ik op zoek was heb ik me door de diverse deskundigen laten vertellen dat ik dan niet voor een turbo moet kiezen. Dit ivm condens en smering.

De door jou voorgstelde Hybride is dan wel weer leuk. Je doet de korte stukjes electrisch en de lange stukken fossiel. De investering was toen ik keek voor mij uit verhouding. Ook is voor veel zeilboten het extra gewicht van de accu's an de extra ruimte niet haalbaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe dieselmotor. Welke opties? 09 aug 2021 11:53 #1312962

Drinkwaard heeft ook marine power diesels wat valt daar over te zeggen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe dieselmotor. Welke opties? 09 aug 2021 12:43 #1312979

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
Yellow Boat schreef :
Goed voorbeeld van zoiets is de marinisatie avn de mittsubishis van Sle , Vetus en drinkwaard. VBij de erste twee zit de koelwaterpomp op een onmogelijek plek aan d ezijkant waar je slecht bij kunt, bij drinkwaard voroop en heel makkelijk te bereiken.

Dat de waterpomp op een Vetus-mitsubishi blok op een hopeloze plek zit (tenzij je het blok via een hondekooi bereikbaar maakt) is zonder meer een feit!
Maar als het blok nog moet worden ingebouwd kun je de originele schroefjes die het pomphuisdeksel op z'n plaats houden, vervangen door zogenaamde pin-wings, die het bereiken van de impeller een stuk makkelijker maken:
www.klaas-mulder.nl/product-pi...pump+10+32+x+m5-3920
Laatst bewerkt: 09 aug 2021 12:44 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe dieselmotor. Welke opties? 09 aug 2021 12:45 #1312980

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14906
Wat je kiest heeft ook te maken met het soort schip wat je hebt. Wij hebben na 4-5 jaar onze nieuwe twee cilinder lange slag direct ingespoten diesel vervangen voor een over vierkante indirect ingespoten drie cilinder. De resonanties in ons lichte composiet gebouwde boot van de klassieke stamper waren niet te harden. Verder scheelde het 50kg. Wat ook wel welkom was.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe dieselmotor. Welke opties? 09 aug 2021 12:51 #1312982

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6994
Al gedacht aan een kleine Farymann? Geen koelkanalen, maar een kunststof koelmantel, dus geen gevaar van kapotvriezen. Hoeft dus ‘s winters geen antivries in. Geen aandrijfsnaren, maar alternator rectstreeks op het vliegwiel. Inpellerpompje aan de voorkant rechtstreeks op de as. Kleppendeksel goed bereikbaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe dieselmotor. Welke opties? 09 aug 2021 13:34 #1312994

Wadloper schreef :
Yellow Boat schreef :
Goed voorbeeld van zoiets is de marinisatie avn de mittsubishis van Sle , Vetus en drinkwaard. VBij de erste twee zit de koelwaterpomp op een onmogelijek plek aan d ezijkant waar je slecht bij kunt, bij drinkwaard voroop en heel makkelijk te bereiken.

Dat de waterpomp op een Vetus-mitsubishi blok op een hopeloze plek zit (tenzij je het blok via een hondekooi bereikbaar maakt) is zonder meer een feit!
Maar als het blok nog moet worden ingebouwd kun je de originele schroefjes die het pomphuisdeksel op z'n plaats houden, vervangen door zogenaamde pin-wings, die het bereiken van de impeller een stuk makkelijker maken:
www.klaas-mulder.nl/product-pi...pump+10+32+x+m5-3920

Klopt , die heb ik zelf ook gehad maar het blijft door de positie van de brandstofpomp , het oliefilter en de oliepeilstok erg lastig ze te bevestigen tenzij je hele dunne vingers hebt . Later heb ik deze gekocht ( www.dedieseldokter.nl/a-549167...efje-m4/#description ) en die vind ik toch wat handiger.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe dieselmotor. Welke opties? 09 aug 2021 13:57 #1313010

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3583
jerry schreef :
Al gedacht aan een kleine Farymann? Geen koelkanalen, maar een kunststof koelmantel, dus geen gevaar van kapotvriezen. Hoeft dus ‘s winters geen antivries in. Geen aandrijfsnaren, maar alternator rectstreeks op het vliegwiel. Inpellerpompje aan de voorkant rechtstreeks op de as. Kleppendeksel goed bereikbaar.

Veel te zwak voor een boot van 4 ton ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe dieselmotor. Welke opties? 09 aug 2021 14:03 #1313017

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6994
Je hebt gelijk: te zwak voor een boot van 4000 kg. Ik vergat nog een voordeel van de Farymann: geen oliefilter maar spatsmering.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe dieselmotor. Welke opties? 09 aug 2021 19:20 #1313124

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
Zonder alle commentaren door te lezen.

Timray zou ik ver weg van blijven. Heb er (als monteur) een aantal gezien, en laat ik het zo zeggen, ik was niet zo onder de indruk......

Ik werk bij een vetus dealer. Prima motoren (Mitsubishi), maar als nadeel dat service delen in een zeilboot vaak slecht bereikbaar zijn.

Volvo Penta, D1 of D2 serie, zijn in de basis Perkins motoren. Zijn goed onderdelen voor te krijgen en zijn goede motoren. Voordeel is de Multi-v-riem welke minder slijt en minder stof geeft dan een traditionele v-snaar. Groot nadeel vindt ik persoonlijk de prijs van onderdelen bij Volvo en de problemen met de MDI box, die nog steeds niet opgelost lijken.

Beta Marine, fijne motoren, Kubota basis, service delen aan de voorkant en dus vaak goed bereikbaar. Voorzien van multi-v-snaar IPV traditionele v-snaar. Nette prijs, onderdelen goed verkrijgbaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe dieselmotor. Welke opties? 09 aug 2021 20:06 #1313139

  • Rick88
  • Rick88's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 56
Wij stonden een paar jaar geleden voor de zelfde keuze voor onze Dehler optima92. Deze weegt ook zo’n 4000kg. Wij hebben er toen voor gekozen om de Volvo penta MD11C met 100S saildrive te vervangen voor een Yanmar 3YM20 met SD25 saildrive. Ik weet het, het is zeker niet de goedkoopste motor. Tot nu toe geen seconden spijt, motor loopt heerlijk rustig.
Dehler Optima92 Pimpernel (1976, Bouw nr. 509)
Jachthaven De Schapenput (De Heen, NB)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.186 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl