sjoerd1981 schreef :
Allereerst bedankt voor alle reacties!
Tja, bij langdurig starten loopt m’n motor inderdaad vol water. Net als iedere diesel met natte uitlaat.
En ja, ik heb een beluchter, waterlock, en zwanehals. Maar dat helpt echt niet hoor, om water te voorkomen bij langdurig starten (kijk maar ff naar het plaatje van Suijkerbuijk).
Bij langdurig starten helpt maar 1 ding (denk ik), en dat is ff koelwaterafsluiter dicht. (En heel snel weer open als tie start).
Maargoed, dat was het issue niet. Starten doet ie. Dus ook deze week na een nacht van 11 graden ofzo, en buitentemperatuur was ongeveer 17 graden.
En heb hiervoor een bootje gehad met een Farymann, die was inderdaad direct ingespoten.
Maar deze niet, dus ik dacht dat je dan altijd moet voorgloeien.
Maar moraal van het verhaal: het hoeft dus niet persé. Is blijkbaar puur een starthulp. Ik dacht: misschien gaan de stiften wel kapot als ik niet gloei (vervuiling ofzo). Maar zo te horen niet. Da’s mooi.
Nee de stiften gaan niet kapot.
En door de hoge temp zijn ze zelf reinigent .
Alleen met motoren die slecht lopen door ouderdom.
Kan zo stift wel gaan vervuilen en dan interne verbranden bij gloeien omdat de vuil gaat isoleren.
Dit zie je vaak bij indirecte diesels die olie mee verbranden.
De stiften en de indirecte kamer vervuilen door slechte verbranding .
Maar goed als dat gebeurt word het tijd om de motor te gaan vervangen.
Tip die ik wel mee kan geven is af en toe een diesel reinger te gebruiken.
In een auto gooien we dat in de tank.
Bij de boot kan je beter wat via een losse 10l tank laten zuigen.
Dit zorgt voor schonen kleppen , injectoren en ook de gloeistiften .
Niet de hele fles in die 10l gooien maar mengen op 40l op 1 flesje .