Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Voorgloeien altijd nodig?

Voorgloeien altijd nodig? 04 aug 2021 20:26 #1311577

Toen ik deze week de motor startte, liep ik mijn gebruikelijke start-ritueel af:

- accuschakelaar op stand “1”
- dieselkraan onder de tank open
- koelwaterafsluiter open
- snelle check wierpot en rond de motor
- accuvoltage ok

En starten maar!
Sleutel om, en motor slaat gelijk aan (gelukkig zoals gebruikelijk).
Koelwater uit uitlaat, alles ok dus...
Toch had ik het gevoel iets vergeten te zijn, maar wist niet wat...

Nu herinner ik het me: ik heb helemaal niet voorgegloeid! Nul, niks. Gewoon steenkoude motor (was nog vroeg), maar motor sloeg direct aan...

Ik dacht eigenlijk dat bij een motor met gloeistiften en voorwervelkamer gloeien noodzakelijk is om te starten? Of is dat dus niet zo? Tot nu toe ook altijd netjes voorgegloeid, maar zonder ging het starten net zo snel...
Is het eigenlijk slecht om niet voor te gloeien?

Motor is een Mitsubishi L2e, 20 jaar oud.
Laatst bewerkt: 04 aug 2021 20:27 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorgloeien altijd nodig? 04 aug 2021 20:30 #1311580

Waarom zou niet voorgloeien slecht zijn, wanneer dit niet nodig is voor een vlotte start? Ik kan geen reden bedenken. Je motor is juist in goede conditie!
Laatst bewerkt: 04 aug 2021 20:31 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorgloeien altijd nodig? 04 aug 2021 20:32 #1311581

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Ik gloei mijn 15 jaar oude yanmar 2ym15 zelden voor.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorgloeien altijd nodig? 04 aug 2021 20:45 #1311585

Voorgloeien is nooit nodig en nergens goed voor. Kost alleen maar tijd en stroom.
Niet-voorgloeien maakt niks kapot en kan geen kwaad.
TENZIJ de motor zonder voorgloeien niet of moeizaam tot z'n eerste ontbranding komt, dan is voorgloeien dus wel gewenst.
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorgloeien altijd nodig? 04 aug 2021 20:55 #1311590

Een diesel is een zelf ontbrander.
Dat word gezegt maar is niet helemaal waar.
De gloeistiften zorgen er voor dat de diesel makkelijker kan verbranden.
Zeker met een koude start en koud weer zoals in de winter.
Is voor gloeien een goed idee .
De motor kan dus makkelijker aan slaan.

De gloeistiften zijn zo gemaakt dat ze makkelijk kunnen na gloeien bij elke diesel zelf ontploffing .

Dus waar dienen ze voor als basis ?
Voor gloeien dat de motor makkelijk aanslaat dus minder lang nodig om de startmotor te gebruiken.
Na gloeien na elke zelfverbranding , dit zorgt er voor dat de diesel makkelijker kan verbranden en schoner kan verbranden.

Dan heb je twee soorten diesel motoren
Een directe diesel cylinder inspuiting .
Een indirecte diesel eigen kamer in spuiting.

Werking zie link
www.dieselhub.com/tech/idi-vs-di.html

Meeste boot motoren en zeker de jaren 80 hebben en indirect diesel systeem.

Persoonlijk lekker voor gloeien zodat de diesel makkelijk kan verbranden en geen verbrands aanslag in de kamer opbouwt .
In plaats starten en wachten tot de gloei stiften op temperatuur zijn door zelf verbranding .
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorgloeien altijd nodig? 04 aug 2021 21:10 #1311593

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3588
Dieseltjes met een voorkamer (indirecte inspuiting) hebben een lagere compressiedruk.
Tijdens starten loopt daarom de temperatuur van de gecomprimeerde lucht niet hoog genoeg op om de ingespoten brandstof te doen ontbranden. Deze motoren hebben daarom gloeispiralen. Als ze eenmaal lopen is compressie temperatuur hoog genoeg om de brandstof te laten ontbranden.
Als de motor gelopen heeft en nog warm is , is voorgloeien tijdens starten meestal niet nodig. Voorgloeien is dus niet altijd nodig.
Direct ingespoten diesels hebben een hogere compressiedruk zodat de gecomprimeerde lucht heet genoeg wordt om de ingespoten brandstof te laten ontbranden.
B.v.
Kleine farymann direct ingespoten,geen gloeispiralen.
Volvo Penta MD2010 enz. Voorkamer indirect ingespoten. Wel gloeispiralen
Laatst bewerkt: 04 aug 2021 21:19 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorgloeien altijd nodig? 04 aug 2021 21:18 #1311595

  • snets
  • snets's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 36
Onze diesel trok op zeker ogenblik zeewater binnen na het langdurig starten zonder voorgloeien. Gevolg was een dure reparatie.
De mecanicien was formeel, altijd voorgloeien.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorgloeien altijd nodig? 04 aug 2021 21:22 #1311596

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16770
Onze VP 2030 start echt niet zonder gloeien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorgloeien altijd nodig? 04 aug 2021 21:23 #1311597

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3588
snets schreef :
Onze diesel trok op zeker ogenblik zeewater binnen na het langdurig starten zonder voorgloeien. Gevolg was een dure reparatie.
De mecanicien was formeel, altijd voorgloeien.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Goed advies van monteur, aan iemand die vermoedelijk vergeten is dat er gloeispiralen op z'n motor zitten om de motor koud te starten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorgloeien altijd nodig? 04 aug 2021 21:26 #1311599

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3588
holtere schreef :
Onze VP 2030 start echt niet zonder gloeien.

Klopt, maar hij start wel zonder gloeien als hij nog warm is nadat je hem gestopt hebt.
Bij mij vanmiddag starten zonder gloeien ongeveer 3 uur nadat ik hem gestopt had.
Laatst bewerkt: 04 aug 2021 21:35 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorgloeien altijd nodig? 04 aug 2021 21:34 #1311601

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16770
Ok, warm of enigzins warm wel maar koud vind ie niet fijn.
Koude start gloei ik gewoon een tel of 8, aanraken en lopen dan ook na een winterstop.
Laatst bewerkt: 04 aug 2021 21:35 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorgloeien altijd nodig? 04 aug 2021 22:08 #1311605

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7639
Motor Vetus M2O2 van 2012.
Of en hoe lang dat ik de motor laat voorgloeien hangt bij mij af van de buitentemperatuur.
Als het buiten warmer is dan 20 graden, laat ik het voorgloeien meestal achterwege. Bij een temperatuur van minder dan 20 graden laat ik 5 seconden bij minder dan 10, 10 seconden voorgloeien bij temperaturen onder de 5 graden nog iets langer.
Dat lijkt goed te werken, motor start snel.
Zonder voorgloeien wil mijn motor bij temperaturen onder de 5 graden niet goed starten, weet ik omdat net na de inbouw een probleempje had, (losse connector, waardoor er geen spanning naar de gloeikaarsen ging.)

Dus is voorgloeien altijd nodig ?
Hangt van de motor en van de buitentempeartuur af.
Maar als je kunt, doe het maar, het kan in ieder geval geen kwaad.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorgloeien altijd nodig? 04 aug 2021 22:14 #1311608

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18134
snets schreef :
Onze diesel trok op zeker ogenblik zeewater binnen na het langdurig starten zonder voorgloeien. Gevolg was een dure reparatie. De mecanicien was formeel, altijd voorgloeien.
Dit heeft niets met wel of niet voorgloeien te maken. Iedere diesel die je lang start zonder dat de motor gaat lopen (door welke oorzaak dan ook) pompt op een gegeven moment koelwater via de uitlaatbocht en de uitlaatpoorten de cilinder(s) in. Dit komt omdat er geen gasdruk is om het koelwater via de uitlaat naar buiten te blazen. De uitlaat loopt vol water en vroeger of later loopt het je cilinder in. dat is meestal het einde van ofwel je pakkingen, ofwel je kleppen, ofwel je zuigerstang(en), ofwel je krukas, ofwel een combinatie daarvan.

Als een motor slecht start altijd de inlaatkraan dichtzetten en pas weer open als de motor loopt. Natuurlijk kan voorgloeien helpen bij het starten (daar is het voor bedoeld immers), maar het is niet de oplossing om waterslag te voorkomen. Overigens zijn er ook genoeg dieseltjes waarbij voorgloeien niet nodig en niet mogelijk is, zoals veel Yanmars. Maar zoals gezegd, ook als je diesel die mogelijkheid wel heeft is het niet verplicht om het te gebruiken. Als je motor goed aanslaat kan je het prima achterwege laten.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorgloeien altijd nodig? 04 aug 2021 22:46 #1311611

Sorry iedere diesel die je langdurig start daar loopt koelwater in?????? Natuurlijk. :whistle:

Ik hoop niet dat dit serieus is bedoeld?




Grt. Mark




Verzonden vanaf mijn iPad zonder tapatalk.
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorgloeien altijd nodig? 04 aug 2021 23:43 #1311615

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18134
Nee, niet iedere diesel. Luchtgekoelde diesels niet, diesels met droge uitlaat of kielkoeling ook niet. Maar diesels die gekoeld worden met buitenwater (en dat zijn veruit de meeste), ja die wel. Waarom denk je dat ik niet serieus ben?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 04 aug 2021 23:52 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorgloeien altijd nodig? 05 aug 2021 00:12 #1311616

ilCigno schreef :
Nee, niet iedere diesel. Luchtgekoelde diesels niet, diesels met droge uitlaat of kielkoeling ook niet. Maar diesels die gekoeld worden met buitenwater (en dat zijn veruit de meeste), ja die wel. Waarom denk je dat ik niet serieus ben?

Opgezocht .
Ja het kan maar dan hebben ze geen volgende onderdelen geplaats

A ) beluchtige
B )zwanehals
C ) waterlock .

Dus in tegendeel als je een zwanenhals plaats.
Kan er geen water in de motor komen.

Bij ouwe constructie of zelf bouw van droge naar natte uitlaat niet op de juiste manier geupdate of bij geplaats.

NA studeren van het plaatje snap ik waarom er water in de motor kan komen.
De motor draait rond en er word dan niks verbrand maar de motor zuigt nog steeds lucht aan.
Via de uitlaatkleppen word er toch druk langzaam opgebouwt .
Deze duwt dan langzaam de terugslag klep open.
Hoewel de zwanehals dat zal moeten voorkomen kan de water niet goed weg stromen uit de uitlaat.
Door de schokken van de waterpomp stroom de zwanehals over richting te uitlaatspruitstuk .
Omdat de motor lucht heeft opegbouwt maar niet sterk genoeg ismom de water weg te duwen en dan de terug slag klep open staat .
Loopt de boel in zuiger.
Dit gebeurt alleen met motoren die onder de waterpijl liggen in de boot.


dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Laatst bewerkt: 05 aug 2021 03:11 door account op verzoek verwijderd 1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorgloeien altijd nodig? 05 aug 2021 01:12 #1311618

Allereerst bedankt voor alle reacties!

Tja, bij langdurig starten loopt m’n motor inderdaad vol water. Net als iedere diesel met natte uitlaat.

En ja, ik heb een beluchter, waterlock, en zwanehals. Maar dat helpt echt niet hoor, om water te voorkomen bij langdurig starten (kijk maar ff naar het plaatje van Suijkerbuijk).
Bij langdurig starten helpt maar 1 ding (denk ik), en dat is ff koelwaterafsluiter dicht. (En heel snel weer open als tie start).

Maargoed, dat was het issue niet. Starten doet ie. Dus ook deze week na een nacht van 11 graden ofzo, en buitentemperatuur was ongeveer 17 graden.
En heb hiervoor een bootje gehad met een Farymann, die was inderdaad direct ingespoten.
Maar deze niet, dus ik dacht dat je dan altijd moet voorgloeien.

Maar moraal van het verhaal: het hoeft dus niet persé. Is blijkbaar puur een starthulp. Ik dacht: misschien gaan de stiften wel kapot als ik niet gloei (vervuiling ofzo). Maar zo te horen niet. Da’s mooi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorgloeien altijd nodig? 05 aug 2021 03:00 #1311619

sjoerd1981 schreef :
Allereerst bedankt voor alle reacties!

Tja, bij langdurig starten loopt m’n motor inderdaad vol water. Net als iedere diesel met natte uitlaat.

En ja, ik heb een beluchter, waterlock, en zwanehals. Maar dat helpt echt niet hoor, om water te voorkomen bij langdurig starten (kijk maar ff naar het plaatje van Suijkerbuijk).
Bij langdurig starten helpt maar 1 ding (denk ik), en dat is ff koelwaterafsluiter dicht. (En heel snel weer open als tie start).

Maargoed, dat was het issue niet. Starten doet ie. Dus ook deze week na een nacht van 11 graden ofzo, en buitentemperatuur was ongeveer 17 graden.
En heb hiervoor een bootje gehad met een Farymann, die was inderdaad direct ingespoten.
Maar deze niet, dus ik dacht dat je dan altijd moet voorgloeien.

Maar moraal van het verhaal: het hoeft dus niet persé. Is blijkbaar puur een starthulp. Ik dacht: misschien gaan de stiften wel kapot als ik niet gloei (vervuiling ofzo). Maar zo te horen niet. Da’s mooi.

Nee de stiften gaan niet kapot.
En door de hoge temp zijn ze zelf reinigent .
Alleen met motoren die slecht lopen door ouderdom.
Kan zo stift wel gaan vervuilen en dan interne verbranden bij gloeien omdat de vuil gaat isoleren.
Dit zie je vaak bij indirecte diesels die olie mee verbranden.
De stiften en de indirecte kamer vervuilen door slechte verbranding .
Maar goed als dat gebeurt word het tijd om de motor te gaan vervangen.

Tip die ik wel mee kan geven is af en toe een diesel reinger te gebruiken.
In een auto gooien we dat in de tank.
Bij de boot kan je beter wat via een losse 10l tank laten zuigen.
Dit zorgt voor schonen kleppen , injectoren en ook de gloeistiften .
Niet de hele fles in die 10l gooien maar mengen op 40l op 1 flesje .
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorgloeien altijd nodig? 05 aug 2021 07:09 #1311642

suijkerbuijk schreef :
Opgezocht .
Ja het kan maar dan hebben ze geen volgende onderdelen geplaats

A ) beluchtige
B )zwanehals
C ) waterlock .

Dus in tegendeel als je een zwanenhals plaats.
Kan er geen water in de motor komen.

Bij ouwe constructie of zelf bouw van droge naar natte uitlaat niet op de juiste manier geupdate of bij geplaats.

NA studeren van het plaatje snap ik waarom er water in de motor kan komen.
De motor draait rond en er word dan niks verbrand maar de motor zuigt nog steeds lucht aan.
Via de uitlaatkleppen word er toch druk langzaam opgebouwt .
Deze duwt dan langzaam de terugslag klep open.
Hoewel de zwanehals dat zal moeten voorkomen kan de water niet goed weg stromen uit de uitlaat.
Door de schokken van de waterpomp stroom de zwanehals over richting te uitlaatspruitstuk .
Omdat de motor lucht heeft opegbouwt maar niet sterk genoeg ismom de water weg te duwen en dan de terug slag klep open staat .
Loopt de boel in zuiger.
Dit gebeurt alleen met motoren die onder de waterpijl liggen in de boot.



Sjonge, jonge, wat staat hier een berg onzin.
Laatst bewerkt: 05 aug 2021 07:10 door CaptainRob.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorgloeien altijd nodig? 05 aug 2021 07:25 #1311651

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18134
suijkerbuijk schreef :
Dit gebeurt alleen met motoren die onder de waterpijl liggen in de boot
Daar heeft het niets mee te maken, noch met alle andere zaken die je noemt. Als je de motor start pompt de koelwaterpomp (impellerpomp) koelwater in de uitlaat. Als er geen gasdruk is om dat weg te blazen loopt de uitlaat (inclusief dempers, waterlocks etc) vol met water. Zodra het waterpeil in de uitlaat boven de uitlaatbocht komt te staan loopt het via de uitlaatpoort de cilinder in, met fatale gevolgen. Er is maar één remedie: de inlaatkraan van het koelwater tijdelijk dicht zetten als de motor niet snel wil starten. En weer open zodra de motor loopt. Mocht je dat vergeten, dan is de schade van een kapotte impeller véél kleiner (en zelf op te lossen) dan de schade die optreedt als er water in de cilinder(s) stroomt.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.159 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl