Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Yahama 8pk bbm valt vol vermogen naar stationar

Yahama 8pk bbm valt vol vermogen naar stationar 18 aug 2021 14:35 #1316297

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3607
Al even de zoek functie benut en kwam 1 draad uit 2013 tegen met soort gelijk euvel.
N\a ca 10 min op half vermogen/ 5kn gevaren te hebben en daarna vol gas gegeven ( was m'n log aan t kalibreren) smoort de motor.
Alleen op iets meer dan stationair/ 1,5kn terug naar de haven.
Zodra ik gas bij gaf, smoorde de motor en sloeg af.
Wel direct elektrisch starten (telkens!)
Na afgemeerd te zijn, nog eens geprobeerd en nu bleek dat met de choke in werking/ handel uitgettrokken, wel vol last en in versnelling voor/achteruit de motor goed draaide.
Tijdens het terugduwen van de choke, smoorde de motor weer..
Kap er af, niets te zien wat mij vreemd leek.. choke handel beweegt normaal (wat is normaal?)
Brandstof is RON 98, en nieuw, tank schoon.
geen roken, koelwater straal amper warmer dan buiten water. Rode lampje brand niet.
Voorheen altijd starten, voor vertrek even warm laten lopen, daarna rustig varen voor ca 10-15 min, dan onder zeil.



Mijn redeneringen:
1) choke remt lucht toevoer, verrijkt mengsel, normaal bij warme motor smoort ie
2) doordat ie nu wel op choke loopt 2 optie:
- Valse lucht, door choke wordt mengels weer armer en loopt de motor
- te weinig brandstof, door de goede werking vd choke optimaal mengsel en draait ie goed. Echter, dan verwacht ik niet dat bij te weinig brandstof er ook vol vermogen gedraaid kan worden..

Iemand een suggestie waar te zoeken?

JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yahama 8pk bbm valt vol vermogen naar stationar 18 aug 2021 14:56 #1316307

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Carburateur en sproeiers schoon ? Desnoods ultrasoon (laten) reinigen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yahama 8pk bbm valt vol vermogen naar stationar 18 aug 2021 18:21 #1316370

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2653
Lucht in je systeem. Of juist gebrek aan beluchting.
Heeft de motor een externe of een interne tank of beide?
Bij beide is het belangrijk dat er lucht de tank in kan. Hiervoor zit er op de interne tank een ontluchtings kraantje op de tankdop.
Je kunt de werking controleren door als het probleem zich voordoet de tankdop los te draaien. Hoor je dan lucht de tank in stromen dan werkt de ontluchting niet. De motor zou dan zonder tankdop wel prima moeten lopen.
Bij een externe tank wil er nog wel eens een slang poreus zijn of er komt door een slechte afdichting bij een slangklem lucht in je systeem. Uiteindelijk komt die ook in je carburateur en krijg je de genoemde problemen.
Heb je een externe tank dan:
- zou je kunnen kijken of het probleem zich ook voor doet als je naar de interne tank omschakelt.
-zou je iedere vijf minuten even in de knijpbal kunnen knijpen. Is je slang ergens lek dan blijft ie met knijpen goed lopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yahama 8pk bbm valt vol vermogen naar stationar 18 aug 2021 18:33 #1316372

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3607
Ben net nog even wezen testen:
Als ik de luchtinlaat enigzins afsluit met een doek, draait de motor zonder choke vol belast, 5 min laten draaien.haal je de doek weg, slaat ie af.
Geloof dus niet dat het brandstof tekort is, maar teveel lucht.
Kan alleen nergens ontdekken waar valse lucht aangezogen kan worddn.
Slangen lijken allemaal in goede staat.
Hdb een externe tank en mijn eerste idee was idd omderdruk, dus dop los, maar hielp nix.
JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yahama 8pk bbm valt vol vermogen naar stationar 18 aug 2021 19:44 #1316388

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2653
Teveel lucht voor de hoeveelheid brandstof. Of te weinig brandstof voor de hoeveelheid lucht. Is maar net hoe je het benoemd.
Bedoel je met vol belast vol gas met de schroef aan, of alleen vol gas?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yahama 8pk bbm valt vol vermogen naar stationar 18 aug 2021 19:52 #1316392

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3607
Vol gas, schroef in voor cq achteruit.
Als de brandstoftoevoer beperkt zoi zijn, zou die mi niet vollast kunnen draaien.
JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yahama 8pk bbm valt vol vermogen naar stationar 18 aug 2021 20:02 #1316397

  • Ruud
  • Ruud's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 193
Ik zou denken dat de carburateur niet helemaal schoon is al is het misschien nog zo onwaarschijnlijk. Als je de luchtinlaat afknijpt met die doek dan boots je toch min of meer een chokeklep na. De onderdruk van de motor zuigt dan meer brandstof door de halfverstopte sproeier omhoog en dan klopt je mengselverhouding weer waardoor het toerental weer omhoog kan gaan. Dat verklaart het gedrag vermoed ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yahama 8pk bbm valt vol vermogen naar stationar 18 aug 2021 20:07 #1316398

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3607
Maar, kan een motor dan , zonder de normale hoeveelheid lucht te krijgen wel belast ol vermogen draaien?
JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yahama 8pk bbm valt vol vermogen naar stationar 18 aug 2021 20:15 #1316403

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2653
Dat hangt van de schroef af. Misschien levert de motor maar 6pk met de hoeveelheid lucht en brandstof, maar is dat net genoeg om het maximale toerental te halen.
Het kan ook zijn dat je door die doek een grotere onderdruk in de carburateur creëert waardoor er dus harden aan de brandstof gezogen wordt, maar waardoor de lucht ook sneller door de kleine opening stroomt dan normaal door het grote gat. De hoeveelheid lucht met de doek er voor hoeft dus niet persé minder te zijn dan dat de motor door het grote gat naar binnen zuigt. Alleen is het drukverschil wat groter en daardoor de luchtsnelheid hoger.
Dan heeft de motor dus toch zijn normale hoeveelheden lucht en brandstof.
Ik zou je brandstoffilter even controleren.
Heeft de motor ook een interne tank dan zou ik ook even kijken hoe de motor het op die tank doet.
Je zou bij de externe tank ook constant langzaam in de knijpbal kunnen blijven knijpen. Blijft de motor dan wel goed lopen dan zit het probleem in het stuk tot de vlotter kamer. Maakt dat allemaal niets uit dan zou ik het inderdaad in de carburateur zelf zoeken.
Laatst bewerkt: 18 aug 2021 20:20 door Rikken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yahama 8pk bbm valt vol vermogen naar stationar 18 aug 2021 20:24 #1316408

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3607
Filter lijkt schoon.
Tijdens het varen heb ik diverse keren op de balg geperst (zeer krachtig), zonder dat dit invloed had..

Maar zal morgen voor de zekerheid de leidingen en filter checken cq vervangen.
JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yahama 8pk bbm valt vol vermogen naar stationar 18 aug 2021 20:34 #1316412

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8414
Welke kleur heeft je bougie als hij na 10 minuten terugvalt naar stationair?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yahama 8pk bbm valt vol vermogen naar stationar 19 aug 2021 12:21 #1316580

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3607
Opgelost:sproeier verstopt,verder alles schoon.
Draait weer als vanouds, dank voor het meedenken,
JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.147 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl