Al even de zoek functie benut en kwam 1 draad uit 2013 tegen met soort gelijk euvel.
N\a ca 10 min op half vermogen/ 5kn gevaren te hebben en daarna vol gas gegeven ( was m'n log aan t kalibreren) smoort de motor.
Alleen op iets meer dan stationair/ 1,5kn terug naar de haven.
Zodra ik gas bij gaf, smoorde de motor en sloeg af.
Wel direct elektrisch starten (telkens!)
Na afgemeerd te zijn, nog eens geprobeerd en nu bleek dat met de choke in werking/ handel uitgettrokken, wel vol last en in versnelling voor/achteruit de motor goed draaide.
Tijdens het terugduwen van de choke, smoorde de motor weer..
Kap er af, niets te zien wat mij vreemd leek.. choke handel beweegt normaal (wat is normaal?)
Brandstof is RON 98, en nieuw, tank schoon.
geen roken, koelwater straal amper warmer dan buiten water. Rode lampje brand niet.
Voorheen altijd starten, voor vertrek even warm laten lopen, daarna rustig varen voor ca 10-15 min, dan onder zeil.
Mijn redeneringen:
1) choke remt lucht toevoer, verrijkt mengsel, normaal bij warme motor smoort ie
2) doordat ie nu wel op choke loopt 2 optie:
- Valse lucht, door choke wordt mengels weer armer en loopt de motor
- te weinig brandstof, door de goede werking vd choke optimaal mengsel en draait ie goed. Echter, dan verwacht ik niet dat bij te weinig brandstof er ook vol vermogen gedraaid kan worden..
Iemand een suggestie waar te zoeken?
JB