Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: piepsignaal bij starten stopt niet

piepsignaal bij starten stopt niet 08 okt 2021 22:09 #1331587

Het lijkt jou dan bijzonder, maar dat is toch echt wel zo: met een kapot lampje gaat de alternator niet laden… Dat is ook de reden dat er een lampje opzit dat juist uitgaat als de alternator gaat laden, want zo werkt het nou eenmaal…

Dat lampje zorgt voor een stroom door de alternator zodat die ‘start’. Het maakt dus ook wel wat uit wat voor lampje het is, de stroom die er doorheen gaat moet wel hoog genoeg zijn, anders start de alternator alsnog niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

piepsignaal bij starten stopt niet 09 okt 2021 05:37 #1331595

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1243
De logica achter achter dit schijnbare mysterie (waarom dat lampje zo belangrijk kan zijn) kun je lezen op pagina 40 van dit uitstekende boekje, in het hoofdstukje 'Excitation'. Voor de liefhebber ;-)

www.devill.net/Infos/Electrici...ternatorhandbook.pdf
geloof niet alles wat je denkt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

piepsignaal bij starten stopt niet 09 okt 2021 05:56 #1331598

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6439
Heel misschien dat een ledlampje gaat werken, maar waarschijnlijk is de stroom te laag. In combinatie met een weerstand (50 á 100 ohm 5 Watt) kan wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

piepsignaal bij starten stopt niet 09 okt 2021 21:10 #1331711

ReinierZeilt schreef :
Het lijkt jou dan bijzonder, maar dat is toch echt wel zo: met een kapot lampje gaat de alternator niet laden… Dat is ook de reden dat er een lampje opzit dat juist uitgaat als de alternator gaat laden, want zo werkt het nou eenmaal…

Dat lampje zorgt voor een stroom door de alternator zodat die ‘start’. Het maakt dus ook wel wat uit wat voor lampje het is, de stroom die er doorheen gaat moet wel hoog genoeg zijn, anders start de alternator alsnog niet.

Bij mijn motor zijn de laadstroomcontrole lampdraad en de bekrachtiging van het velddraad apart.
Dit lijkt mij ook de meest handige manier, anders ben je afhankel8jk van een lamp van 10cent of je accu laad of niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

piepsignaal bij starten stopt niet 10 okt 2021 07:09 #1331736

Thijsnoort schreef :
ReinierZeilt schreef :
Het lijkt jou dan bijzonder, maar dat is toch echt wel zo: met een kapot lampje gaat de alternator niet laden… Dat is ook de reden dat er een lampje opzit dat juist uitgaat als de alternator gaat laden, want zo werkt het nou eenmaal…

Dat lampje zorgt voor een stroom door de alternator zodat die ‘start’. Het maakt dus ook wel wat uit wat voor lampje het is, de stroom die er doorheen gaat moet wel hoog genoeg zijn, anders start de alternator alsnog niet.

Bij mijn motor zijn de laadstroomcontrole lampdraad en de bekrachtiging van het velddraad apart.
Dit lijkt mij ook de meest handige manier, anders ben je afhankel8jk van een lamp van 10cent of je accu laad of niet.

Dat heeft Vetus heel simpel opgelost met een weestandje paallel aan het lampje.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

piepsignaal bij starten stopt niet 10 okt 2021 08:56 #1331766

Thijsnoort schreef :
Bij mijn motor zijn de laadstroomcontrole lampdraad en de bekrachtiging van het velddraad apart.
Dit lijkt mij ook de meest handige manier, anders ben je afhankel8jk van een lamp van 10cent of je accu laad of niet.

Waarom 2 componenten in een systeem stoppen als het met 1 (zelfs beter) werkt? Het lampje moet aangaan als je start en uitgaan als de alternator is opgestart. Gebeurt een daarvan niet, dan is er iets niet goed. Hoe simpel kan het zijn?

Anders ben je afhankelijk van een lampje van 10 cent en een weerstand (neem ik aan) van 1 cent. Beide kunnen stuk ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

piepsignaal bij starten stopt niet 23 okt 2021 07:54 #1334562

Het bleek inderdaad het lampje op het dashboard te zijn. Nu was deze niet te vervangen (zat op een printplaat) dus een nieuwe gemonteerd, 5 W. Leek de oplossing, echter na een paar keer starten, ontstond hetzelfde probleem, vervolgens lampje 1,2 w gemonteerd en deed het weer prima, echter na 10 tal keer starten wederom zelfde probleem.( elke keer bleef het lampje van de accu gewoon branden) Vervolgens een weerstand van 15 ohm gemonteerd. Leek de oplossing maar ook hierbij na zo'n 10 keer starten wederom geen toerental en niet laden. Dynamo is vernieuwd overigens
Ra ra.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

piepsignaal bij starten stopt niet 23 okt 2021 08:34 #1334571

Een 1,2W lampje laat waarschijnlijk te weinig stroom door om het laden te starten.
Een lampje van 10W zou dan de oplossing kunnen zijn.

Een licht diode in plaats van een lampje zal niet werken, die laten veel te weing stroom door.
Laatst bewerkt: 23 okt 2021 08:38 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

piepsignaal bij starten stopt niet 23 okt 2021 17:33 #1334695

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27134
Een 3 of 5 watt lampje zou ik een beter compromis vinden. Of een 5w weerstand parallel b.v.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

piepsignaal bij starten stopt niet 23 okt 2021 19:13 #1334708

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7428
Calidris schreef :
Een 3 of 5 watt lampje zou ik een beter compromis vinden. Of een 5w weerstand parallel b.v.

Ja een weerstand, ( en een ledje of lampje parallel zoals Vetus het heeft uitgevoerd ) zou het probleem moeten oplossen. Of een passend lampje .
Maar blijkbaar is er meer aan de hand, aangezien dit een aantal keren wel werkt en daarna niet meer.
Alternator is al vervangen.

Volgende vraag, staat er genoeg spanning op de riem die de alternator moet aandrijven, of is de riem versleten, bevuilt met olie, ? ? ? waardoor deze slipt en de alternator niet meedraait ?

Draait de alternator wel goed mee als het piepen niet ophoud ?

Wat gebeurd er als je de koppeling uitschakelt en wat extra toeren geeft met de gashandel ?
Stopt het piepen dan wel ?

Zijn de elektrische verbindingen goed, zitten alle draden goed vast ?
( Vooral omdat je meld dat het een aantal malen goed ging met een nieuw lampje doet me vermoeden dat er mogelijks een bedradingsprobleem zit. Bedrading eens kritisch nakijken, niet alleen de aansluitingen maar de hele kabelboom. En met name de connector aan het dashboard. )
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 23 okt 2021 19:21 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

piepsignaal bij starten stopt niet 23 okt 2021 19:57 #1334717

In diverse generatormerken zit een zo genoemde "triodiode" een heel kleine diode brug die die de regelaar direct vanuit de generator aanstuurt.

Eenmaal de bekrachtiging gestart door de stroom via het lampje, neemt die diodebrug de bekrachtiging over.

Gaat het lampje stuk, dan levert deze diode brug het stroompje voor de bekrachtiging van de generator.
De accuspanning is dan niet meer maatgevend, maar de generator spanning.

Zit er zo´n diodebrug in de generator en is die in orde?
Laatst bewerkt: 23 okt 2021 19:58 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

piepsignaal bij starten stopt niet 23 okt 2021 20:40 #1334731

Is gek dat de lampjes het doen met een aantal keer starten en dan niet meer laden. Het lampje wat erin zat was minimaal en absoluut geen 3 of 4 volt. Aangezien het kapotte lampje was gekoppeld aan de buzzer, doet deze het nu niet meer. weet niet hoeveel weerstand de buzzer geeft. Maar gan morgen 10 w lampje proberen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

piepsignaal bij starten stopt niet 23 okt 2021 20:42 #1334732

Ga ik eens informeren, vlgs mij zit ie wel op de generator van mijn andere motor. Maar op deze heb ik hem nooit gezien. ZOu kunnen dat deze de problemen veroorzaakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

piepsignaal bij starten stopt niet 24 okt 2021 09:33 #1334790

Ga ik eens informeren, vlgs mij zit ie wel op de generator van mijn andere motor. Maar op deze heb ik hem nooit gezien. ZOu kunnen dat deze de problemen veroorzaakt.

Wanneer je op de trio doelt, die zit ingebouwd in de genrator, zie je niet vanaf de buitenkant.

En het lampje is gewoon voor dezelfde spanning als de accu, maar een 5W lampje kan maar 0,4 A doorlaten, Net genoeg, soms net te weinig om de generator op gang te brengen.
Die trio kan de stroom leveren aan de regelaar die groot genoeg is voor vol generator vermogen.
Dat zal tussen 2A en 5A liggen bij onze generatoren verwacht ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

piepsignaal bij starten stopt niet 24 okt 2021 20:49 #1334880

  • egenolf
  • egenolf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 198
Lampje moet circa 12 volt / 5 watt of desnoods 10 watt zijn, maar geen 1 watt. Een LED gaat echt niet werken, die laat veeel te weinig stroom door. Maar omdat het lampje kennelijk steeds kapot gaat krijgt het waarschijnlijk meer op zijn donder dan 12 volt, en ontstaan er ergens rare spanningspieken... meten met een multimeter over het lampje.
Wat kan de oorzaak daarvan zijn??
Dat duidt toch op een fout in de dynamo of de regelaar. Maar omdat die reeds vervangen zijn, is dat ook onwaarschijnlijk.
Ik zou ook nog eens goed checken naar de aardverbinding van de dynamo. Wellicht is het een massa vrije dynamo en is de aardverbinding niet goed. De min van de dynamo (D-)moet echt heel stevig aan de min van de startaccu zijn aangesloten. Als dt niet helemaal goed is, raakt de regelaar geheel van de leg, en gaat hij onvoorspelbaar op en af regelen met alle gevolgen van dien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

piepsignaal bij starten stopt niet 24 okt 2021 21:23 #1334887

Dank voor je antwoord. Lampje is niet stuk, dat blijft gewoon branden, alleen laad ie niet meer en geeft geen toerental meer aan. De eerste keren nog wel , telkens rond de 10 eerste starten), resp bij 5 w, 1,2 en laatste keer bij 15 ohm weerstandje, maar daarna scheidt ie er elke keer mee uit. Ook met 1,2 W deed ie het de eerste 10-12 keren prima. Laatste keer startte die nog wel en laadde gewoon bij, maar n aeen minuut of 10 zag ik de toerentel langzaam inzakken en op 0 eindigen.
Laatst bewerkt: 24 okt 2021 21:24 door Milliways.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

piepsignaal bij starten stopt niet 25 okt 2021 15:43 #1335050

Vandaag de plus en min even kort op elkaar gedrukt. Toerental liep op en laadde ook weer ??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

piepsignaal bij starten stopt niet 25 okt 2021 18:48 #1335107

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7428
Milliways schreef :
Vandaag de plus en min even kort op elkaar gedrukt. Toerental liep op en laadde ook weer ??

Welke plus en min ? Van de alternator, van de accu ?
Dan mag je blij zijn dat je nog leeft.
Welke plus en min dus ? Of liever gezegd wat heb je juist gedaan ?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 25 okt 2021 18:49 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

piepsignaal bij starten stopt niet 25 okt 2021 18:52 #1335108

ha ha , zo technisch ben ik nog wel ;) Nee de plus naar het lampje toe en de min naar de toerenteller .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

piepsignaal bij starten stopt niet 25 okt 2021 18:58 #1335115

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7428
Milliways schreef :
ha ha , zo technisch ben ik nog wel ;) Nee de plus naar het lampje toe en de min naar de toerenteller .

Ok dus eigenlijk alleen het lampje kortgesloten.
Dan kreeg de alternator terug voldoende stroom om zijn rotorveld te bekrachtigen en werkte die alternator weer. Zodra de alternator werkt, levert deze zelf de spanning om te blijven werken tot de motor gestopt wordt.
Het lijkt er toch op dat ergens een probleem zit in je motor besturingspaneel, of in je bedrading.
Waardoor je alternator geen of te weinig stroom krijgt om het rotor magnetischveld op te bouwen.
( maar enkele seconden tot de alternator zelf spanning opwekt. )
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

piepsignaal bij starten stopt niet 30 okt 2021 15:06 #1336223

Als ik em kkort heb kortgesloten, trilt mijn toerenteller licht en ook de geleverde spanning flucueert heel erg van 1 to 20,30 Amp. Misschien kan je hier iets mee ??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

piepsignaal bij starten stopt niet 30 okt 2021 19:00 #1336264

Dat kortsluiten lijkt me niet echt verstandig, er kan/gaat een enorme stroom lopen, en daar zijn die draadjes niet voor gemaakt.

Je hebt een spanning in Volt en een stroom in Ampère…. :huh:
Welke fluctueert er? Ik neem aan de stroom, want een spanning tussen 1 en 20,30 volt is zeker echt foute boel (ik vermoed zelfs onmogelijk).
Als de stroom zo varieert, kan dat ook komen omdat je accu helemaal vol is. Dan moet ‘ie echter wel beginnen met een hoge stroom en daarna inzakken. Als het andersom is, of de stroom varieert echt de hele tijd, dan is er iets mis met de regelaar van de alternator.

Hoe meet je overigens die stroom?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

piepsignaal bij starten stopt niet 31 okt 2021 12:59 #1336453

Zowel de naald van mijn voltmeter op het dashboard trilt iets , als ook mijn ampere/voltmeter van de accu's varieert behoorlijk 13, 10 tot 14.20 , en ampere's van van 2 tot 9 amp. bij niet al te hoog toerental.
Ik tik alleen de plus en min even kort aan, net als anders ook zou gebeuren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

piepsignaal bij starten stopt niet 31 okt 2021 14:05 #1336457

Als je (soms) 10 volt meer, dan is OF je accu stuk, OF er is een flinke belasting ingeschakeld. Mogelijk ergens sluiting in de regelaar van de alternator ofzo? Geen idee of dat kan…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

piepsignaal bij starten stopt niet 31 okt 2021 14:11 #1336460

Is de laadstroom niet altijd rond de 13.20 V ? De dynamo is nieuw
Laatst bewerkt: 31 okt 2021 14:34 door Milliways.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.270 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl