Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Lang doorstarrten koelwatertoevoer afsluiten

Lang doorstarrten koelwatertoevoer afsluiten 26 aug 2021 16:52 #1318899

  • Ber
  • Ber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1146
niet met sommetjes en grafieken komen mannen, dit zijn de feiten

1. oorzaak vinden, was al gemeld
2. waterslag kan
3. accu kapot starten
4. startmotor te warm en kapot, voel maar eens hoe heet deze wordt
5. impellor wordt goed droog zonder water en verbrokkeld in je water systeem en dan heb je een ander probleem.

groeten Ber
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lang doorstarrten koelwatertoevoer afsluiten 26 aug 2021 17:13 #1318908

  • elixer
  • elixer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 804
Allen bedankt voor de input.
De principiele vraag, treedt het probleem ook bij intercooling, is door jullie in overgrote meederheid bevestigend beantwoord.

De achterliggende situatie aan de vraag is dat er sprake is geweest van wanprestatie door een bedrijf.(dieseltank vol smerigheid). Met als gevolg te lang doorstarten, met waterslag en vermoedelijk fundamentele schade aan de motor als resultaat.

Wat mij betreft mag dit topic gesloten worden.

Paul
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lang doorstarrten koelwatertoevoer afsluiten 26 aug 2021 17:17 #1318909

  • Ber
  • Ber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1146
wat een dood doender weer, topics sluiten, leden blokkeren, verbannen wat resulteerd in het afsluiten van accounts, laat andere mensen er toch eens van leren, jij als ts bent tevreden, zeker!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lang doorstarrten koelwatertoevoer afsluiten 26 aug 2021 17:31 #1318917

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16775
Ik dacht ooit dat je een Volvo Penta 2020 wel kon ontluchten door flink door te starten.
Zo gedacht zo gedaan....minuten lang hoeihoeihoei... lopen ho maar tot de startmotor trager begon te lopen, toen ben ik pas gestopt.
Geen waterslag maar nog steeds lucht in het systeem dus. Zo ontluchten gaat niet...
Ontopic?
Waterslag kan blijkbaar maar soms ook niet :laugh:
Laatst bewerkt: 26 aug 2021 17:31 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lang doorstarrten koelwatertoevoer afsluiten 26 aug 2021 17:33 #1318919

Had je het koelwater wel goed open staan? Wierfilter schoon!? Eerst controleren de volgende keer, anders is het nooit prijs ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lang doorstarrten koelwatertoevoer afsluiten 26 aug 2021 17:34 #1318920

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16775
Yep, staat altijd open ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lang doorstarrten koelwatertoevoer afsluiten 26 aug 2021 18:31 #1318933

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8434
Ber schreef :
niet met sommetjes en grafieken komen mannen, dit zijn de feiten

1. oorzaak vinden, was al gemeld
2. waterslag kan
3. accu kapot starten
4. startmotor te warm en kapot, voel maar eens hoe heet deze wordt
5. impellor wordt goed droog zonder water en verbrokkeld in je water systeem en dan heb je een ander probleem.

groeten Ber

Net de achterliggende redenen zijn interessant en waardevol!
Je opsomming wisten we al, toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lang doorstarrten koelwatertoevoer afsluiten 26 aug 2021 20:37 #1318987

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29165
Dehler36cwsSIETSKE schreef :
Volgens mij kun je startten tot je een ons weegt en loopt er nooit water terug de verbrandingskamer in

Als een motor van 1000cc een starttoerental heeft van 300 t/min dan pompt ie als 4 takt volgens mij 150 liter lucht per minuut door de uitlaat naar buiten

Dat is ruim voldoende om de waterlock leeg te blazen

Precies.
Storm in een glas water.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lang doorstarrten koelwatertoevoer afsluiten 26 aug 2021 20:39 #1318988

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29165
Ber schreef :
niet met sommetjes en grafieken komen mannen, dit zijn de feiten

1. oorzaak vinden, was al gemeld
2. waterslag kan
3. accu kapot starten
4. startmotor te warm en kapot, voel maar eens hoe heet deze wordt
5. impellor wordt goed droog zonder water en verbrokkeld in je water systeem en dan heb je een ander probleem.

groeten Ber

Dat jij nog überhaupt een motor durft te starten? :unsure:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lang doorstarrten koelwatertoevoer afsluiten 26 aug 2021 20:58 #1318992

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
Calidris schreef :
Dehler36cwsSIETSKE schreef :
Volgens mij kun je startten tot je een ons weegt en loopt er nooit water terug de verbrandingskamer in

Als een motor van 1000cc een starttoerental heeft van 300 t/min dan pompt ie als 4 takt volgens mij 150 liter lucht per minuut door de uitlaat naar buiten

Dat is ruim voldoende om de waterlock leeg te blazen

Precies.
Storm in een glas water.

Storm in een glas water zou ik het niet noemen.
Het kan goed gaan, ik heb het ook vaak goed zien gaan. Als de uitlaat gunstig ligt dan is er minder lucht nodig om het water mee te nemen.
Als de uitlaat wat langer is, ongelukkig ligt, of bijvoorbeeld een heel hoge zwanenhals heeft zoals in mijn eigen boot bijvoorbeeld is het een serieus risico.
Ik ben al meerdere motoren tegengekomen met schade door waterslag als gevolg van te lang doorstarten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lang doorstarrten koelwatertoevoer afsluiten 26 aug 2021 21:15 #1319002

Is er dan ook nog niemand die er iets voor heeft bedacht om waterslag door te lang starten te voorkomen? Een of andere terugslagklep ofzo? Het is toch wel enorm zuur als je motor door iets te lang starten met de kraan open compleet in de soep draait…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lang doorstarrten koelwatertoevoer afsluiten 27 aug 2021 07:08 #1319057

Ber schreef :
niet met sommetjes en grafieken komen mannen, dit zijn de feiten

1. oorzaak vinden, was al gemeld
2. waterslag kan
3. accu kapot starten
4. startmotor te warm en kapot, voel maar eens hoe heet deze wordt
5. impellor wordt goed droog zonder water en verbrokkeld in je water systeem en dan heb je een ander probleem.

groeten Ber

Sommetjs zijn ook feiten hoor , vooral de uitkomsten . Zonder sommetjes bestond er helemaal geen kennis en kon je jouw efiten niet bewijzen of onderuit halen als toevalstreffers . Jouw feiten zijn in feiten zijn niet meer dan proefondervindelijke "bewijzen" maar die worden pas hard als je ze ook kunt bewijzen met die sommetjes.
Dat alles heet met een mooi woord "wetenschap" ;)
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lang doorstarrten koelwatertoevoer afsluiten 27 aug 2021 08:08 #1319091

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1378
ReinierZeilt schreef :
Is er dan ook nog niemand die er iets voor heeft bedacht om waterslag door te lang starten te voorkomen? Een of andere terugslagklep ofzo? Het is toch wel enorm zuur als je motor door iets te lang starten met de kraan open compleet in de soep draait…

Als je een Vetus waterlock hebt, dan zit er meestal een aftapaansluiting op. Afsluitdopje eraf en slangetje met een inline-pompje eraan vastmaken. De afvoer van het pompje gaat naar de kuip. Bij het stoppen van de motor wordt het waterlock automatisch door middel van een tijdschakelaar leeggepompt. Dit werkt bij ons al 20 jaar naar tevredenheid. De reden van de installatie was dat het hoogteverschil tussen uitlaat en waterlock vrij klein is, waardoor het risico van waterslag wat groter is.
Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lang doorstarrten koelwatertoevoer afsluiten 27 aug 2021 10:25 #1319147

elixer schreef :
Allen bedankt voor de input.
De principiele vraag, treedt het probleem ook bij intercooling, is door jullie in overgrote meederheid bevestigend beantwoord.

De achterliggende situatie aan de vraag is dat er sprake is geweest van wanprestatie door een bedrijf.(dieseltank vol smerigheid). Met als gevolg te lang doorstarten, met waterslag en vermoedelijk fundamentele schade aan de motor als resultaat.

Wat mij betreft mag dit topic gesloten worden.

Paul

één ding nog,

je kunt hem ook nog aanslepen ( als je tenminste geen klapschroef hebt.)
Kleplichters omhoog, flinke gang maken en als de motor genoeg toeren maakt verstuiverleidingen even los tot er brandstof uit komt, en dan de kleplichters weer dicht. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lang doorstarrten koelwatertoevoer afsluiten 27 aug 2021 15:55 #1319243

Ber schreef :
5. impellor wordt goed droog zonder water en verbrokkeld in je water systeem en dan heb je een ander probleem.
Waarom zou je impellor droog worden?

De pomp kan bij gesloten afsluiter geen lucht aanzuigen.
Het water blijft ronddraaien in de pomp. Het water kan er niet in en ook niet uit.
Sun Odyssey 37
www.panoramixopzee.nl
Laatst bewerkt: 27 aug 2021 15:57 door Panoramix.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lang doorstarrten koelwatertoevoer afsluiten 27 aug 2021 16:11 #1319246

Het ligt iets complexer, een impellerpomp is een zelfaanzuigende verdringerpomp. Er wordt met gesloten buitenboordafsluiter stevig vacuüm gezogen. Een haarscheurtje of een kiertje is al genoeg om lucht aan te zuigen.
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lang doorstarrten koelwatertoevoer afsluiten 28 aug 2021 07:40 #1319337

Waterrimpels schreef :
Het ligt iets complexer, een impellerpomp is een zelfaanzuigende verdringerpomp. Er wordt met gesloten buitenboordafsluiter stevig vacuüm gezogen. Een haarscheurtje of een kiertje is al genoeg om lucht aan te zuigen.

Van dat vacuum moet je je niet al teveel voorstellen , veel meer dan 0,3 bar onderdruk is dat echt niet . Rubber is natuurlijk flexibel dus bij mee onderdruk zuigt die onderdruk gewoon de rubber lippen van de impeller open zodat er water terug stroomt en in feite gaat circuleren in de pomp. Pas als na een tijdlang het water zo heet wordt dat de pomp droogkookt gaat het mis.
Zou je echt vacuum willen trekken zou je een impelelrpomp met harde lippen nodig hebben oftewel een schottenpomp ( zie tweede plaatje) . Of een lobbenpomp , derde plaatje, maar die is meer voor viceuze vloeistoffen geschikt.
Ad


Laatst bewerkt: 28 aug 2021 07:42 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lang doorstarrten koelwatertoevoer afsluiten 28 aug 2021 07:44 #1319340

Yellow Boat schreef :
Zou je echt vacuum willen trekken zou je een impelelrpomp met harde lippen nodig hebben oftewel een schottenpomp ( zie tweede plaatje)]


Maar die kan niet zo goed tegen zand en andere vervuiling toch? Aan boord lijkt een impellorpomp een logische keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lang doorstarrten koelwatertoevoer afsluiten 28 aug 2021 08:05 #1319346

@ Yellow Boat

Dat is inderdaad zo, zowel het vacuüm als de compressie die een impellerpomp kan opbouwen heeft een limiet, waar ik op doel is dat bij een gesloten buitenboordafsluiter een impellerpomp droog kan komen te draaien, mocht er ergens toch lucht aangezogen worden.

Ik denk daarbij aan:

*een scheurtje in een koelwaterslang
* een lekkende pakking in het koelwaterfilter
* langs het draadeind van sommige koewaterfilterdeksels
* een niet goed afsluitende slangklem
* de pakking van het pompbuis zelf
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lang doorstarrten koelwatertoevoer afsluiten 28 aug 2021 08:30 #1319353

Nachtvlinder schreef :
Yellow Boat schreef :
Zou je echt vacuum willen trekken zou je een impelelrpomp met harde lippen nodig hebben oftewel een schottenpomp ( zie tweede plaatje)]


Maar die kan niet zo goed tegen zand en andere vervuiling toch? Aan boord lijkt een impellorpomp een logische keuze.

Ik heb ook nergens gezegd dat dat soort pompen een alternatief is . Een impellerpomp is natuurlijk de beste en betaalbare oplossing voor een koelwaterpomp .
Overigens vind een impellerpomp te vaak zand en vuil ook niet echt leuk hoor.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lang doorstarrten koelwatertoevoer afsluiten 28 aug 2021 10:22 #1319381

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29165
Een draadje vol theoretisch geneuzel. :(
Ver van de praktische wereld.

Wie bewezen waterslag heeft gehad van lang doorstarten mag z'n vinger opsteken.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lang doorstarrten koelwatertoevoer afsluiten 28 aug 2021 12:21 #1319409

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Hevelen en dus vol lopen gebeurd niet bij starten, dat gebeurd bij een gestopte motor, het euvel was er dan al. Buitenboordkraan dicht is daarom de reden na het stoppen van de motor water lekken langs versleten impellor met hevelen als gevolg, bij starten krijg je dit niet voor elkaar en mag de kraan dus gewoon open. Met een beluchter die werkt voorkom je het hevelen.
Laatst bewerkt: 28 aug 2021 12:25 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lang doorstarrten koelwatertoevoer afsluiten 28 aug 2021 12:55 #1319413

  • elixer
  • elixer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 804
Dit is een citaat van Fer de dieseldokter uit een post van 2011.


"Oja ik was er bijna een vergeten en dat is doorstarten omdat de motor niet wilt aanslaan, elke omwenteling die de motor maakt zal hij water door naar binnen pompen dit is niet erg want voordat het waterslot en de uitlaatslang is gevuld loopt meestal de motor en zal de uitlaatgassen de te veel aan water naar buitenspuwen. Maar als de motor niet aanslaat zal er uiteindelijk water inde cilinders stromen. Het advies is als de motor niet wilt aanslaan of als j aan het ontluchten ben altijd even de buitenboort afsluiter ducht doen voordat je verder start.


Ik hoop dat dit verhaal een beetje duidelijk is."

Zo deskundig Fer is met motoren zo deskundig is Jugo met vonken.

Als Fer iets beweert tav motoren wordt dat als juist beschouwd. Als Jugo iets beweerd tav.vonken en maritieme communicatie wordt niet in twijfel getrokken.

Ik snap dan ook niet de bijdrage van Calidris.

Paul
Laatst bewerkt: 28 aug 2021 12:56 door elixer. Reden: forum naam Jugo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lang doorstarrten koelwatertoevoer afsluiten 28 aug 2021 13:09 #1319415

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Denk dat Fer ook tot inkeer is gekomen

Citaat van de site van Fer dieseldokter

Bij een draaiende motor wordt er koelwater door het motorblok geperst door de impellerpomp en komt uiteindelijk in de uitlaad en verlaat met de uitlaadgassen de boot. Als de motor wordt gestopt kan het gebeuren dat de aanvoer van koelwater niet stopt en hevelt het water naar binnen. Als dit hevelen niet word gestopt zal de motor vol water lopen en bij het starten waterslag worden veroorzaak dat onherstelbare schade kan veroorzaken aan de motor. Vollopen van de cilinder is alleen mogelijk als de motor niet meer draait want de uitlaadgassen van de motor pers het koelwater niet meer naar buiten. Omdat niet iedereen zijn afsluiter wil of kan dichtzetten of simpel weg wel eens vergeet is een beluchter in het koelsysteem erg belangrijk, de beluchter onderbreekt namelijk het hevelen omdat er lucht bij komt. Als de afsluiter van het koelsysteem wordt gesloten zal het hevelen stoppen of niet kunnen hevelen. Er zijn schepen die niet met een beluchter zijn uitgevoerd, dit is omdat als de kop van de motor boven de waterlijn staat heven niet mogelijk zou moten zijn MAAR in ben helaas toch motoren tegen gekomen waarvan de kop ruim boven de waterlijn stond en de motor toch water had geheveld.

www.dedieseldokter.nl/c-422661...uchter-wat-doet-hij/
Laatst bewerkt: 28 aug 2021 13:10 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lang doorstarrten koelwatertoevoer afsluiten 28 aug 2021 13:35 #1319421

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 717
henkvd schreef :
Denk dat Fer ook tot inkeer is gekomen

Citaat van de site van Fer dieseldokter

Er zijn schepen die niet met een beluchter zijn uitgevoerd, dit is omdat als de kop van de motor boven de waterlijn staat heven niet mogelijk zou moten zijn MAAR in ben helaas toch motoren tegen gekomen waarvan de kop ruim boven de waterlijn stond en de motor toch water had geheveld.

www.dedieseldokter.nl/c-422661...uchter-wat-doet-hij/

Dat zal dan wel ergens anders door komen: als je een waterhevel van laag naar hoog hebt uitgevonden wordt je verschrikkelijk rijk!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.177 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl