Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Lang doorstarrten koelwatertoevoer afsluiten

Lang doorstarrten koelwatertoevoer afsluiten 28 aug 2021 16:37 #1319442

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3598
Ik heb ook wel eens korte periodes (10 seconden)doorgestart in de hoop dat ik niet zoveel met de hand moest pompen om te ontluchten.
Mijn ervaring was dat er tijdens dit doorstarten steeds water uit de uitlaat kwam zonder dat de motor ging lopen.
Doorstarten met gelichte uitlaatkleppen gaat wel mis als je de koelwaterinlaat open laat staan :angry: .
Laatst bewerkt: 28 aug 2021 16:38 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lang doorstarrten koelwatertoevoer afsluiten 28 aug 2021 19:05 #1319488

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5270
henkvd schreef :
Denk dat Fer ook tot inkeer is gekomen

Citaat van de site van Fer dieseldokter

Bij een draaiende motor wordt er koelwater door het motorblok geperst door de impellerpomp en komt uiteindelijk in de uitlaad en verlaat met de uitlaadgassen de boot. Als de motor wordt gestopt kan het gebeuren dat de aanvoer van koelwater niet stopt en hevelt het water naar binnen. Als dit hevelen niet word gestopt zal de motor vol water lopen en bij het starten waterslag worden veroorzaak dat onherstelbare schade kan veroorzaken aan de motor. Vollopen van de cilinder is alleen mogelijk als de motor niet meer draait want de uitlaadgassen van de motor pers het koelwater niet meer naar buiten. Omdat niet iedereen zijn afsluiter wil of kan dichtzetten of simpel weg wel eens vergeet is een beluchter in het koelsysteem erg belangrijk, de beluchter onderbreekt namelijk het hevelen omdat er lucht bij komt. Als de afsluiter van het koelsysteem wordt gesloten zal het hevelen stoppen of niet kunnen hevelen. Er zijn schepen die niet met een beluchter zijn uitgevoerd, dit is omdat als de kop van de motor boven de waterlijn staat heven niet mogelijk zou moten zijn MAAR in ben helaas toch motoren tegen gekomen waarvan de kop ruim boven de waterlijn stond en de motor toch water had geheveld.

www.dedieseldokter.nl/c-422661...uchter-wat-doet-hij/

Dit is wat anders als doorstarten denk ik?

Doorstarten kan een gevaar zijn voor waterslag maar het is nogal afhankelijk van de set up van motor, uitlaat, waterlock, zwanenhals, huiddoorvoer hoogte hoe groot het gevaar is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lang doorstarrten koelwatertoevoer afsluiten 28 aug 2021 19:12 #1319491

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29165
Dus blijf ik bij:

"Wie bewezen waterslag heeft gehad van lang doorstarten mag z'n vinger opsteken."

Motoren zonder hevel onderbreking is zoiets als niet inenten. Je komt een keer aan de beurt.

Zolang de waterpomp en de krukas met elkaar verbonden zijn qua beweging, kan het water dus nooit doorstromen als de krukas stilstaat. De luchtverplaatsting zal m.i. voldoende zijn om druk op te bouwen, de cilinders zijn immers niet lek.

Ooit een keer op een schip geweest waar de koelwaterpompen op een 220 omvormer gingen.per ongeluk pomp te vroeg gestart; 2x nieuwe generator waterslag.

@ Elixer,
Paul ik mag dan volgens jou zeggen handig met draadjes zijn,maar met motoren ben ik niet onbekend. Ik ben uiteraard geen doorwinterde monteur,maar wel doorwinterde gebruiker. Zolang ik de kop er niet af hoef te halen doe ik alles zelf. Die kop komt binnenkort ook nog wel. ;)

Helaas heb ik met waterslag al ervaring, nadat de eigenaar de ontluchting verwijdert had.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 28 aug 2021 19:23 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lang doorstarrten koelwatertoevoer afsluiten 28 aug 2021 20:38 #1319514

Misschien enigszins off-topic (in dat geval alvast excuses daarvoor :P ), maar: hoe kan het koelwater bij stilstaande motor hevelen? Het water kan toch niet zomaar door/langs de impeller heen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lang doorstarrten koelwatertoevoer afsluiten 28 aug 2021 21:06 #1319523

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29165
ReinierZeilt schreef :
Misschien enigszins off-topic (in dat geval alvast excuses daarvoor :P ), maar: hoe kan het koelwater bij stilstaande motor hevelen? Het water kan toch niet zomaar door/langs de impeller heen?

Als je veel op ondiep water zit, slijt de impellor en het huis uit door zand. Een impellor pomp op een platbodem is nooit zelf aanzuigend meer na een paar keer droogvallen.
Er is dan dus een sluipweg door de pomp.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 29 aug 2021 07:42 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lang doorstarrten koelwatertoevoer afsluiten 29 aug 2021 03:42 #1319536

Calidris schreef :
Helaas heb ik met waterslag al ervaring, nadat de eigenaar de ontluchting verwijdert had.

Je bedoelt de beluchting...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lang doorstarrten koelwatertoevoer afsluiten 29 aug 2021 07:40 #1319555

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29165
Nachtvlinder schreef :
Calidris schreef :
Helaas heb ik met waterslag al ervaring, nadat de eigenaar de ontluchting verwijdert had.

Je bedoelt de beluchting...

yes, de hevelonderbreking.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lang doorstarrten koelwatertoevoer afsluiten 29 aug 2021 23:35 #1319837

  • Peter84
  • Peter84's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 200
Calidris schreef :
Een draadje vol theoretisch geneuzel. :(
Ver van de praktische wereld.

Wie bewezen waterslag heeft gehad van lang doorstarten mag z'n vinger opsteken.

Ja hier :-)

Niet mijn boot maar een klant. 2019 yanmar 4 cylinder, 57pk, in een Lagoon 42. Blokkade in de brandstof, te lang doorgestart. Waterlock vol, Koelwater terug in de cilinders. Het water kwam wel de uitlaat uit tijdens het starten, maar blijkbaar lang niet al het koelwater. Ik was er niet bij, alleen de nasleep, maar de eigenaar vertelde dat er verder niks bijzonders was gebeurt. Daarnaast was de installatie verder prima aangelegd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lang doorstarrten koelwatertoevoer afsluiten 06 sept 2021 07:31 #1322254

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
Calidris schreef :
Dus blijf ik bij:

"Wie bewezen waterslag heeft gehad van lang doorstarten mag z'n vinger opsteken."

Motoren zonder hevel onderbreking is zoiets als niet inenten. Je komt een keer aan de beurt.

Zolang de waterpomp en de krukas met elkaar verbonden zijn qua beweging, kan het water dus nooit doorstromen als de krukas stilstaat. De luchtverplaatsting zal m.i. voldoende zijn om druk op te bouwen, de cilinders zijn immers niet lek.

Ooit een keer op een schip geweest waar de koelwaterpompen op een 220 omvormer gingen.per ongeluk pomp te vroeg gestart; 2x nieuwe generator waterslag.

@ Elixer,
Paul ik mag dan volgens jou zeggen handig met draadjes zijn,maar met motoren ben ik niet onbekend. Ik ben uiteraard geen doorwinterde monteur,maar wel doorwinterde gebruiker. Zolang ik de kop er niet af hoef te halen doe ik alles zelf. Die kop komt binnenkort ook nog wel. ;)

Helaas heb ik met waterslag al ervaring, nadat de eigenaar de ontluchting verwijdert had.

Ik heb de afgelopen 5 jaar als monteur, met eigen ogen, 2 motoren gezien welke door doorstarten waren volgelopen met water. In beide gevallen een erg lange uitlaat slang met een hoge zwanenhals na een relatief klein waterlock.
1 motor was volgelopen en na drogen geen schade.
De ander was klaar voor de sloop.

Het kan dus zeker wel gebeuren. Maar is erg installatie afhankelijk. Ik zou zelf het risico niet nemen, juist omdat ook in mijn boot een erg lange uitlaatslang zit met een érg hoge zwanenhals.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.145 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl