Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Yanmar 1GM10 start/loopt slecht

Yanmar 1GM10 start/loopt slecht 07 sept 2021 20:26 #1322960

Dag mede-forummers,

Ik wil graag onderstaand probleem even "tegen jullie aanhouden".
Ik heb een Cornish Shrimper uit 1987 met een Yanmar 1GM10 uit hetzelfde bouwjaar. Aangezien de vorige eigenaar geen doehetzelver was, is de boot en de motor altijd professioneel onderhouden geweest. Ik heb de boot nu 4 jaar. Ik doe het basale onderhoud aan de motor tot nu toe zelf: om de twee jaar olie + oliefilter, dieselfilters en impeller vervangen. Dit voorjaar ook weer gedaan. De motor start en loopt in het algemeen prima.

Maar... vanaf van de zomer loopt hij soms na het starten even onregelmatig, komt niet lekker op toeren en maakt veel lawaai. Dat duurt meestal maar even (minuutje of zo), daarna is het over en loopt ie weer als een zonnetje. Ook met meer/veel gas en onder belasting. Of de motor koud of warm is maakt eigenlijk niet zo veel uit, de momenten waarop het gebeurt is nogal onvoorspelbaar.

Natuurlijk dacht ik meteen aan verstopte filters en troep in de diesel (hoewel ik er altijd een beetje Grotamar bij gooi). Dus tijdens de zomervakantie grof- en fijnfilter losgehaald en gecheckt, er leek geen troep in te zitten. De boel weer aangesloten en ontlucht. Daarna leek het even weg te zijn. Toch is het daarna nog een paar keer gebeurd. Geen reden om de vakantie te onderbreken, maar het zat toch niet helemaal lekker.

Toen we afgelopen weekend weer wilde gaan varen (na de boot een paar weken niet gebruikt te hebben), kreeg ik de motor niet lekker op gang. Hetzelfde patroon als eerst, maar nu leek het niet meer weg te gaan. Geprobeerd een monteur te vinden, maar die zaten allemaal vol op korte termijn. Niet zeilen dus afgelopen weekend...

Inmiddels in afwachting van een monteur toch maar weer op zoek naar een potentiële oorzaak. Na veel zoekslagen hier op het forum (de 1GM10 is een veelbesproken motortje ;-) ), is mijn vermoeden dat het een probleem met lucht in de brandstofleiding is. Ik verdenk de afdichting van het groffilter (Delphi), de ontluchting van het fijnfilter of de HD-pomp (banjobout) of een poreuze slang of slechte slangklem. Ik begrijp dat de 1GM10 daar heel gevoelig voor is. Misschien van het weekend alles toch nog een keer nalopen.

Het zou ook iets kunnen zijn als een slechte verstuiver of klepspeling, maar daar waag ik me zelf niet aan. Dat is dan voor een monteur. De motor rookt niet (behalve tijdens het hier boven beschreven gedrag, beetje witte rook) en gebruikt geen olie. Mijn gedachte is dat als het iets met compressie of zo is, dat je het dan vaker moet merken. Klopt dat? Als de motor eenmaal loopt, dan loopt ie prima.

Iemand nog ideeën?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1GM10 start/loopt slecht 08 sept 2021 05:02 #1323003

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 852
Ik ken deze specifieke motor niet maar heb je ook gedacht aan een versleten brandstofopvoerpomp? De beschreven klachten komen behoorlijk overeen met mijn ervaringen met een opvoerpomp waarvan het membraam aan het eind van z'n leven was.

Daar lekte lucht naar binnen en soms ook een drupje diesel naar buiten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1GM10 start/loopt slecht 08 sept 2021 05:05 #1323005

Ik herken het probleem. Heb hier ook een aantal jaren last van gehad. Soms prima draaiend, andere keren niet direct starten, vermogen kwijt. Lucht in het systeem. Terwijl alles meerdere keren gecontroleerd was. Meerdere keren filters vernieuwd etc.

Deze winter eindelijk de oorzaak boven water gekomen en er bleek een scheurtje in de cilinderkop te zitten. Ik hoop niet dat dit bij jou ook de oorzaak is. Het kostte mij in ieder geval een revisie. Bij het revisiebedrijf Abma in Sneek gaf men aan, dat dit probleem veelal wordt veroorzaakt, doordat de motoren eigenlijk te weinig gebruikt worden en veelal niet voldoende warm worden. Het gaat jaren goed, maar op een gegeven moment zijn ze aan de beurt om het maar zo te zeggen.

De revisie is een prijzig grapje, maar de motor loopt weer als een zonnetje.
Kolibri 800 en Kolibri 900 Dulcinea en Dulcinea
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1GM10 start/loopt slecht 08 sept 2021 05:10 #1323006

Kolibri800 schreef :
Ik herken het probleem. Heb hier ook een aantal jaren last van gehad. Soms prima draaiend, andere keren niet direct starten, vermogen kwijt. Lucht in het systeem. Terwijl alles meerdere keren gecontroleerd was. Meerdere keren filters vernieuwd etc.

Deze winter eindelijk de oorzaak boven water gekomen en er bleek een scheurtje in de cilinderkop te zitten. Ik hoop niet dat dit bij jou ook de oorzaak is. Het kostte mij in ieder geval een revisie. Bij het revisiebedrijf Abma in Sneek gaf men aan, dat dit probleem veelal wordt veroorzaakt, doordat de motoren eigenlijk te weinig gebruikt worden en veelal niet voldoende warm worden. Het gaat jaren goed, maar op een gegeven moment zijn ze aan de beurt om het maar zo te zeggen.

De revisie is een prijzig grapje, maar de motor loopt weer als een zonnetje.

hier exact hetzelfde (maar dan met de 3GM30), ook slechter starten en slecht op toeren komen. Ook bij het starten een klein oliefimpje op het water. Bij Abma zit veel kennis, het probleem was snel boven water, een scheurtje in het blok, lekkende kop, geen druk in twee van de drie cilinders. Dus ook een rivisiemotor erin. Was best even slikken (financieel gezien :dry: ), maar alles weer tip-top nu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1GM10 start/loopt slecht 08 sept 2021 05:12 #1323007

Het kan ook heel goed lucht in de leiding zijn zoals je zegt.
Ik had datzelfde. Na stilstaan een probleem, als hij eenmaal aansloeg snel weg.
De lucht werd dat wel uit het systeem gespoeld. De monteur die aan boord kwam (ik wist er toen echt nog niks van) vertelde mij dat als de tank lager ligt en je zet de motor af er een kleine onderdruk in de leiding blijft (logisch..). Dan als de motor een tijdje stilstaat en er is ergens een klein lekje loopt daar langzaam lucht door naar binnen. Bij de volgende keer starten zit er dus een grote bel lucht ergens.

Tijdens het lopen is dat nooit een probleem als het lekje klein genoeg is.

Stap 1 was toen: Brandstofleiding los aan de tank en aan de opvoerpomp. Ik hield mijn duim om het einde bij de pomp en de monteur blies op het andere eind. Toen zagen we vrij snel idd een heel klein lekje bij een koppeling in het Delphi filter. Die opnieuw vastgezet en nooit meer last gehad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Yanmar 1GM10 start/loopt slecht 08 sept 2021 19:57 #1323305

Wat tips:

Elke 20 jaar - of het aantal voorgeschreven draaiuren - een nieuw opvoerpompje monteren is aan te raden. De kosten zijn het niet en het membraan krijgt in de loop van de jaren wat scheurtjes.
Ook de verstuiver(s) na 20 jaar - of het aantal voorgeschreven draaiuren - laten nakijken en/of reviseren is nodig.

Brandstofslangen vervang ik preventief elke zes jaar en gebruik de juiste rvs slangklemmen.



Na ontluchten steeds nieuwe koperen afdichtringen gebruiken.

Voor de GM serie bij een koude motor half gasgeven bij het starten. Bij vorst volgas volgens de manual. Als hij even heeft gelopen is een klein drukje op de startknop voldoende om hem te starten. :)

Bij een bedrijfswarme motor moet een Yanmar lekker toeren maken, op kruissnelheid ca. 2800 à 3000 toeren en regelmatig ff meer. Wat uren achteréén op de motor doorvaren is goed voor hem.

Dan moet het meestal goed gaan!
Laatst bewerkt: 08 sept 2021 20:43 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1GM10 start/loopt slecht 10 sept 2021 17:57 #1323998

Dank voor alle reacties tot nu toe en voor het meedenken!
Ik hou het voorlopig even bij de hypothese van lucht in de leidingen of de filters, aangezien de motor verder goed loopt. Het probleem doet zich voor als de motor korter of langer heeft stil gestaan en meestal is het ook maar van korte duur. Zodra de luchtbel door de cylinder is, loopt de motor prima. Voordat dit probleem zich voordeed, was starten ook geen enkel probleem. Koud hooguit half gas en aanslaan na max. 10 seconden (ook na de winterstalling). Warm bij een druk op de startknop met gashendel in neutraal.
Maar ik sluit andere oorzaken natuurlijk ook niet uit.
Ik wacht nu totdat een monteur tijd heeft om ernaar te kijken, waarschijnlijk komende week. In Heeg heeft iedereen het blijkbaar erg druk op het moment...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1GM10 start/loopt slecht 20 okt 2021 18:13 #1334079

OK, hoog tijd voor een update. Er is inmiddels wel het een en ander gebeurd, maar het probleem is nog niet echt opgelost.

In eerste instantie heeft een monteur van de jachthaven waar ik normaal lig (Ottenhome in Heeg) naar de motor gekeken. Zijn diagnose was dat het wel eens het ontluchtingsboutje van het diesel fijnfilter kon zijn (bekend probleem bij Yanmar). Hij heeft daar toen nieuwe draad in getapt en een groter boutje ingezet. Maar toen ik de boot in het weekend weer wilde gebruiken, sloeg de motor na een paar minuten af en kreeg ik 'm niet meer aan. Er lekte ook diesel uit een van de aansluitingen van het filter. Dat was snel verholpen door de banjobout wat strakker aan te draaien en de motor te ontluchten. Daarna leek ie goed te lopen, maar...

Een paar weken geleden wilden we de boot naar onze woonplaats in de kop van Overijssel varen voor de winterstalling. Je raadt het al, weer onregelmatig lopen onderweg en dreigen af te slaan. We zijn er met samengeknepen billen wel gekomen (een deel van de route is niet te zeilen). Bij aankomst liep de motor heel langzaam stationair en bonkte hard. Ik heb het zo gelaten en de mensen van Abma in Sneek gebeld, dat zijn toch de Yanmar specialisten.

Vandaag is er een monteur van Abma geweest. Die kreeg de motor eerst niet lekker aan. Om problemen met de brandstoftoevoer uit te sluiten heeft hij een los tankje rechtstreeks op de hogedrukpomp aangesloten (met een knijpbal als opvoerpomp). Het kostte hem veel moeite om de motor aan de gang te krijgen (slechte compressie?). Pas toen hij een beetje warm begon te worden, begon hij weer een beetje normaal te lopen. Zijn vermoeden is dat de koppakking lekt. Dat kan ook andere problemen hebben veroorzaakt, zoals een kromme aandrijfstang. Klinkt alsof er dus een flinke revisie aan zit te komen. En na 34 jaar mag dat misschien ook wel een keer. Gezien het weer en de situatie is hij niet verder gegaan. Eerst maar eens nadenken en overleggen. Eigenlijk zou de boot (of de motor) naar Abma in Sneek moeten, maar hoe doe je dat zonder lopende motor?

Achteraf gezien zou het wel eens kunnen dat de motor van de zomer een keer warm is gelopen. Er kwam toen witte rook uit de motor, maar het had ook wel de hele dag geregend. Ik dacht dat het vooral waterdamp door de hoge luchtvochtigheid was. Het blok voelde wel warm aan, maar niet gloeiend heet. Ik let er wel altijd op dat er voldoende water uit de uitlaat komt. Maar dat wil nog niet zeggen dat er ook genoeg koelwater door het blok stroomt. De koelkanalen schijnen dicht te kunnen slaan door ketelsteen bij oudere motoren.

Voorlopig gaat de boot eerst maar eens de winterstalling in. Dat is bij mij om de hoek en met wat sleephulp kom ik daar wel. Daar zou ik de motor kunnen uitbouwen en met hulp van de heftruck van de stalling van boord halen en naar Sneek brengen. Eerst maar eens een paar opties afwegen en offertes aanvragen. Eigenlijk zou ik ook best elektrisch willen varen, maar dat is ook niet echt goedkoop, getuige andere draadjes.

Wordt vervolgd...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1GM10 start/loopt slecht 20 okt 2021 18:37 #1334086

Witte rook kan inderdaad duiden op een lekke koppakking maar het kan ook water in je brandstof zijn.
Dat een kapotte koppakking een kromme drijfstang zou veroorzaken lijkt mij niet erg waarschijnlijk, of het hele verhaal moet zijn veroorzaakt doordat er water op je zuiger heeft gestaan tijdens één van de start pogingen. Maar dan zou er waarschijnlijk nog meer stuk zijn. Het bonken kan ook worden veroorzaakt door een verstuiver die nadruppelt waardoor er bij een heet blok ontsteking ontstaat voordat dat zou moeten.
Het blok er uit halen is op zich niet zo moeilijk, eea is natuurlijk afhankelijk van je technische kennis en welke aandrijving er aan zit.
Een 1gm10 weegt kaal meen ik rond de 70kg en zou je dus met een takelt je aan je giek er uit moeten kunnen tillen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1GM10 start/loopt slecht 22 okt 2021 15:03 #1334429

Iemand een idee waarop ik moeten rekenen qua kosten voor een revisie van een 1GM10?
(Dat zal vast afhangen van wat er moet gebeuren :S , maar als algemene richtlijn?)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1GM10 start/loopt slecht 22 okt 2021 15:27 #1334436

Het maakt natuurlijk heel veel uit of je zelf ook iets kan (bijv demonteren) of dat iemand naar je boot moet komen om dat ook te doen.
Heel grof, zie: Klik

Deze is volgens mij wel vrij goedkoop
Laatst bewerkt: 22 okt 2021 15:27 door ReinierZeilt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1GM10 start/loopt slecht 22 okt 2021 22:25 #1334540

Ik zou eerst de verstuiver en cilinderkop een verwijderen.
De verstuiver naar een bosch centrum brengen, die kunnen hem testen en afstellen.
De cilinderkop reinigen en kleppen slijpen kan je zelf doen, is wel wat werk maar niet onoverkomelijk.
Een één cilinder kop zou ik thuis op een glasplaat nog wel durven vlakken.
In de tussentijd kan je de koelwaterkanalen zo goed als gaat schoonpeuteren en daarna de kop met een verse pakking weer monteren en zien hoe het dan loopt. Is het dan nog niet goed kan altijd het blok er nog uit.
Kop op deze wijze opknappen kost nagenoeg niets alleen de pakking kost je wat en het werk natuurlijk.
Loopt eea dan oke dan kan je overwegen het blok met een reinigingsmiddel te ontkalken;

Zoals deze meneer het gedaan heeft bij voorbeeld. Niet zalig makend maar wel een prima methode.
Let vooral op de extra waterslang op de uitlaat en op het neutraliseren van het zuur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1GM10 start/loopt slecht 23 okt 2021 09:20 #1334590

Hartelijk dank voor alle info. Dat klinkt allemaal heel gezellig, maar ik ben vooral een zeiler, geen dieselsleutelaar. OK, olie en oliefilter vervangen, brandstoffilters en impeller lukken me nog prima, maar zodra het op het inwendige van de masjien aankomt, ben ik een leek en dat wil ik graag zo houden. Verder ontbreekt het me ook aan de tijd om uitgebreid zelf aan m'n motor te sleutelen. Hoe bevredigend en kostenbesparend dat ook kan zijn.

De boot gaat vandaag naar de winterstalling. Daar is nog een mannetje die goed schijnt te zijn in kleine dieseltjes en die wil er ook wel een blik op werpen. Ik weet alleen niet goed wat hij wel en niet kan en of hij een volledige revisie kan doen, indien nodig. Hij wordt dan ook al de derde die naar het probleem gaat kijken. Het zou fijn zijn als het nu een keer echt wordt opgelost.

En anders geef ik de klus waarschijnlijk aan Abma, inclusief uit- en weer inbouwen van de motor. Dat gaat me dan de hoofdprijs kosten, maar dan weet ik ook zeker dat het goed gebeurt en ik heb garantie. Ik wil graag weer kunnen varen in het voorjaar.

Waar ik dus op zoek naar was, is een prijsindicatie voor een revisie door een professioneel bedrijf, niet voor alles zelf doen. Da's voor mij geen optie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1GM10 start/loopt slecht 23 okt 2021 19:52 #1334716

Succes dan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.322 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl