Stinowino schreef :
Een klik is er niet te horen. Zo'n typische 'startmotor klik' bedoel je dan hé?
Het is echt niets, muisstil.
Dan kun je voor alle zekerheid ook nog eens een doorverbinding maken tussen de aansluiting van de draad uit de kabelboom en de dikke kabel op het startrelais (die van de accu komt). De startmotor zal direkt lopen.
En een startknop is er ook niet. Het is gewoon de kontactsleutel draaien om te starten. Een off knop is er wel, en die doet het nog.
Het laatste stukje draaien van de contactsleutel is de "startknop". Geen verschil. Die kontakten kunnen ook geoxideerd zijn. Ook hier kun je starten door de juiste kontakten buiten op de schakelaar kort te sluiten met een draadje of schroevendraaier. Die dingen zijn overigens niet waterdicht. Als de schakelaar makkelijk te openen is kun je eens kijken.
De off-knop heeft niets met het startcircuit te maken.
Vandaag wel 20 keer getest en dan deed ie het elke keer.
Gisteren had ie het elke keer als ik startte. Vertrek, sluis, etc.
Vaak proberen kan tot gevolg hebben dat schakelkontakten wat "schoon schuren". Probeer dat ook eens met de stekkerverbindingen. 20 keer in en uit elkaar en dan flink vet eraan.
Yanmar en zijn kuren...
Ik heb indertijd de kabelboom een paar meter korter gemaakt. Stomweg een stuk er van tussen geknipt. Niet vanwege problemen maar een nutteloze bos draad in de machinekamer vond ik maar niks.
Een relais lost vaak het probleem op maar eigenlijk niet het echte n.l. vuile, ingebrande of geoxideerde, kontakten.
Mocht je uiteindelijk de zaak voor elkaar hebben maar het toch niet helemaal vertrouwen kun je een drukknop over de kontakten op het startrelais zetten. Kabeltje naar een makkelijk bereikbare plaats en je hebt een noodvoorziening mocht het reguliere startcircuit het toch nog af laten weten. Had ik op mijn vorige motor ook. Niet voor een noodvoorziening maar om de motor van twee verschillende plaatsen te kunnen starten.