Zoals swblom al schrijft is dat geen probleem.
Onze Yanmar 3GM30eu - de gewone zeewatergekoelde - heeft dat ook. Ben er erg blij mee! Op het Wad en in prutslootjes nooit last van vuil in het koelsysteem.
De bestaande impellerpomp kan je hiervoor prima gebruiken. De impeller vervang ik elke 5 jaar preventief bij het verversen van de koelvloeistof, mankeert nooit iets aan.
Yanmar verkoopt expansievaatjes om het uitzetten van de koelvloeistof op te vangen ook los. Deze is dan zowat leeg bij afgekoelde en vrijwel vol bij een bedrijfswarme motor. De koelvloeistof wordt onderwater door twee gestroomlijnde stroken (met twee buizen gaat dat natuurlijk ook) gepompt. Bij ons elk 3 meter lang.
Op de motor is de temperatuursensor vervangen door één van 95°C. De bedrijfstemperatuur is rond de 60 a 85°C.
Zou zelf voor de 1GM10 een gekoeld uitlaatspruitstuk fabriceren om de temperatuur bij de aansluiting op de motor te verlagen. Een gekoeld uitlaatspruitstuk wordt dan maximaal 95°C. De uitsluiting op de motor wordt anders te heet, minimaal zo'n 450 graden...
Bij een polyesther boot moet je de uitlaatopening in de romp daarom ook erg goed gaan isoleren.
En idd met een geïsoleerde stalen uitlaatpijp met (om de trillingen op te vangen) compensator, spiraaldemper (van Blokland) en zwanenbocht om achterop komend water te weren.
Wat foto's ter inspiratie. Veel werk dus...