samvh schreef :
Simpel houden is zeker het uitgangspunt. Mijn huidige uitgangspunt is dat ik mijn bestaande, simpele, makkelijk sleutelbare motor ga laten reviseren, een aangepaste koppeling zoek en de schroef vergroot. Sheppard's schatting dat ik met een 60hp motor toe zou kunnen (als ik zou gaan vervangen), komt overeen met jouw idee.
Reviseren houd het motor vermogen gelijk, en daar zou ik niet van wakker liggen, voor gebruik in ijs is het genoeg. Breken kun je toch niet, dus het blijft beperkt tot opzij duwen. Minder vermogen betekend dat het wat langer duurt om een blok opzij te duwen, maar met 45pk kom je net zo ver als met 80 pk.
Verder is de keuze voor een grotere schroef feitelijk het verleggen van het optimum naar de lagere bootsnelheden. Ik lever dan in bij hogere snelheden, misschien dat ik mijn rompsnelheid niet meer haal, maar dat vind ik een goed compromis. Als ik langdurig moet motoren vaar ik nooit zo hard.
Als je de rompsneheid niet meer kan halen dan kan de motor zijn vermogen niet afgeven en dan heb je feitelijk nog minder pk's beschikbaar. Daarnaast heeft een verstelbare schroef geen twist in de bladen, dat betekend dat een behoorlijk deel van het blad oppervlak niet efficient meedoet aan de voortstuwing en dat heeft gevolg dat je wellicht op het ene toerental wat efficientie wint, maar op een andere juist weer meer inlevert, door de beugel genomen ga jij het verschil in brandstofverbruik niet merken tov een vaste schroef.
Het verrast me dat je deze schroef afraadt, hij is namelijk specifiek ontwikkelt voor het gebruik door ijsbrekers en later is een afgeleide versie voor de pleziervaart gemaakt. Ook de legering is juist voor de zwaarste omstandigheden gemaakt.
Het sleutelwoordje daar is 'afgeleid'. Er is geen enkele schroef voor een pleziervaartuig wat heel blijft in ijs, en alles wat kan bewegen is kwetsbaarder als alles wat vast zit. Een RVS vaste schroef is het enig wat nog enigszins heel blijft, en zelfs die verbuigen nog regelmatig, al kun je daar nog mee thuis komen zonder verdere schade aan de aandrijftrein te doen.
De Pelagic, het nieuwe expeditieschip van Novak, gemaakt voor Arctic en Antarctic, heeft dezelfde schroeven.
Dat is een hardnekkig misverstand. Die boot is niet voor Novak, maar voor een klant/zakenrelatie van hem, behalve de bouwbegleiding heeft Skip Novak er verder ook niets mee te maken. De boot is bedoeld als zeilopleidingsschip in de Chileense wateren. Met uitzondering van wat gletsjer ijs is er geen ijs daar. Heel soms zou de boot eens een uitstapje naar Antarctica kunnen maken, maar dat is niet het hoofddoel. De boot is niet bedoeld voor opereren in ijs en is daar ook niet geschikt voor. Het heeft geen ijsversterking en dubbele roeren en schroeven zorgen ervoor dat je niet ver komt in drijfijs.
Ik zou kunnen overwegen de oude bladen te behouden zodat ik bij schade deze er op kan zetten, dat is niet zo moeilijk.
De bladen zullen verbuigen, maar de kans is heel erg groot dat het mechanisme in de centerhub ook ontzet raakt. Bladen overzetten gaat ook niet lukken als je in ijs ligt wat in staat is om de bladen te ontzetten. Je komt simpelweg het water niet in. Zonder schroefreparatie kom je het ijs dan ook niet uit. Met een schroef die ontzet is heb je een grote onbalans en draait zo je schroefas lager eruit en dan ben je nog verder de pineut. Na alles wat ik gezien heb wil ik absollut voor 100% een vaste schroef hebben, het is niet een kwestie of het verkeerd gaat, maar wanneer en hoe vaak. Het enige wat ik zou overwegen (als je het echt belangrijk vind om een vaanstandschroef te hebben) is om een ijsschroef en een 'normale' schroef mee te nemen. Je vaart immers niet vaak in het ijs, dus dan kun je schroefwisselen voor je in de listige situaties terecht komt. Zelf zou ik dat overigens niet willen, te veel gedoe en eigenlijk is het een oplossing voor een niet bestaand probleem.
(Ik heb gemerkt dat ik mijn schip makkelijk droog kan zetten op een ondiepte met zakkend water tot op schroefhoogte, zodat ik die kan onderhouden.)
Grote delen van het Arctisch gebied hebben maar heel weinig tijverschil, veel plekken niet eens meer dan 20cm. Daarnaast zijn er niet heel veel stranden die geschikt zijn om je boot op te leggen. De meeste plekken zijn te stijl (roerschade!) of veel te rotsachtig en de aluminium huid van jouw boot kan niet tegen de puntbelasting van het droogvallen op een uitstekend rotsblok. Ik kan me niet heugen een geschikt strand gezien te hebben in een radius van enkele honderden mijlen van waar jij komende zomer heen wilt.
Hoe diep zit jouw schroef? Ik kan me voorstellen dat dat bij los ijs relevant is: wanneer komt de schroef in aanraking met ijsbrokken? Hoe dieper hoe veiliger.
Diepte maakt niet uit, zeeijs is grillig en het is niet ongebruikelijk dat er ruggetjes onder water zitten die tot wel 15m diep onder water uitsteken. Onderaan deze post een plaatje van zo'n ijsblokje wat onderwater uitsteekt. Op de perfecte hooge om je schroef aan te vallen. Als je kleinere blokken er boven hebt drijven dan zie je niet wat er onder water gebeurt. Waar jij heen wilt ga je gegarandeerd dit soort uitsteeksels raken, dat is niet te voorkomen.
Ik vroeg me nog af of een schroefraam of iets dergelijks wat ijs weg houdt zinvol zou zijn, maar je wilt ook niet dat er iets klem kan komen tussen raam en schroef, dus dat levert misschien eerder meer risico op.
Schroeframen zorgen voor meer problemen dan ze oplossen omdat blokken ijs vast komen te zitten tussen het schroefraam en de schroef.
Als ik in jouw schoenen stond zou ik geen probleem hebben met het varen met de 45pk motor die je nu hebt en ik zou er zelf direct een vaste schroef onder hangen, waar jij heen wilt is dat veel bedrijfszekerder, het scheelt je een hoop geld en aan het brandstofverbruik ga je het niet merken. Of je gaat reviseren of nieuw hangt van de huidige motor af, daar kunnen we vanaf hier geen zinnig advies over geven.
Just my 2 cents.