Thijsnoort schreef :
madoc schreef :
Thijsnoort schreef :
Dat is een kwaal van de inspuit pompen van dat type.
Intern is er dan een lekkage waardoor het cartertje volloopt, normaal hoort dit gevuld te zijn met een smeerolie.
Neem even kontakt op met Hans om636 op marktplaats of rechtstreeks via 0650286633.
Hij weet er echt waanzinnig veel van en heeft heel veel op voorraad.
De brandstof kwam volgens TS in de bilge van de boot terecht. Dus is er ergens lekkage van een brandstof aansluiting op de pomp. Dus uitwendige lekkage.
Interne lekkage zou duiden op versleten pompelementen.
Op het oliecartertje van een pomp van een 636 zit een overloop en daarmee is dan verklaart hoe de brandstof in de bilge terecht gekomen is.
Zo’n pomp kan hier trouwens erg oud mee worden je hebt alleen een beetje diesel in de bilge na elke keer motoren. Of je hang er een opvangbak onder.
De overloop zit aan de achterzijde van de pomp, dus tussen de pomp en het blok in.
In dat geval worden dus de nokkenas en de stoters van de pomp gesmeerd met dieselolie i.p.v. smeerolie. Dan zou ik de pomp toch maar eens gaan reviseren. Want 2 liter in 3 uur is wel een hele ernstige inwendige lekkage
Ik zie dat overloop pijpje dan ook als een carterontluchting/lekkage indicatie pijpje.
"pijpje loopt over, pomp is lek" Pomp nakijken!
En ik hoop voor TS dat de lekkage aan de buitenkant van de pomp zit.
Een lek afdichtingsringetje of een pomp revisie maakt een aanmerkelijk financieel verschil