ylib schreef :
De laatste 2 keren dat ik met mijn zeilboot een trip maakte, had ik het gevoel dat mijn motor minder power had. nl wanneer ik hem op 2200 toeren liet draaien, dan ging die minder snel door het water !
daarvoor had ik een paar weken niet meer gevaren en dus vroeg ik mij af of dit komt doordat er veel aangroei ondertussen is op de romp of op de schroef, of dat mijn koppeling door slipt. Ik heb een vaste schroef dus het probleem met het niet openklappen van een klapschroef heb ik niet.
Nu is mijn vraag, hoe kan ik nakijken of mijn keerkoppeling nog naar behoren werkt? ik heb toen ik in de box vast lag, even naar voor en naar achteren gas gegeven en de boot reageert wel maar ogenschijnlijk minder hard dan voordoen.
Ik zou zeggen dat de kans dat het aangroei is aanzienlijk groter is. Een tijd niet varen is de manier om aangroei te krijgen en dat levert zeker het effect dat je beschrijft.
Het verschil zou wel te merken zijn: Als je weet hoever je gashandel normaal moet staan om een bepaald toeren tal te halen (of hoeveel toeren je maakt op volgas).
Als je koppeling slipt zal je meer toeren draaien bij zelfde stand van gashandle, als er aangroei is juist minder.
Verder is het natuurlijk relatief eenvoudig om even overboord te springen met een duikbril en dan weet je het.
Ik had het een aantal weken terug ook, paar maanden niet gevaren en boot kwam niet meer boven de 3.5 kts op de motor, even gedoken, een bulk viseitjes aan de kiel en wat mosselen aan de schroef, eraf gehaald met een krabber en het was gelijk een heel stuk beter.