Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: slipt koppeling door of niet ?

slipt koppeling door of niet ? 05 okt 2021 06:57 #1330661

  • ylib
  • ylib's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
De laatste 2 keren dat ik met mijn zeilboot een trip maakte, had ik het gevoel dat mijn motor minder power had. nl wanneer ik hem op 2200 toeren liet draaien, dan ging die minder snel door het water ! :( daarvoor had ik een paar weken niet meer gevaren en dus vroeg ik mij af of dit komt doordat er veel aangroei ondertussen is op de romp of op de schroef, of dat mijn koppeling door slipt. Ik heb een vaste schroef dus het probleem met het niet openklappen van een klapschroef heb ik niet.

Nu is mijn vraag, hoe kan ik nakijken of mijn keerkoppeling nog naar behoren werkt? ik heb toen ik in de box vast lag, even naar voor en naar achteren gas gegeven en de boot reageert wel maar ogenschijnlijk minder hard dan voordoen.
Laatst bewerkt: 05 okt 2021 06:57 door ylib.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

slipt koppeling door of niet ? 05 okt 2021 07:06 #1330663

ylib schreef :
De laatste 2 keren dat ik met mijn zeilboot een trip maakte, had ik het gevoel dat mijn motor minder power had. nl wanneer ik hem op 2200 toeren liet draaien, dan ging die minder snel door het water ! :( daarvoor had ik een paar weken niet meer gevaren en dus vroeg ik mij af of dit komt doordat er veel aangroei ondertussen is op de romp of op de schroef, of dat mijn koppeling door slipt. Ik heb een vaste schroef dus het probleem met het niet openklappen van een klapschroef heb ik niet.

Nu is mijn vraag, hoe kan ik nakijken of mijn keerkoppeling nog naar behoren werkt? ik heb toen ik in de box vast lag, even naar voor en naar achteren gas gegeven en de boot reageert wel maar ogenschijnlijk minder hard dan voordoen.

Ik zou zeggen dat de kans dat het aangroei is aanzienlijk groter is. Een tijd niet varen is de manier om aangroei te krijgen en dat levert zeker het effect dat je beschrijft.

Het verschil zou wel te merken zijn: Als je weet hoever je gashandel normaal moet staan om een bepaald toeren tal te halen (of hoeveel toeren je maakt op volgas).
Als je koppeling slipt zal je meer toeren draaien bij zelfde stand van gashandle, als er aangroei is juist minder.

Verder is het natuurlijk relatief eenvoudig om even overboord te springen met een duikbril en dan weet je het. :-)

Ik had het een aantal weken terug ook, paar maanden niet gevaren en boot kwam niet meer boven de 3.5 kts op de motor, even gedoken, een bulk viseitjes aan de kiel en wat mosselen aan de schroef, eraf gehaald met een krabber en het was gelijk een heel stuk beter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

slipt koppeling door of niet ? 05 okt 2021 08:55 #1330718

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 920
Als je het echt wil weten zou je misschien zo'n optische/laser toerenteller kunnen gebruiken.

Als je er bij kunt meet je het aantal omwentelingen aan de krukaspoelie en dat nog een keer aan de schroefas. Met de verhouding van de keerkoppeling zou dat dan te berekenen zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

slipt koppeling door of niet ? 05 okt 2021 09:18 #1330724

swblom schreef :
Als je het echt wil weten zou je misschien zo'n optische/laser toerenteller kunnen gebruiken.

Als je er bij kunt meet je het aantal omwentelingen aan de krukaspoelie en dat nog een keer aan de schroefas. Met de verhouding van de keerkoppeling zou dat dan te berekenen zijn.

Krukastoerental kun je altijd meten aan de andere kant aan de poelie waar je V-snaar omheen zit .
Of nog makkelijker als daar een vliegwiel zit ;)
Ad
Laatst bewerkt: 05 okt 2021 09:19 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

slipt koppeling door of niet ? 05 okt 2021 09:26 #1330728

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3441
Als je die indruk hebt dat dit pas bij een hoger toerental optreedt kan het slippen inderdaad de oorzaak zijn.
Als je (afgemeerd) vanuit stationair het toerental langzaam opvoert hoor je soms, bij het toerental waarbij het slippen begint, het geluid iets veranderen. Ook voel je dan dat de voortstuwing (die dan plots minder wordt) minder wordt.
Je kunt dat natuurlijk ook tijdens het varen doen maar in de box merk je het makkelijker.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.109 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl