Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: XTL diesel in Yanmar 1GM10

XTL diesel in Yanmar 1GM10 25 okt 2021 09:06 #1334939

  • fpb10
  • fpb10's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 293
Wij willen onze dieseltank voor de winter afvullen met langer houdbare diesel. Ik las dat GTL veel gebruikt wordt, maar omdat ik geen GTL pomp in de buurt van Zwartsluis kan vinden zoek ik een alternatief.
Toen zag ik XTL. Is dat een goed alternatief?

Heb nu overigens nog 5 tot 10 liter reguliere diesel in de 24 liter tank zitten.

Groet
Laatst bewerkt: 25 okt 2021 09:15 door fpb10.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

XTL diesel in Yanmar 1GM10 25 okt 2021 21:00 #1335155

  • baspa
  • baspa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 537
In een 1GM10 liever geen GTL oid. Beter reguliere diesel met Grotamar. GTL smeert minder en wordt voor oudere motoren niet aanbevolen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:XTL diesel in Yanmar 1GM10 25 okt 2021 22:00 #1335163

De Yanmars (ook de GM serie) en de andere motormerken worden erg vrolijk van GTL hoor. Ze lopen er beter en mooier op!
Er is hier als genoeg geschreven over de smering van GTL. Die is zelfs beter dan diesel. :)
Laatst bewerkt: 26 okt 2021 06:24 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

XTL diesel in Yanmar 1GM10 26 okt 2021 05:11 #1335174

baspa schreef :
In een 1GM10 liever geen GTL oid. Beter reguliere diesel met Grotamar. GTL smeert minder en wordt voor oudere motoren niet aanbevolen.

Bron?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

XTL diesel in Yanmar 1GM10 26 okt 2021 06:15 #1335186

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6910
in onze vorige boot lag een 1gm10, bijna acht jaar gevaren op gtl en nooit problemen gehad. motortje start beter loopt rustiger en stinkt niet.

grotamar en dat soort onzin komt er bij mij niet in.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: XTL diesel in Yanmar 1GM10 26 okt 2021 06:22 #1335189

b100 schreef :
in onze vorige boot lag een 1gm10, bijna acht jaar gevaren op gtl en nooit problemen gehad. motortje start beter loopt rustiger en stinkt niet.

grotamar en dat soort onzin komt er bij mij niet in.

Precies.
Laatst bewerkt: 26 okt 2021 06:23 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: XTL diesel in Yanmar 1GM10 26 okt 2021 06:36 #1335191

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
XTL in relatie tot diesel is een term die meerdere soorten diesel-alternatieven omvat. GTL is er één (diesel uit aardgas), en de zogenaamde blauwe diesels, ook wel HVO genoemd, gemaakt van plantaardige (afval)olie, zijn een andere variant. Dat is de variant die TS bedoelt, waarschijnlijk.

In principe is HVO/blauwe diesel milieuvriendelijker dan GTL, omdat er geen fossiele grondstoffen worden gebruikt. Ik heb het zelf nooit getankt, omdat ik nog steeds wantrouwig ben tegen plantaardige diesels. De toevoeging van bio-diesel aan normale diesel, die tegenwoordig standaard is, is namelijk één van de veroorzakers van bacteriegroei in diesel en de beruchte slijmvorming. Of dat wantrouwen terecht is, is me niet duidelijk. De leveranciers van blauwe diesel beweren dat er geen risico op slijmvorming is.
Maar ik heb zelf nog diverse GTL-leveranciers in de buurt en heb het daarom nog steeds bij GTL gehouden.
Ik heb de indruk dat HVO ook duurder is dan GTL.
Van GTL verschillen de prijzen ook per gebied en leverancier, trouwens. Afgelopen zomer betaalde ik in Friesland op twee verschillende plekken rond de € 1,65 per liter. Bij mij in de buurt is dat ruim een dubbeltje minder.

ZF-lid Cees S. zal nog wel acte de presence geven en uitleggen wat de verschillen tussen GTL en HVo zijn en of de één veiliger in gebruik is dan de ander.
Laatst bewerkt: 26 okt 2021 06:55 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: XTL diesel in Yanmar 1GM10 26 okt 2021 12:40 #1335293

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9946
Hadden in onze vorige boot ook een 1GM10 jaren gevaren op gtl zonder problemen. Had daarvoor 10 jaar gevaren op "gewone" diesel. Nu een 3YM20 en na 10 jaar GTL nu HVO100.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: XTL diesel in Yanmar 1GM10 26 okt 2021 12:42 #1335295

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
groom schreef :
Nu een 3YM20 en na 10 jaar GTL nu HVO100.

Merk je verschil tussen HVO en GTL?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: XTL diesel in Yanmar 1GM10 26 okt 2021 12:51 #1335299

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9946
Afgelopen jaar heeft de brommer er voor het eerst op gelopen. Nog steeds als een naaimachine. Zal in het voorjaar eens kijken of het wisselen van de brandstoffilters, net als in zijn GTL tijd, een nutteloze exercitie zal blijken te zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: XTL diesel in Yanmar 1GM10 26 okt 2021 13:26 #1335310

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
groom schreef :
Afgelopen jaar heeft de brommer er voor het eerst op gelopen. Nog steeds als een naaimachine. Zal in het voorjaar eens kijken of het wisselen van de brandstoffilters, net als in zijn GTL tijd, een nutteloze exercitie zal blijken te zijn.

Brandstoffilter. Daar noem je wat.

Toen ik terug was van m'n 4-weekse trip naar het noorden heb ik de laatste can GTL die nog in een bakskist stond, leeggeheveld in de tank. Maar ik vergat de tankdop er weer op te draaien. Pas twee weken later was weer op de boot en toen kwam ik daar pas achter.
Ik heb de regenval in die periode gecheckt. Er was het een en ander gevallen, maar niet heel veel. Toch achtte het uitgesloten dat er géén water in de tank was gekomen.
Ik heb gelukkig een tank met zo'n Vetus-appendage waarin alle aansluitingen verenigd zijn in één 'deksel' met een diameter van een kleine 20 cm. Dat heb ik verwijderd. De vulslang had een kleine 'zak' waar nog wat vloeistof in stond.
Ik herinnerde mezelf de 'tampon'-methode om water uit een dieseltank te verwijderen. Inderdaad: een tampo zwelt meteen op als je hem in water houdt en niet tot nauwelijks als je hem onderdompelt in pure diesel.

Om te beginnen bleek de 'zak' in de vulslang nauwelijks water te bevatten.
Maar op de bodem van de tank zag ik wel wat zwarte rommel. Geen echt slijm. Meer een soort schilfertjes.
Met een tampon op een stokjes over de bodem vegen leverde echter niks op. Geen enkele tampon nam serieus toe in volume.

Maar die zwarte schilfers moesten eruit, vond ik.
Ik heb de hele inhoud van de tank via een fijn filter overgepompt in cans, de schilfers van de boden geveegd met keukenpapier en vervolgens de inhoud van de cans, opnieuw via dat filter, weer terug in de tank gepompt.

Tenslotte heb ik het grof-filter (Delphi) vervangen. Dat had ik overigens sinds de installatie van een nieuwe, kleinere tank, nog nooit gedaan! Het zat er al zeker vier jaar op. denk ik.
Daarvoor zaten er op een te vervangen filter nog wel eens wat zwarte flinters.
Toen ik in dit geval de open kant van van het te vervangen filter bekeek, was dit brandschoon!

Go figure!

Afijn. Nieuw filter erop (zat in één keer goed (lekverij)). Ontluchten en starten. Motor tijdje laten lopen. Niks aan de hand.

Detail: tot twee jaar terug haalde ik m'n GTL langs de weg, bij Firezone in Moerdijk. Toen die overgingen op HVO, haalde ik het bij het bunkerstation in Dintelsas. In de afgelopen vakantie ook twee keer aan het water getankt, in respectievelijk Harlingen en Dokkumer Nieuwe Zeilen (Lunegat).
Zouden die zwarte schilfers toch uit tanks van leveranciers zijn gekomen?

Laatst bewerkt: 26 okt 2021 13:41 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: XTL diesel in Yanmar 1GM10 26 okt 2021 14:15 #1335330

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9946
Daar (op de tankinstallatie van de leverancier) zit, neem ik aan, ook een groffilter voor. De kans op condenswater acht ik bij lage omloopsnelheid en bovengrondsetanks groter dan dergelijke grote schilfers.
Laatst bewerkt: 26 okt 2021 14:17 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

XTL diesel in Yanmar 1GM10 26 okt 2021 15:06 #1335357

  • Etap28i
  • Etap28i's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 455
Ik heb mijn vorige boot 3 jaar laten lopen op HVO100. Het was een VP2002. Die is er officieel ook niet geschikt voor maar liep er prima op. Geen merkbare lekkages. Wel makkelijker starten en nagenoeg rookloos lopen. Is per liter een 15-20 ct duurder maar met die 35 l die ik per jaar verstook maakt dat niets uit. Voordeel is wel dat het niet hygroscopisch is en dat je dus ook minder kans op bacteriegroei hebt. Ik haal het altijd per jerrycan in de buurt want aan het water kon ik het niet vindn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: XTL diesel in Yanmar 1GM10 26 okt 2021 15:12 #1335361

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
groom schreef :
Daar (op de tankinstallatie van de leverancier) zit, neem ik aan, ook een groffilter voor. De kans op condenswater acht ik bij lage omloopsnelheid en bovengrondsetanks groter dan dergelijke grote schilfers.

Nou ja, anders gezegd: zou er vanuit de tanks van de leveranciers water zijn meegekomen, waarna zich in mijn tank die ongerechtigheden hebben gevormd?
Hoeveel tijd heeft water nodig om zwarte rommel te vormen in een dieseltank? Kan dat in twee weken tijd?
ik heb het idee dat dit vuil zich vrij recent heeft gevormd, want hoewel de aanzuig tot op de bodem reikt is er tot het moment van de filterwissel helemaal niks in/op het filter terecht gekomen.

Ik heb veel gemotord afgelopen zomer. Ondanks het niet overdadig warme weer, is de diesel in de tank, via de diesel uit de retourleiding, geregeld aardig opgewarmd opgewarmd, denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: XTL diesel in Yanmar 1GM10 26 okt 2021 18:20 #1335417

  • fpb10
  • fpb10's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 293
Het vreemde is dat wanneer XTL een verzamelnaam is, dan begrijp ik niet waarom er op de pomp XTL staat en niet GTL of HVO. Kon verder weinig vinden over XTL, vandaar mijn post.
Ergens op www.gtldiesel.nl staat dat bij de Texaco in Zwartsluis GTL te tanken is. Eenmaal bij de pomp staat daar op het bordje XTL en geen GTL.
Laatst bewerkt: 26 okt 2021 18:31 door fpb10.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: XTL diesel in Yanmar 1GM10 26 okt 2021 18:28 #1335420

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9946
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

XTL diesel in Yanmar 1GM10 26 okt 2021 18:31 #1335421

  • dolder
  • dolder's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 961
Bij kraneweerd in zwartsluis kun je dan wel weer blauwe diesel tanken.
kranerweerd.nl/nl/faciliteiten/tankstation

En dan doorklikken naar: futurefuels.nl/

Ook een hemels produkt volgens hun website



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: XTL diesel in Yanmar 1GM10 26 okt 2021 18:34 #1335422

  • fpb10
  • fpb10's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 293
Bedankt; ik had de lijst al op het forum gevonden, maar dacht dat ook hier de pompen aan het water misschien niet ideaal zou zijn
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: XTL diesel in Yanmar 1GM10 26 okt 2021 18:52 #1335424

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9946
Ik heb alle jaren gtl "aan het water" getankt en nu dus HVO100.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

XTL diesel in Yanmar 1GM10 26 okt 2021 20:19 #1335447

  • dolder
  • dolder's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 961
Fbp10, ik heb daar een keer getankt en dat ging prima. Vond het wel mooi een keer zo'n produkt te tanken, maar andere keren gooi ik er weer gewone diesel in als dat praktisch beter uitkomt.

Net als velen ben ik zoekende naar de beste overwinter-strategie. En het gekke is dat iedereen het anders doet en niemand weet wat nu de allerbeste methode is.
Gtl, hvo, blauwe diesel, premium diesel van shell op BP, winterdiesel, zomerdiesel, tank halfvol, leeg of helemaal vol. Rubbers zwellen op en boel gaat lekken, maar die ervaring hoor je zelden. Sommige Fabrikanen raden het af, andere niet maar met welke motivatie?..,

Verwarrend allemaal. Vroegah gooide je je tank vol met diesel in de winter en dat was dat.

Mijn boot is  van 1978, wel recente sole mini17 motor erin. Tank is slecht bereikbaar en zeker niet brandschoon binnenin. Ik denk dat ik dit jaar voor een premium, winter diesel van shell ga. Gooi ik de tank mee vol, drupje gotomar erbij en in het voorjaar de tankbodem " stofzuigen" met zelfgemaakte filter-oliepomp constructie met kijkglas.
Ik vervang elk jaar de groffilter, om het jaar de fijn filter.

Ik heb nog nooit last gehad van bacterie of veel water in de tank en knappe bacterie die nu nog roet in 't eten gooit..



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

XTL diesel in Yanmar 1GM10 27 okt 2021 06:44 #1335485

  • fpb10
  • fpb10's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 293
Dank voor je bericht. Als dat ook goed werkt, dan is dat prima toch.

Inmiddels begrijp ik dat XTL hetzelfde is als Blauwe diesel en HVO100. Dat was wat ik verwarrend vond.

Uitleg: www.anwb.nl/auto/brandstof/diesel-b7
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

XTL diesel in Yanmar 1GM10 27 okt 2021 07:04 #1335491

Idd,

Een ieder doet de overwinter strategie anders.
Ik heb een RVS tank van 60 ltr.
Er zit een mangat (15cm) in en ik maak de bodem schoon (indien nodig) met een Extractor.
Dat kan ik prima zien door het gat. Uiteraard met een zaklantaarn.
Meestal ligt er geen rommel op de bodem.
Dan laat ik de diesel gewoon in de tank zitten en in het voorjaar controleer ik nog eens.
Maar is altijd brandschoon.
Gebruik nooit toevoegingen en tank gewone diesel bij een tankstation hier aan de weg.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

XTL diesel in Yanmar 1GM10 27 okt 2021 07:41 #1335500

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
fpb10 schreef :
Dank voor je bericht. Als dat ook goed werkt, dan is dat prima toch.

Inmiddels begrijp ik dat XTL hetzelfde is als Blauwe diesel en HVO100. Dat was wat ik verwarrend vond.

Uitleg: www.anwb.nl/auto/brandstof/diesel-b7

Lees de eerste paar regels van deze link eens:
de.wikipedia.org/wiki/XtL-Kraftstoff

XTL is een verzamelnaam. Mogelijk wordt er inmiddels meer HVO verkocht dan GTL, en levert de pomp waar jij het over hebt inderdaad HVO. Het komt ook nogal eens voor dat er gewisseld wordt van GTL naar HVO of andersom. Als je dan XTL op je pomp hebt staan hoeft je niks te veranderen.

Het lijkt in de praktijk voor de motor weinig uit te maken. Misschien voor consument, want die betaalt een bepaalde prijs. Voor het milieu is HVO de beste keus.

Ga het spul dus vooral gebruiken. Of XTL synoniem is met HVO is minder belangrijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: XTL diesel in Yanmar 1GM10 27 okt 2021 10:30 #1335553

Wadloper schreef :
[...]
ZF-lid Cees S. zal nog wel acte de presence geven en uitleggen wat de verschillen tussen GTL en HVo zijn en of de één veiliger in gebruik is dan de ander.

Ik wacht gespannen af- HVO100 is bij mij in de buurt wél, maar GTL helaas niet te krijgen.
Trotse eigenaar van de IW-31 'Zwaantje'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: XTL diesel in Yanmar 1GM10 27 okt 2021 10:35 #1335556

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1600
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.381 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl