M´n broer en ik waren op “reis” met mijn eerste boot, een verbouwde sloep. Ik had veel gerestaureerd, de motor, een Mercedes OM 635 had ik met rust gelaten want die deed het.
Lagen we ergens bovenstrooms Dinant op de Maas en de waterpomp was stuk. Niet de buitenwaterpomp maar de in de motor gebouwde circulatie pomp.
Die buitenwaterpomp was een aalpomp. Zo´n grof centrifugaalding dat op boere aalwagens stond. Met die hebben we ook problemen gehad, ander verhaal.
We meerden langs de oever, tussen overhangende bomen, een lijn voor en een achter. De pomplagers waren total loss. Pomp gedemonteerd, en ik de oever op met die pomp. Ik had onze machete nodig om door de bramen te komen tot boven waar een spoorweg liep. Een half uur langs een spoorweg gelopen, dan de trein naar Dinant genomen. Daar een taxi naar een Mercedes garage. Die hadden de pomp zo op voorraad, logisch, er liepen toen tienduizenden van die motoren. Was niet eens duur.
Terug aan boord na taxi en trein, dan waden want een bijboot hadden we niet. De dichting maakten we uit een stuk papier maar toen bleek dat van de zes bevestigingsboutjes er 4 nutteloos waren want de schroefdraad in de motorblok bevestigingsgaatjes was gewoon weggeroest. We hadden geluk, de riemspanning werd opgenomen door de twee nog enigszins in goede staat verkerende schroefboutjes. De andere gaatjes hebben we gevuld met uit een houten staalborstel gesneden pennetjes. Netjes gesneden, dan ingetimmerd. Motorblok gevuld met water en biertjes gedronken tot we dachten dat de houten propjes genoeg gezwollen waren. De herstelling was zo goed, geen drupje water, dat ik die reparatie gewoon vergeten ben. De bedoeling was om de gaatjes later groter te boren en tappen, is er gewoon nooit van gekomen, de boot werd verkocht en die houten pennetjes… gewoon vergeten.
Heb het echter nog sterker gezien. Op de jachtwerf helling werden de jachten boven gehaald door een stokoude Mercedes diesel die de lier aandreef. Bleek een vriespastille een roestgat te hebben dus het koelwater liep weg. Er moest gewerkt worden, de werfbaas sneed een tak van een boom en ramde hem in dat gat. Water in de radiator en jachten aan land trekken. Het volgende voorjaar hielp ik weer om m´n eigen bootje te water te laten, ik ga de diesel starten en zie dat die tak groeide. Er zaten verse scheuten en blaadjes aan. Zie je niet vaak, een diesel waar een boompje uit groeit.