Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Probleem koeling

Probleem koeling 16 nov 2021 23:08 #1341064

  • jornh
  • jornh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 110
Bedankt voor de reacties, ik heb nog geen beluchter gevonden, kan het zijn dat dit alleen bij direct gekoelde mootoren van belang is? Ik ga morgen nog even extra goed kijken.

Jorn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem koeling 17 nov 2021 00:39 #1341073

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17701
Nee, een beluchter in de koelwaterleiding is niet afhankelijk van het type motorkoeling.
Een luchtbel in de beluchter is echter wel een veel minder voor de hand liggende oorzaak van je koelproblemen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem koeling 17 nov 2021 09:37 #1341127

Gezien na het verwijderen van de thermostaat, de temperatuur eerst daalde en daarna weer opliep, en dus de koeling niet consistent lijkt ondanks dat de thermostaat verwijderd is, dat er soms iets de 'flow' blokkeert van het koelwater van het buiten circuit. Dus wierpot, warmtewisselaar, impellerpomp checken. Let op de impellerpomp ook op slijtage aan deksel en achterplaat etc. Als deze te ver zijn ingesleten verlies je waterdruk en wordt je flow door het koelsysteem dus minder (been there ;) ).

Verder kan de motor na lang varen ook zonder thermostaat op temperatuur komen, hoewel het met de huidige weersomstandigheden mij wat onwaarschijnlijk lijkt.

Schiet me niet kapot, maar dat het probleem is dat een thermostaat regelt waar het water heen stroomt lijkt mij vrij onwaarschijnlijk. Het enige wat er gebeurt is dat als de thermostaat dicht staat is dat de koelvloeistof over een bypass wordt geleid en weer snel bij de warmtewisselaar uit komt. Dit zodat de motor niet gekoeld wordt. Het verwijderen van de thermostaat zou dan juist geen invloed moeten hebben op verminderde koelcapaciteit. Juist. omgekeerd, de motor heeft problemen om op temperatuur te komen doordat deze teveel gekoeld wordt.

Wat wel bij een thermostaat vaak is, is dat er een klein gaatje in zit om toch langzaam het koelwater erlangs te laten stromen. Dit is bedoeld om ervoor te zorgen dat het koude koelwater langzaam door de thermostaat gaat zodat uiteindelijk het warme water tot aan de thermostaat kan komen, anders gaat deze niet snel genoeg open. Dus dat gaatje moet goed open zijn.

Ik zou ook even contact opnemen met Kubota om te informeren wat nu precies de koelwatertemperatuur mag zijn. Misschien mag de motor meer hebben dan je nu meet. Hoewel ik de temperatuurschommelingen wel nader onderzoek waard vind.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 17 nov 2021 09:40 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem koeling 17 nov 2021 10:22 #1341164

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3083
Orange Sunset schreef :
G

V

Schiet me niet kapot, maar dat het probleem is dat een thermostaat regelt waar het water heen stroomt lijkt mij vrij onwaarschijnlijk. Het enige wat er gebeurt is dat als de thermostaat dicht staat is dat de koelvloeistof over een bypass wordt geleid en weer snel bij de warmtewisselaar uit komt. Dit zodat de motor niet gekoeld wordt. Het verwijderen van de thermostaat zou dan juist geen invloed moeten hebben op verminderde koelcapaciteit. Juist. omgekeerd, de motor heeft problemen om op temperatuur te komen doordat deze teveel gekoeld wordt.
Als de motor nog niet op temperatuur is zorgt het thermostaat er voor dat het te koude water door de motor circuleert. Zodra dit water zo heet wordt dat het thermostaat reageert wordt een gedeelte door de koeler gestuurd.
Als de maximum temperatuur bereikt wordt zal het thermostaat de hele koelwater flow door motor en koeler leiden. Maximum koelend vermogen. Een systeem is zo berekend dat dit echter zelden voorkomt als koelers en externe koelwater systeem goed functioneren. Verwijder je het thermostaat dan haal je nooit het maximaal koelende vermogen en zal de koelwater temperatuur fluctueren afhankelijk van het gevraagde motor vermogen.
Laatst bewerkt: 17 nov 2021 12:57 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem koeling 17 nov 2021 15:53 #1341261

madoc schreef :
Orange Sunset schreef :
G

V

Schiet me niet kapot, maar dat het probleem is dat een thermostaat regelt waar het water heen stroomt lijkt mij vrij onwaarschijnlijk. Het enige wat er gebeurt is dat als de thermostaat dicht staat is dat de koelvloeistof over een bypass wordt geleid en weer snel bij de warmtewisselaar uit komt. Dit zodat de motor niet gekoeld wordt. Het verwijderen van de thermostaat zou dan juist geen invloed moeten hebben op verminderde koelcapaciteit. Juist. omgekeerd, de motor heeft problemen om op temperatuur te komen doordat deze teveel gekoeld wordt.
Als de motor nog niet op temperatuur is zorgt het thermostaat er voor dat het te koude water door de motor circuleert. Zodra dit water zo heet wordt dat het thermostaat reageert wordt een gedeelte door de koeler gestuurd.
Als de maximum temperatuur bereikt wordt zal het thermostaat de hele koelwater flow door motor en koeler leiden. Maximum koelend vermogen. Een systeem is zo berekend dat dit echter zelden voorkomt als koelers en externe koelwater systeem goed functioneren. Verwijder je het thermostaat dan haal je nooit het maximaal koelende vermogen en zal de koelwater temperatuur fluctueren afhankelijk van het gevraagde motor vermogen.

Dat is bij een direct gekoelde motoren iig niet altijd zo. Bij een Farymann wordt het water niet door de motor, maar direct naar buiten gepompt via de bypass. Kan immers niet circuleren, heeft maar 1 circuit. Als de thermostaat open gaat, wordt het het koelwater over beiden zowel motorblok als bypass.

Verwijderen van de thermostaat lijkt mij bijzonder vreemd dat de motor dan te weinig zou koelen. De thermostaat kan namelijk alleen een leiding (grotendeels) afsluiten hij koud en dus dicht staat. Hij sluit niet opeens een andere leiding af als deze open gaat staan. In jou verhaal de leiding naar de warmtewisselaar in mijn verhaal de leiding naar het uitlaatspuitstuk.

Ligt denk ik aan hoe de koelwaterpomp aangesloten zit. Ik zou verwachten dat deze juist direct in een leiding aan de warmtewisselaar zit aangesloten zodat er altijd water in gepompt/gezogen wordt om te koelen? Kan het helemaal mis hebben natuurlijk.

Edit: opgezocht bij de VP 2003T, hier wordt inderdaad door het blok heen gepompt, maar de thermostaat sluit niet de bypass af bij openen, maar opent alleen leiding naar de warmtewisselaar.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 17 nov 2021 16:05 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem koeling 17 nov 2021 16:05 #1341264

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3083
Orange Sunset schreef :
madoc schreef :
Orange Sunset schreef :
G

V

Schiet me niet kapot, maar dat het probleem is dat een thermostaat regelt waar het water heen stroomt lijkt mij vrij onwaarschijnlijk. Het enige wat er gebeurt is dat als de thermostaat dicht staat is dat de koelvloeistof over een bypass wordt geleid en weer snel bij de warmtewisselaar uit komt. Dit zodat de motor niet gekoeld wordt. Het verwijderen van de thermostaat zou dan juist geen invloed moeten hebben op verminderde koelcapaciteit. Juist. omgekeerd, de motor heeft problemen om op temperatuur te komen doordat deze teveel gekoeld wordt.
Als de motor nog niet op temperatuur is zorgt het thermostaat er voor dat het te koude water door de motor circuleert. Zodra dit water zo heet wordt dat het thermostaat reageert wordt een gedeelte door de koeler gestuurd.
Als de maximum temperatuur bereikt wordt zal het thermostaat de hele koelwater flow door motor en koeler leiden. Maximum koelend vermogen. Een systeem is zo berekend dat dit echter zelden voorkomt als koelers en externe koelwater systeem goed functioneren. Verwijder je het thermostaat dan haal je nooit het maximaal koelende vermogen en zal de koelwater temperatuur fluctueren afhankelijk van het gevraagde motor vermogen.

Dat is bij een direct gekoelde motoren iig niet altijd zo. Bij een Farymann wordt het water niet door de motor, maar direct naar buiten gepompt via de bypass. Kan immers niet circuleren, heeft maar 1 circuit. Als de thermostaat open gaat, wordt het het koelwater over beiden zowel motorblok als bypass.

Verwijderen van de thermostaat lijkt mij bijzonder vreemd dat de motor dan te weinig zou koelen. De thermostaat kan namelijk alleen een leiding (grotendeels) afsluiten hij koud en dus dicht staat. Hij sluit niet opeens een andere leiding af als deze open gaat staan. In jou verhaal de leiding naar de warmtewisselaar in mijn verhaal de leiding naar het uitlaatspuitstuk.
Ik heb het nu over de motor van TS die indirect gekoeld wordt. Wat het Farymanntje betreft heb je gelijk. Die
had ik ook in mijn vorige boot staan
Laatst bewerkt: 17 nov 2021 16:06 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem koeling 17 nov 2021 16:06 #1341265

madoc schreef :
Ik heb het nu over de motor van TS die indirect gekoeld wordt. Wat het Farymanntje betreft heb je gelijk. Die
had ik ook in mijn vorige boot staan

Zie edit ;)
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem koeling 17 nov 2021 17:12 #1341278

  • jornh
  • jornh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 110
Bedankt voor de reacties!

Ik ben vandaag weer aan het klooien geweest. Alles weer gemonteerd, en begin langzaamaan te denken dat het toch misschien de koppakking is, hoewel er totaal geen witte rook te zien is... De motor word nog steeds te warm, bij stationair duurt het langer dan met gas in zijn werk. stationair duurde het een minuut of 20 voor die 90+ graden bereikte terwijl die toen al op temperatuur was. In zijn werk met gas erop van koud naar te warm in 8 minuten.

Wat ik erg vreemd vind is dat alle slangen rond de warmtewisselaar gewoon koud aanvoelen. Lijkt mij niet logisch op zijn minst zou toch de instroomkant warm moeten worden toch?
Zou dan toch het interne gedeelte van de warmtewisselaar verstopt zijn geraakt?

Graag jullie mening.
Groet, Jorn
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem koeling 17 nov 2021 19:37 #1341331

Motor te heet en alle slangen koud: dat moet dan toch een circulatie probleem zijn...?
Dus
of waterpomp interne circuit niet goed,
of lucht in het interne circuit waardoor de pomp niet pompt,
of thermostaat opent niet (maar dat deed hij wel las ik ergens?),
of impellerpomp externe circuit niet goed (maar dan zie je geen water uit de uitlaat)
of toch nog een blokkade ergens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem koeling 17 nov 2021 20:36 #1341347

  • jornh
  • jornh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 110
Alle slangen rondom de motor ook na de thermostaat worden heet, alles slangen bij de warmtewisselaar blijven koud.

Externe systeem werkt goed, alles loopt mooi door. Wierfilter schoon, impeller en huis 3x gecheckt uitlaatslang en water naar buiten blijven koud.

Thermostaat getest en is dus goed.

Ik ga dan toch maar is dat huisje van de foto openmaken en het secundaire systeem van de interne koeling los van de motor door te spoelen en evt. de warmtewisselaar die slecht bereikbaar is proberen te demonteren voor nadere inspectie.

Suggesties zijn zeer welkom.

Jorn
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem koeling 17 nov 2021 22:14 #1341377

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3083
jornh schreef :
Alle slangen rondom de motor ook na de thermostaat worden heet, alles slangen bij de warmtewisselaar blijven koud.

Externe systeem werkt goed, alles loopt mooi door. Wierfilter schoon, impeller en huis 3x gecheckt uitlaatslang en water naar buiten blijven koud.

Thermostaat getest en is dus goed.

Ik ga dan toch maar is dat huisje van de foto openmaken en het secundaire systeem van de interne koeling los van de motor door te spoelen en evt. de warmtewisselaar die slecht bereikbaar is proberen te demonteren voor nadere inspectie.

Suggesties zijn zeer welkom.

Jorn
Gas of lucht in een koelwater systeem geeft verstoring in de circulatie door d motor. De centrifugaalpomp geeft dan een onregelmatige opbrengst zodat de temperatuur van de koelvloeistof niet goed geregeld kan worden. En bij een hoger vermogen te hoog oploopt. Dus die lekke koppakking kan wel eens de oorzaak zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem koeling 17 nov 2021 22:35 #1341381

  • jornh
  • jornh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 110
Ja daar zat ik dus ook aan te denken maar dan zou er toch heet water op z'n minst de ingang van de warmtewisselaar moeten bereiken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem koeling 18 nov 2021 07:07 #1341408

Wordt de motor echt te warm of is het een sensor probleem? Als de motor echt te warm wordt is het een circulatieprobleem op het (interne) motorkoelwater systeem... Zit er wel voldoende koelvloeistof in? Ook als de circulatie slecht is worden alle koelvloeistofslangen warm... Dat betekent dat er geen circulatie zou zijn...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem koeling 18 nov 2021 07:24 #1341409

Bij mijn VP2002 waren sommige leidingen aan het dichtslibben. Gelukkig nog geen koelproblemen, die zaten er wel aan te komen. Kwart van de oppervlakte was nog vrij.

De vervuiling was simpel te verwijderen door er een tie-wrap doorheen te drukken. (koperen leidingen, dus moest met beleid)

Niet echt een verklaring voor je pas later optredende koelproblemen, misschien draagt het wel bij.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem koeling 18 nov 2021 08:42 #1341431

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6719
Controleer nu eerst eens de circulatiepomp van de koeler die de koelvloeistof rondpompt. Misschien versleten of een los contact.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem koeling 18 nov 2021 09:55 #1341494

Er wordt hier een aantal keer verwezen naar mogelijke verstopping in de warmtewisselaar, echter TS geeft aan dat het ruim voldoende koelwater uit komt.. Dan is de zeewaterkant van de WW niet verstopt toch??

Enige dat dan nog kan is ergens een verstopping in het koelwatercircuit, maar eens met vorige sprekers dat dat bijna niet na 6 uur pas een probleem kan geven, ik vind dat heel vreemd.

Koppakking: makkelijk te zien, even starten met de dop van de koelwater eraf. Als je daar luchtbellen omhoog ziet komen tijdens het lopen weet je genoeg.

Of natuurlijk compressie meten.

Maar ook dan: Na uren pas een probleem... ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem koeling 18 nov 2021 10:04 #1341502

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3083
Bas van Dijk schreef :
Er wordt hier een aantal keer verwezen naar mogelijke verstopping in de warmtewisselaar, echter TS geeft aan dat het ruim voldoende koelwater uit komt.. Dan is de zeewaterkant van de WW niet verstopt toch??

Enige dat dan nog kan is ergens een verstopping in het koelwatercircuit, maar eens met vorige sprekers dat dat bijna niet na 6 uur pas een probleem kan geven, ik vind dat heel vreemd.

Koppakking: makkelijk te zien, even starten met de dop van de koelwater eraf. Als je daar luchtbellen omhoog ziet komen tijdens het lopen weet je genoeg.

Of natuurlijk compressie meten.

Maar ook dan: Na uren pas een probleem... ?

Tijdens die uren vol aan varen kan het zijn dat de koppakking net de genadeklap heeft gekregen. Openbaart zich van het ene moment op het andere.
Laatst bewerkt: 18 nov 2021 10:19 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem koeling 21 nov 2021 15:32 #1342683

  • jornh
  • jornh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 110
Hallo,

Nog even een update: Ik heb de waterpomp van het interne systeem vervangen zodat ik dat kan uitsluiten, zonder resultaat helaas.

Ik heb de boot gister naar huis gezeild en af en toe de motor aangehad word deze na ca 20 minuten varen te warm (tegen 90 graden en gaat dan ook snel oplopen). Als de temperatuur weer gezakt is tot +- 65 graden en ik start de motor en ga met flink gas varen loopt de temperatuur snel terug tot onder de 50 graden daarna loopt ie weer op, op deze manier kon ik wel af en toe de motor gebruiken.

Ik zoek het nog steeds in de circulatie van het interne systeem, ga a.s. week even de warmtewisselaar demonteren voor nadere inspectie.

Anders moet het wel de koppakking zijn toch? hoewel daar verder geen enkel teken van is: Geen belletjes in expansievat, geen witte rook, geen olie in koelvloeistof of andersom.

Bedankt.

Groet Jorn
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem koeling 21 nov 2021 15:37 #1342686

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12513
dat; loopt gelijk terug...loopt weer op..

lijkt mi wel erg op een luchtbel bij de thermostaat
zit er (wel) een klein (3 mm) gaatje in die thermostaat?
(zodat evt lucht kan ontsnappen)
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem koeling 21 nov 2021 15:55 #1342690

  • jornh
  • jornh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 110
Gaatje zit erin, ik heb op alle mogelijke manieren ontlucht. Moet zeggen dat ik gister de thermostaat eruit heb gehaald om de opwarmingstijd (lees vaartijd) wat te verlengen. Maar met thermostaat (getest en goed) hetzelfde gedrag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem koeling 21 nov 2021 17:54 #1342727

De boot heeft een temperatuur alarm toch? Vaar eens door om de kijken of deze af gaat?

Misschien heb ik het gemist, maar heb je nu de warmtewisselaar eens open gehad om de kanaaltjes te bekijken? Misschien zit er wat kalkopbouw aan de buitenwater zijde waardoor het koelvermogen net iets teveel beperkt is om de motor op constante temperatuur te houden.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem koeling 21 nov 2021 20:57 #1342793

Ik heb een soortgelijk probleem gehad, ook met een kobota. Bleek uiteindelijk na een jaar zoeken het aanzuigschelpje van het koelwater dicht gegroeid was met met een soort spinnenweb van organisme. Behoorlijk kalkachtige. Lag op zoet water. Dit kwam pas aan het licht toen de boot uit het water ging voor nieuwe antifouling.
Natuurlijk ook de inlaat van het koelwater doorgeblazen. Dat ging goed omdat er nog wel lucht door het spinsel ging maar dus niet genoeg koelwater.
Heb nu een twee keer zo grote inlaat schelp gemonteerd. Probleem over.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem koeling 21 nov 2021 22:24 #1342820

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Lucht in je interne circuit kan je uitsluiten, dan vaar je geen 20 minuten, de boel is dan binnen notime aan de kook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem koeling 22 nov 2021 00:04 #1342830

  • jornh
  • jornh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 110
Bedankt voor de reacties,

Waterschepje zou kunnen, ik vind het nog steeds raar dat de warmtewisselaar aan alle kanten koud blijft behalve de instroom van het interne circuit. dit zou duiden op een verstopping maar ik heb hem doorgespoeld en toen liep het water mooi door. de uitgangkant word hoogstens lauw.

Jorn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem koeling 22 nov 2021 07:51 #1342859

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 845
Als je het waterschepje verdenkt is het misschien mogelijk om als test een dikke slang overboord te hangen en daar koelwater door aan te zuigen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.252 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl