Hallo, mijn excuses dat ik weer met een technische vraag kom maar ik krijg hier nou eenmaal de beste adviezen en meningen over het algemeen en google kan mij niet helpen.
Ik heb sinds kort een bootje erbij (kievit 8.20) waar ik al eerder een vraag over heb gesteld en hier zeer goed ben geholpen. Zie topic: 'diverse vragen diesel motor'
Nu wou ik deze boot afgelopen 2 dagen van Hoorn naar Meppel brengen, onderweg een probleem ondervonden met de koeling. Eerste dag geen enkel probleem 6 uur gevaren pal wind tegen, geen problemen gehad, motor temperatuur bleef netjes tussen de 70 en 80 graden. Volgende dag leek de temperatuur de eerste paar uur wel iets hoger maar wel constant rond de 80 graden.
Na enkele uren varen liep de temperatuur in een keer op, dus motor uit, eerst externe koelsysteem gecheckt, wierpot, opening naar buiten doorgeblazen, impeller bekeken. niks opmerkelijks. Toen was de motor weer redelijk afgekoeld, weer gestart en het externe koelsysteem liep mooi dooer flink koelwater uit de uitlaat dus dat leek goed. Echter na een minuut of 15 werd ie toch weer te heet.
Vervolgens heb ik het huis van de thermostaat open geschroefd thermostaat leek dicht te staan (geen ervaring mee) maar ik heb hem er tussen uit gehaald want als dat het probleem zou zijn kon ik in ieder geval verder.
Het probleem leek verholpen na het starten liep de temperatuur in de eerste instantie alleen maar terug tot +- 50 graden, na een tijdje ook weer op tot rond de 70, leek mij normaal omdat de bedrijfstemperatuur
ook zoiets is. Maar helaas na een uur varen toch weer te heet. Op zeil schokkerhaven gehaald, ging allemaal prima verder. Daar nog de waterpomp van het interne systeem gedemonteerd omdat dat mijn volgende gedachte was en mee naar huis genomen. Bekeken en best wel wat corrosie sporen aan de binnenkant maar het lijkt me dat daar verder niet zoveel aan stuk kan gaan, verder ook geen lekkages kunnen ontdekken.
Nog enkele feiten ter verduidelijking:
Geen verdachte rook uit de uitlaat, t gaat om een Kubota z500-b (zeer waarschijnlijk). motor heeft lange tijd stil gestaan voor ik ging varen (wel alles nagelopen). Geen olie in het koelwater zichtbaar, geen water in de olie, oliepeil oke. Oliedruk alarm werkt dus dat lijkt me ook niet het geval. Gesloten koelsysteem dat d.m.v een warmtewisselaar gekoeld word door buitenwater. Interne waterpomp met poelie die dus wel wat roestig is aan de binnenkant maar niet lekt of dergelijke.
Sorry voor mijn lange verhaal maar korter krijg ik het niet om het probleem te omschrijven.
Bedankt alvast voor het meedenken!
Vriendelijke groet,
Jorn