Iedereen bedankt voor de tips.
Even een terug koppeling hoe de verdere werkzaamheden verlopen zijn.
Met het oude standaard koppeling type 6 systeem van Vetus werkte de as met achteruit slaan zich heel langzaam uit de klem koppeling.
Om het loswerken te voor komen heb ik de vetus koppeling voorzien van een boorgat en een ondiepe boorgat in de oude schroefas.
In de boor gat schroefdraad getapt en een inwendige inbus M8 bout bevestigt met locktite.
De inbus bout precies het gewicht wat er geboord was zodat er geen onbalans op zou treden.
Het voldeed prima tot dat ik op de Volvo seal lekkage kreeg.
Lekkage trad alleen op met draaiende motor
Winter berging kwam er aan en het beetje water werd na elke zeil dag weer verwijderd.
Op de wal het gereedschap wat ik nodig had, in de boot.
Koppeling nokken ring verwijderd en conische ring terug getikt.
schalen verwijderd en binnen werk met inbus kwam tevoorschijn.
Natte doeken onder koppeling gelegd en Gedore dop inbus 5 mm met verlengde ratel onder hand bereik.
De inbus warm gestookt en warmte vloeide ook weg via de schroefas dus lang warm gestookt.
Dop inbus met verlengde ratelsleutel er op en kracht gezet, jammer geen beweging,
Weer warmer gestookt en een hernieuwde poging.
Ja er zit beweging in en een kwart slag draaien brak de inbus stift.
Geheel getordeerd en een stuk afgebroken.
word vervolgd