Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Vetus koppeling

Vetus koppeling 13 dec 2021 20:17 #1349782

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Door wat lekkage via de Vovo seal de de wal opgegaan
De koppeling is een VETUS FLEXIBELE KOPPELING TYPE 6 - ASGAT 25 MM
Met spiebaan en een conische ring met een nokken ring waar de as opgesloten word.
Nu is deze koppeling niet betrouwbaar en wil ik een andere koppeling.
Er zijn van vetus de uniflex en de bullflex.
Deze hebben geen spiebaan.
Met de klem bouten moet het vast zitten zowel axiaal als radiaal.
Yanmar 2GM20 als motor.
Is dit een goed werkend systeem?
Zijn er zeilers die ervaring hebben met deze type koppelingen?

De as die ik nu hen zit een spiebaan in en zou geen probleem moeten zijn.




Laatst bewerkt: 13 dec 2021 20:22 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus koppeling 13 dec 2021 20:36 #1349785

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1157
Vaste flens op de as en r&d koppeling er tussen. R&d koppeling goed kijken naar de keer koppeling kant en de kant die je voor de as kiest.

De vetus type 6 moet je borgen met een pas pen. Ben niet zo gecharmeerd van de constructie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus koppeling 13 dec 2021 21:03 #1349787

"Met de klem bouten moet het vast zitten zowel axiaal als radiaal." dat is het principe van een spantang en werkt doorgaands goed. wel een vereiste dat de as braamvrij en schoon is.
Demontage (dus het lossen van de spaninrichting) is vaak wel een probleem ( zit muurvast en blijft muurvast zitten....door het rubber is een brander geen optie...

Wat FKZ aanhaalt,...." borgen met een pas pen. Ben niet zo gecharmeerd van de constructie" heeft hij wel een punt...paspennen zijn rotdingen, zeker na demontage om ze weer goed uitgelijnd te krijgen. Wat let je om in de ring waar de bouten doorsteken geen spiebaan te laten steken, dan heb je nog iets van een borging.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Vetus koppeling 13 dec 2021 21:27 #1349791

Voor mijn Yanmar 3GM30eu heb ik een Centaflex type M127 gemonteerd. Deze is speciaal passend voor Yanmar.
Laatst bewerkt: 13 dec 2021 21:27 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus koppeling 14 dec 2021 07:57 #1349841

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1157
Om terug te komen op spiebaan en klem bussen. veel industriële lager huizen hebben vaak ook een optie met een klembus. Vaak hebben deze een montage en demontage gaten waardoor het niet een gevecht word om ea te mon/ demonteren. toegang van 2 kanten is dan wel een vereiste.

90% van de homokineet oplossingen met een stuwdruk lager hebben en klembus om de as zowel radiaal al axiaal op te sluiten. Als het goed berekend word is het een prima toepassing.

kijk of je genoeg ruimte hebt om de schroefas iets naar achter te schuiven mocht je een langere oplossing kiezen. Mogelijk zelfs een voordeel zodat de nieuwe seal op een schoon stuk as draait mocht er sprake zijn van slijtage.

Controleer direct het achterlager op speling en slijtage als je de as los hebt van de kk en motor is verwijderen en vervangen van het achterlager een stuk makkelijker dan als je het achter lager om de as heen weg moet halen.

Mocht je een andere seal dan de volvo seal kopen let dan op de maat van de schroefas koker de vetus lagers hebben een andere maat en passen dus niet zomaar op een koker waar een volvoseal opgezeten heeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus koppeling 14 dec 2021 13:11 #1349964

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
DE huidige koppeling de flex type 6 is een slecht ontwerp.
In het verleden 2 maal de schroefas los door achteruit slaan.
De opsluiting met conisch ring zeer vast gezet en toch los geraakt ondanks nog een extra inbus bout haaks op de as.
Na de tweede maal een klein stukje in de as geboord en een langere inbus gemonteerd.
blijft een slecht ontwerp.
Later is er een wijziging gekomen en werd aanbevolen om door alles heen te boren en een kerfstift aan te brengen.

@ jollenbaas

Wat was de reden dat er voor een centaflex gekozen is?


@ FKZ

Goede adviezen en ik neem het water gesmeerde buiten lager gelijk mee.
Het afdrukken met afdruk bouten is inderdaad het mooiste.
Er komt weer dezelfde Volvo seal.

de Optimaal

Het vast blijven zitten na oplossen van de span bouten is iets om rekening mee te houden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Vetus koppeling 14 dec 2021 16:25 #1350017

Wil geen Chineese Vetuskloon en deze Centaflex is, zonder extra flens, passend voor een Yanmar.
Laatst bewerkt: 14 dec 2021 16:27 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Vetus koppeling 14 dec 2021 18:12 #1350045

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27138
@ Dehler

Die uniflex of bullflex kopelingen zijn prima. Wij hadden er 1 in de schokker met 30PK. Nooit een probleem geweest.
Wij hebben er 15 jaar mee rond gevaren en hij zat er al in voor ons.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus koppeling 14 dec 2021 18:27 #1350049

Wij hadden ook een type 6 KO53. Wat een drama, paar keer is de klem los gegaan en daarna de pin gebroken. Zélfs de techneut van Vetus is gaf aan dat het niet zo'n beste is.

Diverse koppelingen bekeken maar ik heb nu ook een Centaflex M127. Goed geholpen bij Centaflex, ik had iets anders als de standaard M127 nodig.

Happy camper!
Friendship 25 → Friendship 28
Laatst bewerkt: 14 dec 2021 18:29 door Mike Wazowski.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus koppeling 19 dec 2021 23:18 #1351482

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
Heb er zelf al veel ingebouwd, werk bij een vetus dealer.
Zowel de uniflex als bulflex zijn robuuste koppelingen.
Mijn voorkeur gaat wel uit naar de bulflex, montage en demontage is een stuk eenvoudiger dan de uniflex.
Zorg wel dat de as braam en vetvrij is bij beide koppelingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus koppeling 20 dec 2021 10:11 #1351557

Twee ervaringen.
Mijn eigen tjalk zat de voorganger van de Vetus type 6, zo’n koppeling die van gespuitgiete aluminiumlegering is gemaakt.
Functioneerde goed totdat ik een keertje echt volgas voer, toen spatte hij uit elkaar. Dat was hinderlijk, temeer omdat het gebeurde op de Hollandse IJssel in de scherpe bocht bij Van Vliet, terwijl het extreem laag water was, er een stormwind uit het oosten stond en ik werd opgelopen door een leeg binnenvaartschip.
Ik heb daarna die koppeling vervangen door eentje van Exalto, zonder klemmof. Perfect.

De andere ervaring was met een bullflex op een schip dat ik in onderhoud had. Vrij lange RVS schroefas 45 mm en vrij zware schroef. De klemnaaf bleef problemen geven, het bleek onmogelijk om de verbinding echt betrouwbaar te krijgen. Wat meespeelde was dat de keerkoppeling van een type was dat abrupt inschakelde, wat dus klappen opleverde bij het op gang brengen van de schroef + as, maar daarvoor was juist die bullflex bedoeld.
Uiteindelijk heb ik twee M10 borgbouten aangebracht, schroefdraad getapt in de klemmof, daaronder putjes geboord in de as. Bouten licht aangepunt en zo stijf mogelijk aangedraaid en geborgd. Sindsdien zit het als een huis.

Overigens kan de demontage van een klemmof ook erg lastig zijn.
Ik wordt gewoon niet blij van die dingen.
Er gaat niks boven een degelijke konus plus inlegspie plus borgmoer.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus koppeling 20 dec 2021 13:06 #1351660

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
De bulflex bekeken en vind het niet zo sterk ontwerp.
Een paar inbus boeten moet de as maar houden.
Dan eerder een uniflex als het dan Vetus moet zijn.
De centaflex heb ik meer vertrouwen in.
Laatst bewerkt: 20 dec 2021 13:07 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus koppeling 20 dec 2021 18:44 #1351826

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1157
Ik zou voor de r&d gaan. Kost efficiënt en goed zelf te instaleren en geeft hulp bij het uitlijnen van de motor en periodiek te controleren. Met veel andere in rubber verborgen koppelingen kan je niks zien aan de uitlijning dat moet allemaal vooraf en kan daarna moeilijk gecontroleerd worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus koppeling 04 jan 2022 22:16 #1355989

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
De Vetus type 6 koppeling met schroef as en buiten water gesmeerd lager is verwijderd.
Nadat de nieuwe buiten water gesmeerd lager en nieuwe schroefas Geplaats is komt het uit lijnen.
Het idee is om een bus te laten draaien wat exact past in de schroefas koker.
in de bus een gat van 25 mm [dikte as) zodat de as gefixeerd word en er geen beweging meer in zit.
Dan met een meetklok uitlijnen op de motor.
Laatst bewerkt: 04 jan 2022 22:28 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus koppeling 07 jan 2022 21:28 #1357138

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
De afdichting van de schroefas en koker bestaat uit een Volvo seal.
Deze lekt en moet vervangen worden.
De oude seal bevat 2 inwendige afdichtingen.
Er zijn nu seals met 3 afdichtingen met water inlaat en aparte invoer opening voor siliconen vet.
Er word geschreven om water in deze seal in te laten net een 10 mm ingang.

Kan dit via de waterpomp van de Yanmar 2GM20?

Met een t splitsing?

Ik vraag mij af of deze pomp wel genoeg kan opbrengen zodat de motor koeling geen gevaar loopt.


Laatst bewerkt: 07 jan 2022 21:37 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus koppeling 08 jan 2022 17:34 #1357384

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
Waterpomp van een 2gm heeft sowieso al niet al te veel opbrengst.
Persoonlijk zou ik een schroefas afdichting nemen zonder water injectie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus koppeling 08 jan 2022 17:56 #1357396

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1157
Water injectie komt van het uitlaat gedeelte. Doet dus niks aan de opbrengst van het koelwater. Bij korte schroefas kokers en langzaam varende boten is water injectie niet nodig. Dan kan je de aansluiting als beluchter gebruiken slang tot boven de water lijn brengen. Dan hoef je niet te ontluchten na te water laten.

Let op de vetus heeft afmetingen passend bij hun kokers voor de 35mm as is deze afwijkend tov de volvo seal weet ik uit ervaring
Laatst bewerkt: 08 jan 2022 17:58 door FKZ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus koppeling 09 jan 2022 15:50 #1357647

  • nicos
  • nicos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 148
Hier ook een tevreden R&D Marine flexible coupling gebruiker. Niet te duur, makkelijk te monteren tussen de bestaande flenzen en behulpzaam bij het uitlijnen. Wel komt je schroef zonder verdere aanpassingen een paar centimeter verder naar buiten. Dus de afstand tussen buitenlager en schroef neemt wat toe. Bij mijn boot was dat welkom, maar er zijn grenzen aan in relatie tot de dikte van de schroefas.

Gezien het prijsverschil met de duurdere Centa/bullflex systemen verwacht ik dat die nog wat extra's bieden qua flexibiliteit of opvangen misuitlijning.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus koppeling 09 jan 2022 20:03 #1357728

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7837
FKZ schreef :
Vaste flens op de as en r&d koppeling er tussen. R&d koppeling goed kijken naar de keer koppeling kant en de kant die je voor de as kiest.

De vetus type 6 moet je borgen met een pas pen. Ben niet zo gecharmeerd van de constructie

Ik ook niet. Dat gedoe met die haaksleutel... bah. Ziet er niet ok uit.

Ik zou t niet durven, in mijn werk. Niks mis met klembussen, zoals je al zegt. Maar niet zo.

Die bullflex is een vrij zuivere representatie van iets wat je zo niet moet doen: dit werkt alleen als de as net een paar honderste te groot is. Anders.... Nope.
Laatst bewerkt: 09 jan 2022 20:06 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus koppeling 14 jan 2022 14:51 #1359449

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Weer wat verder met de keuze van de onderdelen.
Er zijn nieuwe Vetus seal afdichtingen met 3 lippen.
De water toevoer gaat via de bypass na de motor koeling.
Kan ook met de ontluchting, afbeelding 2 zou met een ontluchting kunnen.
Is dit verstanding?
Zoals op de afbeeldingen te zien zijn.
Heeft iemand dit zo toegepast en dan met een yanmar2gm20?





Laatst bewerkt: 14 jan 2022 15:11 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus koppeling 14 jan 2022 16:07 #1359482

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1157
Zijn 2 verschillende situaties. Ene motor onder waterlijn dus beluchter ander motor boven de waterlijn meestal zonder beluchter. Dus staat de motor er onder dan optie 2 staat de motor er boven optie 1. Nogmaals check de afmeting van vetus. Als je schroefas korter dan 1.5 meter is kan je ook een slang tot boven de waterlijn nemen als beluchter en geen actieve injectie van water.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus koppeling 04 mei 2022 19:01 #1388727

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Iedereen bedankt voor de tips.
Even een terug koppeling hoe de verdere werkzaamheden verlopen zijn.

Met het oude standaard koppeling type 6 systeem van Vetus werkte de as met achteruit slaan zich heel langzaam uit de klem koppeling.
Om het loswerken te voor komen heb ik de vetus koppeling voorzien van een boorgat en een ondiepe boorgat in de oude schroefas.
In de boor gat schroefdraad getapt en een inwendige inbus M8 bout bevestigt met locktite.
De inbus bout precies het gewicht wat er geboord was zodat er geen onbalans op zou treden.
Het voldeed prima tot dat ik op de Volvo seal lekkage kreeg.
Lekkage trad alleen op met draaiende motor
Winter berging kwam er aan en het beetje water werd na elke zeil dag weer verwijderd.

Op de wal het gereedschap wat ik nodig had, in de boot.
Koppeling nokken ring verwijderd en conische ring terug getikt.
schalen verwijderd en binnen werk met inbus kwam tevoorschijn.
Natte doeken onder koppeling gelegd en Gedore dop inbus 5 mm met verlengde ratel onder hand bereik.
De inbus warm gestookt en warmte vloeide ook weg via de schroefas dus lang warm gestookt.
Dop inbus met verlengde ratelsleutel er op en kracht gezet, jammer geen beweging,
Weer warmer gestookt en een hernieuwde poging.
Ja er zit beweging in en een kwart slag draaien brak de inbus stift.
Geheel getordeerd en een stuk afgebroken.


word vervolgd
Laatst bewerkt: 04 mei 2022 19:01 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus koppeling 08 mei 2022 13:31 #1389460

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Vervolg.

Nadat de dop inbus gesneuveld was de boren set gepakt met de boor machine.
Kobalt 5mm en snij vloeistof en starten met boren.
Het eerste gedeelte waar de inbus in kon ging makkelijk en toen kwam Murphy's law om de hoek.
4 dagen lang geboord iedere dag 3 uur met tussen pozen met lage toeren en kwam geen mm verder.
Op het WWW naar een oplossing gezocht.
Deze vond ik bij van Ommeren in Apeldoorn.
de phantom boor speciaal voor afgebroken bouten en draadeinden.

Phantom HM-tip Spiraalboor DIN 338 5‚0 mm

Deze besteld en boren maar.
Tot mijn verbazing verspaande deze boor als een malle.
Helaas geen 7 mm boor er bij besteld en de set cobalt 7 mm weer geen verspaning.
Dat was het moment dat er wat anders moest gebeuren.
De slijptol gepakt en de schroefas achter de koppeling door midden geslepen
Schroefas , volvo seal en koppeling verwijderd.

Buiten lager water gesmeerd boringen verwijderd en lager getrokken en weer ingeperst.
gaten weer geboord en getapt voor de schroefdraad borging.


Laatst bewerkt: 08 mei 2022 16:36 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus koppeling 08 mei 2022 16:49 #1389482

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
voordat ik aan de werkzaamheden begon al de bestellingen gedaan.
Levering problemen en dat ging dat voor namelijk over de koppeling.3 weken voordat de boot het water in ging kwam de koppeling thuis afgeleverd.
Na de werkzaamheden aan het nieuwe buitenlager heb ik een bevriende zeiler gevraagd of hij een pas bus voor mij kon maken.
Hij heeft een 3D printer en zou het gaan doen maar wel met referentie materiaal.
Het afslepen stukje schroefas bij hen gebracht en deat is een 25 mm as.
waarom een bus? ik had het idee om een bus pas in de schroefas koker te plaatsen met een gat waar de as goed gecentreerd uit kwam.
Net deze methode kon ik de motor zuiver uitlijnen.
Oude schroefas gebruikt om uit te lijnen en deze was hier nog lang genoeg.
meetklok besteld en bevestigd en uitlijnen maar.
Radiaal ging goed maar axiaal niet omdat er geen genoeg ruimte beschikbaar was.








Laatst bewerkt: 08 mei 2022 16:51 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus koppeling 08 mei 2022 17:12 #1389486

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987



Zo zat de bus in de koker met schroefas.
meetklok verwijderd.
De as verder naar de motor toe geschoven en goed bevonden.
Centax koppeling gemonteerd en de as schoof er goed in. De oude volvo seal lekte en was de aanleiding van het hele verhaal.
Behalve Volvo heeft Vetus ook afdichting seals maar dan met 3 keerringen ingebakken met een nippel voor het siliconen vet aan te brengen en een grote nippel om water toe te voegen of permanent te ontluchten.



Deze gemonteerd.

Gekozen voor ontluchten met een lengte slang tot net onder het dek.
Nieuwe schroefas was te lang en ingekort met een slijptol, afgebraamd.
Bij afdichting seal zit een bescherm kapje om de keerringen te beschermen met monteren.
De centaflex koppeling werkt met een conisch bus die door een alle bouten aan te draaien met een voor geschreven moment zodat deze goed klemt.
Als je bij kan komen met een moment sleutel?
siliconen vet in de vet nippel en as zink anode vast gebout op de as.
Klapschroef weer gemonteerd en einde karwei.
Laatst bewerkt: 08 mei 2022 17:50 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.358 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl