Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Hoe krom mag een schroefas zijn?

Hoe krom mag een schroefas zijn? 20 dec 2021 17:30 #1351812

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14906
Erikdejong schreef :
Ik denk dat het met koppeloverschreiding nog wel mee zal vallen. Een diesel heeft zijn maximale koppel rond de 2/3e van het toerenbereik. Het koppel van een elektromotor is min of meer gelijk over het hele toerental gebied, maar het maximale koppel voor een voortstuwingsmotor is zelden hoger als het maximale koppel van een diesel met gelijk vermogen.

Zou It Paradyske er een andere schroef onder gezet kunnen hebben ? Met andere woorden ben jij er zeker van dat deze as met dit vermogen en lagering juist is ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 20 dec 2021 17:31 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe krom mag een schroefas zijn? 20 dec 2021 17:42 #1351815

Daar ben ik uiteraard niet zeker van. Het is ook niet ongebruikelijk dat een schroefas op een productie boot aan de lichte kant is voor de diesel die er oorspronkelijk in bedacht was. Dan over tijd word er een zwaardere diesel in gezet (dat is de moderne trend) en veelal word de as niet vervangen. Dan komter een elektromotor in welke mogelijk een 5% of zelfs een 10% hoger koppel heeft als de diesel die het net vervangen heeft en die al over bemeten was voor de as.

Vele scenario's mogelijk. Echter is een afwijking van 0.0085% op een schroefas gewoon binnen de normaal geldende tolleranties. Ik begrijp echter dat er ook een afwijking is van 0.12mm in de laatste 200mm. Dat is een afwijking van 0.06% en dat is wellicht iets veel, zeker niet oogebruikelijk, maar wel meer dan wat ideaal is. Met name omdat lagers en keerringen er iets sneller van slijten. Al zul je daar met het antal motoruren van de gemiddelde zeilboot weinig tot niets van merken.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe krom mag een schroefas zijn? 20 dec 2021 19:40 #1351854

De ABYC normen:
www.pacificmarine.net/engineer...tolerance-tables.htm

Bij 1.4 meter lengte 0,20 mm vanaf recht = industrienorm. Deze werf werkt zelf met 0,076 voor nieuwe assen.

Ik ken alleen het begrip throw vanaf straight niet. Blijkbaar is dit ook een maat voor onrondheid?
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Laatst bewerkt: 20 dec 2021 19:44 door Aquaplanning.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe krom mag een schroefas zijn? 20 dec 2021 19:57 #1351861

Aquaplanning schreef :
De ABYC normen:
www.pacificmarine.net/engineer...tolerance-tables.htm

Bij 1.4 meter lengte 0,20 mm vanaf recht = industrienorm. Deze werf werkt zelf met 0,076 voor nieuwe assen.

Ik ken alleen het begrip throw vanaf straight niet. Blijkbaar is dit ook een maat voor onrondheid?

Dit zijn specificaties die een fabrikant (Western Branch Metals) hanteert, niet ABYC normen. Ook gezien de tekst “For new product”. Dus het betreft splinternieuwe assen ;) Ook vermelden een disclaimer ze dat na het op lengtemaat maken van de as, de as mogelijk niet meer aan de industriestandaard voldoet.

Volgens de industriestandaard valt de afwijking van 0,12mm dus netjes binnen de toleranties van een spiksplinternieuwe as.

Lees je “Throw from straightness” als afwijking vanuit het midden, dan zou die 0,12mm volgens mij als 0,06 gelezen moeten worden en valt het ook nog binnen de strengere eisen van Western Branch Metals.

Technische brochure assen (hier staan ook de hierboven gelinkte tabellen in)
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 20 dec 2021 20:02 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe krom mag een schroefas zijn? 20 dec 2021 21:47 #1351886

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1673
It Paradyske schreef :
Hoi,

Hoe krom mag een schroefas zijn?
Lengte ongeveer 1,40, ik ondersteun hem op het lager vlak voor de schroef en op het stuwdruklager/schroefaswaterkering, dan gaat de laatste 15 a 20 cm naar de flens ongeveer 0,12 mm op en neer.
In het midden ook ongeveer zo'n speling.

En als dat te veel is, wie heeft er dan in de buurt van Zwolle een stevige brander om hem iets beter te richten?

Als de flens 0,12 mm op en neer gaat, bedoel je dan + en - 0,12 mm totale slag 0,24 mm? (In mijn werk is dit een gebruikelijke communicatie verwarring).

Als de flens 0,12 mm omhoog gaat, gaat ie dan in het midden 0,12 omlaag?

Als de flens op 20 cm 0,12 omhoog gaat, en het midden (zit op 70 cm) 0,12 mm omlaag, dan is de as niet egaal krom maar kwispelt de 20 cm deel erger.

??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe krom mag een schroefas zijn? 20 dec 2021 23:26 #1351904

Ronaldl schreef :
...................................
Als de flens op 20 cm 0,12 omhoog gaat, en het midden (zit op 70 cm) 0,12 mm omlaag, dan is de as niet egaal krom maar kwispelt de 20 cm deel erger.

??

Het woord "erger"is nogal zwaar hier. Want we hebben het nog steeds over bijna niks, een dikke tiende mm.
Een gemiddelde motor huppelt veel meer, en neemt de gekoppelde schroefas daarbij mee.
En dan heb ik nog niet eens over motorrubbers die vele millimeters (of zelfs centimeters) ingezakt zijn na de laatste uitlijning.

Kortom, maak je niet druk. Alleen ingrijpen als blijkt dat er iets ongewenst trilt.
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe krom mag een schroefas zijn? 21 dec 2021 06:41 #1351906

Orange Sunset schreef :
It Paradyske schreef :
Ja, die staat goed :-)
Maar hou er wel rekening mee dat ik elektrisch vaar en geen stampende en schuddende diesel heb, dus elk trillinkje merk...

Ah klopt ja, heb ik al eens wat van gelezen dat je elektrisch vaart. Maar heb je geen motorsteunen om de boel nog wat te dempen? Of anders wat zachtere plaatsen?

Uiteindelijk zul je ook trillingen van de schroef, elektromotor en schroefas blijven voelen. Mijn Torqeedo direct drive trilt ook een heel klein beetje. Dat zal ook komen doordat de elektromotor niet gedurende een volledige omwenteling het koppel exact 100% gelijk weet te houden.

Ik heb eerst de oude yanmar steunen gebruikt, die waren veel te zacht, daarna een flexibele koppeling en elektromotor vast gemonteerd.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe krom mag een schroefas zijn? 21 dec 2021 06:41 #1351907

Baasklusje schreef :
Met elektriek kun je op de wal gewoon vol gas geven en voelen of er wat trilt, lijkt me?
Geen golfjes en water rond de schroef, dus je weet meteen of het de as is...

Ik sta op de wal...
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe krom mag een schroefas zijn? 21 dec 2021 06:45 #1351909

3Noreen schreef :
25mm as en 1,4 meter tussen de lageringen ? Max koppel ?

ongeveer 4-5 kW bij 1000 rpm, dus ongeveer 40-50 Nm?

Nee, de totale lengte is 1.4m
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 21 dec 2021 06:46 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe krom mag een schroefas zijn? 21 dec 2021 06:46 #1351910

Berghout-2 schreef :
Twaalf honderdste. Technisch gezien is dat voor een vrij ruwe toepassing zoals een schroefas geen grote afwijking. Dus in principe geen probleem.
Maar je kan de pech hebben dat er ergens iets gaat trillen of rammelen.
Dan heb je wel een probleem, maar dat merk je dan vanzelf.
Gewoon proberen!
Wim.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Ja, het trilt :-(
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe krom mag een schroefas zijn? 21 dec 2021 06:47 #1351911

Reed schreef :
Als het mijn schroefas was ging ie er uit.
Krom is trillingen en mogelijk resonantie.
Kan nooit goed zijn voor de lagers.
Maar belangrijker hoe komt ie krom?
En heeft dat misschien een relatie met de schroef.
(Klap gehad?)

Een nieuwe schroefas en de schroef controleren richten is niet zo heel duur dus daar zou ik het niet op laten hangen en voor zekerheid gaan. Succes ermee.

Als een nieuwe dezelfde afwijking heeft, heeft het geen zin, dan liever de oude richten.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe krom mag een schroefas zijn? 21 dec 2021 06:52 #1351912

Erikdejong schreef :
ISO788 Hans schreef :
0,12 mm op en neer is een afwijking van 0,06 mm. Als amateur lijkt mij dan toch recht genoeg. Ben benieuwd hoe nauwkeurig je schroef ( dynamisch) is gebalanceerd.
Precies. Je zult het nog moeilijk gaan krijgen om een schroefas te vinden welke rechter is als dit op een boot van 10 jaar of ouder.

@paradyske, waar ik nieuwschierig naar ben is je meetmethode en de nauwkeurigheid daarvan. Zou je daar wat meer over willen vertellen? Als er inderdaad een 0.12mm afwijking in zit dan gewoon terugzetten en proberen.

EDIT: even aan gerekend op een bierviltje. Een as als deze met een ondersteuning aan beide kanten buigt al 0.02mm door onder zijn eigen gewicht.

De schroefas is er uit en ligt op een stevige werkbank, ter hoogte van het buitenlager en de schroefasdoorvoer ondersteund door steuntjes/blokjes met rollagers, zodat de as vrij kan draaien.
Op de uiteinden en in het midden gemeten met een meetklokje.
Boven de lagerblokjes is de uitslag van het meetklokje nul.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe krom mag een schroefas zijn? 21 dec 2021 06:54 #1351913

3Noreen schreef :
We hebben van It Paradyske nog geen aanvullende gegevens. Ik heb het vermoeden dat zo'n elektromotor een veel hoger koppel bij een lager toerental heeft dan de diesel die er eerst in stond. Is de as dik genoeg en/of is er nog een tussen lager nodig ? Ik heb lang geleden mijn spiek boekjes met deze gegevens weg gedaan maar anderen zullen het wel paraat hebben.

Nee, koppel is niet hoger, er zit nog steeds dezelfde schroef onder, en net als bij een dieselmotor bepaald ook bij een elektromotor de schroef hoeveel koppel er afgenomen kan worden.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe krom mag een schroefas zijn? 21 dec 2021 06:56 #1351914

Erikdejong schreef :
Ik denk dat het met koppeloverschreiding nog wel mee zal vallen. Een diesel heeft zijn maximale koppel rond de 2/3e van het toerenbereik. Het koppel van een elektromotor is min of meer gelijk over het hele toerental gebied, maar het maximale koppel voor een voortstuwingsmotor is zelden hoger als het maximale koppel van een diesel met gelijk vermogen.

Nou, dit is dan weer een seriemotor, dus het koppel is niet gelijk over het toerental gebied, bij zwaardere belasting gaat ie langzamer draaien met hoger koppel.
(Ja, dat is het mooie van een seriemotor)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe krom mag een schroefas zijn? 21 dec 2021 06:59 #1351915

Feit is dat het spul gaat resoneren...
En die elektromotor is niet licht, dus als die schroefas iets slingert op het eind, en de elektromotor zit star op de as en slingert daardoor nog eens 4 keer zo hard (20 cm as, 60 cm motor) dan staat ie aardig te schudden.

Mijn idee is om ook dat laatste kleine beetje er uit te krijgen, en dan ook de flens op de as gemonteerd, heel iets af te draaien zodat dat zuiver haaks en vlak is.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe krom mag een schroefas zijn? 21 dec 2021 08:52 #1351939

It Paradyske schreef :
Berghout-2 schreef :
.....................
Maar je kan de pech hebben dat er ergens iets gaat trillen of rammelen.
Dan heb je wel een probleem, maar dat merk je dan vanzelf.
Gewoon proberen!
Wim.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Ja, het trilt :-(

In dat geval adviseer ik om de as te vervangen. Dat is de kortste klap nu de boot droog staat.
En zo'n klein asje is niet zo duur, dat kan Bruin vast nog wel trekken.
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe krom mag een schroefas zijn? 21 dec 2021 08:59 #1351942

Yep. En voordat je de as koopt ff checken of hij echt recht is. Voor jouw toepassing is dat heel belangrijk.
Huidige as laten richten is ook nog een optie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe krom mag een schroefas zijn? 21 dec 2021 09:01 #1351943

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16764
300,- dacht ik.
Met de kans dat die niet beter is.
Als ik zo zeker zou willen zijn ging ik met deze as naar de assenwinkel en ging daar te rade.
Die hebben sjoege en het gereedschap als het goed is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe krom mag een schroefas zijn? 21 dec 2021 09:28 #1351947

Is de schroef perfect gebalanceerd? Wanneer het allemaal zo kritisch blijkt te zijn moet je dat ook uitsluiten en de stabiliteit van de uithouder en het vlak waar deze ingelamineerd zit…
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe krom mag een schroefas zijn? 21 dec 2021 13:05 #1352025

De volledige aandrijflijn inclusief de elektromotor en bevestiging moet nagekeken worden. Als er ook maar iets niet helemaal in lijn is kun je trillingen krijgen. Schroef zal ook altijd wat trillingen veroorzaken.

Ik kan me niet voorstellen dat de elektromotor niet trilt als deze draait, zonder as. Als resonatie het probleem is, zou je ook kunnen kijken wat mee resoneert en dat aanpakken door de eigenfrequentie proberen te veranderen, of de overbrenging/toerental veranderen waardoor je op je beoogde kruissnelheid de resonantie voorkomt.

Eigenlijk zou iets als 'Motion Amplification' wel mooi zijn: rditechnologies.com. Kun je filmen en zien wat er nu echt trilt en hoe erg in verhouding tot andere onderdelen.

Maar het is heel lastig op afstand een diagnose te stellen.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe krom mag een schroefas zijn? 21 dec 2021 18:02 #1352071

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7522
Misschien heb je hier wat aan.

Bijlage:

Bestandsnaam: schroefas.pdf
Bestandsgrootte:385 KB
Laatst bewerkt: 21 dec 2021 18:03 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe krom mag een schroefas zijn? 21 dec 2021 19:30 #1352093

Als de flens gewoon haaks op de as zit, en met as bedoel ik dan de lijn tussen de centers van de twee lagerpunten, dan moet je het wel wat bonter maken dan dit om vibraties te krijgen.

Ik zou dus speuren naar banaantechnologie in de flens, of inderdaad een krom uiteinde van de as.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe krom mag een schroefas zijn? 22 dec 2021 09:56 #1352168

brambo schreef :
Misschien heb je hier wat aan.

Bijlage:

Bestandsnaam: schroefas.pdf
Bestandsgrootte:385 KB

Dat ziet er uit als een mooie leidraad. En die Western standard is dus nog wat rechter dan mijn as nu is....
Toch maar eens proberen met de brander er op, en kijken of ik hem wat rechter krijg.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe krom mag een schroefas zijn? 22 dec 2021 09:57 #1352169

boarderbas schreef :
Als de flens gewoon haaks op de as zit, en met as bedoel ik dan de lijn tussen de centers van de twee lagerpunten, dan moet je het wel wat bonter maken dan dit om vibraties te krijgen.

Ik zou dus speuren naar banaantechnologie in de flens, of inderdaad een krom uiteinde van de as.

Ja, dat uiteinde en de flens zal ik ook nog eens extra nameten.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe krom mag een schroefas zijn? 22 dec 2021 17:21 #1352358

Voorzichtig met de brander, als het RVS te heet word dan word het harder en brosser, twee eigenschappen die je niet wilt voor een schroefas.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.177 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl