Naar aanleiding van
dit draadje heb ik de verstuivers van onze Yanmar 2GM20FC uit 1997 ook maar eens gedemonteerd. Op zich ging dat redelijk eenvoudig. Het meeste werk zit hem in de starre hogedruk brandstofleidingen. Die moet je een stukje uit de verstuivers trekken en dat valt niet mee. In ieder geval bleek dat je (bij de 2GM20 in ieder geval) de luchtfilterbehuizing
in zijn geheel moet demonteren. Op zich is dat niet moeilijk, die zit maar met drie boutjes vast.
De verstuivers opgestuurd naar
Motorenrevisie Spaarnestad, waarover elders op ZF goede reviews waren geplaatst. Daar zijn ze afgeperst en afgekeurd: van de druk die 170 (+ of - 5 bar) moet zijn bleek nog maar 130-140 bar over. Dus opdracht gegeven voor revisie en kreeg het weer retour inclusief een setje pakkingen en O-ringen. En ook, heel netjes, een aantal pagina's uit het servicemanual van de 2GM20. Nu had ik deze zelf ook al wel, maar voor iemand die dat niet in zijn of haar bezit heeft is dat toch wel heel handig. Ook prettig vind ik: alle oude, vervangen onderdelen worden ook mee terug geleverd.
Alles snel voor elkaar, totale kosten voor testen, reviseren, onderdelen en set ringen €268 incl. BTW en verzendkosten.
Bij het monteren viel echter één ding op: er was een brede koperen ring meegeleverd (per verstuiver één) die niet in het service manual staat. Een nadere bestudering van de part list (ook meegeleverd) bleek dat de koperen ring daar wél in staat. Oude ringen nagekeken: daar zat de koperen ring ook tussen. Deze wordt door Yanmar aangeduid met 'posnr. 45 cover' (onderdeel nummer 128275-11500) Kortom, het servicemanual lijkt op dit punt een foutje te bevatten. Even goed opletten dus als je de verstuivers demonteert of laat demonteren dat deze met de juiste ringen weer terug geplaatst worden.
Uit het service manual:
Uit de part list: