Heb de eerste keer de Torqeedo getest in het water. Jeetje Mina, daar zit een geweld achter. Ik was reeds verbaasd over het trolletje, de Torqeedo is mede door de zeer grote drieblad schroef met erg veel spoed heel wat anders. Verbazend want de input power word slechts met 800 watt aangegeven Terwijl het trolletje 1164 watt heeft. Heb de Torqeedo flink moeten aanpassen, heb van de helmstok en van de motorbevestiging samen 6 cm afgezaagd, zodoende kan ik de motor /pylon dieper laten zakken. Nu nog de waaiboom hout motorstoel uit goed hout maken, dat hout heb ik reeds. Toch niet tevreden.
Die motortjes waren gratis (een was stuk en de andere kostte 219 €) maar zitten ontzettend in de weg voor de vaste bijboot. Nu ik overtuigd ben van de mogelijkheden en ik de Lifepo accu aangeschaft heb wil ik dan toch kijken of er niet een gunstige oplossing zou zijn om een binnenboord elektro motor te plaatsen. Heb veel tijd, is geen haast bij.
Onze Perkins 4108M drijft via een Paragon hydraulische transmissie een elastische koppeling aan.
Daarna komt een stuwdruk lager dat de krachten die de schroef ontwikkeld doorgeeft aan de romp.
Ik zou kunnen het achterste deel van die elastische koppeling (zie folder) vervangen door een riemschijf. Of kettingschijf, of wat dan ook. En daarboven een elektrische motor goochelen. Uiteraard met regelaar. Klaar.
Dus nu moet ik ergens een elektrische motor versieren. Kopen is het makkelijkste (in Nederland) zelf bouwen kun je uitsluiten, alhoewel, axiaal generatoren voor windenergie kun je zeer simpel zelf bouwen. Ik schat dat je ongeveer 2000 watt nodig hebt. Die kerel die een boot uitgerust had met een fietsmotor, moet die video nog eens bekijken. Wat heb je nog met elektro motoren er in ?
Waarschijnlijk het verstandigste gewoon te kopen. Motor en regeling.