Je gelooft het nooit. Ik kan mijn boot bij windstilte bewegen met een trolling motortje van pakweg 200 €. Heb de test gedaan, had een motorbevestiging geknutseld, wilde geen gaten in mijn met Coelan behandelde teakdek boren dus de bevestiging lag op het achterdek. Heb dan de lifepo4 cellen samengebouwd tot 24 volt, (27 volt gemeten) en aangesloten.
Het motortje is een Kesser K wave 8600, Kan ik in het net niks over vinden maar identiek aan de Talamex 8600. Driebladschroef. Talamex vermeld ongeveer 850 watt als vermogen.
Mijn motorbevestiging was niet goed. Het dek te hoog. Het schroefje zoog lucht en de motor hangt aan een ongeveer één meter lang kunstof buisje dus dat buigt door.
Eerste constatatie : Een vonk bij het aansluiten alhoewel de regelaar op nul stond. Bijna niet te meten stroomverbruik dus misschien een condensator die oplaad.
Op standje één van de vijf vooruit zoog het schroefje lucht tot de kunststof buis waar de motor aanhangt doorboog. Alhoewel de boot in een windje 2 á 3 BF geankerd lag begon de boot te bewegen. Bij standje twee brak de bevestigingsgstoel uit mekaar. Goed dat ik een borgingslijntje had. Geen wonder, die motor (12,5 kg ) hangt aan een meterlange hefboom, dat moet breken.
Conclusie, als ik nog zo´n trolletje koop ( de eerste heb ik gekregen omdat ik zo´n goeie kerel ben)
kan ik zeker weten de boot bij windstilte bewegen. Zelfs als haal ik slechts 2 knopen, maakt niet uit, Ik kan tot de volgende windbui trollen. Eventueel starten op twee trlletjes, dan verder op een.
De motoren wil ik aanpassen. Het helmstok / regeldeel leg ik in de kuip, de motor ophanging afzagen en iets verzinnen om die motortje uit het water te halen bij niet gebruik want ik vermoed dat langdurige onderdompeling tot water in de motor zal leiden.
Heb ik weer iets te doen.
Allereerst mijn oude accubank ( 3 keer Varta 12V 140 ah samen 120 kg) van de boot afhalen en de lifepo4 inbouwen. Stukken makkelijker, de cellen zijn separaat en wegen bijna niks.