Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Iemand ooit gedaan ?

Iemand ooit gedaan ? 29 dec 2021 15:59 #1354098

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2171
Iemand ooit gedaan ?

Mijn bootje heeft een Perkins 4108 m Low line dieselmotor. Het is de derde motor in het stokoude bijna 80 jaar oude bootje. De eerste was een 8,8 pk Zweedse Solo, later kwam een eveneens rond de 9 pk Conach of iets dergelijks en dan de 50 pk Perkins.
Men koos bij de laatste restauratie voor die grote motor omdat het kon, er was geld zat, men wilde het beste dat beschikbaar was. Dat betekend echter dat aan de motor werken zowat niet mogelijk is.
Gewoon geen ruimte.
De diesel is ondertussen ook 40 jaar oud en heeft veel gelopen. Ik kan zeggen altijd betrouwbaar.
Enkel op de Perkins gemonteerde marinisatie delen zoals de warmtewisselaar gaven problemen.
Laatst bleek de uitlaatbocht waar het koelwater in het rookgas gespoten word stuk te zijn. Ik bestelde een vervangingsdeel en wilde dat monteren. Bij het verwijderen van die uitlaatbocht bleek dat ook de allu uitlaatcollector aan z´n eind is. Er is een plaats waar de waterkanalen en de rookgas kanalen nog slechts 0,5 mm wanddikte tussen mekaar hebben. Ook dat was met een beetje kunst en vliegwerk te repareren, wel wist ik dat het einde naderde, er waren waarschijnlijk andere plaatsen die ik niet kon herstellen en die ik zelfs niet kon zien.
De motor heeft twee maand stilgestaan tijdens het wachten op als die onderdelen, ik verplaats de boot zeilend, de boot ankert altijd en moet met wisselende zuid en noord stormen naar de hoge kant van de binnenzee gebracht worden omdat leven aan boord anders te moeilijk word.
Tijdens de reparatie vond ik in de lekbak onder de motor plots 4 liter diesel. Blijkt de hoge druk inspuitpomp lek te zijn. Een combinatie van dieselbug en “moderne” diesel heeft de dichtingen opgevreten. Ongeveer iedere 3 seconden een druppeltje diesel. Ik heb de tank afsluiter dicht gezet.
Nu het probleem. Om die inspuitpomp te demonteren moet ik de hele motor uitbouwen. Dat heb ik in 1998 reeds eens gedaan, het is weken werk, en toen had ik een vorklift om de motor uit de boot te tillen, hier in Griekenland heb je niks.
Ik zie het niet zitten, heb besloten de diesel te laten wat hij is (stuk) en een buitenboord motor aan de spiegel te hangen. Ik dacht aan een 8 pk Honda, met elektrische start ( dan kan die ook laden) en een slede aan de spiegel.
Eigenlijk zou ik willen elektrisch gaan maar dat is in Griekenland onbekend en stervens duur.
Reeds jaren doe ik alles zeilend, die buitenboord is enkel bedoeld voor als de wind wegvalt.
Ook om door het kanaal op open zee te komen, de oostelijke ingang mag niet zeilend gepasseerd worden.
Ons bootje is 8 m waterlijn, 13 meter over boegspriet en davits, weegt waarschijnlijk bij de 8 ton en is van het oude type. Dus lange kiel en aangehangen roer. Heb laatst tijdens het verplaatsen van de boot mijn bijbootje met Seagull 2pk buitenboord motortje moeten gebruiken omdat de wind wegviel. Ik kan de boot daarmee slepen, denk niet tegen een beetje wind.
De boot heeft geen verkoopwaarde, niemand wil een oud kreng als ons bootje, voor mij heeft het wel veel waarde, het is na 35 jaar aan boord wonen ideaal ingericht en is een heerlijk liveaboard huisje.
Ik ben wel van plan een ander jacht te kopen, maar dan in Nederland. Ik word oud, lijkt me wel wat om daar ook iets te hebben. Zou ook hier een ander jacht kunnen kopen, dan moet ik echter weer 35 jaar werken voor ik het naar m´n zin heb.
Heeft iemand een inboard diesel gedumpt en vervangen door een buitenboord ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand ooit gedaan ? 29 dec 2021 16:06 #1354100

hoi OldBawley, leuk weer iets van je te horen. Ik heb geen ervaring met jouw specifieke issue, maar je bent volgens mij een praktisch mens, en je oplossing lijkt me ook realistisch. Aan een oude boot zou ik niet meer dure dingen (andere diesel, elektrisch) gaan verspijkeren). Een goede outboard lijkt me perfect. Immers, die kun je zo weer verkopen als je in NL weer wilt gaan varen. Of desnoods laat je hem versturen (hebben wij gedaan met onze dinghy outboard van NL naar Turkije).
Als je toch alleen maar havens/baaitjes in/uit wil varen kan dat met een outboard ook wel. 10pk is niet overbemeten maar zal wel lukken. Enige issue: boven water springen van schroef. Ga dus voor een langstaart. Bij Honda zijn ze koningen in het fabriceren van betrouwbare 4-takt outboards, kun je bijna geen buil aan vallen. Kun je een beetje goede bevestiging maken aan je spiegel? Als het een spitsgatter is, is het iets lastiger misschien, maar niet onmogelijk.
Laatst bewerkt: 29 dec 2021 16:08 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand ooit gedaan ? 29 dec 2021 16:27 #1354105

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2171
De spiegel is 2,3 meter breed, 8 cm dik massief hout. Zal lange bouten nodig hebben. Ik dacht aan een slede, niet zo´n kantelding. Wel zal ik de bijboot niet meer in de davits kunnen trekken, een “pain in the ass” als het stortregent tijdens onweersstormen. We hebben een vaste bijboot die ik met geopende loosopening in de davits hing, nu zal dat moeilijk worden, s´nachts hozen.
Ik dacht ook, zo´n nieuwe Honda kun je of verkopen of meenemen naar Nederland, een zelfs uitstekend gerepareerde 40 jaar oude diesel… moet je voor betalen wil je hem weg hebben. Ik denk dat een ruil hoge druk dieselpomp een derde van een nieuwe buitenboordmotor kost.
En dat uit het water komen van de schroef, dat klopt maar ik zeil als het waait, en waait het niet heb je geen golven.
Toen we nog echt “reisden” ben ik wel in slecht weer gekomen waar de grote betrouwbare diesel goed van pas kwam, die tijden zijn voor mij en mijn bootje voorbij. Is nu echt recreatie zeilen geworden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand ooit gedaan ? 29 dec 2021 17:13 #1354113

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8175
Een BBM lijkt een prima idee voor jouw toepassing. 8 PK lijkt me een beetje krapjes, Vooral omdat je ook wilt kunnen remmen!

Uiteraard, wat je ook doet, altijd iets bestellen met een werkschroef! Aan de originele schroef heb je helemaal niks.

Van de verlichtingsspoel moet je je niks voorstellen. Hij levert wat 12V en zo moet je het zien. Accu's ga je er niet mee laden.

Bedenk ook dat BBM's op een andere nominale levensduur zijn bedacht dan Inboard diesels, ook de onderhoudsinterval is anders. En ze drinken benzine, wat kwa veiligheid weer zijn eigen uitdagingen heeft.

Evinrude heeft een 30PK diesel outboard. Misschien iets?

Mbt die Perkins. Eh tja, op enig moment is het ook gewoon een keer op. Als je wil hermotoriseren: huidige motoren zijn stukken kleiner, en daarmee beter te servicen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand ooit gedaan ? 29 dec 2021 17:43 #1354120

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7506
De Perkins 4.107 en 4.108 waren zeer populaire motoren, Niet alleen voor vaartuigen, maar ook veel toegepast in landbouw machines, verreikers etc. etc.

Er zijn erg veel gebruikte spullen voor te vinden. Ook in gesloopte boten zie nog regelmatig zo'n Perkins. Als zo'n boot op zoetwater heeft gevaren zijn er veel minder aantastingen van buitenwater koeling onderdelen.

De DPA pomp is ook erg bekend en eenvoudig te reviseren. Alle onderdelen zijn er nog voor beschikbaar.

Als je goed zoekt kom je nog van alles tegen al dan niet gereviseerd.

Dat uitbouwen valt mogelijk wel mee. De motor met een handtakel wat lichten is mogelijk al voldoende.

Een optie is mogelijk om een luikje te maken, zodat je er gemakkelijk bij kunt komen.

Een buitenboord motor is ook niet erg goedkoop en je hebt benzine aan boord.

Uiteraard geen nieuwe onderdelen aanschaffen. Soms koop je voor gering bedrag een complete motor. Dan heb je alle onderdelen in voorraad.

Bram
Laatst bewerkt: 29 dec 2021 17:49 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand ooit gedaan ? 29 dec 2021 17:52 #1354121

Je zou die perkins voor nood kunnen laten zitten natuurlijk, maar dan moet je 'em wel af en toe laten draaien.
Na ontvetten kan je er natuurlijk ook een mooringanker van maken. :-)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand ooit gedaan ? 29 dec 2021 18:16 #1354124

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1673
Tijdens de reparatie vond ik in de lekbak onder de motor plots 4 liter diesel. Blijkt de hoge druk inspuitpomp lek te zijn. Een combinatie van dieselbug en “moderne” diesel heeft de dichtingen opgevreten. Ongeveer iedere 3 seconden een druppeltje diesel. Ik heb de tank afsluiter dicht gezet.

Kijk, dat probleem heb je niet alleen met een 40 jaar oude Perkins, maar zelfs ook met een nieuwere 92pk van 2006.
Precies hetzelfde euvel.
Alleen dan midden in de Pacific..
Uiteindelijk gereviseerd in Fiji.
Maar dat had inderdaad voeten in de aarde.
De hele voorkant van de motor moet er van af.
En dat betekende ook motor van zijn plek. Maar dat ging met een kettingtakel prima.
Was weekje klussen.

PS. Kan perkins niks aan doen. Pomp komt bij Bosch vandaan. Zwavelvrije diesel is agressiever voor rubber dan de oude diesel die nog een smerend effect had op rubber.
Ik denk zomaar dat in de komende jaren meer motoren een pomp-lekkage-probleem gaan krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand ooit gedaan ? 29 dec 2021 18:40 #1354132

brambo schreef :
De Perkins 4.107 en 4.108 waren zeer populaire motoren, Niet alleen voor vaartuigen, maar ook veel toegepast in landbouw machines, verreikers etc. etc.

Er zijn erg veel gebruikte spullen voor te vinden. Ook in gesloopte boten zie nog regelmatig zo'n Perkins. Als zo'n boot op zoetwater heeft gevaren zijn er veel minder aantastingen van buitenwater koeling onderdelen.

De DPA pomp is ook erg bekend en eenvoudig te reviseren. Alle onderdelen zijn er nog voor beschikbaar.

Als je goed zoekt kom je nog van alles tegen al dan niet gereviseerd.

Dat uitbouwen valt mogelijk wel mee. De motor met een handtakel wat lichten is mogelijk al voldoende.

Een optie is mogelijk om een luikje te maken, zodat je er gemakkelijk bij kunt komen.

Een buitenboord motor is ook niet erg goedkoop en je hebt benzine aan boord.

Uiteraard geen nieuwe onderdelen aanschaffen. Soms koop je voor gering bedrag een complete motor. Dan heb je alle onderdelen in voorraad.

Bram

Benzine aan boord hoeft toch geen issue te zijn? Netjes in een jerrycan op een veilige plek, die goed geventileerd is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand ooit gedaan ? 29 dec 2021 18:42 #1354134

  • YscO
  • YscO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 221
Voor 8 ton boot is 8 pk wat krapjes. Een buitenboordmotor heeft een ander soort koppel (hoog toerig, daar waar een diesel laag toerig is). Paar dingen waar ik op zou letten:
- Langstaart of extra lang staart om hem zo diep mogelijk te kunnen plaatsen.
- Altijd werkschroef waarbij de uitlaatgassen niet over de schroefbladen gaan bij achteruitvaren.
- Glijdend aan de spiegel, zodat je bij niet gebruik het gehele staart stuk uit het water kunt halen (scheelt heel veel aangroei). Nooit alleen de skeg van de buitenboordmotor in het water laten steken, dan mis je namelijk een anode, die zit iets hoger onder de cavitatieplaat
- Tank in een bakje in de buitenlucht, benzine dampen zakken naar beneden en dat wil je niet.
- Kijk of je de knuppel goed kunt bereiken, vaak kun je ook de huidige bediening van de diesel motor koppelen aan de buitenboordmotor (beetje aanpassen, gaat je lukken ;))
- accu's laden, stel je er niet teveel bij voor, gaat pas vanaf enkele 1000'den toeren.

Voorkeuren voor mij zijn Yamaha, Suzuki en Honda. Succes B)
Laatst bewerkt: 29 dec 2021 18:46 door YscO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand ooit gedaan ? 29 dec 2021 19:08 #1354140

"Een buitenboordmotor heeft een ander soort koppel (hoog toerig, daar waar een diesel laag toerig is). Paar dingen waar ik op zou letten:"

Er is toch echt maar 1 soort koppel. Waarschijnlijk bedoel je dat een diesel zijn koppel bij lage toeren levert, en een benzinemotor bij een wat hoger toerental. Als je niet bang bent om gewoon wat meer toeren te draaien met een outboard, (daar zijn ze voor gemaakt!), dan is dat in de praktijk geen issue natuurlijk.
Laatst bewerkt: 29 dec 2021 19:11 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand ooit gedaan ? 29 dec 2021 19:21 #1354151

Veel wedstrijdskûtsjes hebben een buitenboordmotor aan hun roer hangen, eenvoudig ophaalbaar langs een rail met een tweelopertje of derdehandje.
Ze komen er prima mee vooruit en kunnen zo ook goed manoeuvreren. Maar de golven zijn meestal wat minder hoog, hier in Fryslân.
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand ooit gedaan ? 29 dec 2021 20:33 #1354171

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8673
Ik heb ooit een uurtje mogen sturen op zo'n skuts met 16pk BBM aan het roer.
Dat is heel zwaar werken om de boot recht te laten varen.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand ooit gedaan ? 29 dec 2021 20:40 #1354174

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7506
AndreAzuree schreef :
brambo schreef :
De Perkins 4.107 en 4.108 waren zeer populaire motoren, Niet alleen voor vaartuigen, maar ook veel toegepast in landbouw machines, verreikers etc. etc.

Er zijn erg veel gebruikte spullen voor te vinden. Ook in gesloopte boten zie nog regelmatig zo'n Perkins. Als zo'n boot op zoetwater heeft gevaren zijn er veel minder aantastingen van buitenwater koeling onderdelen.

De DPA pomp is ook erg bekend en eenvoudig te reviseren. Alle onderdelen zijn er nog voor beschikbaar.

Als je goed zoekt kom je nog van alles tegen al dan niet gereviseerd.

Dat uitbouwen valt mogelijk wel mee. De motor met een handtakel wat lichten is mogelijk al voldoende.

Een optie is mogelijk om een luikje te maken, zodat je er gemakkelijk bij kunt komen.

Een buitenboord motor is ook niet erg goedkoop en je hebt benzine aan boord.

Uiteraard geen nieuwe onderdelen aanschaffen. Soms koop je voor gering bedrag een complete motor. Dan heb je alle onderdelen in voorraad.

Bram

Benzine aan boord hoeft toch geen issue te zijn? Netjes in een jerrycan op een veilige plek, die goed geventileerd is?

Benzine damp is net zo gevaarlijk als butaan/propaangas. Het is zwaarder dan lucht. Bij benzinemotoren altijd een vonkvrije afzuiger plaatsen naar het diepste punt in de boot om voor het starten eventuele benzine dampen te verwijderen.

Benzine heeft ook nog een dampspanning.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand ooit gedaan ? 29 dec 2021 20:49 #1354176

Bedoel je dan de ruimte waar de tank staat? Immers... de motor zelf hangt veilig in de buitenlucht....
En is dan gewoon een afvoer onderin de ruimte niet voldoende? Zoals bij een gasbun?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand ooit gedaan ? 29 dec 2021 20:54 #1354178

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1305
brambo schreef :
AndreAzuree schreef :
brambo schreef :
De Perkins 4.107 en 4.108 waren zeer populaire motoren, Niet alleen voor vaartuigen, maar ook veel toegepast in landbouw machines, verreikers etc. etc.

Er zijn erg veel gebruikte spullen voor te vinden. Ook in gesloopte boten zie nog regelmatig zo'n Perkins. Als zo'n boot op zoetwater heeft gevaren zijn er veel minder aantastingen van buitenwater koeling onderdelen.

De DPA pomp is ook erg bekend en eenvoudig te reviseren. Alle onderdelen zijn er nog voor beschikbaar.

Als je goed zoekt kom je nog van alles tegen al dan niet gereviseerd.

Dat uitbouwen valt mogelijk wel mee. De motor met een handtakel wat lichten is mogelijk al voldoende.

Een optie is mogelijk om een luikje te maken, zodat je er gemakkelijk bij kunt komen.

Een buitenboord motor is ook niet erg goedkoop en je hebt benzine aan boord.

Uiteraard geen nieuwe onderdelen aanschaffen. Soms koop je voor gering bedrag een complete motor. Dan heb je alle onderdelen in voorraad.

Bram

Benzine aan boord hoeft toch geen issue te zijn? Netjes in een jerrycan op een veilige plek, die goed geventileerd is?

Benzine damp is net zo gevaarlijk als butaan/propaangas. Het is zwaarder dan lucht. Bij benzinemotoren altijd een vonkvrije afzuiger plaatsen naar het diepste punt in de boot om voor het starten eventuele benzine dampen te verwijderen.

Benzine heeft ook nog een dampspanning.

Motor hangt hier aan de spiegel, dus lijkt me niet echt een issue, tank op dek en je hebt geen probleem met damp. Lijkt mij een prima oplossing als je het meeste toch zeilend doet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand ooit gedaan ? 29 dec 2021 20:56 #1354179

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7506
AndreAzuree schreef :
Bedoel je dan de ruimte waar de tank staat? Immers... de motor zelf hangt veilig in de buitenlucht....
En is dan gewoon een afvoer onderin de ruimte niet voldoende? Zoals bij een gasbun?

Ja uiteraard.Maar je moet die afgeschermde ruimte met een afvoer aan de onderzijde naar buiten wel beschikbaar hebben.

Bij open speedboten met een ingebouwde motor is er vrijwel altijd een vonkvrije afzuiger geplaatst. Vuldop en de ontluchting van de tank horen buiten te zijn geplaatst.

Vergis je niet in het gevaar van benzine.
Laatst bewerkt: 29 dec 2021 20:57 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand ooit gedaan ? 29 dec 2021 22:50 #1354194

helder. Tankje aan dek met een spanband lijkt me de makkelijkste oplossing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand ooit gedaan ? 30 dec 2021 07:31 #1354218

  • Forte
  • Forte's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 88
Misschien ter inspiratie:

Kevin Boothby van "how to sail oceans" heeft dit jaar ook een BB motor geinstalleerd.

In de loop van deze youtube episode laat hij zien hoe dat in zijn werk ging.
Laatst bewerkt: 30 dec 2021 07:32 door Forte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand ooit gedaan ? 30 dec 2021 07:34 #1354219

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2171
De Perkins repareren zou ik doen als ik de mogelijkheid zag. De kant waar de inspuitpomp en de uitlaat collector gemonteerd is kun je niet bij. De bovenkant kun je ook niet bij, die motor is gewoon te groot voor de boot. Om de motor te demonteren moet je eerst de motor 2,5 cm omhoog halen, dat is het maximum want dan zit het kleppendeksel tegen het metalen brugdek. Je kunt dan de silentblocks demonteren en de motor 10 cm laten zakken. Daarna schuif je de motor plus hydraulische koppeling vooruit in de kajuit, uiteraard daarvoor een deel van de betimmering wegnemend. Dan demonteer je de transmissie plus aangebouwde reductie (schat 60 kilo) en bergt die ergens waar het ding niet door golven van ferry´s overboord gaat. Ik kon toen ik jong was die Paragon tillen, liep dan echter wekenlang met een slechte rug) Daarna schuif je de motor waar je zowat alle uitwendige delen van hebt verwijderd weer achteruit en kantelt hem op z´n bakboord zijde. Link want gaat daar wat mis gaat die zware motor dwars door de romp. Je draait dan de motor zodat hij op z´n zij liggend dwars op de bootsas ligt en dan kan hij met een kraan of heftruck uit het kuip luik gehesen worden. Monteren omgekeerde volgorde.
Ik laat die waarschijnlijk 450 kg zware bonk stinkend ijzer zitten, ook de beide dieseltanks want ik heb o. a, een Reflex dieselverwarming.
Wie weet, binnen enkele jaren zal een eventuele nieuwe eigenaar kunnen beslissen wat hij wil, elektrisch zou het mooiste zijn.

Hier een uittreksel uit mijn dagboek over het slepen met de 2pk Seagull.

Megalo Neorio 16-12-21

Avontuurlijke dag. De wind is stukken minder, twee dagen relatief rustig, dan weer shit uit Noord. Ik heb geen zin in weer meerdere dagen bokken dus besluit naar de overkant te zeilen. Dus eerst de zeilen aanslaan. Ik haal de kluiver van Pol´s boot en probeer hem te hijsen.
Dat lukt niet. Ik ben letterlijk drie uur bezig om de pees in het voorstag profiel te krijgen. Het lukt gewoon niet, je staat op de boegspriet te balanceren, ik besluit in de plaats van de kluiver de gennaker te gebruiken. Ik haal het tweede anker op, wacht tot de ferry voorbij is en vertrek. Met de wind die er staat kan ik naar White Cat. Ik heb de gennaker, de fok, het grootzeil en de lugdruil opstaan. Ik ben dertig meter verder en de wind valt weg. Even later draait hij 90°. T´was te denken.
Ik verleg dan mijn doel, zeil naar Megalo Neorio. Net als ik de grote baai invaar verdwijnt de wind weer. Ik laat het grootzeil vallen, de fok ook en de gennaker is opgerold. Ik stap in het bijbootje en sleep met het Seagull motortje de boot dieper de baai in. Dat gaat 5 minuten goed maar dan verminderd de waterstraal van de koeling. Doordat de Scorp zo zwaar is varen we uiterst traag (maar gestaag) en dat heeft tot gevolg dat er te weinig koelwater door het motortje komt. Ik moet stoppen. Daar drijf ik dan en helaas in een uiterst zwak zuchtje wind recht op de neus. Een stokoud mannetje is inktvis aan het vissen, ik vraag hem of hij de boot een sleepje kan geven. Hij heeft een 4 meter traditioneel bootje met een eerder zwak tuketuk motortje. Een boot slepen is moeilijk, het mannetje gaat met zijn bootje alle kanten op maar uiteindelijk lukt het om tot op de zes meter waterdiepte te komen waar ik het anker laat vallen. Zeker weten in een mooring. Hij wil geen geld voor zijn werk, mooi.
Omdat ik weer eens gemerkt heb hoe belangrijk die kluiver is ben ik dan nog ruim twee uur bezig om de kluiver te hijsen. Ik ruim alle zeilen op maar zet geen hoezen, zolang de motor niet loopt zijn die zeilen belangrijk, Heb een weerbericht voor een week, overwegend noordenwind, dan is Megalo Neorio goed, wat daarna komt weet enkel Eolus.
Terwijl ik aan het werk ben met die kluiver ga ik meerdere keren in de bijboot om dan bij het puntje van de boegspriet te werken. En dan gebeurt het, plots zie ik van op de Scorp dat ik de bijboot verlaten heb zonder hem vast te leggen. Daar drijft hij reeds 10 meter verder. Ik heb geen andere keuze, duik in de tent, kleding af en spring naakt achter het bootje aan. Juist ja, midden December. Het valt mee, zo koud is het niet. Tweede keer in 23 jaar dat me dat gebeurt, niet slecht als je bedenkt dat ik duizenden keren in en uit dat bootje stap.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand ooit gedaan ? 16 juli 2022 10:47 #1407647

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2171
Je gelooft het nooit. Ik kan mijn boot bij windstilte bewegen met een trolling motortje van pakweg 200 €. Heb de test gedaan, had een motorbevestiging geknutseld, wilde geen gaten in mijn met Coelan behandelde teakdek boren dus de bevestiging lag op het achterdek. Heb dan de lifepo4 cellen samengebouwd tot 24 volt, (27 volt gemeten) en aangesloten.
Het motortje is een Kesser K wave 8600, Kan ik in het net niks over vinden maar identiek aan de Talamex 8600. Driebladschroef. Talamex vermeld ongeveer 850 watt als vermogen.






Mijn motorbevestiging was niet goed. Het dek te hoog. Het schroefje zoog lucht en de motor hangt aan een ongeveer één meter lang kunstof buisje dus dat buigt door.
Eerste constatatie : Een vonk bij het aansluiten alhoewel de regelaar op nul stond. Bijna niet te meten stroomverbruik dus misschien een condensator die oplaad.
Op standje één van de vijf vooruit zoog het schroefje lucht tot de kunststof buis waar de motor aanhangt doorboog. Alhoewel de boot in een windje 2 á 3 BF geankerd lag begon de boot te bewegen. Bij standje twee brak de bevestigingsgstoel uit mekaar. Goed dat ik een borgingslijntje had. Geen wonder, die motor (12,5 kg ) hangt aan een meterlange hefboom, dat moet breken.
Conclusie, als ik nog zo´n trolletje koop ( de eerste heb ik gekregen omdat ik zo´n goeie kerel ben)
kan ik zeker weten de boot bij windstilte bewegen. Zelfs als haal ik slechts 2 knopen, maakt niet uit, Ik kan tot de volgende windbui trollen. Eventueel starten op twee trlletjes, dan verder op een.
De motoren wil ik aanpassen. Het helmstok / regeldeel leg ik in de kuip, de motor ophanging afzagen en iets verzinnen om die motortje uit het water te halen bij niet gebruik want ik vermoed dat langdurige onderdompeling tot water in de motor zal leiden.
Heb ik weer iets te doen.
Allereerst mijn oude accubank ( 3 keer Varta 12V 140 ah samen 120 kg) van de boot afhalen en de lifepo4 inbouwen. Stukken makkelijker, de cellen zijn separaat en wegen bijna niks.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand ooit gedaan ? 16 juli 2022 10:49 #1407648

ja,dat klopt wel hoor.
De tapas (2500kg) kan ik met een paar honderd watt op 2 knopen krijgen.
Pas als je naar 4 of zelfs 5 knoop wil heb je veel meer vermogen nodig.
En bij veel tegenwind ook, maar dan zeil je.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 16 juli 2022 10:50 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand ooit gedaan ? 16 juli 2022 10:56 #1407651

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2171
Precies. Je zeilt als er wind is. Alhoewel ik mijn ligplaats hier niet goed gekozen heb. In iedere windstreek een jacht op 15 meter van mijn boot. Gaat er een weg, 15 minuten later komt de volgende. Ga maar eens ankerop onder zeil en ga tussen die onwetenden door met 8 ton, een lange kiel en 13 meter over de palen. Beetje harig. Wachten tot windstilte en dan met zo´n trolletje wegkruipen. Want dat is vereiste nr één bij zo´n laag vermogen, je moet tijd hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand ooit gedaan ? 16 juli 2022 11:10 #1407653

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7506
Waarom maak je er geen dubbelschroefs installatie met 2 van die motoren wat aan de buitenkant.

Kun je ook nog wat gemakkelijker manouvreren. Een achteruit laten werken de andere vooruit.

Manoevreren als een dubbelschroefs motorjacht !

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand ooit gedaan ? 16 juli 2022 11:25 #1407657

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Die perkins diesels zaten vroeger overal in. Ik zou m maken denk slim voor als je echt die kracht nodig hebt. Nadeel is ook genoemd hij moet dan nu en dan aan! Je kan daarnaast wel een lichte e-aandrijving maken maar dan zou ik een wat steviger motortje kiezen dan die troll motor iets van e-propulsion of zo. Das eigenlijk al licht maar troll motor is echt alleen voor als je heel weinig kracht nodig bent.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand ooit gedaan ? 16 juli 2022 12:18 #1407666

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2171
De Perkins blijft zitten, loopt, alles is gerepareerd behalve het lek aan de hogedruk inspuitpomp. In geval van nood kan ik hem starten, ik heb echter besloten dat niet te doen.
In de tijd dat mijn jachtje gebouwd werd waren motoren op jachten nog luxe. De eerste motor was een Solo, 8 Pk. Een hulpmotor. In die tijd werden zelfs binnenschepen met zijschroeven en zeer gering vermogen gebruikt. De zogenaamde lamme vleugel.
Ik kan twee van die trolling motoren ombouwen tot pods en die aan beide kanten als een zijzwaard over de kant hangen. Gewoon spelen. Lukt het niet kan ik altijd nog een e propulsion of zoiets kopen.
Rozeblij kan zijn 2,5 ton jacht met een paar honderd watt tot 2 knopen brengen. ( bij windstilte) of dat jacht 2,5 ton weegt of 8 maakt voor de snelheid niet uit, het duurt wat langer voor de romp op snelheid is maar dan loopt zelfs 10 ton denk ik.
Twee van die trollen hebben samen 1700 watt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl