Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Een elektrische 30pk Parsun(Yamaha) 2 stroke......

Een elektrische 30pk Parsun(Yamaha) 2 stroke...... 25 jan 2022 16:56 #1362903

  • vatuhiva
  • vatuhiva's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 55
Ik heb een leuk projectje

Ik heb een Parsun staartstuk waar geen motor op zit. Hier gaat een elektromotor op. De onderdelen van deze parsun komen overeen met die van Yamaha.

Ik wil eigenlijk niet meer de gearbox gebruiken want dat is nu net de charme van elektrisch dat dat niet hoeft. Nu heb ik alles aangesloten en ik was van plan om de motor vast in zijn vooruit te zetten. Vervolgens door het veranderen van de draairichting van de elektromotor kan hij in zijn achter of vooruit.

Nu ben ik er achter gekomen dat er een beveiliging in het staartstuk zit dat de schroef de motor niet twee kanten op kan laten draaien. In zijn achteruit lijkt dit er niet in te zetten. Weet iemand of dit idee ook kan werken als ik hem vast in zijn achteruit zet? Kan mij goed voorstellen dat die gearbox niet ontworpen is om altijd maar achteruit te draaien.

https://youtu.be/xh2hzHH-bv0
Dit is een filmpje waarin ik in het engels een beetje uitleg aan iemand die dit vaker gedaan heeft wat ik wil doen. Van hem krijg ik helaas geen reactie meer......
"To young men contemplating a voyage, I'd say go."
- Joshua Slocum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een elektrische 30pk Parsun(Yamaha) 2 stroke...... 25 jan 2022 17:20 #1362909

Draairichting omkeren met de elektromotor wordt lastig, zonder stevige aanpassingen in het staartstuk.

Het middendeel van je keerkoppeling is zo ontworpen dat deze zichzelf vastdrukt in het juiste tandwiel, door de draairichting van de schroef. Draai je de draairichting om via de aandrijfas dan wil dat tussenstuk zichzelf uit het tandwiel drukken waardoor de tandjes over elkaar gaan slippen.

Vergelijkbaar:
werking keerkoppeling
De bovenstaande koppeling werkt met frictie, bij een buitenboordmotor is het een vertanding.
Misschien dat het bij kleinere buitenboordmotoren anders werkt, maar ik ben niet bekend met Parsun.

Hetzelfde probleem heb je overigens ook in de achteruit.

Je moet de koppeling dus op de een of andere manier forceren om "in bedrijf" te blijven. En als het spul de andere kant op werkt is er een grote kans op versnelde slijtage. Maar dat hangt van de exacte constructie af, kan ook meevallen.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Laatst bewerkt: 25 jan 2022 17:21 door Aquaplanning. Reden: Tikfout.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een elektrische 30pk Parsun(Yamaha) 2 stroke...... 25 jan 2022 19:23 #1362952

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Zinloos idee.

Het maakt voor het gebruik geen bal uit of je niets veranderd of loopt te knoeien, wat je nu wilt.
Je krijgt er voor terug:
Tandwielen V en A en aandrijfas lopen heel vaak schuin, niet gemaakt voor andersom draaien.
Continue andersom draaien geeft veel teveel belasting op achter afdichting.
De werking van de tilt pen help je om zeep, in vooruit hangt de motor gewoon los er tegen aan en kan op klappen als de motor iets raakt, in achter uit zet je hem vast.
Ga je lopen klooien om dit goed te krijgen, bij van vol gas naar motor stop, zal de motor omhoog komen door de weerstand van het staartstuk, normaal slipt de schroef over de vooruit tandwiel heen
( het probleem wat je constateert. )
Laatst bewerkt: 25 jan 2022 20:26 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.103 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl