Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ervaringen type V-motorsteunen.

Ervaringen type V-motorsteunen. 10 feb 2022 22:57 #1367616

In mijn stalen boot staat een Yanmar 3GM30eu met keerkoppeling en schroefas uit 2002.
De Yanmar staat op de 4 standaard V-motorsteunen type 75 en 100 van motorsteunen.nl

Alles is netjes uitgelijnd en de motor staat zo kort mogelijk boven de motorsteunen. De motor staat op een stevige fundatie en tegen de maximale hellingshoek aan.

Mijn 4 motorsteunen zijn nu 6 jaar oud en vanaf het begin zijn ze aan de voorzijde al veel meer ingezakt dan aan keerkoppelingszijde. De 2 voorste hebben nu net aan 4 á 5 mm ruimte tussen de top van de V en de onderkant van het bovenste vlakke deel van de steunen. Er is weinig reserveruimte over. Over de achterste 2 motorsteunen geen klachten.

Heb al een tijd zo mijn twijfels over zwaarte van de standaard 50 en 40 shore motorsteunen. Zeker in combinatie met vorm (volle brede kop) en het gewicht van de boot (6,5 Ton). Ze lijken mij juist net te soepel en te licht...

Enerzijds wil ik natuurlijk ook gewoon de twee standaard voorgeschreven motorsteun waarden van Yanmar gebruiken. Dat is niet voor niets zo! Maar ik verbaas mij er wel over dat de voorste twee al zó vlug inzakken.
Om de 5 jaar alles vervangen is geen probleem maar het voelt dubbel om nu weer dezelfde versie eronder te zetten.

Denk er nu over om bij vervanging van de huidige motorsteunen vier wat zwaardere V-motorsteunen te gaan monteren. Bijvoorbeeld de V-motorsteunen type 150 (100kg / 60 shore) voor aan de poeliezijde en type 100 (70kg / 50 shore) achter aan de keerkoppelingzijde).
Als ik bij andere driecilinders van Solé, Vetus, BetaMarine en Volvo-Penta kijk kom ik uit op 60 shore. Zoals bekend zijn de dealers en Yanmar behoudend in hun adviezen. Begrijpelijk verwijst iedereen naar de voorgeschreven versie.
Maar toch mijn grote twijfels hierover...

Ben erg benieuwd of de type V-motorsteunen bij jullie ook zoveel inzakken?
Mijn vragen:
- Herkennen jullie dit?
- Welk merk / type motor / gewicht gaat het om?
- Wat is de ruimte in mm's tussen de top van de V en de onderkant van het bovenste vlakke deel van de motorsteunen?
- Leeftijd van de motorsteunen?

Alvast mijn dank voor jullie reacties!
Laatst bewerkt: 11 feb 2022 07:16 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen type V-motorsteunen. 11 feb 2022 06:08 #1367634

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2563
Ik ga vanmiddag kijken. Ik twijfel ook wel eens. Maar dan meer over de beweging die de motor kan maken.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ervaringen type V-motorsteunen. 11 feb 2022 17:02 #1367867

Blijft vreemd dat onder zowel de 2GM en de 3GM dezelfde steunen zitten terwijl de gewichten verschillen.

Vandaar mijn idee om de vier motorsteunen voor de 3GM te gaan verzwaren.
Laatst bewerkt: 11 feb 2022 17:07 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ervaringen type V-motorsteunen. 11 feb 2022 17:38 #1367876

Voor de motor zelf maken de trillingsdempers niet zoveel uit denk ik.

Doel van de trillingsdempers is om trillingen te dempen naar de fundatie (en de rest van de boot)

Ideaal is zachte rubbers, echter hebben die 2 nadelen:
- per demper heb je een maximale belasting, bij zachtere dempers is dat vaak wat lager
- zachte dempers zijn vaak wat flexibeler. En de motor mag niet teveel bewegen, zeker niet met een normale flexibele koppeling. Met een homokineet tussen keerkoppelings flens en een stuwdruklager heb je dit probleem niet zo.

Kortom, je wilt naar een hogere shore (hardere steun). Dat kan prima. Steun gaat waarschijnlijk ook iets langer mee.
Maarrrrrr, het risico is dat de hogere shore zorgt voor meer trillingen in de boot. De vraag is dat iets langere levensduur opweegt tegen misschien meer trillingen in de boot…

Je zegt dat ze vanaf het begin al meer inzakten. Dat is normaal, aangezien de voorste steunen meestal iets meer dragen dan de achterste. Zijn ze daarna nog meer ingezakt?

Je hoeft trouwens niet alles in 1x te vervangen. Waarom de achterste 2 niet gewoon laten zitten, en de twee voorste vervangen. En dan kan je er weer 6 jaar tegen…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ervaringen type V-motorsteunen. 11 feb 2022 17:56 #1367884

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8040
Ik had op mijn 3gm30 steunen van exhalto, alle 4 gelijk en van het soepelste soort (45 shore).
Met als gevolg dat het stationaire toerental heel kritisch werd: iets te laag en de motor raakte in een soort resonantie waarin je heel erg ging 'dansen'. Te hoog ging de combi mechanische keerkoppeling en pythondrive weer erg klappen. Niet best dus, balanceren op een kleine bandbreedte.
Volgens de leverancier (ADT dieseltechniek) zouden de steunen eigenlijk nog soepeler moeten zijn omdat te voorkomen en juist niet steviger. Gelijke mening als Yanmar dus. Dus heb ik steviger niet geprobeert.

Nu met een 3ym30AE, eveneens mech. keerkoppeling, dezelfde python drive en originele steunen nergens last van.

Wel vind ik de standaard steunen erg duur en daarbij erg slecht behandeld tegen roest. Op mijn nieuwe motor uit 2019 beginnen ze nu al te roesten in een kurkdroge motor ruimte. Dat vind ik niet kunnen voor dat geld.
Laatst bewerkt: 11 feb 2022 18:28 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen type V-motorsteunen. 12 feb 2022 12:35 #1368052

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 920
Van Yanmar weet ik niks, maar soortgelijke steunen zaten ook onder de Sole die wij nieuw in hebben laten bouwen. Binnen een paar jaar volledig ingezakt.
Vervangen door dat vlakke type (heten volgens mij cushyfloat). Dat lijkt de oplossing.

Zelfde hardheid gebruikt trouwens. De leverancier gaf aan dat hij dit bij verschillende Sole motoren had gezien. Het is dus ook op prettige wijze afgehandeld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ervaringen type V-motorsteunen. 12 feb 2022 18:16 #1368129

@Sjoerd1981 en Philip:
Helemaal mee en om die redenen ook mijn voorzichtigheid! Ben erg benieuwd naar de ervaringen van anderen.
Uiteraard zakken ze in het begin het meeste. Daarom wacht ik eerst twee weken met uitlijnen. Maar ze blijven zakken.

Elk voorjaar controleer ik de uitlijning en moet ze dan wat opdraaien, met name de voorste twee. Zie nergens scheurtjes.
De kwaliteit vind ik niet best of ik verwacht er teveel van. Dat kan ook. :D

Vanmiddag foto's gemaakt van de voorste: in volgorde 1x SB en 2x BB. Ze zijn dit voorjaar net 7 jaar oud.







Cushyfloat mounts zijn wellicht een betere oplossing.
Laatst bewerkt: 12 feb 2022 21:58 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen type V-motorsteunen. 12 feb 2022 20:50 #1368158

Die steunen zien er wel heel erg ingezakt uit zeg. Ik heb tientallen jaren oude Farymann V-steunen in onze vorige boot die veel minder inzakten dan die steunen van jouw. Onze VP2003 heeft ook V-steunen, 3 stuks van 30 jaar oud en die zien er ook beter uit (rubber dan ;) ). Ze zijn wel iets anders.

VP2003:


Weet je zeker dat de shore klopt? Of misschien is er iets veranderd in de samenstelling van het rubber (productiefout) waardoor ze veel te snel slapper worden?
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ervaringen type V-motorsteunen. 12 feb 2022 21:00 #1368160

Precies. Klopt zeker het zijn de standaard type 100 (50 shore) en type 75 (40 shore) gekocht bij www.motorsteunen.nl
Vandaar mijn twijfels.
Laatst bewerkt: 12 feb 2022 21:10 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ervaringen type V-motorsteunen. 12 feb 2022 21:11 #1368162

Jollenbaas schreef :
Precies. Klopt zeker het zijn de standaard type 100 (50 shore) en type 75 (40 shore).
Vandaar mijn twijfels.

Weet je zeker dat die 50 en 40 shore met die typen corresponderen?

www.abma-sneek.nl/webshop/yanm...rtype?prod_id=645514

Hier melden ze dat het 2x75 shore en 2x100 shore zou moeten zijn en eventueel 4x100. Dat is wel een flink verschil (ook in prijs :whistle: ).

Bij de steunen op motorsteunen.nl staat wel nog de vermelding “YM-Mountings zijn tevens leverbaar in een zgn. 'High-Dampening' rubbermix (op aanvraag).”. Geen idee wat dat is, maar misschien ook nog het informeren waard.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 12 feb 2022 21:16 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ervaringen type V-motorsteunen. 12 feb 2022 21:42 #1368169

Vreemd. Lijkt erop dat Abma het type nr. 100 en 75 aanziet voor het aantal shore.
Volgens mij klopt dat niet.
Laatst bewerkt: 12 feb 2022 21:43 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ervaringen type V-motorsteunen. 12 feb 2022 21:55 #1368173

Jollenbaas schreef :
Vreemd. Lijkt erop dat Abma het type nr. 100 en 75 aanziet voor het aantal shore.
Volgens mij klopt dat niet.

Weet je het zeker? Dezelfde tekst staat bij Fer onze Dieseldokter:

www.dedieseldokter.nl/a-665309...0-shore/#description

Edit: ik zie dat het nogal wel eens wisselt. Het nummer is iig de hardheid van het rubber. Maar of dit shore is? Ik zag net een site met de type 75 die dan 50 shore zou zijn. Nog meer variatie… Maar de meeste sites relateren het type nummer inderdaad met het aantal kg belasting en niet shore.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 12 feb 2022 22:02 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ervaringen type V-motorsteunen. 12 feb 2022 22:03 #1368174

De nrs. 75 (40 sh) en 100 (50 sh) zijn Id.marks geen aantal shore.
Zie: http://cloud.tapatalk.com/s/62082eb09df35/YanmarEngineMounts.pdf
Laatst bewerkt: 12 feb 2022 22:12 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen type V-motorsteunen. 13 feb 2022 17:24 #1368462

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Mijn 55PK Yanmar staat op bakboord 200 en stuurboord 150 steunen en weegt zo'n 220 KG.
(weet niet of deze informatie helpt, maar baat het niet dan schaad het niet)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ervaringen type V-motorsteunen. 13 feb 2022 17:37 #1368467

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Orange Sunset schreef :
Jollenbaas schreef :
Vreemd. Lijkt erop dat Abma het type nr. 100 en 75 aanziet voor het aantal shore.
Volgens mij klopt dat niet.

Weet je het zeker? Dezelfde tekst staat bij Fer onze Dieseldokter:

www.dedieseldokter.nl/a-665309...0-shore/#description

Edit: ik zie dat het nogal wel eens wisselt. Het nummer is iig de hardheid van het rubber. Maar of dit shore is? Ik zag net een site met de type 75 die dan 50 shore zou zijn. Nog meer variatie… Maar de meeste sites relateren het type nummer inderdaad met het aantal kg belasting en niet shore.


Yanmar steunen zijn duurder voor een reden en dat is oa de kwaliteit van de steun.

Ik verkoop voor verschillende merken motorsteunen en als iik een goedkoper goed alternatief had voor yammer :P had ik die zeker gehad.

Motorsteunen zijn lastig dingen waarmee je veel veel fout kan gaan als je niet exact de juist heb gekocht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen type V-motorsteunen. 13 feb 2022 18:28 #1368478

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
@Fer: kun je wat meer toelichten waarom een originele Yanmar steun beter is als een schijnbaar identiek exemplaar van motorsteunen.nl, die natuurlijk bij navraag zeggen dat het dezelfde kwaliteit is?

Wat is volgens jou de criteria om een motorsteun te vernieuwen? (leeftijd, zichtbare aspecten bijvoorbeeld)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ervaringen type V-motorsteunen. 13 feb 2022 18:29 #1368479

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8138
Ik lees veel goeds over Ellebogen motorsteunen. Kosten een fractie van die van Yanmar...
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ervaringen type V-motorsteunen. 13 feb 2022 18:39 #1368486

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Koezt schreef :
Ik lees veel goeds over Ellebogen motorsteunen. Kosten een fractie van die van Yanmar...

Interessant! Bedankt! Ziet er goed uit op hun site.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ervaringen type V-motorsteunen. 13 feb 2022 18:44 #1368487

Fer schreef :
Orange Sunset schreef :
Jollenbaas schreef :
Vreemd. Lijkt erop dat Abma het type nr. 100 en 75 aanziet voor het aantal shore.
Volgens mij klopt dat niet.

Weet je het zeker? Dezelfde tekst staat bij Fer onze Dieseldokter:

www.dedieseldokter.nl/a-665309...0-shore/#description

Edit: ik zie dat het nogal wel eens wisselt. Het nummer is iig de hardheid van het rubber. Maar of dit shore is? Ik zag net een site met de type 75 die dan 50 shore zou zijn. Nog meer variatie… Maar de meeste sites relateren het type nummer inderdaad met het aantal kg belasting en niet shore.


Yanmar steunen zijn duurder voor een reden en dat is oa de kwaliteit van de steun.

Ik verkoop voor verschillende merken motorsteunen en als iik een goedkoper goed alternatief had voor yammer :P had ik die zeker gehad.

Motorsteunen zijn lastig dingen waarmee je veel veel fout kan gaan als je niet exact de juist heb gekocht.

Met die laatste zin ben ik het wel eens.

Wat me wel opvalt, waarom hebben Yanmars of bijvoorbeeld Volvo’s speciale steunen nodig?

Als ik mijn Drinkwaard L2E motor bekijk, heeft die andere steunen dan bijvoorbeeld een Vetus M2.06, of sommige Solé Mini17. Terwijl ze hetzelfde Mitsubishi basisblok hebben?

Zijn die dempers van Yanmar echt ontworpen voor de motor?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen type V-motorsteunen. 13 feb 2022 18:57 #1368490

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Airgead schreef :
@Fer: kun je wat meer toelichten waarom een originele Yanmar steun beter is als een schijnbaar identiek exemplaar van motorsteunen.nl, die natuurlijk bij navraag zeggen dat het dezelfde kwaliteit is?

Wat is volgens jou de criteria om een motorsteun te vernieuwen? (leeftijd, zichtbare aspecten bijvoorbeeld)


Ik heb begrepen van diverse bronnen dat de originele motorsteunen van Yanmar een andere hardheid heeft dan bv die van motorsteunen.nl. IK zelf kan helaas dit niet bevestigen uit ervaring omdat ik geen niet orginele Motorsteun monteer en dan dus geen ervaring heb met goedkopere versies


Ik heb wel ervaring met vovlo Penta niet originele motorsteunen n die zijn prima.

Motorsteunen zijn een lastige materie want elke situatie is net iets anders dan bij de buurman , denk aan bv hoe de motorfundatie is gemaakt en hoe stijf deze is, ook de opbouw van de romp kan invloed hebben op het wel of niet goed rustig krijgen van een dansende motor.

Originele motorsteunen zijn wel goed wil je goedkoper moet je er goed op letten dat de motorsteunen wel de zelfde hardheid heeft als de originele .

Motorsteunen gaat normaal gesproken heel lang mee, 20 a 30 is voor een originele motorsteunen geen uitzondering.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ervaringen type V-motorsteunen. 13 feb 2022 18:58 #1368491

sjoerd1981 schreef :
[…]

Wat me wel opvalt, waarom hebben Yanmars of bijvoorbeeld Volvo’s speciale steunen nodig?

[…]

Ik weet niet zeker of het altijd merkspecifieke steunen zijn, maar bijv de Farymann L30M in onze vorige boot gebruikte vrijwel dezelfde motorsteunen als de VP2003. Hier had ik er één van kapot 2 jaar geleden (steun bleef haken tijdens eruit kranen van de motor). De Farymann versie is gewoon nergens meer verkrijgbaar, maar op marktplaats die van VP kunnen overnemen.

Zoek de 2 verschillen, de gescheurde is de Farymann versie. De ander is de Volvo Penta versie. 1 verschil is de kleur, de VP is het metalen beugeltje bovenop zwart en bijv de Farymann geel.



Waarschuwing: Spoiler! [ Click to expand ]
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 13 feb 2022 19:00 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ervaringen type V-motorsteunen. 13 feb 2022 19:06 #1368496

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Volvo heeft deze steun in verschillende hardheid en ben benieuwd welke je heb en of deze goed zijn voor de motor.

Er zijn z’n 6 varianten voor deze Volvo blok
Laatst bewerkt: 13 feb 2022 19:06 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen type V-motorsteunen. 13 feb 2022 19:08 #1368498

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
@ Fer: erg bedankt voor je antwoord! :)
Laatst bewerkt: 13 feb 2022 19:09 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ervaringen type V-motorsteunen. 13 feb 2022 19:16 #1368501

Fer schreef :
Volvo heeft deze steun in verschillende hardheid en ben benieuwd welke je heb en of deze goed zijn voor de motor.

Er zijn z’n 6 varianten voor deze Volvo blok

Die Farymann heeft maar 2 echte motorsteunen. Motor liep prima en steun zakte ongeveer even veel in. Steun kwam van een saildrive en overgenomen voor een tientje, dus voor mij was het goed genoeg zo. Maar 6 varianten van deze steun had ik niet gedacht :ohmy: Maar zijn die varianten niet soms groter van formaat?

Onze huidige boot heeft een VP2003, met 3 van die steunen, het zal me niet verbazen als die steun hetzelfde is als bij onze S120C saildrive.

Maar waar het mij vooral om ging was dat die motorsteunen dus ergens gefabriceerd worden door een fabriek die niet alleen voor VP of Farymann maakt. Dus mogelijk dat ze ook verkrijgbaar zijn onder andere namen, maar dan moet je wel de shore weten.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 13 feb 2022 19:17 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ervaringen type V-motorsteunen. 13 feb 2022 19:27 #1368509

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Het voormast is het zelfde

Ik kan wel ff uitzoeken welke steun nr het is nu ik weet dat het een 2003 met saildrive is

Top dat je 3 tientjes heb betaald,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.190 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl