Caspernova schreef :
Bedankt Aquaplanning,
Ik ga kijken wat er in de tank zit. Brandstofleidingen vervangen kan ook geen kwaad inderdaad. Verstuivers losmaken en misschien sonisch laten reinigen? Het begint wel een waslijst te worden maar ik wil wel dat hij betrouwbaar wordt. Om de kosten een beetje in de hand te houden wil ik een deel zelf doen en wellicht deel door monteur laten doen. Ik maak op dat het geen mission impossible is.
Welkom in de wereld van booteigenaren. Die kluslijst wordt oneindig, wen daar maar aan, maar je kunt wel prioriteiten stellen
Ik ben geen monteur en dus geen garantie, maar zou gewoon even beperkt het volgende doen om de conditie van de motor te controleren:
- Oliepeil controleren
- Olie controleren of deze nog goed is (gewoon zwart zonder drap, mayo achtige substantie)
- Olie keerkoppeling/saildrive idem, zou echter helder moeten zijn
- Oude diesel verwijderen
- Dieselfilters wisselen -> indien troep in de filter dan waarschijnlijk troep en water in de tank
- Dieseltank inspecteren en indien nodig reinigen
- (Beetje) nieuwe diesel erin (of dalijk bij starten even met aanzuigleiding in een fles met diesel hangen en tank later reinigen)
- Controleren of alle draaiende delen vrij kunnen draaien (kleppenlichter even omhoog en een paar keer aan poelie draaien) en goed luisteren of geen ‘vreemde’ geluiden te horen zijn, zowel bij motor als keerkoppeling/saildrive
- Startaccu zal wel dood zijn na 9 jaar, dus even andere plaatsen
- Alle slangaansluitingen en -klemmen controleren
- Impellerpomp nakijken en evt impeller vervangen
- Kleppen stellen (bij sommige motoren moet dit warm, maar ze kunnen iig gecontroleerd worden of ze allemaal dezelfde speling hebben)
- Dieselleidingen ontluchten
- Koelvloeistof controleren, evt vervangen of tijdelijk bijvullen voor eerste start
- Indien op de kant, emmer water halen (of meerdere) en slang voor aanzuiging koelwater erin hangen
- En proberen te starten
- Geluiden, rook uitlaat, lekkages, keerkoppeling, temperatuur etc etc controleren. Let op voldoende koelwater, best de emmer met koelwater bij laten vullen met tuinslang indien mogelijk in de stalling, niet droog laten lopen!
Aandachtpunten verzamelen en indien niets bijzonders dan gewoon de aandachtspuntjes oplossen en ‘standaard’ onderhoud doen.
Loopt de motor niet goed, dan zie je dan wel weer hoe verder, loopt de motor prima, dan eens komend seizoen aan kijken.
Caspernova schreef :
Ik ben wel technisch aangelegd maar ik ken mijn grenzen. Helaas is dit een drukke periode voor monteurs omdat iedereen zijn boot te water wil laten en de motor geserviced wil hebben. De dichtbijzijnde monteur heeft pas eind april tijd terwijl ik mijn boot het eerste weekend van april te water moet.
Bekend probleem. In 2019 bij onze eerste boot, zonder eerdere ervaring, ook zelf de cilinderkop gedemonteerd, koelkanalen schoongemaakt en weer gemonteerd. Kreeg ook geen monteur te pakken. Servicen stelt niet veel voor en kun je prima zelf.