Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Volvo penta md2030 9 jaar stilgestaan, ervaringen?

Volvo penta md2030 9 jaar stilgestaan, ervaringen? 07 mrt 2022 19:26 #1374173

Heeft iemand ervaring met dieselmotoren die lang hebben stilgestaan? Ik heb een dufour31 gekocht met een VP md2030 die volgens de verkoper weinig heeft gelopen. Eigenaar was ziek geworden en is recent overleden. Boot heeft 9 jaar op de kant gestaan. Vraag is: volstaat diesel tank schoonmaken, filters vervangen, impellor vervangen, olie verversen en nieuwe accu en nieuwe diesel (met additief als grotamar71). Of moet ik me zorgen maken over de dieselleidingen en verstuivers? Heb geen idee of diesel gom achtig wordt zoals benzine.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo penta md2030 9 jaar stilgestaan, ervaringen? 07 mrt 2022 19:44 #1374178

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Vergeet ook niet de koelvloeistof te vervangen.

Motor controleren of deze niet vast staat, dit kan gebeuren doordat roestvormingen .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo penta md2030 9 jaar stilgestaan, ervaringen? 07 mrt 2022 19:55 #1374180

Bedankt, koelvloeistof moet ook inderdaad vervangen worden. Ik kan de spoelen (waar de distributieriem aan zit) bewegen. Dus motor is niet vastgeroest lijkt me.

Zijn er nog andere zaken die ik mis? Tips zijn welkom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo penta md2030 9 jaar stilgestaan, ervaringen? 07 mrt 2022 19:59 #1374182

Waarschijnlijk valt het wel mee, en als de diesel is verouderd dan is het na zoveel jaar overduidelijk.

Wat ik, naast je opmerkingen, zou doen:
- beetje brandstof uit de onderkant van de tank aftappen om te kijken hoe deze eraan toe is.
Bij twijfel: hele brandstofsysteem, inclusief de slangen vervangen en de hoge- en lagedrukbrandstofpomp zoveel mogelijk van verse diesel voorzien. Een beetje gom is al genoeg om een vestuiver vast te laten lopen.

- Motor eerst voorzichtig met de hand tornen. Draait deze rond, dan de luchtinlaat blokkeren zodat er geen compressie wordt opgebouwd en dan met de startmotor rondtornen zodat overal verse olie komt zonder grote drukopbouw. Verstuiverleidingen loshalen is misschien ook verstandig, dan wordt de oude diesel naar buiten gepomp ipv door je gevoelige verstuivers heen.

- Dan de motor een paar dagen laten staan zodat de olie eventuele vastzittende zuigerveren kan bereiken. De onverbrande diesel van de vorige actie helpt ook mee.

- Dan starten en de motor onbelast op temperatuur laten komen en helemaal laten afkoelen. Door de temperatuurverschillen komen de zuigerveren, als ze al vast zitten, met een beetje geluk los.
Let wel op kloppende / pingelende geluiden, dat kan erop duiden dat er een verstuiver open blijft staan.

Als je de olievuldop losmaakt kun je het ook aardig inschatten, aan de hand van de hoeveelheid lucht die eruitkomt. Blaast het daar echt dan zitten er nog zuigerveren vast.

En inderdaad, koelvloeistof vervangen is zeker verstandig na zoveel tijd.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo penta md2030 9 jaar stilgestaan, ervaringen? 07 mrt 2022 20:08 #1374187

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6106
Als je geen ervaring met motoren hebt, haal er dan iemand bij die dat wel heeft.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo penta md2030 9 jaar stilgestaan, ervaringen? 07 mrt 2022 20:10 #1374188

Bedankt Aquaplanning,
Ik ga kijken wat er in de tank zit. Brandstofleidingen vervangen kan ook geen kwaad inderdaad. Verstuivers losmaken en misschien sonisch laten reinigen? Het begint wel een waslijst te worden maar ik wil wel dat hij betrouwbaar wordt. Om de kosten een beetje in de hand te houden wil ik een deel zelf doen en wellicht deel door monteur laten doen. Ik maak op dat het geen mission impossible is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo penta md2030 9 jaar stilgestaan, ervaringen? 07 mrt 2022 20:16 #1374190

Ik ben wel technisch aangelegd maar ik ken mijn grenzen. Helaas is dit een drukke periode voor monteurs omdat iedereen zijn boot te water wil laten en de motor geserviced wil hebben. De dichtbijzijnde monteur heeft pas eind april tijd terwijl ik mijn boot het eerste weekend van april te water moet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo penta md2030 9 jaar stilgestaan, ervaringen? 07 mrt 2022 20:57 #1374198

Caspernova schreef :
Bedankt Aquaplanning,
Ik ga kijken wat er in de tank zit. Brandstofleidingen vervangen kan ook geen kwaad inderdaad. Verstuivers losmaken en misschien sonisch laten reinigen? Het begint wel een waslijst te worden maar ik wil wel dat hij betrouwbaar wordt. Om de kosten een beetje in de hand te houden wil ik een deel zelf doen en wellicht deel door monteur laten doen. Ik maak op dat het geen mission impossible is.
Welkom in de wereld van booteigenaren. Die kluslijst wordt oneindig, wen daar maar aan, maar je kunt wel prioriteiten stellen ;)

Ik ben geen monteur en dus geen garantie, maar zou gewoon even beperkt het volgende doen om de conditie van de motor te controleren:
  • Oliepeil controleren
  • Olie controleren of deze nog goed is (gewoon zwart zonder drap, mayo achtige substantie)
  • Olie keerkoppeling/saildrive idem, zou echter helder moeten zijn
  • Oude diesel verwijderen
  • Dieselfilters wisselen -> indien troep in de filter dan waarschijnlijk troep en water in de tank
  • Dieseltank inspecteren en indien nodig reinigen
  • (Beetje) nieuwe diesel erin (of dalijk bij starten even met aanzuigleiding in een fles met diesel hangen en tank later reinigen)
  • Controleren of alle draaiende delen vrij kunnen draaien (kleppenlichter even omhoog en een paar keer aan poelie draaien) en goed luisteren of geen ‘vreemde’ geluiden te horen zijn, zowel bij motor als keerkoppeling/saildrive
  • Startaccu zal wel dood zijn na 9 jaar, dus even andere plaatsen
  • Alle slangaansluitingen en -klemmen controleren
  • Impellerpomp nakijken en evt impeller vervangen
  • Kleppen stellen (bij sommige motoren moet dit warm, maar ze kunnen iig gecontroleerd worden of ze allemaal dezelfde speling hebben)
  • Dieselleidingen ontluchten
  • Koelvloeistof controleren, evt vervangen of tijdelijk bijvullen voor eerste start
  • Indien op de kant, emmer water halen (of meerdere) en slang voor aanzuiging koelwater erin hangen
  • En proberen te starten
  • Geluiden, rook uitlaat, lekkages, keerkoppeling, temperatuur etc etc controleren. Let op voldoende koelwater, best de emmer met koelwater bij laten vullen met tuinslang indien mogelijk in de stalling, niet droog laten lopen!

Aandachtpunten verzamelen en indien niets bijzonders dan gewoon de aandachtspuntjes oplossen en ‘standaard’ onderhoud doen.

Loopt de motor niet goed, dan zie je dan wel weer hoe verder, loopt de motor prima, dan eens komend seizoen aan kijken.
Caspernova schreef :
Ik ben wel technisch aangelegd maar ik ken mijn grenzen. Helaas is dit een drukke periode voor monteurs omdat iedereen zijn boot te water wil laten en de motor geserviced wil hebben. De dichtbijzijnde monteur heeft pas eind april tijd terwijl ik mijn boot het eerste weekend van april te water moet.

Bekend probleem. In 2019 bij onze eerste boot, zonder eerdere ervaring, ook zelf de cilinderkop gedemonteerd, koelkanalen schoongemaakt en weer gemonteerd. Kreeg ook geen monteur te pakken. Servicen stelt niet veel voor en kun je prima zelf.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 07 mrt 2022 21:00 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo penta md2030 9 jaar stilgestaan, ervaringen? 08 mrt 2022 08:32 #1374264

Orange sunset bedankt voor de lijst. Dit is mijn 8ste boot, ik heb ervaring met een Yanmar in mijn spirit28. Er zijn genoeg youtube video's met voorbeelden. Ik kijk hoever ik kom en film alles wat ik doe, kan ik terugkijken hoe het in elkaar zat. Het is op zich geen rocket science ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo penta md2030 9 jaar stilgestaan, ervaringen? 08 mrt 2022 09:04 #1374272

  • Ron V
  • Ron V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 613
Wat ik niet lees of waar ik overheen lees. Ik denk dat het goed is om de verstuivers te verwijderen om olie in de cilinders te spuiten en dit een tijd laten staan zodat de zuigers en cilinders goed gesmeerd worden bij de 1e start.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo penta md2030 9 jaar stilgestaan, ervaringen? 08 mrt 2022 09:10 #1374274

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3594
Ron V schreef :
Wat ik niet lees of waar ik overheen lees. Ik denk dat het goed is om de verstuivers te verwijderen om olie in de cilinders te spuiten en dit een tijd laten staan zodat de zuigers en cilinders goed gesmeerd worden bij de 1e start.
zeker,
en dit te doen voor je (vuile) diesel gaat doorpompen..maar was ook al eerder aangegeven..
Suc6, en wat je zegt geen rocket sience..
JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo penta md2030 9 jaar stilgestaan, ervaringen? 08 mrt 2022 09:26 #1374278

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Mijn ervaring met langdurig stilstaan is dat rubber slangen na zo'n lange tijd poreus kunnen worden. Vooral in het koelsysteem kan het zo zijn je geen lekkage hebt maar wel lucht in het koelsysteem krijgt. Ik had daar destijds met mijn boot in het eerste jaar heel veel last van. Alles omgebouwd en toen geen problemen meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo penta md2030 9 jaar stilgestaan, ervaringen? 08 mrt 2022 10:00 #1374291

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
Wallaby schreef :
Mijn ervaring met langdurig stilstaan is dat rubber slangen na zo'n lange tijd poreus kunnen worden. Vooral in het koelsysteem kan het zo zijn je geen lekkage hebt maar wel lucht in het koelsysteem krijgt. Ik had daar destijds met mijn boot in het eerste jaar heel veel last van. Alles omgebouwd en toen geen problemen meer.

Exact, slangen vernieuwen, zowel koelsysteem als diesel aanvoer.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo penta md2030 9 jaar stilgestaan, ervaringen? 08 mrt 2022 10:20 #1374299

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3579
Ron V schreef :
Wat ik niet lees of waar ik overheen lees. Ik denk dat het goed is om de verstuivers te verwijderen om olie in de cilinders te spuiten en dit een tijd laten staan zodat de zuigers en cilinders goed gesmeerd worden bij de 1e start.
Je kunt ook starten zonder brandstof en dan wat olie in de inlaat spuiten. De verstuivers in brandstofpompen zijn goed geconserveerd door de brandstof die er in zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo penta md2030 9 jaar stilgestaan, ervaringen? 08 mrt 2022 10:28 #1374305

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3579
Calidris schreef :
Wallaby schreef :
Mijn ervaring met langdurig stilstaan is dat rubber slangen na zo'n lange tijd poreus kunnen worden. Vooral in het koelsysteem kan het zo zijn je geen lekkage hebt maar wel lucht in het koelsysteem krijgt. Ik had daar destijds met mijn boot in het eerste jaar heel veel last van. Alles omgebouwd en toen geen problemen meer.

Exact, slangen vernieuwen, zowel koelsysteem als diesel aanvoer.
Ik zie het veschil niet van poreus worden bij een regelmatig gebruite of een lang stilstaande motor?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo penta md2030 9 jaar stilgestaan, ervaringen? 08 mrt 2022 10:59 #1374309

  • Ron V
  • Ron V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 613
madoc schreef :
Ron V schreef :
Wat ik niet lees of waar ik overheen lees. Ik denk dat het goed is om de verstuivers te verwijderen om olie in de cilinders te spuiten en dit een tijd laten staan zodat de zuigers en cilinders goed gesmeerd worden bij de 1e start.
Je kunt ook starten zonder brandstof en dan wat olie in de inlaat spuiten. De verstuivers in brandstofpompen zijn goed geconserveerd door de brandstof die er in zit.

Dan heeft de zuiger en de cilinder in 1e instantie niet die smering dus kan er schade oplopen aan de zuigerwand. dus ik zou t zo zeker niet doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Volvo penta md2030 9 jaar stilgestaan, ervaringen? 12 mrt 2022 03:14 #1375178

Niet vergeten:
Brandstofslangetje op de motor (af fabriek/groen gespoten) ook vervangen.
Deze bleek bij onze MD2020 na 15 jaar valse lucht aan te zuigen.
|Jeanneau Sun Odyssey 29.2|Sailhorse|Finnjol|Flying Junior|
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo penta md2030 9 jaar stilgestaan, ervaringen? 12 mrt 2022 10:51 #1375249

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1695
RON V prima opmerking: eerst verstuivers er uit en een beetje olie er is maar het belangrijkste is met de hand tornen. Draai het vliegwiel minimaal 2x rond met de hand. Je moet (als de verstuivers er uit zijn) geen grote weestand voelen. Meest waarschijnlijk is dat de motor tot het laatst toe goed werkend is geweest maar om schade te voorkomen zou ik dat zeker even doen. Verder check even de koelwaterproppen in het blok.
Succes ermee, ben benieuwd
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo penta md2030 9 jaar stilgestaan, ervaringen? 10 mei 2022 15:30 #1389890

Even een update, ik vind het wel leuk als anderen dat ook doen aan de hand van hun hulpvraag.

Ik heb de rvs dieseltank helemaal schoongemaakt met spiritus zodat deze weer als nieuw was.
Heb schone (dure versie) diesel getankt en daarbij gelijk een scheutje Grotamar71 ingedaan.

De filters waren nieuw en de olie was nog helemaal schoon. Uit de documentatie bleek dat de motor een beurt had gehad toen hij op de kant ging. Ik heb de v-snaar wel vervangen.

De boot is met enige moeite van zijn plek gehaald middels een tractor en via de helling het water in gereden.

Na controle of er geen lekkages waren hebben we de motor-electra aangezet, voorgegloeid en op de startknop gedrukt...eerste keer geen reactie...tweede keer sloeg de startmotor aan en pruttelde de motor een beetje onwennig maar daarna liep hij als een zonnetje. Koelwater kwam er goed uit, geen lekkages en geen rook.

Gisteren naar de ligplaats in Enkhuizen gevaren vanuit Haarlem. De motor werkt perfect en start onmiddelijk. Wierpot liep eerst wat leeg maar daar heb ik een nieuwe deksel incl. rubber ring op gezet en deze blijft nu vol. Er is ook geen druppel olie te vinden onder de motor.

De urenteller gaf 284 uur aan. Ik heb de motor onderweg rustig op toeren laten komen. 6 knopen bij 2400 toeren. Klaar voor het vaarseizoen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo penta md2030 9 jaar stilgestaan, ervaringen? 11 mei 2022 14:32 #1390138

2 opmerkingen/vragen: 1 aan de tipgevers: waarom olie in een verbrandingskamer gieten of spuiten, terwijl ringen rond de zuiger bestaan om (onder andere) de olie úit de verbrandingskamer te houden? Oliedruk (en dus smering) opbouwen doe je het best door te starten zonder brandstoftoevoer... (*dacht ik toch...)
2: in moderne oliën worden componenten toegevoegd om de eigenschappen te verbeteren, officieel is de olie na 1 jaar niet meer goed. Ik spring er zelf ook niet zo nauw mee om, maar olie van 9 jaar oud zou ik toch vervangen nu je weet dat de motor nog goed is...
Laatst bewerkt: 11 mei 2022 14:43 door GT-sailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo penta md2030 9 jaar stilgestaan, ervaringen? 11 mei 2022 15:21 #1390150

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3579
Kleine beetje smeren om gedurende de eerste
klappen gesmeerde voering en zuigerveren te hebben.En smeerolie verouderd alleen met intensief contact met lucht/zuurstof.
Laatst bewerkt: 11 mei 2022 15:28 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo penta md2030 9 jaar stilgestaan, ervaringen? 11 mei 2022 18:38 #1390184

Ik heb er voor gekozen om wel olie en filter gelijktijdig te wisselen. En in een oudere dieselmotor uit de zeventiger jaren ( de mijne) hoort dan weer olie met weinig additieven. En zo kwam ik uit op Kroon oil Classic. Maar als de motor met schone olie en nieuw filter is ' weggezet' zou ik die combinatie gewoon durven te gebruiken.
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo penta md2030 9 jaar stilgestaan, ervaringen? 11 mei 2022 19:23 #1390200

GT-sailor schreef :
[…]
1 aan de tipgevers: waarom olie in een verbrandingskamer gieten of spuiten, terwijl ringen rond de zuiger bestaan om (onder andere) de olie úit de verbrandingskamer te houden? Oliedruk (en dus smering) opbouwen doe je het best door te starten zonder brandstoftoevoer... (*dacht ik toch...)
[…]

Dat is ook een truuk om tijdelijk de compressie te verhogen bij motoren waar de compressie mogelijk een probleem is, maar gevolg is tevens dat je olie gaat verbranden, het zit immers in de verbrandingskamer.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo penta md2030 9 jaar stilgestaan, ervaringen? 11 mei 2022 19:29 #1390201

  • Sailabout
  • Sailabout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1378
Caspernova schreef :
Even een update, ik vind het wel leuk als anderen dat ook doen aan de hand van hun hulpvraag.

De urenteller gaf 284 uur aan. Ik heb de motor onderweg rustig op toeren laten komen. 6 knopen bij 2400 toeren. Klaar voor het vaarseizoen!

Leuk dat je dat inderdaad nog even laat weten! 284 uur … die is nog niet eens ingelopen :laugh: . De 2030 is een goed torretje, fijn dat die mooi loopt!
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.191 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl