Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Servicen warmtewisselaar

Servicen warmtewisselaar 14 mrt 2022 14:14 #1375772

Het motoronderhoud komt langzaam tot een einde, maar de warmtewisselaar moet nog schoongemaakt worden.

Aanschouw (en huiver) hieronder de VP 2003 warmtewisselaar die enige tijd lang wat lekkages heeft gehad op brak water:







Heb betreft deze warmtewisselaar.

Nu zit ik met een probleem. Ik krijg één eindkap er niet af. De warmtewisselaar heb ik al in de bankschroef gezet en voorzichtig gewrikt. De eindkap beweegt een beetje mee, maar ik ben bang dat ik met meer geweld meer kapot maak dan mij lief is.

Ik vermoed dat de draadstang door de hele warmtewisselaar loopt en behoorlijk vast zit. Ook lijkt de behuizing nogal bros?

Dus heeft iemand tips:
  • Om de warmtewisselaar nog open te krijgen?
  • Om de rubber tussen eindkap en huis weer sluitend te krijgen zonder demontage?
  • Voorzichtig oxidatie te verwijderen?
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 14 mrt 2022 14:17 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Servicen warmtewisselaar 14 mrt 2022 14:54 #1375782

Draadeind houd de boel tegen...ik heb deze vervangen voor een rvs exemplaar. Advies, geheel demonteren stralen, spuiten en opbouwen. Stuur maar een pb voor de mogelijkheden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Servicen warmtewisselaar 14 mrt 2022 15:20 #1375788

De Optimaal schreef :
Draadeind houd de boel tegen...ik heb deze vervangen voor een rvs exemplaar. Advies, geheel demonteren stralen, spuiten en opbouwen. Stuur maar een pb voor de mogelijkheden.

Ik zou het hele ding in de WD40 of , beter misschein nog IMAL want dat is eigenlijk de echte kruipolie, zetten en dan meerdere dagen tot zelfs meer dan een week laten intrekken . Dat is de enige manie om veilig dat draadeind los te krijgen . Slaan op het vrije einde zeker niet doen want dan stuik je het materiaal en wordt het alleen nog moeilijker tot onmogelijk hem er nog uit te krijgen . Natuurlijk kan eenstek zuu ook maar daar kan het meteiaal van de pijpenbundel ( waaschijnlijk messing, koper of een andere legering) niet tegen.
Eventueel is dat spul ook in 5 liter jerrycans te koop maar ik denk dat je aan een paar spuitbussen wel genoeg hebt.
AD
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Servicen warmtewisselaar 14 mrt 2022 15:38 #1375789

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29145
@Sunset:
Hou ons svp op de hoogte hier! Hier ook zo'n VP2003.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Servicen warmtewisselaar 14 mrt 2022 15:39 #1375790

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29145
De Optimaal schreef :
Draadeind houd de boel tegen...ik heb deze vervangen voor een rvs exemplaar. Advies, geheel demonteren stralen, spuiten en opbouwen. Stuur maar een pb voor de mogelijkheden.

Maar loopt het draadeind nu door en door?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Servicen warmtewisselaar 14 mrt 2022 16:02 #1375794

Ja er loopt een stalen verrotte verroeste M6 draadstang van kop naar kop.....gewoon afbreken en een nieuwe maken..
Als de draadeind eruit is even met een brander de kop verhitten (let wel op niet warmer dan 400 graden..behuizing is van Brons)

Als het goed is laat de pakking bij verhitting wel los...misschien nog even motiveren met een hamer.

Pakking is van rubber en goed na te maken.

Voor het gemak heb ik ook de aansluitingen maar veranderd naar 1/2" met knelkoppelingen.
Geeft me meer vrijheid met het terug plaatsen
Laatst bewerkt: 14 mrt 2022 16:04 door De Optimaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Servicen warmtewisselaar 14 mrt 2022 16:10 #1375796

Zo te zien wel (volgens de tekening door en door).

Maar als die bout veel roest heeft, gaat hij niet meer door de eindkap, maar ook niet meer door de bundel.

Ik zou eerst met een dremel en rvs borsteltje alle roest wegborstelen van de bout. Daarna inderdaad inspuiten met een goede kruipolie. En daarna de kap voorzichtig verwijderen.
Van welk materiaal is de eindkap gemaakt?

(Edit: optimaal was me voor, en heeft al prima antwoorden gegeven)
Laatst bewerkt: 14 mrt 2022 16:12 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Servicen warmtewisselaar 14 mrt 2022 16:14 #1375797

als je het geheel in een bankschroef zet en met een grote tang de eindkap draaid breekt de draadeind vanzelf af en kun je hem met een drevel naar buiten tikken...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Servicen warmtewisselaar 14 mrt 2022 16:15 #1375798

De Optimaal schreef :
Ja er loopt een stalen verrotte verroeste M6 draadstang van kop naar kop.....gewoon afbreken en een nieuwe maken..
Als de draadeind eruit is even met een brander de kop verhitten (let wel op niet warmer dan 400 graden..behuizing is van Brons)

Hoe heb je dat draadeind gebroken zonder de rest te beschadigen?
Als het goed is laat de pakking bij verhitting wel los...misschien nog even motiveren met een hamer.

Pakking is van rubber en goed na te maken.

Volgens mij is die al enigzins los gezien de speling die ik heb. ik had al een tijd geleden een pakkingset gekocht voor de warmtewisselaar.
Voor het gemak heb ik ook de aansluitingen maar veranderd naar 1/2" met knelkoppelingen.
Geeft me meer vrijheid met het terug plaatsen

Hmm dit is uiterst interessant. Het is een bekend probleem dat die aansluitingen kunnen gaan lekken. Hoe heb die 1/2” knelkoppelingen erop gekregen? En heb je dit ook op de rest van de motor gemonteerd?
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Servicen warmtewisselaar 14 mrt 2022 17:19 #1375804

De Optimaal schreef :
Ja er loopt een stalen verrotte verroeste M6 draadstang van kop naar kop.....gewoon afbreken en een nieuwe maken..
Als de draadeind eruit is even met een brander de kop verhitten (let wel op niet warmer dan 400 graden..behuizing is van Brons)

Als het goed is laat de pakking bij verhitting wel los...misschien nog even motiveren met een hamer.

Pakking is van rubber en goed na te maken.

Voor het gemak heb ik ook de aansluitingen maar veranderd naar 1/2" met knelkoppelingen.
Geeft me meer vrijheid met het terug plaatsen

In de parts manual kun je zien dat het geen draadstang is maar dat er alleen aan de einden schroefdraad zit.
varen4u.nl/pdfs/volvo/Volvo_2003_parts.pdf
Ad
Laatst bewerkt: 14 mrt 2022 17:19 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Servicen warmtewisselaar 14 mrt 2022 17:22 #1375805

De Optimaal schreef :
als je het geheel in een bankschroef zet en met een grote tang de eindkap draaid breekt de draadeind vanzelf af en kun je hem met een drevel naar buiten tikken...

Ah tegelijk gepost. Ok dat ga ik zo proberen. Kleine (tafel) straalcabine heb ik hier thuis staan, maar dat is niet zo’n succes. De compressor is eigenlijk te licht. Maar zal eens uitproberen met lagere druk.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Servicen warmtewisselaar 14 mrt 2022 19:15 #1375842

Zo eindkap is eraf! Draadstang gebroken. Die was van het eerder wrikken waarschijnlijk al grotendeels moe geworden, ging namelijk nu vrij gemakkelijk door.




De restanden van de draadstang zitten natuurlijk muurvast, dus meteen maar even in een zwembadje WD40 super kruipolie gezet:





Even laten ‘weken’. Geen idee of dit nog helpt, maar ik heb geen drevels in huis.

Weet iemand wat de diameter van het gat is waar de draadstang doorheen gaat? Is dit gewoon 6mm en dus een 6mm drevel nodig?

Anders probeer ik een geïmproviseerde hydraulische pers opstelling (dmv een hydraulische krik) om het draadeind aan de andere kant iets verder naar binnen te drukken en hopelijk dat het draadeind dan wat losser komt.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 14 mrt 2022 19:17 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Servicen warmtewisselaar 14 mrt 2022 21:06 #1375878

als je het ervoor over hebt kun je bij me langskomen,..ik dacht een asje van 8 door je wisselaar drukken met een pers en je draadeindresten komen er dan uit.

De eerder genoemde knelkoppelingen,...1/2" tap ...idem aan de motor. Nu hoef je enkel een cu buisje met knelring te plaatsen met daaraan een warmte bestendige slang.

Heb hier een straal cabinetje staan met een compressor (800 ltr/min)..
Laatst bewerkt: 14 mrt 2022 21:07 door De Optimaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Servicen warmtewisselaar 16 mrt 2022 19:44 #1376331

De Optimaal schreef :
als je het ervoor over hebt kun je bij me langskomen,..ik dacht een asje van 8 door je wisselaar drukken met een pers en je draadeindresten komen er dan uit.

De eerder genoemde knelkoppelingen,...1/2" tap ...idem aan de motor. Nu hoef je enkel een cu buisje met knelring te plaatsen met daaraan een warmte bestendige slang.

Heb hier een straal cabinetje staan met een compressor (800 ltr/min)..

Klinkt als een zeer interessante oplossing. Ik stuur je even een PB.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Servicen warmtewisselaar 03 apr 2022 20:35 #1381246

Intussen besloten om nog even op de originele VP manier aan te sluiten. Aanpassen kan altijd nog, maar dit is even gemakkelijker. De (functie van de) draadstang die afbrak is inmiddels vervangen door 2 stukjes draadeinden en draad die in het behuizing is getapt. De oude draadstang zit er nog in, maar is deels uitgeboord. Ik vermoed dat de draadstang in het verleden ooit in is vastgelijmd. Zelfs met een hydraulische pers kwam het draadeind er niet uit met 1,5 ton aan druk.

Alles gaat hopelijk van de week weer gemonteerd worden.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Servicen warmtewisselaar 03 apr 2022 22:22 #1381254

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29145
De Optimaal schreef :

Voor het gemak heb ik ook de aansluitingen maar veranderd naar 1/2" met knelkoppelingen.
Geeft me meer vrijheid met het terug plaatsen

Allemaal duidelijk, maar heb je de knelkoppelingen getapt of gesoldeerd in de kap?

Heb je mogelijk wat foto's hiervan?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Servicen warmtewisselaar 04 apr 2022 05:39 #1381260

Calidris schreef :
De Optimaal schreef :

Voor het gemak heb ik ook de aansluitingen maar veranderd naar 1/2" met knelkoppelingen.
Geeft me meer vrijheid met het terug plaatsen

Allemaal duidelijk, maar heb je de knelkoppelingen getapt of gesoldeerd in de kap?

Heb je mogelijk wat foto's hiervan?

zie eerdere post "De eerder genoemde knelkoppelingen,...1/2" tap " zal er een foto van posten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Servicen warmtewisselaar 04 apr 2022 06:37 #1381266

Zie hier de foto's
Warmtewisselaar is gereviseerd, gestraald, gelakt en aangepast.


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Servicen warmtewisselaar 04 apr 2022 09:34 #1381318

Ziet er goed uit Optimaal. Als het toch nog gaat lekken dan gaat die van mij dezelfde kant op :laugh:
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Servicen warmtewisselaar 04 apr 2022 09:36 #1381320

Orange Sunset schreef :
Ziet er goed uit Optimaal. Als het toch nog gaat lekken dan gaat die van mij dezelfde kant op :laugh:

Ik zou het preventief zo doen,....geen ge-emmer met exacte lengte buizen en moeilijk te monteren gestuntel en...je kan de warmte wisselaar overal kwijt...
Voor het vermaken kun je erop wachten.

Je kan er ook voor kiezen de jouwe in te ruilen...
Laatst bewerkt: 04 apr 2022 09:37 door De Optimaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Servicen warmtewisselaar 04 apr 2022 09:41 #1381321

De Optimaal schreef :
Orange Sunset schreef :
Ziet er goed uit Optimaal. Als het toch nog gaat lekken dan gaat die van mij dezelfde kant op :laugh:

Ik zou het preventief zo doen,....geen ge-emmer met exacte lengte buizen en moeilijk te monteren gestuntel en...je kan de warmte wisselaar overal kwijt...
Voor het vermaken kun je erop wachten.

Het is aanlokkelijk, dat zeker. Als je dichter in de buurt lag, kwam ik wel even langs. Maar voor mij is de rit even wat te lang en kom met mijn klanten ook niet echt in de buurt :laugh:

Maar het thermostaathuis, uitlaatbocht en koelwaterpomp gaan dan ook aangepast worden of toch niet?
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Servicen warmtewisselaar 04 apr 2022 11:36 #1381346

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29145
@Optimaal
Dat ziet er heel goed uit....!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Servicen warmtewisselaar 04 apr 2022 11:51 #1381350

Orange Sunset schreef :
De Optimaal schreef :
Orange Sunset schreef :
Ziet er goed uit Optimaal. Als het toch nog gaat lekken dan gaat die van mij dezelfde kant op :laugh:

Ik zou het preventief zo doen,....geen ge-emmer met exacte lengte buizen en moeilijk te monteren gestuntel en...je kan de warmte wisselaar overal kwijt...
Voor het vermaken kun je erop wachten.

Het is aanlokkelijk, dat zeker. Als je dichter in de buurt lag, kwam ik wel even langs. Maar voor mij is de rit even wat te lang en kom met mijn klanten ook niet echt in de buurt :laugh:

Maar het thermostaathuis, uitlaatbocht en koelwaterpomp gaan dan ook aangepast worden of toch niet?

ja alles zal aangepast moeten worden....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Servicen warmtewisselaar 12 apr 2022 20:32 #1383633

Vandaag de boel geprobeerd te monteren. Maar ik heb helemaal geen vertrouwen in 2 van de pijpjes die in de deksel van de warmtewisselaar worden gezet. 1 blijft een beetje scheef en trekt na monteren van het drukplaatje wat rechter, maar de andere pijp eronder wordt dan niet gehouden door dat drukplaatje en kan ik eruit trekken… :S

Optimaal! Ik heb je hulp nodig ;)
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Servicen warmtewisselaar 13 apr 2022 05:47 #1383674

:laugh: daar liep ik dus ook tegenaan dus....dan maar even willy wortelen :cheer:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl