Een kunststof consoleboot van 4,5m is het fijnste te varen met iets meer vermogen, 9,9 of 15 past er gewoon goed bij. Niet zozeer voor de snelheid, maar relaxed varen en goed manoeuvreren. Met name als je gebied wat groter is en ook op iets grotere watertjes komt, is iets meer vermogen ook aan te raden. Ook in het geval dat je telkens het IJ over moet steken om op de grachten te komen.
Als je echt uitsluitend op de grachten blijft; een 5pk motor kán wel, maar als je dan met 4 personen gaat touren, moet je telkens vrij veel gas geven om een beetje mee te komen met het vaarverkeer. Zelfs met viertakt is dat vrij veel geluid. Een zwaardere 2cylinder motor is ook daar veel geschikter voor, want die loopt veel rustiger (echt stuk stiller) en trilt minder.
Ook geef je aan hem elke keer erop eraf te willen halen.
- Gewicht: Dat is met een 2cyl motor van minimaal 38 kg niet te doen (ja een paar wel, maar niet heel vaar seizoen elke keer).
- Stuurconsole kun je dan ook niet meer gebruiken, die kun je dus uitbouwen. Je gaat niet voor elke keer varen alle stuur kabels aansluiten en afstellen.
In jouw geval kan je dus alleen gebruikmaken van knuppelbediening. Kies je een lichtere 1cyl motor (tot 6pk), dan krijg last van trillingen na een poosje touren. Geen probleem afhankelijk van hoe veeleisend je bent. Je arm is na paar uur trillen wel gevoelloos, is prima te doen als je dan even pauze doet.
Je wensen zijn dus wat in strijd met elkaar. Afhankelijk van het budget, zou ik in dit geval ook voor elektrisch gaan, zolang het om korte afstanden binnen grachten blijft.