Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: prop verwijderen

prop verwijderen 23 mrt 2022 13:15 #1378273

  • Pumbaa
  • Pumbaa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 73
Ik wel mijn prop verwijderen, maar de grote vraag is hoe?
Heb zachtjes getikt, maar geen beweging.
Moet ik de prop verwarmen dan tikken?
Moet ik een poelitrekker gebruiken?
Zeg het maar......elke tip is welkom
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

prop verwijderen 23 mrt 2022 13:17 #1378277

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8138
Zou beginnen met het verwijderen van de borgmoer. Mogelijk is deze met loctite geborgd, mogelijk met een borgstift of borgschroef.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

prop verwijderen 23 mrt 2022 14:13 #1378288

Poelietrekker erop zetten ( wel de moer er los opdraaien om stuiken van de as te voorkomen !) en zo strak mogelijk aantrekken en vervolgens de naaf heet stoken ( een dichtbij zittende rubber lager tijdelijk koelen met een natte lap o.i.d. . Tien tegen een dat de schroef , vaak met een knal los komt.
Tikken of slaan helpt vaak/meestal niet en kan bovendien je schroef beschadigen .
Ad
Laatst bewerkt: 23 mrt 2022 14:15 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

prop verwijderen 23 mrt 2022 14:15 #1378289

zoals Koezt al adviseerd en ook een must, eerst de borgmoer lossen.
Daarna tikken en voelen of dat de schroef eraf wil, evt een poelie trekker gebruiken.
Als daar geen beweging in te krijgen is,..dan de zaak op spanning trekken met de poelietrekker, de naaf gedeelte warm stoken (gelijkmatig) en tijdens het stoken zo nu en dan een flinke tik op geven zodat de conus loslaat. Soms volstaat het door het stoken achterwege te laten, op spanning trekken en tikken
.....

Yellow boat is me voor... :laugh:
Laatst bewerkt: 23 mrt 2022 14:16 door De Optimaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

prop verwijderen 23 mrt 2022 17:55 #1378345

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29145
Nadat je borgmoer verwijderd is, gewoon lekker met een gasbrander je schroef opwarmen. Als de schroef merkbaar warm is, dan met blok hout verdeeld tikken tot die in het gras op op een kussen valt.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

prop verwijderen 23 mrt 2022 18:41 #1378357

  • Pleisure
  • Pleisure's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 278
Alle adviezen zoals hier genoemd al toegepast, maar helaas, schroef wil niet lossen.
Daarom als laatste poging het (niet hier) genoemde advies van ErikdeJong maar proberen.
Dus twee vierkante stukken plaatstaal met in achterste een sleuf voor de schroefas, drie gaten voor draadeinden voor verbinding tussen voorste en achterste plaat en moeren op voorste plaat die gedoseerd aangedraaid kunnen worden.

Poging met poelietrekker mislukte zelf met slangklemmen om de trekker te fixeren zodat die er niet afschoot (zie foto).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

prop verwijderen 23 mrt 2022 19:19 #1378363

je moet de naaf echt heel heet stoken,....zo aan de kleur te zien is de temperatuur veel te laag geweest. Brons zet nl veel meer uit dan staal en aangezien de schroef met een conus op de as zit heb je maar een heel klein beetje nodig om te lossen.

Een dakdekkers brander rechtsreeks gas uit de tank zonder drukregelaar..brons geleid warnmte heel erg snel dus er zal veel warmte in moeten om voldoende over te houden voor het uitzetten van de schroef
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

prop verwijderen 23 mrt 2022 19:22 #1378366

Poelie trekkers is altijd knudde op een drie of vierbladsschroef. Niet eens aan beginnen, de brokken trek je uit de schroef-naaf vandaan als je het niet goed doet of als je een goedkope poelitrekker gebruikt.

Gebruik twee draadeinden met moeren erop en een paar stukken staal. Werkt feiloos, altijd en zelfs onderwater geen probleem.



Stukje staal 'A' heeft een cupje of een ondiep gat geboord in het einde die over het schroefdraad van de as heen valt. Stuk staal heeft een U-vormig einde die om de schroefas heen valt.

Draadeind 1 draai je met twee moeren zo strak mogelijk aan zodat er goed tegen de schroef gedrukt word. Met schroefdraad 2 duw je de twee einden staal bij elkaar vandaan met twee moeren en de schroef die popt er zo en zonder schade vanaf. Makkelijk te maken met twee tientjes aan materiaal en een uurtje werk.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 23 mrt 2022 19:22 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

prop verwijderen 23 mrt 2022 19:37 #1378370

stevedmarineconsulting.com/proper-propeller-removal/

Ook hier de "Schaar van Erik de Jong"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

prop verwijderen 23 mrt 2022 19:52 #1378374

De Optimaal schreef :
je moet de naaf echt heel heet stoken,....zo aan de kleur te zien is de temperatuur veel te laag geweest. Brons zet nl veel meer uit dan staal en aangezien de schroef met een conus op de as zit heb je maar een heel klein beetje nodig om te lossen.

Een dakdekkers brander rechtsreeks gas uit de tank zonder drukregelaar..brons geleid warnmte heel erg snel dus er zal veel warmte in moeten om voldoende over te houden voor het uitzetten van de schroef

Klopt! met een gewoon gasbrandertje gaat het je niet lukken. Echt super heet stoken en dan komtie met "ploing" vanzelf los.
I won't debate you the laws of physics
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

prop verwijderen 23 mrt 2022 20:08 #1378379

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29145
silerberend schreef :
De Optimaal schreef :
je moet de naaf echt heel heet stoken,....zo aan de kleur te zien is de temperatuur veel te laag geweest. Brons zet nl veel meer uit dan staal en aangezien de schroef met een conus op de as zit heb je maar een heel klein beetje nodig om te lossen.

Een dakdekkers brander rechtsreeks gas uit de tank zonder drukregelaar..brons geleid warnmte heel erg snel dus er zal veel warmte in moeten om voldoende over te houden voor het uitzetten van de schroef

Klopt! met een gewoon gasbrandertje gaat het je niet lukken. Echt super heet stoken en dan komtie met "ploing" vanzelf los.

Ik moest meestal 15-30 minuten gelijkmatig stoken met een hobbybrander. 17"schroef.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

prop verwijderen 23 mrt 2022 20:29 #1378388

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16763
Na het stoken ook heeeeeel lang laten liggen... :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

prop verwijderen 23 mrt 2022 20:45 #1378394

silerberend schreef :
Echt super heet stoken en dan komtie met "ploing" vanzelf los.
Dat zou ik niet doen als je de legering niet kent. Materiaal eigenschappen van metaal beginnen al te veranderen met zo weinig als 65 graden (aluminium) of 200 graden (staal en koper). Zolang je niet weet waar je schroef van gemaakt is zou ik die echt niet super heet durven te stoken. Gewoon brute kracht met beleid, werkt altijd en dat is er voor bedoeld. Heel soms doen amateurs een beetje loctite tussen de schroef en de as, als dat het geval is dan moet er inderdaad verwarmd worden om de loctite los te krijgen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

prop verwijderen 24 mrt 2022 08:05 #1378446

De Optimaal schreef :
Brons zet nl veel meer uit dan staal
Om precies te zijn bijna 50% meer , zie nl.wikipedia.org/wiki/Uitzetti...o%C3%ABffici%C3%ABnt
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

prop verwijderen 24 mrt 2022 08:22 #1378458

en een warmte coefficient van 17,5 tegen 12,5 van staal
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

prop verwijderen 24 mrt 2022 10:02 #1378476

Wat ik nu niet begrijp (net als in het draadje van de roerkoning) is dat brons (en andere metalen) naar alle richtingen uitzet, dus ook richting de as conus. Dan is er toch kans dat de schroef juist vaster op de as komt te zitten?

Met deze theorie zou je ook de schroef en de as in zijn geheel enorm kunnen koelen (met stikstof bv.) ??? Als alles krimpt wordt de schroefas wat kleiner, en het brons van de schroef krimpt ook, zodat het conusgat groter wordt... Ik ben zeker geen materiaal expert...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

prop verwijderen 24 mrt 2022 10:08 #1378477

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8138
I am Roaring schreef :
Wat ik nu niet begrijp (net als in het draadje van de roerkoning) is dat brons (en andere metalen) naar alle richtingen uitzet, dus ook richting de as conus. Dan is er toch kans dat de schroef juist vaster op de as komt te zitten?

Met deze theorie zou je ook de schroef en de as in zijn geheel enorm kunnen koelen (met stikstof bv.) ??? Als alles krimpt wordt de schroefas wat kleiner, en het brons van de schroef krimpt ook, zodat het conusgat groter wordt... Ik ben zeker geen materiaal expert...

Je moet die krimp in alle richtingen zien. Stel je voor dat je de schroefnaaf open zou zagen en uit zou rollen. Dan heb je een strip met als lengte de omtrek van de naaf, als dikte de wanddikte.

Als je die strip gaat verwarmen, zal die in alle richtingen uitzetten. De dikte zal echter minder toenemen dan de lengte. Uitzetting is x mm/m. Hoe groter de maat, hoe groter de totale uitzetting.

Een bus die je verwarmt zal dus een klein beetje groter worden naar binnen toe (en naar buiten). De omtrek zal echter meer toenemen (vergelijk die maar met de lengte van de strip hierboven). Door de toegenomen omtrek, wordt ook het gat groter.

Ik hoop dat dit een begrijpelijk verhaal is.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

prop verwijderen 24 mrt 2022 10:43 #1378487

Dit is volledig begrijpelijk! Een zeer heldere uitleg. Dank!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

prop verwijderen 24 mrt 2022 10:53 #1378492

Leuk verteld maar een buis zet niet naar binnen uit hoor. Dat zou enorme spanningen veroorzaken omdat dan immer de inwendige lengte zou afnemen en metaal comprimeren gaat nu eenmaal niet .
Uitzetting gaat gewoon ook in de diameter en de opgegeven waarde . De kubieke uitzetting is wat anders , dat gaat logiscehrwijze met de derde macht. Een bol die bijv. 1% uitzet in diameter zet dus qua inhoud 3,03% uit .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

prop verwijderen 24 mrt 2022 13:28 #1378520

"Wat ik nu niet begrijp (net als in het draadje van de roerkoning) is dat brons (en andere metalen) naar alle richtingen uitzet, dus ook richting de as conus. Dan is er toch kans dat de schroef juist vaster op de as komt te zitten?"

dus ook richting de as...dan zou het inhouden dat de omtrek van het asgat kleiner moet worden,...dat noemen ze krimp en treed op bij afkoelen.

rek is het groter worden dus zoals Koetz en Yellow Boat al noemden hebben we het hier over lengte toename dus REK

Vervolgens zijn de meeste dingen net mensen,..liever lui dan moe en neemt het de weg van de minste weerstand en dat is naar buiten toe daar waar het minste zit om tegengewerkt te worden.

Dus verhitten veroorzaakt rek dus toename van maatvoering
Afkolen veroorzaakt KRIMP dus AFNAME van maatvoering.

Daarom is verhitten van naven en de as koelen vaak een geijkte methode om het verschil in maatvoering nogmeer te laten toenemen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

prop verwijderen 24 mrt 2022 20:54 #1378655

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

prop verwijderen 27 mrt 2022 07:53 #1379093

  • Guus
  • Guus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 115
Dit draadje had ik dus eerder moeten lezen :pinch:
Heb ongeveer dezelfde strijd gevoerd, maar kende de schaar-methode niet. Dus bij mij is het toch met nog meer hitte en een paar klappen losgekomen. Wel met een hobby brandertje, en een oude zinken staafanode als drevel.
Ovni 32 | Calluna
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

prop verwijderen 27 mrt 2022 07:59 #1379097

Guus schreef :
Dit draadje had ik dus eerder moeten lezen :pinch:
Heb ongeveer dezelfde strijd gevoerd, maar kende de schaar-methode niet. Dus bij mij is het toch met nog meer hitte en een paar klappen losgekomen. Wel met een hobby brandertje, en een oude zinken staafanode als drevel.

same here. Waar ik wel van schrok is dat na verhitten (hobby brander) en aandraaien pullytrekker, vrij onverwacht de schroef eraf knalde... dus blijf een beetje aan de zijkant staan ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

prop verwijderen 27 mrt 2022 08:39 #1379103

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29145
Ik schreef ook expres " tot die in het gras of op een kussen valt".

Gepost met de officiƫle Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

prop verwijderen 27 mrt 2022 08:56 #1379109

De Optimaal schreef :
"Wat ik nu niet begrijp (net als in het draadje van de roerkoning) is dat brons (en andere metalen) naar alle richtingen uitzet, dus ook richting de as conus. Dan is er toch kans dat de schroef juist vaster op de as komt te zitten?"

dus ook richting de as...dan zou het inhouden dat de omtrek van het asgat kleiner moet worden,...dat noemen ze krimp en treed op bij afkoelen.

rek is het groter worden dus zoals Koetz en Yellow Boat al noemden hebben we het hier over lengte toename dus REK

Vervolgens zijn de meeste dingen net mensen,..liever lui dan moe en neemt het de weg van de minste weerstand en dat is naar buiten toe daar waar het minste zit om tegengewerkt te worden.

Dus verhitten veroorzaakt rek dus toename van maatvoering
Afkolen veroorzaakt KRIMP dus AFNAME van maatvoering.

Daarom is verhitten van naven en de as koelen vaak een geijkte methode om het verschil in maatvoering nogmeer te laten toenemen

Hier een ander proefje wat een beetje lijkt op die proef van 'sGravensande waarmee je aan kun tonen dat een hol voorwerp bij verhitten inderdaad niet naar binnen uitzet . Neem een stalen huls en een stalen as die daar precies schuivend in past Zou de huls bij verhitten naar binnen uitzetten en de as uiteraard in diameter toenemen , dat zou na verhitten de as logischerwijze niet meer kunnen schuiven maar steeds vaster geklemd worden . Je zult zien dan er echter niets verandert aan de passing van de as in de huls .
Q.E.D.
Ad
Laatst bewerkt: 27 mrt 2022 08:58 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl