I am Roaring schreef :
Wat ik nu niet begrijp (net als in het draadje van de roerkoning) is dat brons (en andere metalen) naar alle richtingen uitzet, dus ook richting de as conus. Dan is er toch kans dat de schroef juist vaster op de as komt te zitten?
Met deze theorie zou je ook de schroef en de as in zijn geheel enorm kunnen koelen (met stikstof bv.) ??? Als alles krimpt wordt de schroefas wat kleiner, en het brons van de schroef krimpt ook, zodat het conusgat groter wordt... Ik ben zeker geen materiaal expert...
Je moet die krimp in alle richtingen zien. Stel je voor dat je de schroefnaaf open zou zagen en uit zou rollen. Dan heb je een strip met als lengte de omtrek van de naaf, als dikte de wanddikte.
Als je die strip gaat verwarmen, zal die in alle richtingen uitzetten. De dikte zal echter minder toenemen dan de lengte. Uitzetting is x mm/m. Hoe groter de maat, hoe groter de totale uitzetting.
Een bus die je verwarmt zal dus een klein beetje groter worden naar binnen toe (en naar buiten). De omtrek zal echter meer toenemen (vergelijk die maar met de lengte van de strip hierboven). Door de toegenomen omtrek, wordt ook het gat groter.
Ik hoop dat dit een begrijpelijk verhaal is.