Zit er voldoende olie van de voorgeschreven kwaliteit in je keerkoppeling ? Wordt de schroef(as) misschien uitwendig geblokkeerd door iets dat je tijdens het varen hebt opgepikt. Je staat soms raar te kijken wat er allemaal in je schroef terecht kan komen.
En natuurlijk kan het probleem ook het gevolg zijn van een oorzaak in het inwendige van de keerkoppeling. Het is een nogal eigenzinnig ontwerp op basis van een servo-mechanisme waarbij de omkering van de draairichting in z'n achteruit wordt gerealiseerd met behulp van een duplex ketting. Ik zal eens zoeken in m'n archief of ik technische documentatie kan vinden.
In andere fora werd in het verleden ook meerdere keren gemeld dat dit type koppeling vast kan slaan. Oorzaken die daar worden genoemd zijn schakelen bij te hoog toerental, lagerschade, te weinig olie en blokkeren van de schroef.
Als je google-lt op : Workshop Manual TYPE DV10/20 - BUKH , dan vind je bij
bukh.dk › docs › FAQ › Bukh ME - 10-20 ME het werkplaatshandboek ; en op p.235-244 een uitgebreide beschrijving met exploded views van je keerkoppeling.
Hier een dwarsdoorsnede :