Ikan22 schreef :
Goedendag,
Wij zijn sinds kort eigenaar van een FS28 met Saildrive een voorzien van Yanmar 2gm20c uit 1989.
Er is een aankoopkeuring geweest mbt de motor en deze is goed bevonden.
Toch ervaren we flinke problemen en dat is dubbel lastig omdat de boot nu bij Amsterdam ligt en daar geen ligplaats heeft voor lange termijn. We moeten de boot naar Sneek verplaatsen.
Omschrijving van de problemen:
De motor start goed, maar heeft flink opwarm tijd nodig om te kunnen varen. We zetten de motor in de vrij met redelijk wat toeren. Als we de motor in de vooruit zetten en tijdens het varen gas terug moeten nemen richting stationair dan valt de motor soms uit. Het heeft geen zin om hem dan weer direct aan te slingeren want dat valt hij direct weer uit. Nu helaas met schade aan de punt tot gevolg. Er is vanaf 2200 toeren wat grijze rook en vanaf 3000 toeren zwarte rook. Allemaal getest in de box waar de boot ligt.
Er is een goede monteur geweest die heeft allemaal checks gedaan. Er zit geen lucht in het systeem, de motor draait goed qua geluid en de versluivers doen het goed. De filters zijn schoon, maar er is een compressietekort in 1 cilinder. Dat kan veroorzaakt worden door vuil bij de zuigers. Hiervoor moeten we de motor even flink gaan gebruiken en dieselreiniger bij de brandstof gooien (GTL). De motor even flink op zn donder geven aldus de monteur.
We zijn erg onzeker geworden van het uitvallen van de motor en durven bij niet meer te varen.
Heeft iemand ervaring of tips waar we nog aan kunnen denken om dit probleem op te lossen?
Als er iemand is die het probleem op kan lossen is dat een "echte goede monteur". Dat kon de monteur die je er bij gehad hebt blijkbaar niet
Een motor onbelast opwarmen met een redelijk hoog toerental voordat je kunt varen is een onzin verhaal. Eerder is dat slecht voor de motor. Het stilvallen van de motor ligt waarschijnlijk aan een slecht werkende regulateur. Misschien op te lossen door de olie van de motor te verversen