Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Motorproblemen Yanmar 2gm20c

Motorproblemen Yanmar 2gm20c 23 apr 2022 09:03 #1385694

  • Ikan22
  • Ikan22's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1
Goedendag,

Wij zijn sinds kort eigenaar van een FS28 met Saildrive een voorzien van Yanmar 2gm20c uit 1989.
Er is een aankoopkeuring geweest mbt de motor en deze is goed bevonden.
Toch ervaren we flinke problemen en dat is dubbel lastig omdat de boot nu bij Amsterdam ligt en daar geen ligplaats heeft voor lange termijn. We moeten de boot naar Sneek verplaatsen.

Omschrijving van de problemen:
De motor start goed, maar heeft flink opwarm tijd nodig om te kunnen varen. We zetten de motor in de vrij met redelijk wat toeren. Als we de motor in de vooruit zetten en tijdens het varen gas terug moeten nemen richting stationair dan valt de motor soms uit. Het heeft geen zin om hem dan weer direct aan te slingeren want dat valt hij direct weer uit. Nu helaas met schade aan de punt tot gevolg. Er is vanaf 2200 toeren wat grijze rook en vanaf 3000 toeren zwarte rook. Allemaal getest in de box waar de boot ligt.

Er is een goede monteur geweest die heeft allemaal checks gedaan. Er zit geen lucht in het systeem, de motor draait goed qua geluid en de versluivers doen het goed. De filters zijn schoon, maar er is een compressietekort in 1 cilinder. Dat kan veroorzaakt worden door vuil bij de zuigers. Hiervoor moeten we de motor even flink gaan gebruiken en dieselreiniger bij de brandstof gooien (GTL). De motor even flink op zn donder geven aldus de monteur.

We zijn erg onzeker geworden van het uitvallen van de motor en durven bij niet meer te varen.

Heeft iemand ervaring of tips waar we nog aan kunnen denken om dit probleem op te lossen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorproblemen Yanmar 2gm20c 23 apr 2022 09:13 #1385695

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3579
Ikan22 schreef :
Goedendag,

Wij zijn sinds kort eigenaar van een FS28 met Saildrive een voorzien van Yanmar 2gm20c uit 1989.
Er is een aankoopkeuring geweest mbt de motor en deze is goed bevonden.
Toch ervaren we flinke problemen en dat is dubbel lastig omdat de boot nu bij Amsterdam ligt en daar geen ligplaats heeft voor lange termijn. We moeten de boot naar Sneek verplaatsen.

Omschrijving van de problemen:
De motor start goed, maar heeft flink opwarm tijd nodig om te kunnen varen. We zetten de motor in de vrij met redelijk wat toeren. Als we de motor in de vooruit zetten en tijdens het varen gas terug moeten nemen richting stationair dan valt de motor soms uit. Het heeft geen zin om hem dan weer direct aan te slingeren want dat valt hij direct weer uit. Nu helaas met schade aan de punt tot gevolg. Er is vanaf 2200 toeren wat grijze rook en vanaf 3000 toeren zwarte rook. Allemaal getest in de box waar de boot ligt.

Er is een goede monteur geweest die heeft allemaal checks gedaan. Er zit geen lucht in het systeem, de motor draait goed qua geluid en de versluivers doen het goed. De filters zijn schoon, maar er is een compressietekort in 1 cilinder. Dat kan veroorzaakt worden door vuil bij de zuigers. Hiervoor moeten we de motor even flink gaan gebruiken en dieselreiniger bij de brandstof gooien (GTL). De motor even flink op zn donder geven aldus de monteur.

We zijn erg onzeker geworden van het uitvallen van de motor en durven bij niet meer te varen.

Heeft iemand ervaring of tips waar we nog aan kunnen denken om dit probleem op te lossen?

Als er iemand is die het probleem op kan lossen is dat een "echte goede monteur". Dat kon de monteur die je er bij gehad hebt blijkbaar niet :angry:
Een motor onbelast opwarmen met een redelijk hoog toerental voordat je kunt varen is een onzin verhaal. Eerder is dat slecht voor de motor. Het stilvallen van de motor ligt waarschijnlijk aan een slecht werkende regulateur. Misschien op te lossen door de olie van de motor te verversen
Laatst bewerkt: 23 apr 2022 10:26 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorproblemen Yanmar 2gm20c 23 apr 2022 09:15 #1385696

Als hij wel start maar pas problemen geeft bij meer gas geven, zou ik denken aan een probleem met de hoge druk brandstofpomp.
Aan de andere kant klinken witte rook en compressie verlies weer meer richting een lekke koppakking.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorproblemen Yanmar 2gm20c 23 apr 2022 09:39 #1385697

Zwarte rook (langdurig) is te weinig lucht, of te veel brandstof.

Luchtfilter goed schoon? (Checken)
Voldoende lucht in de motorruimte (lucht aanvoer) (heb je het ook als motorluik openstaat?
Zwarte rook kan ook komen door een overbelaste motor. Bij hoeveel toeren vaar je de rompsnelheid? (Misschien onjuiste schroef, daardoor overbelasting bij hoge toeren)

Hoe weet je dat de verstuivers goed zijn? Zijn ze door de monteur verwijderd en getest?

Wat is de geschiedenis van de motor? Lang stilgestaan? Vaak langdurig half gas gevaren?

Als motor reiniger kan je Forte injector cleaner proberen. Daar heb ik goede ervaring mee met licht vervuilde motoren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorproblemen Yanmar 2gm20c 23 apr 2022 12:17 #1385712

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3594
Wel benieuwd wat dat keuringsrapport dan inhoud en vermeldt, zou eens navragen bij de keurder.. compressie verlies op 1 cylinder had toen bevonden mogen worden..net als grijze en zwarte rook....
Sterkte en Suc6

JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorproblemen Yanmar 2gm20c 23 apr 2022 13:21 #1385716

  • Ber
  • Ber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1146
de motor draait niet stationair, kijk of het veertje wat het hendeltje die aan de gaskabel vastzit en de tegendruk regelt om het stationaire toerental vast te stellen niet gebroken is. die zit links achteraan de motor
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorproblemen Yanmar 2gm20c 23 apr 2022 14:07 #1385720

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3579
Ikan 2.Hoe hoog is het minimale (stationaire) toerental? Hoort ong.800 toeren te zijn. Maximaal haalt de motor 3000 toeren.
Maar dat was dus toen de boot gemeerd lag. Zou de oorzaak kunnen zijn van de zwarte rook t.g.v. overbelasting. Varend bij 3000 toeren is de motor veel lager belast en zou het roken evt.niet aanwezig kunnen zijn. Probeer deze zaken eens te achterhalen :unsure:
Laatst bewerkt: 23 apr 2022 15:24 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorproblemen Yanmar 2gm20c 14 mei 2022 05:36 #1390819

Ik zou eens een los kannetje echte diesel naast de motor zetten en direct op het filter aansluiten.
Het zou de eerste niet zijn die niet goed loopt op Gtl. Vrij simpel en het proberen waard denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorproblemen Yanmar 2gm20c 14 mei 2022 09:10 #1390856

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 18116
De 2GM20’s draaien prima op GTL, die van mij al 15 jaar of zo. Zelfs ietsje beter dan op gewone diesel. Daar ligt het niet aan.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorproblemen Yanmar 2gm20c 14 mei 2022 16:18 #1390893

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Martinwmd schreef :
Ik zou eens een los kannetje echte diesel naast de motor zetten en direct op het filter aansluiten.
Het zou de eerste niet zijn die niet goed loopt op Gtl.(....)

Daar kijk ik van op. Ik ben benieuwd naar die gevallen waar aantoonbaar GTL de oorzaak is van het 'niet goed lopen' van een Yanmar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorproblemen Yanmar 2gm20c 14 mei 2022 16:57 #1390898

Zwarte rook en slechte compressie, kan ook overdruk in het karter geven waardoor er motorolie via de carterontluchting in de luchtinlaat komt en daarna verbrand met zwarte rook als gevolg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorproblemen Yanmar 2gm20c 14 mei 2022 19:51 #1390935

Hi Ikan,
Welkom op het forum!

Kun je toelichten wat je bedoelt met: "maar heeft flink opwarm tijd nodig om te kunnen varen. We zetten de motor in de vrij met redelijk wat toeren."

Wat gebeurt er als je de motor niet flink wat opwarm tijd geeft? Na starten hoort deze stationair te kunnen lopen. Iets gas is wat gezonder voor je motor overigens, maar lang warm draaien zou niet nodig moeten zijn.

Begin met de simpele dingen: is de stopkabel helemaal ingedrukt? Controleer dat ook bij de motor! Kijk of je deze met de hand nog wat verder terug kunt drukken.
De motor hoort na starten stationair te lopen, als dat niet zo is dan staat het stationair toerental te laag of er is meer aan de hand.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.131 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl