Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Craftsman Marine Diesel ervaringen

Craftsman Marine Diesel ervaringen 12 mei 2022 12:48 #1390310

Wie heeft er ervaringen met een Craftsman Marine Diesel?
Ik weet dat de basis blok een mitsubishi is gelijk aan Vetus/Sole/Drinkwaard.
Is de kwaliteit van de overige onderdelen van de marinisatie gelijk waardig aan de Sole Diesel?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Craftsman Marine Diesel ervaringen 12 mei 2022 15:11 #1390346

Op dit moment laat ik een cm 3.27 inbouwen ,de levering heeft op zich laten wachten . Maar in iedergeval zeer correct te woord gestaan door drinkwaard , ik dus nod geen ervaring met hoe de motor is
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Craftsman Marine Diesel ervaringen 12 mei 2022 15:31 #1390351

  • standbly
  • standbly's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 168
Ik heb net een 3.27 ingebouwd. Morgen wordt de boot weer geplonst. Ik heb de motor een paar minuten proef laten draaien op de bok maar dat was het dan ook.

Ik heb wel foto's van de inbouw. Misschien dat het iets bijdraagt aan de discussie. De oude motor was een Yanmar 2QM20. De CM.27 is bijna 1 op 1 in te zetten waar de 2QM20 stond.

Voor het gemak van het inbouwen en vele andere redenen heb ik ook een Python P30 geplaatst. En een nieuwe schroefas afdichting, en een nieuwe brandstoftank en, en, en...

















Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Craftsman Marine Diesel ervaringen 12 mei 2022 16:10 #1390365

Ziet er netjes uit!
Even off topic: mijn voorkeur zou de 2QM20 zijn. Was deze echt niet meer te redden?
Laatst bewerkt: 12 mei 2022 16:14 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Craftsman Marine Diesel ervaringen 12 mei 2022 18:05 #1390429

  • standbly
  • standbly's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 168
Niet om het een of het ander maar vooral om de topicstarter toch iets te helpen, mijn redenen om de oude 2QM20 te vervangen door een modernere diesel waren...

De 2QM20 is een relatief krachtige motor (22pk) met vrij grote inhoud per cylinder. Zo deden ze dat vroeger. Leuk allemaal maar dat betekent wel dat die "enorme" zuigers en hoge gewichten veel trilling veroorzaken. Dit bootje rammelde van voor naar achter als de motor draaide. Fisher 25 is niet echt een licht gebouwde boot, integendeel.

De 2QM20 is een motor die voor het laatst geleverd is in 1980 zo'n beetje. Ik heb geen enkel idee hoe oud de mijne was. Hij liep prima - startenlopen, geen ruimte voor een spatie. Hij haalde ook prima z'n max toerental en hij lekte en rookte niet. Maar omdat deze motor (stiekum, niet verder vertellen op een zeilersforum) in een motorbootje stond, vond ik bedrijfszekerheid het meest belangrijkste.

Daarbij kreeg ik een goed dealtje op een "showroom model" en dat was dat.

Om even terug te komen op de techniek van de Craftsman CM 3.27: Het is een "ouderwets" gebouwde motor die ongeveer de helft weegt van de oude Yanmar 2QM20. We hebben het over ongeveer 300 kilo voor de 2QM20 tegen 120 kilo voor de Craftsman. Da's een pluspunt, zelfs in een motorbootje.

Daar hoort bij dat de Craftsman motor is gebaseerd op de Mitsubishi L3E motor. Dat blok is al jaaaaren in omloop en er is niets high-tech aan. Dat is een positief punt als als je denk less is more. KISS, keep it stupid simpel. Aan de andere kant... kleppen stellen in 2022? Doe ff normaal! Maar met een Craftsman CM3.27 moet het wel. Wil je iets dat meer modern is? dat kan: Lombardini of mariniseer een automotive OM601.
Wil je iets dat nog 30 jaar verder terug in de tijd gaat? Dat kan ook door het kopen van een chinese rip-off van een Deutsch ofzo. Terug naar 300 kilo voor 22pk!
Laatst bewerkt: 12 mei 2022 18:36 door standbly.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Craftsman Marine Diesel ervaringen 12 mei 2022 18:58 #1390447

JoostSailor schreef :
Wie heeft er ervaringen met een Craftsman Marine Diesel?
Ik weet dat de basis blok een mitsubishi is gelijk aan Vetus/Sole/Drinkwaard.
Is de kwaliteit van de overige onderdelen van de marinisatie gelijk waardig aan de Sole Diesel?

Lijkt me wel. Zit bekend merk keerkoppeling op. Impellerpomp is volgens mij een Jabsco, ook prima.
Qua warmtewisselaar ben ik erg gecharmeerd van mijn engelse Bowman warmtewisselaar die op de Drinkwaard zit. Maar deze lijkt ook ok, en makkelijk te servicen...
Positie van de impellerpomp kan ook belangrijk zijn. Voor mij is voor op de motor makkelijker bereikbaar, maar wellicht is het voor sommige motorruimtes aan de zijkant ook ok.

Die Mitsubishi blokken lopen echt heel soepel, lekker robuuste tractor techniek. Onderdelen ook prima verkrijgbaar, tegen redelijke prijzen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Craftsman Marine Diesel ervaringen 12 mei 2022 20:46 #1390493

Zijn de modernere Lombardini's net zo goed als de Mitsu blokken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Craftsman Marine Diesel ervaringen 13 mei 2022 05:15 #1390526

AndreAzuree schreef :
Zijn de modernere Lombardini's net zo goed als de Mitsu blokken?

Goed is een relatief begrip.

Ze hebben een andere basis. Die kleine Mitsubishi’s zijn zoals genoemd bedoeld voor tractoren, en industrie. Hufterproof industrie blokken dus. Maar lopen wel net iets soepeler dan een heel oude (maar zeker robuuste) 1 cilinder direct ingespoten Yanmar/Volvo.

De kleinere lombardini’s (van grote dieselmotoren weet ik uberhaupt niet veel) zijn meer auto-motoren.
Dus lichtgewicht, aluminium blok (kop, cilinders en blok). Da’s bij een yanmar/mitsubishi gietijzer.
Verder hebben de lombardini’s een distributie-riem. Geen old-school stoterstangen. Is geen probleem, maar vervangen van een distributieriem kan weleens lastig zijn in een motorruimte en niet voor doe-het-zelvers...
Verder lijken de blokken me wel ok van lombardini. Ook gewoon jabsco impeller pompen. De warmtewisselaar weet ik niet, belangrijk is wat voor materiaal dat is (liefst koper-nikkel bundel...)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Craftsman Marine Diesel ervaringen 13 mei 2022 06:30 #1390533

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8010
AndreAzuree schreef :
Zijn de modernere Lombardini's net zo goed als de Mitsu blokken?
In sommige opzichten beter. Ze zijn ongekend modern met een bovenliggende nokkenas in een markt waar vooroorlogse onderliggende nokkenassen nog de norm zijn. Met alle voor en nadelen die daar bij horen. Qua onderhoud betekend dat geen kleppen stellen meer maar wel de onderhoudsinval van een distributieriem.
Volgens mij heb je van de voordelen minder profijt bij onze relatief lage toerentallen. Toen ik op zoek ging naar een vervanger voor mijn 27pk, was de LDW1003 zeker een serieuze optie. Maar het uiteindelijk niet geworden. Ook geen craftsman trouwens.

@Sjoerd: uit mijn hoofd heeft alleen de kleinste 2 cilinder een alu blok. De rest heeft wel een alu kop maar een gietijzeren blok. iig de 27pk 3 cilinder. Qua gewicht zijn die nog steeds wat lichter dan de concurentie maar niet schokkend veel.

Maar goed, het ging hier om de craftsman, niet om de Lombardini.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Craftsman Marine Diesel ervaringen 13 mei 2022 10:01 #1390597

dank voor de uitleg. Ik was destijds heel blij met Sole mini 17, die dezelfde basis had. Had me nooit zo gerealiseerd dat het inderdaad een vrij ouderwets blok was, qua design. Het liep inderdaad wel erg soepel. Nu zeer tevreden over de nieuwe Yanmar 3YM30AE.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Craftsman Marine Diesel ervaringen 13 mei 2022 10:14 #1390601

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8010
Die 'nieuwe' Yanmar YM is in feite niks moderner qua ontwerp dan zo'n mitsubishi blokje met ook onderliggende nokkenas, tuimelaars, stoterstangen en dus kleppen stellen ;)
(toch ben ik er ook op uitgekomen).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Craftsman Marine Diesel ervaringen 13 mei 2022 10:26 #1390604

ja, klopt zag ik ook. Waarom is dat eigenlijk? Waarom eigenlijk geen distributiekettingen, bovenliggende nokkenassen, etc? Kan toch ook gewoon in een boot?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Craftsman Marine Diesel ervaringen 13 mei 2022 10:49 #1390610

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8010
Dat kan zeker in een boot, zie de grotere motoren.
Maar die 'mariniseerders' het moeten doen met wat er te krijgen is. En in de kleinere motoren is dat in 95% nu eenmaal simpele industrieblokjes, Mitsubishi in het geval van Craftsman (om toch nog een beetje ontopic te blijven) maar ook bijv. Yanmar (eigen) en Volvo (shibaura) gebruiken dergelijke vrij simpele inustrieblokjes. De markt is te klein om speciaal voor de bootjes een moderner blok te ontwerpen en te bouwen. Bij de grotere motoren zijn dergelijke modernere blokken wel te krijgen en worden ze ook gebruikt. Zo zijn er Yanmars met BMW basis en Mercury Diesel gebruikt Volkswagen.

Ook is er geen directe nood toe: ze krijgen die blokjes blijkbaar binnen de emmisienormen en die echte voordelen van bovenliggende nokkenassen met nauwkeurigere kleptiming etc. ga je pas echt merken bij hogere toerentallen. Minder bij de max 3000-3600 rpm waarop wij draaien. En veel boot-mensen houden ook nog wel van simpele techniek. Al roept een distributieriem meer emotie op dan het daadwerkelijk voorsteld. Misschien komt het wel als die normen nog verder aangescherpt worden (niet alleen voor bootjes)?

Zelfs bij de 'moderne' JH serie van Yanmar (de kleinste motoren met moderne direct common rail inspuiting) ligt er zo'n niet al te modern blok onder.

Met als uitzondering dus de Lombardini. Er was ook een bedrijfje dat de moderne 3 cilinder Mercedes OM660 van de Smart auto wilde gaan mariniseren. En Steyr wilde met de MO32 ook een kleinere moderne 2 cilinder bootmotor op de markt brengen. Maar beide projecten zijn gestrand volgens mij. Er zullen vast nog meer uitzonderingen zijn of komen.
Laatst bewerkt: 13 mei 2022 10:55 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Craftsman Marine Diesel ervaringen 13 mei 2022 11:01 #1390615

Had volkswagen ook geen (moderne) turbo-diesels voor motorjachten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Craftsman Marine Diesel ervaringen 13 mei 2022 11:38 #1390622

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8010
Ja, worden tegenwoordig als Mercury Diesel verkocht. Hun project als Volkswagen Marine is niet echt goed los gekomen (understatement). Maar ook zij hebben geen kleine motoren, het begint met een 1,9 liter 4 cilinder en de kleine vermogen versies daarvan zijn juist geschrapt. Als ze nou eens die 1.2 liter 3 cilinder uit de lupo 3l / audi a2 gebruikt hadden...
Laatst bewerkt: 13 mei 2022 11:41 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Craftsman Marine Diesel ervaringen 13 mei 2022 13:25 #1390663

haha, tja...wie weet wil VAG haar handen niet meer branden aan diesels ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Craftsman Marine Diesel ervaringen 16 mei 2022 19:07 #1391415

Allen dank voor de info! Helaas nog niet heel veel ervaringen maar de info was in ieder geval interessant en goed om te weten.

De opmerking van Sjoerd over de impellerpomp was ook een goede, die kant is niet de makkelijkste kant, ik zal eens kijken hoeveel ruimte er eigenlijk overblijft aan die zijkant.

Ik zit een beetje in dezelfde situatie als standbly maar ik heb een VP MD2. Op zich heeft hij mij nog nooit in de steek gehouden maar hij is wel 52 jaar oud. Hij start goed maar rookt en stinkt wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Craftsman Marine Diesel ervaringen 12 apr 2023 17:30 #1472716

  • dromer
  • dromer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1
nu bijna een jaar later !
is er enig ervaring met de Craftsman motor. zelf sta ik op het punt om een CM2.16 in mijn zeilboot te laten plaatsen. op dit moment zit er nog een Yanmar 2GM20F in van 1992.
mijn vraag zijn er volgen jullie nog een betere opties ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Craftsman Marine Diesel ervaringen 12 apr 2023 18:37 #1472738

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1179
Even kijken waar je kan servicen bb/ sb of voor Dan kan een vetus of drinkwaard soms beter uitpakken. Zelfde basis Mitsubishi motoren dus zoek de beste prijs
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Craftsman Marine Diesel ervaringen 12 apr 2023 19:30 #1472746

dromer schreef :
nu bijna een jaar later !
is er enig ervaring met de Craftsman motor. zelf sta ik op het punt om een CM2.16 in mijn zeilboot te laten plaatsen. op dit moment zit er nog een Yanmar 2GM20F in van 1992.
mijn vraag zijn er volgen jullie nog een betere opties ?

Mag ik vragen wat de reden is dat de yanmar eruit moet?
1992 lijkt mij voor een zeilboot motor niet oud, waarschijnlijk leid hij meer van het stilstaan dan van de uren die hij gedraaid heeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.163 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl