AndreAzuree schreef :
Zijn de modernere Lombardini's net zo goed als de Mitsu blokken?
Goed is een relatief begrip.
Ze hebben een andere basis. Die kleine Mitsubishi’s zijn zoals genoemd bedoeld voor tractoren, en industrie. Hufterproof industrie blokken dus. Maar lopen wel net iets soepeler dan een heel oude (maar zeker robuuste) 1 cilinder direct ingespoten Yanmar/Volvo.
De kleinere lombardini’s (van grote dieselmotoren weet ik uberhaupt niet veel) zijn meer auto-motoren.
Dus lichtgewicht, aluminium blok (kop, cilinders en blok). Da’s bij een yanmar/mitsubishi gietijzer.
Verder hebben de lombardini’s een distributie-riem. Geen old-school stoterstangen. Is geen probleem, maar vervangen van een distributieriem kan weleens lastig zijn in een motorruimte en niet voor doe-het-zelvers...
Verder lijken de blokken me wel ok van lombardini. Ook gewoon jabsco impeller pompen. De warmtewisselaar weet ik niet, belangrijk is wat voor materiaal dat is (liefst koper-nikkel bundel...)