syLocura schreef :
Vocht bij de bougie kan ook komen door een lekke koppakking. Als die kapot is is de compressie ook een stuk lager en dat verklaart waarom jouw motor nog maar 5 bar compressie heeft. Dit moet minimaal 6 bar zijn.
In mijn motor zie ik geen water bij de bougie (zoals Philips wel deed bij zijn motor). De bougie is wel vettig/nat (dus te rijk).
Bas van Dijk schreef :
Druk wordt wel vastgehouden = geen lekke koppakking.
Slechte compressie maar wel druk vasthouden op bovenste dode punt zou op een kras laag in de cilinder wijzen. Maar het kan ook zijn dat de motor geen lucht krijgt (ernstig vervuild luchtfilter?) wat ook klopt met de blauwe rook en afslaan bij meer gas...
Wat ik zou doen: Luchtfilter eraf, gashandel open en dan nog eens compressie meten.
Zo is de compressie ook gemeten. Zonder kap en met gashendel vol open.
Er zit niet een luchtfilter in. De lucht wordt rechtstreeks onder de kap vandaan gezogen. Maar de compressie is gemeten met de kap er af.
Bas van Dijk schreef :
Ik vind 5 bar ook wel aan de lage kant, niet dramatisch maar net iets laag...
Sorry voor deze vraag maar weet je 100% zeker dat er mengsmering in zit? Of heeft deze een aparte olie menger (sorry ken deze motor totaal niet). Geen olie bij de benzine zal ook lagere compressie geven. Even een paar druppels olie in het bougiegat voor de compressietest leert je ook veel. Wordt de compressie dan veel hoger?
Ik weet zeker dat er mengsmering inzit (Aspen 2t). Maar ik kan wel eens wat olie door het bougiegat spuiten en dan kijken of het scheelt. Zal ik morgen even doen.
Bedankt voor het meedenken.