Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Mercury 4pk-2T: compressie te laag? (70psi, 5 bar)

Mercury 4pk-2T: compressie te laag? (70psi, 5 bar) 15 mei 2022 16:54 #1391047

  • bakje
  • bakje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 39
Ik heb (weer) problemen met mijn buitenboordboord motor. Het is een mercury 4pk 2 takt uit 1994.Iemand een idee wat de compressie van zo'n motor zou moeten zijn?

Starten en stationair lopen gaat goed. Echter als ik een beetje gas geeft dan komt de motor niet op toeren (in de neutraal) gevolgd door stoteren en een hoop blauwe rook. Als ik het gas niet terug neem slaat de motor uit.

Compressie lijkt me laag (gemeten 70psi=5bar) maar weet niet hoeveel het zou moeten zijn voor deze buitenboord motor. De druk wordt wel goed vast gehouden. Iemand een idee wat de compressie redelijkerswijs zou moeten zijn?

Andere zaken die ik gecheckt heb:
- Carborateur is vorig jaar vervangen. Heeft overwinterd met Aspen benzine erin. Ziet er van binnen spik en span uit.

-CDI onsteking: alle verbindingen nagelopen en schoongemaakt. Maar er was niet veel corossie. Weerstand van primaire (0.3 Ohm) en secondaire (~6K Ohm) spoel van bobine lijken goed. Weerstand charge spoel lijkt ook goed (~120 Ohm). Weerstand van de "Crank Position Sensor" is wat laag (~100 Ohm).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 4pk-2T: compressie te laag? (70psi, 5 bar) 15 mei 2022 17:20 #1391053

5 bar compressie klinkt normaal voor een 2T.
Vertoond de motor dezelfde symptomen in zijn week?
Er zijn motoren die in neutraal begrenst worden tegen te hoge toeren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 4pk-2T: compressie te laag? (70psi, 5 bar) 15 mei 2022 17:27 #1391055

  • bakje
  • bakje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 39
Ja, in werk (ipv neutraal) vertoont de motor dezelfde symptomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 4pk-2T: compressie te laag? (70psi, 5 bar) 15 mei 2022 17:32 #1391057

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8025
Ik heb die motor ook ooit gehad. Met dezelfde symptomen. Na heel lang zoeken bleek er een pakking tussen blok en staartstuk doorgeslagen. er kwam zo vocht bij de bougie waardoor ie ging stotteren en uiteindelijk afslaan. Voor dat we daar achter waren... Ook eerst gezocht in carburateur en ontsteking.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 4pk-2T: compressie te laag? (70psi, 5 bar) 15 mei 2022 17:41 #1391059

  • bakje
  • bakje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 39
Tjeezz, dat verzin je toch niet :)

Heb je het dan over pakking 17 of pakking 7?









Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 4pk-2T: compressie te laag? (70psi, 5 bar) 15 mei 2022 18:41 #1391081

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8025
Ik denk 7 maar weet het niet zeker, het is al een poosje geleden. Na lang prutsen, uitsluiten en verder zoeken heb ik zelf destijds opgegeven, de motor weggebracht en de monteur geeft het toen na lang zoeken gevonden en gerepareerd. Hij kwam op het spoor door vochtige bougie dat geen onverbrande benzine maar water bleek te zijn.

Dat was al in 2006 maar ik weet dat die motor het nu nog steeds uitstekend doet (ik had hem in 1997 nieuw gekocht en wordt nu door een scouting club gebruikt).
Laatst bewerkt: 15 mei 2022 18:44 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 4pk-2T: compressie te laag? (70psi, 5 bar) 15 mei 2022 19:40 #1391098

  • syLocura
  • syLocura's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 69
Vocht bij de bougie kan ook komen door een lekke koppakking. Als die kapot is is de compressie ook een stuk lager en dat verklaart waarom jouw motor nog maar 5 bar compressie heeft. Dit moet minimaal 6 bar zijn.
Laatst bewerkt: 15 mei 2022 19:41 door syLocura.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 4pk-2T: compressie te laag? (70psi, 5 bar) 15 mei 2022 20:07 #1391105

syLocura schreef :
Vocht bij de bougie kan ook komen door een lekke koppakking. Als die kapot is is de compressie ook een stuk lager en dat verklaart waarom jouw motor nog maar 5 bar compressie heeft. Dit moet minimaal 6 bar zijn.

Druk wordt wel vastgehouden = geen lekke koppakking.

Slechte compressie maar wel druk vasthouden op bovenste dode punt zou op een kras laag in de cilinder wijzen. Maar het kan ook zijn dat de motor geen lucht krijgt (ernstig vervuild luchtfilter?) wat ook klopt met de blauwe rook en afslaan bij meer gas...

Wat ik zou doen: Luchtfilter eraf, gashandel open en dan nog eens compressie meten.

Ik vind 5 bar ook wel aan de lage kant, niet dramatisch maar net iets laag...

Sorry voor deze vraag maar weet je 100% zeker dat er mengsmering in zit? Of heeft deze een aparte olie menger (sorry ken deze motor totaal niet). Geen olie bij de benzine zal ook lagere compressie geven. Even een paar druppels olie in het bougiegat voor de compressietest leert je ook veel. Wordt de compressie dan veel hoger?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 4pk-2T: compressie te laag? (70psi, 5 bar) 15 mei 2022 20:23 #1391110

  • bakje
  • bakje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 39
syLocura schreef :
Vocht bij de bougie kan ook komen door een lekke koppakking. Als die kapot is is de compressie ook een stuk lager en dat verklaart waarom jouw motor nog maar 5 bar compressie heeft. Dit moet minimaal 6 bar zijn.

In mijn motor zie ik geen water bij de bougie (zoals Philips wel deed bij zijn motor). De bougie is wel vettig/nat (dus te rijk).

Bas van Dijk schreef :
Druk wordt wel vastgehouden = geen lekke koppakking.

Slechte compressie maar wel druk vasthouden op bovenste dode punt zou op een kras laag in de cilinder wijzen. Maar het kan ook zijn dat de motor geen lucht krijgt (ernstig vervuild luchtfilter?) wat ook klopt met de blauwe rook en afslaan bij meer gas...

Wat ik zou doen: Luchtfilter eraf, gashandel open en dan nog eens compressie meten.

Zo is de compressie ook gemeten. Zonder kap en met gashendel vol open.

Er zit niet een luchtfilter in. De lucht wordt rechtstreeks onder de kap vandaan gezogen. Maar de compressie is gemeten met de kap er af.

Bas van Dijk schreef :


Ik vind 5 bar ook wel aan de lage kant, niet dramatisch maar net iets laag...

Sorry voor deze vraag maar weet je 100% zeker dat er mengsmering in zit? Of heeft deze een aparte olie menger (sorry ken deze motor totaal niet). Geen olie bij de benzine zal ook lagere compressie geven. Even een paar druppels olie in het bougiegat voor de compressietest leert je ook veel. Wordt de compressie dan veel hoger?

Ik weet zeker dat er mengsmering inzit (Aspen 2t). Maar ik kan wel eens wat olie door het bougiegat spuiten en dan kijken of het scheelt. Zal ik morgen even doen.

Bedankt voor het meedenken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 4pk-2T: compressie te laag? (70psi, 5 bar) 15 mei 2022 21:28 #1391126

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3375
De blauwe Aspen 2T is mengeling 1/50. Mijn 2t Yamaha vraagt 1/100. Ik weet niet hoe het zit met Mercury?
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 4pk-2T: compressie te laag? (70psi, 5 bar) 18 mei 2022 06:30 #1391896

DavidS schreef :
De blauwe Aspen 2T is mengeling 1/50. Mijn 2t Yamaha vraagt 1/100. Ik weet niet hoe het zit met Mercury?

BLAUWE Aspen is ZONDER olie is 4 takt !
ORANJE Aspen is MET olie is voor 2 Takt en is 1:50 gemengd
Laatst bewerkt: 18 mei 2022 06:30 door De Optimaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.128 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl