Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: yanmar 1gm10 opvoerpompmembraan

yanmar 1gm10 opvoerpompmembraan 18 mei 2022 14:06 #1392059

  • marcel T
  • marcel T's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16
Daar ik mijn motor na een uurtje stilstand weer enigszins moet ontluchten en ik echt alle leidingen koperen ringetjes en filters plus huizen heb gecontroleerd vermoed ik een mebraan van de opvoerpomp. Hij ppompt goed op met de hand maar kan een klein scheurtje het drukverlies na enige tijd verklaren. Zelfs injektor heb ik laten checken op druk en lekken.Wat is uberhaupt de grootste boosdoener na luchtlekkage van drukverlies?
Als ie eenmaal loop t gaat ie goed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

yanmar 1gm10 opvoerpompmembraan 18 mei 2022 14:23 #1392064

opvoerpomp levert doorgaand veel meer dan dat er vraag is. Overtollige gaat via de retourleiding weer terug het circuit in.

Membraam van je opvoerpomp zou ik niet verdenken, als het aan je opvoerpomp ligt zit het waarschijnlijk in de schroefjes / klinknagel waarmee de membraam aan de plunjer zit.

Ook een killer en zeker een controle waard....rubber slangen. ik heb ooit 3 dagen lopen klo*** en lek bleek een piepsklein gaatje in de aanvoerslang te zijn die niet te zien was vanwege de staalmantel die om het rubber zat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

yanmar 1gm10 opvoerpompmembraan 18 mei 2022 14:37 #1392067

En last but not least at all, vervuild filter in het pompje .
Zie ook : www.dedieseldokter.nl/c-4226597/revisie-opvoerpomp/
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

yanmar 1gm10 opvoerpompmembraan 18 mei 2022 14:59 #1392071

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3579
De Optimaal schreef :
opvoerpomp levert doorgaand veel meer dan dat er vraag is. Overtollige gaat via de retourleiding weer terug het
Hangt er vanaf of het een motor met een retour leiding is. Lucht in het systeem komt er in aan de zuigzijde van de opvoerpomp.f
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:yanmar 1gm10 opvoerpompmembraan 18 mei 2022 15:09 #1392074

Bij een Yanmar GM gaat er niet veel terug via de retour. Zelf heb ik de opvoerpomp preventief vervangen na 15 jaar. Was niet overbodig want er zaten scheurtjes in het membraan. De kosten vallen mee en het werk is het niet.
Laatst bewerkt: 18 mei 2022 15:10 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:yanmar 1gm10 opvoerpompmembraan 18 mei 2022 17:08 #1392105

  • marcel T
  • marcel T's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16
slangen en leidingen allemaal losgehad en gecontroleerd , dan verdenk ik toch zoals de dieseldokter zegt het zeefje van de opvoerpomp. wat ik eigenlijk niet kan voorstellen omdat hij verder goed loopt dus genoeg diesel krijgt. Zal wel iets over het hoofd gezien hebben.Zo n simpel motortje en toch....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:yanmar 1gm10 opvoerpompmembraan 18 mei 2022 17:21 #1392106

Betwijfel of in de opvoerpomp van Yanmar een zeefje zit.
Uit elkaar halen kan niet. Gewoon een vers exemplaar bestellen. :)
Laatst bewerkt: 18 mei 2022 17:22 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

yanmar 1gm10 opvoerpompmembraan 18 mei 2022 17:25 #1392108

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1731
Heb ooit een dergelijk euvel gehad met een wat oudere auto.
Elke ochtend lucht in het systeem.
De nieuwe retourslangetjes van de verstuivers bleken niet strak genoeg te klemmen.
Er lekte geen druppel diesel naar buiten, maar wel lucht naar binnen.
Even een meter retourslang bij de merkdealer gehaald en het euvel was weg.


Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

yanmar 1gm10 opvoerpompmembraan 18 mei 2022 17:26 #1392109

Yellow Boat schreef :
En last but not least at all, vervuild filter in het pompje .
Zie ook : www.dedieseldokter.nl/c-4226597/revisie-opvoerpomp/
Ad

Kan een verstopt zeefje luchtlekkage geven?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

yanmar 1gm10 opvoerpompmembraan 18 mei 2022 17:41 #1392113

marcel T schreef :
Daar ik mijn motor na een uurtje stilstand weer enigszins moet ontluchten en ik echt alle leidingen koperen ringetjes en filters plus huizen heb gecontroleerd vermoed ik een mebraan van de opvoerpomp. Hij ppompt goed op met de hand maar kan een klein scheurtje het drukverlies na enige tijd verklaren. Zelfs injektor heb ik laten checken op druk en lekken.Wat is uberhaupt de grootste boosdoener na luchtlekkage van drukverlies?
Als ie eenmaal loop t gaat ie goed.

Hmmm, lucht na stilstand? Da’s wel raar... Dat is lekkage door overdruk.

Tijdens draaien lucht in de dieselleidingen krijgen kan door onderdruk (brandstof pomp zuigt diesel aan, en zorgt voor een beetje onderdruk in de toevoerleiding...)

Als het een membraan van het de opvoerpomp is, moet je óf diesel zien lekken na lange stilstand. Of de diesel lekt in je carter (mengt met motorolie). Dat laatste is echt foute boel, diesel verpest het smerend vermogen van de motorolie). Die lekkage naar binnen toe is te ontdekken door een stijgend motorolie niveau).

Maaruh, waar zit je retourleiding op aangesloten? Op de tank (zoals het hoort), of op het groffilter (wordt vaak gedaan, maar niet de beste oplossing).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

yanmar 1gm10 opvoerpompmembraan 18 mei 2022 17:56 #1392119

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
De opvoerpomp van de 1GM10 wordt bediend door de nokkenas, het membraan wordt tegen veerkracht ingedrukt, waarna de veer in de teruggaande beweging er voor zorgt dat brandstof via het fijnfilter wordt toegevoerd aan de injectiepomp. Zo wordt exact geleverd wat gevraagd wordt, en is er geen retour. Er is weliswaar een lekolie leiding, maar die voert de weinige brandstof die langs de verstuivernaald lekt, terug naar de tank. Luchtlekken ontstaan soms in de aanvoer vanuit een laagliggende tank via een groffilter naar de opvoerpomp. Delphi filters vergen speciale aandacht, evenals de ontluchtingsschroef op het fijnfilter. Daar ontbreekt soms het kunststof adichtings ringetje, of de schroefdraad is dolgedraaid in het deksel van spuitgietmateriaal. Gezien de specifieke klachten in dit geval, lijkt het fijnfilter de belangrijkste verdachte.



Laatst bewerkt: 18 mei 2022 18:05 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

yanmar 1gm10 opvoerpompmembraan 18 mei 2022 18:00 #1392120

Oh, je hebt gelijk Cees... laagliggende tank kan inderdaad voor die problemen zorgen tijdens stilstand (ff niet bij stilgestaan, ons tankje zit vanaf de werf boven de motor, dat scheelt een hoop gezeur..)

Vacuum (onderdruk) lekjes zoeken is echt lastig...
Laatst bewerkt: 18 mei 2022 18:02 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

yanmar 1gm10 opvoerpompmembraan 18 mei 2022 18:32 #1392126

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Zie ook :

Bijlage:

Bestandsnaam: C777Brands...hten.pdf
Bestandsgrootte:511 KB
Laatst bewerkt: 18 mei 2022 18:54 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

yanmar 1gm10 opvoerpompmembraan 19 mei 2022 07:16 #1392204

  • marcel T
  • marcel T's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16
1 groffilter eraf gecontroleerd
2.fijnfiltzr eraf lucht erop
3.slangen plus leidingen eraf plus controle

4..injector weggebracht
Tank ligt hoog
Retourleiding gaat naar tank
Geen lekkage opvoedpomp
Nog eens overal zeepsop erop voor luchtlekkage
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

yanmar 1gm10 opvoerpompmembraan 19 mei 2022 08:49 #1392223

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Voor luchtlekkage naar het inwendige van je brandstofsysteem is per definitie onderdruk nodig, die bijvoorbeeld kan ontstaan door het hoogteverschil bij het aanzuigen uit een lager gelegen tank. Die onderdruk is aanwezig tot aan de opvoerpomp, in dat gedeelte kun je valse lucht mee aanzuigen. Daarna heb je overdruk tot aan de injectiepomp, en hoef je niet bang te zijn voor luchtlekkage. Je kunt in dat gedeelte wel te maken krijgen met diesel lekkage door ondichte slangen, afdichtingsringen en aansluitingen.

Nu je meldt dat je tank hoger ligt dan de motor en de filters, zou je geen lucht moeten kunnen aanzuigen, tenzij de invoer van de aanzuig in de tank verstopt zit, dat komt vaker voor dan je denkt. In dat geval kan er toch onderdruk ontstaan. Remedie : doorblazen van die aansluiting in de richting van de tank. En het inwendige van de tank checken op de aanwezigheid van troep die er niet thuishoort. Als er een verticale aanzuigbuis in de tank zit met een aansluiting boven het brandstofniveau, zou je die aansluiting (slang ? leiding ?) moeten controleren op luchtdichtheid.
Laatst bewerkt: 19 mei 2022 09:01 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

yanmar 1gm10 opvoerpompmembraan 19 mei 2022 09:05 #1392229

  • marcel T
  • marcel T's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16
begrijp ik maar als er dingen in de tank zitten die er niet thuishoren zou ie toch ook niet goed moeten lopen na ontluchting m.a.w. de constante toevoer zou dan ook minder zijn. Heb de slang naar de tank ook al eens flink doorgeblazen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

yanmar 1gm10 opvoerpompmembraan 19 mei 2022 12:27 #1392259

vervelende van slangen aan de aanzuigkant is dat deze op "onderdruk"staan en dus niet lekken....in rusttoestand als de rest van het circuit drukken probeert te nivelleren zal er aan de lagedruk kant (aanzuigkant) lucht aangezogen worden zonder dat je een lekspoor van vloeistoffen tegenkomt....heeeeeel vervelend en moeilijk zoeken.
Aan de drukkant zal bij lekkage altijd wel een nat spoor te bespeuren zijn wat het vergemakkelijkt.

Oplossing
Lage druk zijde slangen preventief vervangen of controleren door ze met lucht onder druk te zetten in een bak water. Moet je ze wel demontern van de boot uiteraard
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

yanmar 1gm10 opvoerpompmembraan 19 mei 2022 13:08 #1392269

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6010
Is er niet iets te maken door er druk op te zetten met een manometertje er tussen.

zo zou je het systeem in etappes kunnen afpersen zeg maar.

De Optimaal schreef :
vervelende van slangen aan de aanzuigkant is dat deze op "onderdruk"staan en dus niet lekken....in rusttoestand als de rest van het circuit drukken probeert te nivelleren zal er aan de lagedruk kant (aanzuigkant) lucht aangezogen worden zonder dat je een lekspoor van vloeistoffen tegenkomt....heeeeeel vervelend en moeilijk zoeken.
Aan de drukkant zal bij lekkage altijd wel een nat spoor te bespeuren zijn wat het vergemakkelijkt.

Oplossing
Lage druk zijde slangen preventief vervangen of controleren door ze met lucht onder druk te zetten in een bak water. Moet je ze wel demontern van de boot uiteraard
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

yanmar 1gm10 opvoerpompmembraan 19 mei 2022 13:20 #1392271

  • gURBe
  • gURBe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 281
peter1 schreef :
Is er niet iets te maken door er druk op te zetten met een manometertje er tussen.

zo zou je het systeem in etappes kunnen afpersen zeg maar.

Ik heb een knijpbal tussen de brandstoftank (zo eentje als van een losse tank voor een bb motor) en de opvoerpomp. Zou dat een oplossing zijn voor hetgeen jij bedoelt?
Sailing: The most expensive way to get somewhere for free
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

yanmar 1gm10 opvoerpompmembraan 19 mei 2022 13:32 #1392272

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6010
ja een knijpbal met een stukje leiding en een manometerje, aan het einde van het rubber leidingkje een dun pijpje wat je ergens in kan persen beetje op druk zetten en meterje slaat uit, blijft ie de druk vasthouden dan lekt het niet.

zoiets kan het zijn

gURBe schreef :
peter1 schreef :
Is er niet iets te maken door er druk op te zetten met een manometertje er tussen.

zo zou je het systeem in etappes kunnen afpersen zeg maar.

Ik heb een knijpbal tussen de brandstoftank (zo eentje als van een losse tank voor een bb motor) en de opvoerpomp. Zou dat een oplossing zijn voor hetgeen jij bedoelt?
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 19 mei 2022 13:33 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

yanmar 1gm10 opvoerpompmembraan 19 mei 2022 14:09 #1392278

Ik denk niet dat de "grotere" boten permanent een knijpbal in hun leiding systeem willen/hebben zitten.
Het idee van een knijpbal is leuk en ook wel goed maar........je zet druk op het systeem in de richting dat membraampjes / kleppen in de opvoerpomp opengaan dus.....druk loopt vanuit de aanzuigkant zo je brandstofsysteem in .

Vanuit de drukkant druk zetten sluiten de membramen in je opvoerpomp,..vanuit de aanzuigkant (lage druk zijde) openen de kleppen.

Als je aan beide zijde blaast met je mond voel je het ook...heb je gelijk een controle of dat je terugslagkleppen nog goed werken...
Laatst bewerkt: 19 mei 2022 14:12 door De Optimaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

yanmar 1gm10 opvoerpompmembraan 19 mei 2022 18:42 #1392347

  • marcel T
  • marcel T's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16
is het ook niet zo dat wanneer je klaar bent met ontluchten en alles dichtdraait en de handel nog wat op en neer beweegt je nogal wat tegendruk moet gaan voelen zoals ik herinner bij mijn oude land rover. bij mij blijft de druk altijd hetzelfde lijkt wel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

yanmar 1gm10 opvoerpompmembraan 19 mei 2022 18:55 #1392350

  • marcel T
  • marcel T's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16
was niet slim bedacht natuurlijk vanwege de retourleiding van het fijnfilter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

yanmar 1gm10 opvoerpompmembraan 19 mei 2022 19:23 #1392357

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
marcel T schreef :
is het ook niet zo dat wanneer je klaar bent met ontluchten en alles dichtdraait en de handel nog wat op en neer beweegt je nogal wat tegendruk moet gaan voelen zoals ik herinner bij mijn oude land rover. bij mij blijft de druk altijd hetzelfde lijkt wel

De kracht die je voelt als je de handel indrukt, is de veer die de pompkracht moet leveren. Je krijgt dus geen terugkoppeling van de pompwerking.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

yanmar 1gm10 opvoerpompmembraan 20 mei 2022 05:19 #1392422

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6010
ik bedoel dat als een zelf gebouwd meetgereedschap en dan zet je hem na je fijnfilter op e leiding en zet je druk richt de tank, dan kan want bij mij zit daar een afsluiter

als dat op druk blijft is alles lek en luchtdicht tot aan de opvoerpomp.

meten is weten toch

De Optimaal schreef :
Ik denk niet dat de "grotere" boten permanent een knijpbal in hun leiding systeem willen/hebben zitten.
Het idee van een knijpbal is leuk en ook wel goed maar........je zet druk op het systeem in de richting dat membraampjes / kleppen in de opvoerpomp opengaan dus.....druk loopt vanuit de aanzuigkant zo je brandstofsysteem in .

Vanuit de drukkant druk zetten sluiten de membramen in je opvoerpomp,..vanuit de aanzuigkant (lage druk zijde) openen de kleppen.

Als je aan beide zijde blaast met je mond voel je het ook...heb je gelijk een controle of dat je terugslagkleppen nog goed werken...
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl