Mijn 4JH2E Yanmar bleek bij groot onderhoud waterslag gehad te hebben op cyl 4. Reden om de eerder voorgenomen wissel naar een jongere 4JH4-TE (met 25 pk meer) nu uit te voeren.
Om met de nieuwe motor niet opnieuw hetzelfde probleem te krijgen, keek ik eens goed naar het uitlaatsysteem. Vanaf de oude waterlock van 10L heb ik 4m slang van ø76 tot de top van de zwanenhals.
Dit is een inhoud van 17,5L. Een waterlock zou 60% van dit volume moeten kunnen opvangen, zijnde 10,6L. Hier zie je precies het probleem: het waterlock is nét te klein. Uiteraard is de koelwaterinspuiting belucht.
Plaats een groter waterlock zou je zeggen. Helaas is dat niet zo simpel: de boot is ahw om motor en waterlock gebouwd. Een grotere standaard waterlock krijg ik er niet in.
Ik ben nu een custom-built RVS 316 waterlock aan het uittekenen, en maximaal lijk ik daarmee 12,5L te kunnen bergen. 25% meer, maar ik vind de marge niet royaal. Neem even van me aan dat er geen andere opties zijn, voor een tweede waterlock in lijn is er geen ruimte, de uitlaatslang kan ook niet worden versleept. Opties die ik elders las over het dichtzetten van de koelwater-toevoer vóór je de motor stopt, heb ik ook niet.
Ik denk nu aan een andere oplossing, en hoor graag jullie commentaar.
De uitlaatslang zou 50-60% met water gevuld zijn bij draaiende motor.
Dit vloeit terug als de motor uit gaat. Het gevaar van ‘hoog’ water in het uitlaatsysteem doet zich voor als je hierna de motor opnieuw start, of bij heveling door vacuum. Dat laatste wordt voorkomen door de beluchter.
Ik bedacht nu dat je eigenlijk een automatische drain van je waterlock zou willen hebben op het moment dat je de motor uitschakelt. Het water uit zwanenhals en slang loopt terug naar de waterlock, en deze heeft een afvoerleiding met daarin een klep die zich opent als de motorspanning afvalt. Het water mag naar de bilge, daar pompt de bilgepomp het overboord, het gaat maar om een goede 10L per keer.
Zo hou ik bij een motor in rust altijd een leeg waterlock.
Kleppen kunnen falen, dus als deze klep níet sluit als je de motor inschakelt komt een deel vh koelwater en mogelijk uitlaatgassen onder in het schip. Een tweede manuele afsluiter op die leiding zou de functie van de automatische klep kunnen overnemen.
Is dit wat, zie ik iets over het hoofd, bestaat er misschien al iets dergelijks, kennen jullie een klep op 12V die bruikbaar zou zijn?