Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Beveiliging waterlock

Beveiliging waterlock 26 mei 2022 00:57 #1394234

  • samvh
  • samvh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 326
Mijn 4JH2E Yanmar bleek bij groot onderhoud waterslag gehad te hebben op cyl 4. Reden om de eerder voorgenomen wissel naar een jongere 4JH4-TE (met 25 pk meer) nu uit te voeren.
Om met de nieuwe motor niet opnieuw hetzelfde probleem te krijgen, keek ik eens goed naar het uitlaatsysteem. Vanaf de oude waterlock van 10L heb ik 4m slang van ø76 tot de top van de zwanenhals.
Dit is een inhoud van 17,5L. Een waterlock zou 60% van dit volume moeten kunnen opvangen, zijnde 10,6L. Hier zie je precies het probleem: het waterlock is nét te klein. Uiteraard is de koelwaterinspuiting belucht.

Plaats een groter waterlock zou je zeggen. Helaas is dat niet zo simpel: de boot is ahw om motor en waterlock gebouwd. Een grotere standaard waterlock krijg ik er niet in.
Ik ben nu een custom-built RVS 316 waterlock aan het uittekenen, en maximaal lijk ik daarmee 12,5L te kunnen bergen. 25% meer, maar ik vind de marge niet royaal. Neem even van me aan dat er geen andere opties zijn, voor een tweede waterlock in lijn is er geen ruimte, de uitlaatslang kan ook niet worden versleept. Opties die ik elders las over het dichtzetten van de koelwater-toevoer vóór je de motor stopt, heb ik ook niet.

Ik denk nu aan een andere oplossing, en hoor graag jullie commentaar.
De uitlaatslang zou 50-60% met water gevuld zijn bij draaiende motor.
Dit vloeit terug als de motor uit gaat. Het gevaar van ‘hoog’ water in het uitlaatsysteem doet zich voor als je hierna de motor opnieuw start, of bij heveling door vacuum. Dat laatste wordt voorkomen door de beluchter.

Ik bedacht nu dat je eigenlijk een automatische drain van je waterlock zou willen hebben op het moment dat je de motor uitschakelt. Het water uit zwanenhals en slang loopt terug naar de waterlock, en deze heeft een afvoerleiding met daarin een klep die zich opent als de motorspanning afvalt. Het water mag naar de bilge, daar pompt de bilgepomp het overboord, het gaat maar om een goede 10L per keer.
Zo hou ik bij een motor in rust altijd een leeg waterlock.

Kleppen kunnen falen, dus als deze klep níet sluit als je de motor inschakelt komt een deel vh koelwater en mogelijk uitlaatgassen onder in het schip. Een tweede manuele afsluiter op die leiding zou de functie van de automatische klep kunnen overnemen.

Is dit wat, zie ik iets over het hoofd, bestaat er misschien al iets dergelijks, kennen jullie een klep op 12V die bruikbaar zou zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beveiliging waterlock 26 mei 2022 05:04 #1394240

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1611
Die slang hoeft niet zo dik, dunnere slang is minder water...?

Wel even kijken hoe je het verloop monteerde deze moet wel bestand zijn tegen dezelfde temp als de slang
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48 "Yara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beveiliging waterlock 26 mei 2022 05:49 #1394243

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8011
@fernand: als verloopstuk is de warerlock zelf te gebruiken. Bijv. 75mm tot waterlock, 51mm na Waterlock. Die wordt toch een speciaaltje. Maar er is een maximum aan tegendruk van het hele uitlaatsysteem. Misschien ga je daar dan overheen.
Laatst bewerkt: 26 mei 2022 05:50 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beveiliging waterlock 26 mei 2022 06:02 #1394246

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7512
Het belangrijkste probleem is meestal hevelen van koelwater. Je moet kijken wat de situatie is als de boot onder sterke helling vaart. Bovendien zit de uitlaat ook nog uit het midden. Komt dus lager uit bij helling aan een kant.

De positie van het waterlock moet zo laag mogelijk worden geplaatst.

Verder is het aanbrengen van een zogenaamde "riser" aan te bevelen. Kan hierna nog wel een afbeelding maken hoe zoiets eruit ziet. De uitlaat gaat dan eerst omhoog en daarna weer naar beneden met de waterinjectie. Kan op maat gemaakt worden met RVS van een goede kwaliteit.

Je moet daar wel de ruimte voor hebben en het eerste deel moet goed geisoleerd worden.

Verder kun je de beluchter voorzien van een dunne leiding die naar buitenboord loopt. Er komt dan steeds wat water uit en dat houdt de beluchter open.

In mijn geval heb ik deze dunne leiding aangebracht boven in de kuipafvoer slang.

Je hoort dan in de kuip de beluchter werken als de motor draait. Een soort "gorgelen".

De beluchter leiding moet boven de waterlijn blijven.

Je moet ook nog kijken in hoeverre de uitlaat in de spiegel boven water steekt. Soms wordt hier ook nog een soort riser aangebracht om te voorkomen dat water kan binnen dringen bij achter op komende golven.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beveiliging waterlock 26 mei 2022 06:30 #1394254

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Je kunt de zwanenhals weglaten als je de uitlaatslang na de waterlock in 'omega'-vormige bocht verlegt, waarbij het hoogste punt van de 'omega' net zo hoog ligt als nu van de zwanenhals. Bij mij aan boord is dat zo uitgevoerd, en functioneert het naar behoren. Scheelt ruwweg de helft van de hoeveelheid water die terug kan lopen tot in de waterlock.
Een variatie hierop is de varkensstaart krul, neemt minder ruimte in beslag.
Edit : het uitlaatpunt moet dan wel ver genoeg boven de waterlijn liggen, net als bij de zwanenhals.
Laatst bewerkt: 26 mei 2022 06:44 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beveiliging waterlock 26 mei 2022 06:38 #1394256

  • samvh
  • samvh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 326
fer2nand schreef :
Die slang hoeft niet zo dik, dunnere slang is minder water...?

Wel even kijken hoe je het verloop monteerde deze moet wel bestand zijn tegen dezelfde temp als de slang

Er is een relatie tussen vermogen en diameter. Deze motor vereist een diameter van ø76 slang. Daar valt niet aan te tornen. Zeker niet bij deze lengte aan slang.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beveiliging waterlock 26 mei 2022 06:47 #1394259

  • samvh
  • samvh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 326
CeesS schreef :
Je kunt de zwanenhals weglaten als je de uitlaatslang na de waterlock in 'omega'-vormige bocht verlegt, waarbij het hoogste punt van de 'omega' net zo hoog ligt als nu van de zwanenhals. Bij mij aan boord is dat zo uitgevoerd, en functioneert het naar behoren. Scheelt ruwweg de helft van de hoeveelheid water die terug kan lopen tot in de waterlock.
Een variatie hierop is de varkensstaart krul, neemt minder ruimte in beslag.

Er is geen ruimte voor een dergelijke constructie. De uitlaatslang loopt na de waterlock geleidelijk oplopend over het vlak tot boven de waterlijn naar de spiegel, waar een zwanenhals gelast is van 90cm.
De slang loopt door de spanten, onderlinge afstand is 40cm, onder de accuruimte, dagtank, vuilwatertank door.
NB : de top van de zwanenhals ligt 1.80m boven de bodem van het waterlock.
Laatst bewerkt: 26 mei 2022 06:50 door samvh.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beveiliging waterlock 26 mei 2022 07:17 #1394263

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7512
Hierbij afbeelding originele spruitstuk en de rvs riser die het origineel vervangt.

Het gele plakband is het hoogte van het waterinjectie punt, dat bepalend is voor het risico van hevelen.

Laatst bewerkt: 26 mei 2022 07:24 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beveiliging waterlock 26 mei 2022 07:18 #1394264

Kan je geen extra zwanenhals direct achter de waterlock plaatsen?

Dus na de waterlock omhoog, dan naar beneden naar door de spanten, en daarna voor de spiegel weer omhoog naar de 2de zwanenhals?
Laatst bewerkt: 26 mei 2022 07:26 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beveiliging waterlock 26 mei 2022 07:31 #1394266

Klepje kan ook wel.

Gewoon slang aan drain waterlock, 12 volt klep aan de slang, verbinden met contact slot (klep wordt bekrachtigd bij contact “aan”).
Klein groen ledje op motorpaneel erbij, zodat je ziet dat die aan staat (zekering kan eruit liggen, dan weet je dat omdat het lampje niet op groen staat).
Bij uitzetten motor (met stopknop) ook contact gelijk uitzetten.

Voor het geval dat de klep niet dicht gaat, (zekering ofzo) heb je een manuele kogelkraan achter de klep gezet. Ff dichtdraaien, en dan gewoon starten.

Kan best. En na gevalletje waterslag snap ik je gedachtengang wel...
Laatst bewerkt: 26 mei 2022 07:32 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beveiliging waterlock 26 mei 2022 07:33 #1394268

brambo schreef :
Hierbij afbeelding originele spruitstuk en de rvs riser die het origineel vervangt.

Het gele plakband is het hoogte van het waterinjectie punt, dat bepalend is voor het risico van hevelen.


Slim!

Ook bij doorrotten uitlaat heb je dan geen kan op water in de motor (rot altijd door op inspuitpunt, en die zit na de bocht...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beveiliging waterlock 26 mei 2022 07:44 #1394270

sjoerd1981 schreef :
Klepje kan ook wel.

Gewoon slang aan drain waterlock, 12 volt klep aan de slang, verbinden met contact slot (klep wordt bekrachtigd bij contact “aan”).
Klein groen ledje op motorpaneel erbij, zodat je ziet dat die aan staat (zekering kan eruit liggen, dan weet je dat omdat het lampje niet op groen staat).
Bij uitzetten motor (met stopknop) ook contact gelijk uitzetten.

Voor het geval dat de klep niet dicht gaat, (zekering ofzo) heb je een manuele kogelkraan achter de klep gezet. Ff dichtdraaien, en dan gewoon starten.

Kan best. En na gevalletje waterslag snap ik je gedachtengang wel...

tameson.nl/kleppen/magneetvent...-0p0-12bar-epdm.html

Deze bijvoorbeeld (normaal open). Er zijn vast andere en goedkopere te vinden. Deze is wel van rvs en redelijk waterdicht (IP65)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beveiliging waterlock 26 mei 2022 08:20 #1394283

  • samvh
  • samvh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 326
sjoerd1981 schreef :
sjoerd1981 schreef :
Klepje kan ook wel.

Gewoon slang aan drain waterlock, 12 volt klep aan de slang, verbinden met contact slot (klep wordt bekrachtigd bij contact “aan”).
Klein groen ledje op motorpaneel erbij, zodat je ziet dat die aan staat (zekering kan eruit liggen, dan weet je dat omdat het lampje niet op groen staat).
Bij uitzetten motor (met stopknop) ook contact gelijk uitzetten.

Voor het geval dat de klep niet dicht gaat, (zekering ofzo) heb je een manuele kogelkraan achter de klep gezet. Ff dichtdraaien, en dan gewoon starten.

Kan best. En na gevalletje waterslag snap ik je gedachtengang wel...

tameson.nl/kleppen/magneetvent...-0p0-12bar-epdm.html

Deze bijvoorbeeld (normaal open). Er zijn vast andere en goedkopere te vinden. Deze is wel van rvs en redelijk waterdicht (IP65)

Dankjewel! Qua werking wel goede klep, de doorlaat is alleen maar 3mm, dus dat schiet niet erg op. Type blijkt gevoelig voor oliën en vetten. Ik ga eens zoeken bij deze leverancier.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beveiliging waterlock 26 mei 2022 08:26 #1394284

  • samvh
  • samvh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 326
brambo schreef :
Hierbij afbeelding originele spruitstuk en de rvs riser die het origineel vervangt.

Het gele plakband is het hoogte van het waterinjectie punt, dat bepalend is voor het risico van hevelen.


Ik heb al een zgn ‘high riser’ als uitlaatstuk. Hier zit ook de turbo op. Geen kattepis, dit leent zich niet echt voor doe-het-zelf oplossingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.132 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl