Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Verschil Vetus M2.C5 11 pk Vetus M2.06 18 pk.

Verschil Vetus M2.C5 11 pk Vetus M2.06 18 pk. 31 mei 2022 07:05 #1395633

  • Hans66
  • Hans66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
Ben op zoek naar een andere motor liefst recente 2e hands. Nu heb ik een Vetus M2.C5 op het oog maar is een 11 pk.
Mijn voorkeur gaat uit naar 18pk om iets meer power over te hebben.

Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen deze 2 motoren, cilinderinhoud is gelijk. De M2.C5 geeft max vermogen bij 3000 rpm. terwijl de M2.06 dit bij 3600 rpm doet.(andere nokkenas ?)

Is het een kwestie van de begrenzing opdraaien zodat de M2.C5 ook 3600 rpm kan draaien en dat ik dan ook 16 pk heb, of is dit te kort door de bocht ?

Laatst bewerkt: 31 mei 2022 10:13 door Hans66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil Vetus M2.C5 11 pk Vetus M2.06 18 pk. 31 mei 2022 07:13 #1395637

"kwestie van de begrenzing opdraaien" ....ik denk dat dat idd wat kort door de bocht is ;-)
Cilinderinhoud wordt bepaald door de diameter x de krukslag (boring x slag)
Je zult dan van beide motoren d boring en de slag moeten weten om tot een vergelijk te komen.
Daarnaast is de vorm van de nokkenas (kleppen diagram) idd van belang voor het vermogen die geleverd wordt naast ook de inspuit karakterestiek van de de inspuitpomp en verstuivers.

Al met al mag je je stelling "begrenzing opdraaien" niet zomaar als oplossing gebruiken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil Vetus M2.C5 11 pk Vetus M2.06 18 pk. 31 mei 2022 07:24 #1395640

Ik heb er ook al eens over nagedacht ( heb ook een M2.C5) . Daarom eens naar de onderdeelnummers gekeken in de onderdelen catalogus maar daar kan ik geen verschillen vinden . Alleen de aanzuigdemper is verschillend maar dat is waarschijnlijk alleen de andere sticker die erop zit. Zou dus eigenlijk moeten kunnen maar garantie heb je natuurlijk niet. Misschien wil een deskundige Vetus moneur dat vertellen? Of vraag eens bij drinkwaard , die mariniseert dezelfde motoren ook.
Overigens komt het bij Vetus en ook bij buitenboordmotoren vaker voor dat eenzelfde motorblok voor twee vermogens/toerentallen wordt aangeboden onder verschillende namen . De reden kan bijv. zijn dat er in sommige landen een vermogengrens bestaat voor het wel of niet nodig hebbe van een vaarbewijs. In Duitsland is dat bijv. 15 pk en zou dus de M2C5 zonder vaarbewijs mogen en de M2D6 niet.

Waar je wel rekening mee moet hoden is dat je vrijwel zeker een andere schroef nodig hebt die pas bij een hoger toerental, vermogen en snelheid. Als je trouwens nu al je rompsnelheid kunt halen zal dat hogere toerental weinig uitmaken op de snelheid.

Overigesn heb je het over de M2.06 maar die heeft een grotere cilinderinhoud en ook maar 16pk en geen 18. De M2.D5 heeft wel dezelfde cilinderinhoud maar doe slechts 13pk bij 3600 rpm.Zie motor mnual , tweede link.
Hier de onderdelen catalogus.
Ad
drive.google.com/file/d/1UsewX...K9W/view?usp=sharing
drive.google.com/file/d/1g5WkX...lm7/view?usp=sharing
Laatst bewerkt: 31 mei 2022 07:33 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil Vetus M2.C5 11 pk Vetus M2.06 18 pk. 31 mei 2022 08:18 #1395664

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3579
Hans66 schreef :
Ben op zoek naar een andere motor liefst recente 2e hands. Nu heb ik een Vetus M2.C5 op het oog maar is een 11 pk.
Mijn voorkeur gaat uit naar 18pk om iets meer power over te hebben.

Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen deze 2 motoren, cilinderinhoud is gelijk. De M2.C5 geeft max vermogen bij 3000 rpm. terwijl de M2.06 dit bij 3600 rpm doet.(andere nokkenas ?)

Is het een kwestie van de begrenzing opdraaien zodat de M2.C5 ook 3600 rpm kan draaien en dat ik dan ook 18 pk heb, of is dit te kort door de bocht ?

Volgens de instructies kun j de verandering uit laten voeren door "echte" dealer.uZoals je al aangeeft is boring/slag identiek. Dus is er alleen een vermogens reductie uitgevoerd door de fabriek d.m.v toeren en max.brandstofpomp opbrengst begrenzing.
Laatst bewerkt: 31 mei 2022 08:21 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil Vetus M2.C5 11 pk Vetus M2.06 18 pk. 31 mei 2022 09:29 #1395697

  • Hans66
  • Hans66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
De Optimaal schreef :
"kwestie van de begrenzing opdraaien" ....ik denk dat dat idd wat kort door de bocht is ;-)
Cilinderinhoud wordt bepaald door de diameter x de krukslag (boring x slag)
Je zult dan van beide motoren d boring en de slag moeten weten om tot een vergelijk te komen.
Daarnaast is de vorm van de nokkenas (kleppen diagram) idd van belang voor het vermogen die geleverd wordt naast ook de inspuit karakterestiek van de de inspuitpomp en verstuivers.

Al met al mag je je stelling "begrenzing opdraaien" niet zomaar als oplossing gebruiken

Dank voor je reactie.

Boring x slag is hetzelfde zoals ik al omschreef, aders had ik deze vraag ook niets gesteld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil Vetus M2.C5 11 pk Vetus M2.06 18 pk. 31 mei 2022 09:38 #1395700

  • Hans66
  • Hans66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
@Yellow boat, @Madoc.

Is mijn gedachte ook. Ik zie het zoals bij de vroegere VW golf. je had de TDI 110 pk. de TDI met rode i 110 pk en de TDI met rode D en I 130 pk. Blok was exact het zelfde alleen wijziging in turbodruk en brandstof inspuiting was anders.

Bij een nieuwe motor zou ik het ook niet doen gezien de fabrieksgarantie, maar bij een gebruikt blok zou het wel mogelijk zijn. Trouwens wel een behoorlijk prijsverschil voor een nieuwe motor, euro 7200,-- om 6100,--

Je hebt misschien wel een sterk punt Yellowboat voor wat betreft het Duitse verhaal tav. vaarbewijs, zou best eens om die reden kunnen zijn.
Laatst bewerkt: 31 mei 2022 09:39 door Hans66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.115 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl