Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Afdichten koelwaterleidingen Volvo Penta 2003 met…

Re:Afdichten koelwaterleidingen Volvo Penta 2003 met… 07 juni 2022 06:57 #1397657

  • Seashore
  • Seashore's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 817
Calidris schreef :
Die ringen had en heb ik ingevet met dikker siliconenvet: Molykote 111 compound:
www.dupont.com/products/molykote-111-compound.html
Zo dan, top spul voor dit klusje: Molykote 111, kost wat, maar dan heb je ook wat.

Gebruikt voor de aansluitingen op de impeller en warmtewisselaar. Geen druppel water meer (ik houd de tip van @Optimaal ook nog achter de hand: een "ringetje" van Sikaflex te smeren).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Afdichten koelwaterleidingen Volvo Penta 2003 met… 07 juni 2022 13:46 #1397758

The idea is very good when the oilcooler or or heatexchanger is exchanged for a different type but normally if you use the correct rubber rings not necessary. There are two types of rings, if the wrong type is used it leaks
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Afdichten koelwaterleidingen Volvo Penta 2003 met… 07 juni 2022 14:34 #1397764

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29146
Baltic Sailor schreef :
The idea is very good when the oilcooler or or heatexchanger is exchanged for a different type but normally if you use the correct rubber rings not necessary. There are two types of rings, if the wrong type is used it leaks

Dat zijn precies de verschillen tussen nr 16 en 17/18 op de exploded vieuw.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Afdichten koelwaterleidingen Volvo Penta 2003 met… 07 juni 2022 14:38 #1397766

  • Seashore
  • Seashore's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 817
True, but with an engine +30 years old you can expect something different than what you would expect "normally". This being said, this leakage problem is not an unknown problem with these engines. Not even when you use the original VP rubber rings.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Afdichten koelwaterleidingen Volvo Penta 2003 met… 07 juni 2022 17:22 #1397803

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29146
Seashore schreef :
True, but with an engine +30 years old you can expect something different than what you would expect "normally". This being said, this leakage problem is not an unknown problem with these engines. Not even when you use the original VP rubber rings.

Tja, ik heb de juiste rubberen pakking ringen gewoon besteld en gemonteerd met molykote-111. Ik heb geen druppel gezien, maar ik heb ook geen historie met deze motor. Ik denk dus dat het zo altijd gaat en hoort: nieuwe passende ring en dik siliconenvet en klaar... :huh:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Afdichten koelwaterleidingen Volvo Penta 2003 met… 07 juni 2022 20:34 #1397867

Seashore schreef :
De Optimaal schreef :
Is zoiets dan niet beter en makkelijker ?
Vp systeem is gevoelig voor lekkage

Zo dan! Dat is idd een oplossing, mooi! Helpt nu niet bij mijn vraag (zie waar de leiding op de impellerpomp aangesloten zit), maar wel om te onthouden.

Dank.
Jollenbaas schreef :
Netjes hoor!

Bedankt heren! :) De foto’s zijn van mijn aangepaste VP2003B. Optimaal had de goeie tip om de boel te vervangen door knelkoppelingen en slangen. Dus onderdelen even gedemonteerd en bij Optimaal schroefdraad laten tappen. Daarna ben ik flink in de weer geweest om de leidingen, hoe te lopen en koppelingen uit te zoeken. Het heeft wel even geduurd om alle leidingen een goeie weg te laten vinden en schavielen te voorkomen. Maar met een combinatie van knel- en soldeerkoppelingen en wat koper is het goed gekomen en past alles achter de bekisting. Uiteindelijk zijn foto’s die Optimaal poste het eindresultaat.

Blauwe leidingen bevatten koelvloeistof en zwarte ruw water.

Hier nog enkele foto’s voor de geïnteresseerden:







Motor is nog niet langdurig op te proef gesteld, maar lijkt tot nu toe geen problemen te leveren en kurkdroog te blijven. Enige plek waar er nog van die rubbertjes zitten zijn de leidingen die de cilinderkop in gaan. Die wilde ik niet demonteren om naar Optimaal te brengen, maar natuurlijk wel nieuwe rubbertjes geplaatst.

Sommige van die originele koelaansluitingen waren bij mij verrot waardoor nieuwe rubbertjes niet meer hielpen. Vooral de aanvoeraansluiting op de aluminium circulatiepomp, daar is zoutwater op gelekt en goed ingevreten. Uiteindelijk heb ik zelfs een knelkoppeling in de circulatiepomp moeten lijmen met metaal epoxy van Bison omdat de schroefdraad in aluminium niet zo goed te tappen is en teveel weg gevreten was (te weinig vlees). Rest van de knelkoppelingen is met Loctite 55 gedicht.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.125 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl