Seashore schreef :
De Optimaal schreef :
Is zoiets dan niet beter en makkelijker ?
Vp systeem is gevoelig voor lekkage
Zo dan! Dat is idd een oplossing, mooi! Helpt nu niet bij mijn vraag (zie waar de leiding op de impellerpomp aangesloten zit), maar wel om te onthouden.
Dank.
Jollenbaas schreef :
Netjes hoor!
Bedankt heren!
De foto’s zijn van mijn aangepaste VP2003B. Optimaal had de goeie tip om de boel te vervangen door knelkoppelingen en slangen. Dus onderdelen even gedemonteerd en bij Optimaal schroefdraad laten tappen. Daarna ben ik flink in de weer geweest om de leidingen, hoe te lopen en koppelingen uit te zoeken. Het heeft wel even geduurd om alle leidingen een goeie weg te laten vinden en schavielen te voorkomen. Maar met een combinatie van knel- en soldeerkoppelingen en wat koper is het goed gekomen en past alles achter de bekisting. Uiteindelijk zijn foto’s die Optimaal poste het eindresultaat.
Blauwe leidingen bevatten koelvloeistof en zwarte ruw water.
Hier nog enkele foto’s voor de geïnteresseerden:
Motor is nog niet langdurig op te proef gesteld, maar lijkt tot nu toe geen problemen te leveren en kurkdroog te blijven. Enige plek waar er nog van die rubbertjes zitten zijn de leidingen die de cilinderkop in gaan. Die wilde ik niet demonteren om naar Optimaal te brengen, maar natuurlijk wel nieuwe rubbertjes geplaatst.
Sommige van die originele koelaansluitingen waren bij mij verrot waardoor nieuwe rubbertjes niet meer hielpen. Vooral de aanvoeraansluiting op de aluminium circulatiepomp, daar is zoutwater op gelekt en goed ingevreten. Uiteindelijk heb ik zelfs een knelkoppeling in de circulatiepomp moeten lijmen met metaal epoxy van Bison omdat de schroefdraad in aluminium niet zo goed te tappen is en teveel weg gevreten was (te weinig vlees). Rest van de knelkoppelingen is met Loctite 55 gedicht.