Smooth Operator schreef :
Johan22 schreef :
Het probleem zit niet in de startmotor, startknop of anderszins de bedrading lijkt mij. Het probleem -zoals Optimaal eigenlijk ook al zegt- ligt bij het startrelais. Deze wordt bekrachtigd met de startknop (de klik) en maakt dan dus contact zodat de startmotor stroom krijgt. Dat laatste gaat niet goed (niet of slecht contact). Relais van de Yanmar lijkt niet open te kunnen op de technische tekening, maar misschien is schoonmaken van de hele zaak al voldoende a la Jollenbaas, want de viezigheid zou ook teveel weerstand kunnen geven voor het relais om volledig te bekrachtigen (hij haalt de contacten simpelweg niet).
Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Als je alleen maar een klik hoort, dan krijgt het startrelais volgens mij te weinig stroom. Dan haalt de bendix de eindstand niet en krijgt de startmotor zelf geen stroom. Het probleem zit dan in de stroomkring die het startrelais bekrachtigt. Zoals gezegd hielp het schoonmaken van de contacten altijd prima.
Echter in dit geval was er helemaal geen klik bij het indrukken van de startknop (wel stroom, want de draad die ik over de knop had gezet vonkte). Pas bij een tik met de hamer op het startrelais gebeurde er iets. De vraag blijft: wat is dan de oorzaak? Te weinig stroom of een versleten/vastzittend startrelais c.q. startmotor?
vervuilde componenten startmotor. Anker in je spoel kan zwaar lopen als gevolg van vuil en of roest. Je kan deze wel nastellen zonder uitbouw maar....dat is een lapmiddel.
Eigenlijk kun je wel stellen dat wanneer de startmotor altijd goed gepakt heeft en dit ineens slechter wordt je startmotor wel de oorzaak is.
Immers een stroef lopende anker in je spoel of verkeerd afgesteld vraag immers meer stroom dan dat je startknop en bekabeling erop berekend zijn. Gevolg is dat contactpunten in de minste componenten gaan inbranden, we deze gaan vervangen (startknop en kabelbomen en relais). Deze oplossing zal dan tijdelijk werken totdat ook zij te ver inbranden als gevolg van te hoge stromen die getrokken worden om je spoelanker te laten werken.
Structueel goed aanpakken ? gewoon de hele keten doorlopen en onderhouden dus ook de startmotor spoelanker en contactstrippen die de hoofdstroom leveren. beetje vet bij je bendix.