RickVis2 schreef :
In principe heb je dus een goede inspuiting en lucht. Dan zou ik toch neigen naar de afstelling.
Ik ben geen expert maar zwarte rook duidt toch op overbelasting of olieverbruik? Dat eerste lijkt mij niet aangezien hij nauwelijks op toeren komt.
Blijft het olieniveau op peil? Ook van de bak (sim-ring tussen bak en carter stuk?). Wellicht verstopte carterventilatie?
zwarte rook is onvolledige verbranding,
witte rook is stoom
blauwe rook is olie
Zwarte rook.
Een diesel pakt maximale hoeveelheid lucht altijd, (inlaat is een open aanzuigbuis) belemmeringen hierin kunnen zijn
a.) verkeerde klepspeling, tijd om lucht aan te zuigen is te kort of tijd om gassen af te voeren is te kort of beide
b.) verstopt lucht inlaatkanaal..bv lucht filter, test eens zonder filter
Zwarte rook is meer een indicatie dat de motor
1.) niet aan de juiste compressie komt (ontbrandingstemperatuur wordt niet bereikt), versleten clinder/ compressie veren, lekkende kleppen/kop
2.) ingespoten diesel niet volledig verbrand (te lage inspuit druk, diesel druppelt uit je verstuiver,..een druiperd...)
3.) diesel te laat ingespoten wordt (inspuit timing inspuitpomp)
4.) motor niet op toeren komt die hoort bij de ingespoten hoeveelheid diesel, er moet teveel diesel verbrand worden bij een te lage temperatuur...motor wordt te zwaar belast
Witte rook
bij een droge uitlaat,...er zit water/koelvloeistof in de verbranding, kop lekt oid. Bij een motor met koelvloeistof ruik je vaak de zoete lucht van Glycol in de uitlaat als je met de hand de uitlaatgassen opvangt. Een motor met natte uitlaat is dit moeilijk te testen.
Bij koud weer heb je witte uitlaatgassen als gevolg van condens vorming dus er is niks aan de hand.
blauwe rook,...
blauwe rook krijg je als er carterolie bij je verbranding zit...versleten olie schraapveer, versleten cilinderwanden...