Gister onderweg hield ineens de motor er mee op. Drie onregelmatige slagen en klaar: silence . Na een dik uur foutloos draaien. Eerst even naar een goed plekje gezeild om voor anker te gaan en daar onderzoekje gestart.
Nu had ik enkele weken geleden de tank nog geïnspecteerd voor zo ver dat ging. Redelijk goede inkijkje gehad na demontage van de tankmetergever. Het borrelglaasje van het groffilter ook schoon. Paar keer geprobeerd te herstarten en een een keer wat langer om lucht er uit te starten. Ook geen soelaas. Beetje pruttelen, maar niks.
Reserve filter er bij gepakt, boeltje los, beetje vacuum, brandschoon filter……….
Dan nu toch maar naar de tank. Aanvoerslang los, reserve slang op de tule: blazen. Pot en pot dicht. Nog eens en nog eens. Geen milliliter lucht de tank in kunnen persen. Hmmmmm. Ik heb ook een aansluiting voor de dieselkachel, zou dat werken?
Maarrrrr, er zit nog een kraan op de tank. Slang daar op gezet, blazen en ja hoor. Ik hoor de diesel bubbelen. Tank 2/3e leeg en toch bubbelen. Dat betekent dat deze tweede aansluiting redelijk diep in de tank steekt……..Jerrycan met 10 ltr er bij gegoten, ontluchten: starten en lopen
Effe test draaien, als een zonnetje. Dan toch maar gegokt en eerst onder de brug door (wat voor ons een dingetje is ivm het strijken van de mast). Daarna bij Muiderzand naar binnen om te tanken. Helemaal vol, dan weet ik maar zeker dat ik minstens de getankte hoeveelheid diesel kan varen op de motor. Met de wegvallende wind nog best wat uurtjes op de motor gevaren.
Handig hoor, zo’n tweede aansluiting. Had er nooit bij stilgestaan, tot nu dus.
Waarschijnlijk is de verstopping veroorzaakt door restantjes vloeibare pakking na het herplaatsen van de tankgever. Deze week de eerste aansluiting maar eens losschroeven en weer een blik in de tank werpen.