Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Zoveelste motorpech tijd voor iets nieuws

Zoveelste motorpech tijd voor iets nieuws 04 juli 2022 10:40 #1404652

Afgelopen weekend hield onze net gereviseerde inboard er na 12 draai uren dit seizoen alweer mee op. Dit keer is denk ik de keerkoppeling het probleem.

Het is de Volvo Penta volvo penta mb2/50s. Dus 7,5 pk benzine.

Omdat het een saildrive motor is moet ik elke storing oplossen met een kraanbeurt. Uit het water, motor eruit. Even ander staartje erop. En weer inbouwen en varen. Niet veel werk. En ik heb een hele berg reserve onderdelen. Maar wel elke keer die kraan kosten en weer een weekend geklus in plaats van varen.

Ik ben het een beetje zat aan het worden. Dus nu ben ik aan het kijken naar structurele oplossingen.

We varen nu de inboard het niet doet op een outboard 10pk. De boot is 8 meter / 2500kg. En die motor is ruim voldoende. Alleen vind ik het manoeuvreren met een inboard saildrive echt heel veel makkelijker. De boot luistert erg goed naar het gas en het roer. Dus dat wil eigenlijk met een nieuwe oplossing weer terug.

Na wat rond gezoek op internet viel mijn oog op electrische saildrive motoren. In de praktijk zou dat betekenen dat ik de motor en motorsteun uitbouw. Het gapende gat dichtmaak. En dan kan er een saildrive opgeschroefd worden. Lijkt me een zeer haalbare klus. En daarna heb ik een heel motor ruim wat ik vol kan zetten met accus. In theorie dan.

Ik ben benieuwd of er mensen hier zijn die varen met een electrische saildrive. Of een electrische outboard. En wat de ervaringen zijn.

En natuurlijk, ben ik ook benieuwd naar felle tegenstanders en hun argumenten. Daar kan ik vast tegen zeggen dat uitstoot en milieu geen factor zijn bij de overweging van een nieuwe motor. Betrouwbaarheid is het belangrijkste.

Een linkje naar een motor zoals ik bedoel voor duidelijkheid: www.drinkwaard.com/elektrisch-...n-pod-drive-6-0-evo/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zoveelste motorpech tijd voor iets nieuws 04 juli 2022 10:51 #1404655

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1377
Ik kijk tegen precies hetzelfde probleem aan:
7m/1800kg. Mb2 50s inboard, 8pk buitenboord.

Bij mij breekt de breekpen. Ik ben aan de 3e dit jaar.

Als je je MB2 er uit haalt, wil ik wel wat spullen van je overkopen.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zoveelste motorpech tijd voor iets nieuws 04 juli 2022 11:00 #1404658

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8205
Probleem met elektrisch, voorlopig, zijn de begininvesteringen van het accupakket. En misschien de laadfaciliteiten in de huidige opzet van jachthavens.

Maar misschien ben ik een pessimist.

Zet alles goed op een rij. En vergelijk misschien met een vervanging voor diesel.

Allebei naast elkaar, allebei HELEMAAL turn key.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zoveelste motorpech tijd voor iets nieuws 04 juli 2022 11:09 #1404663

Joop66 schreef :
Probleem met elektrisch, voorlopig, zijn de begininvesteringen van het accupakket. En misschien de laadfaciliteiten in de huidige opzet van jachthavens.

Maar misschien ben ik een pessimist.

Zet alles goed op een rij. En vergelijk misschien met een vervanging voor diesel.

Allebei naast elkaar, allebei HELEMAAL turn key.

Die Epropulsion is 3000 inclusief lithium accu geloof ik. Losse grote accu is 550,- Vind ik acceptabel.

Laad capaciteit van de haven had ik nog helemaal niet aan gedacht. Ik zal daar eens naar vragen bij het havenkantoor.

En met beide naast elkaar bedoel je denk ik de electrische motor met een diesel generator. Zo rijden treinen in Engeland al sinds jaar en dag. Super efficient.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zoveelste motorpech tijd voor iets nieuws 04 juli 2022 11:11 #1404664

daan1508 schreef :
Ik kijk tegen precies hetzelfde probleem aan:
7m/1800kg. Mb2 50s inboard, 8pk buitenboord.

Bij mij breekt de breekpen. Ik ben aan de 3e dit jaar.

Als je je MB2 er uit haalt, wil ik wel wat spullen van je overkopen.

Ik heb een RVS breekpen. Die dus niet kan breken. Haha. Heel slecht, maar wel betrouwbaar. Ik denk dat ik de motor na uitbouwen in een sloepje ga inbouwen. Die kan tenminste gewoon op een trailer. Kan ik zo vaak aan de motor klussen als ik wil :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zoveelste motorpech tijd voor iets nieuws 04 juli 2022 11:13 #1404665

Ik heb een 20 ampere@55 volt lader. Die is al duur genoeg.
Maar kan op iedere walspanning.

Je hoeft ook niet perse snel te laden?

Ik zeil nog steeds niet zo vaak helaas, maar hoef maar 1 a 2 keer per jaar te laden.
( 7kWh aan boord)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zoveelste motorpech tijd voor iets nieuws 04 juli 2022 11:21 #1404667

  • prein2
  • prein2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 148
voor zover ik het begreep heb je deze pod nodig (is 10pk), dan nog een stuureenheid (€450) en een losse accu.
de grootste, de E175 is 9kWh en kost €4500 (en weegt 90kg)

Met die accu kun je 6 uur op halve kracht en 1,5 uur op volle kracht varen. of dat voldoende is moet je zelf bepalen, maar het lijkt dat je daar toch een heel eind mee komt.

Al met al zijn de investeringen dus ongeveer 8k€ en dan nog wat kabels en andere zaken.. Dit is excl. inbouw.

edit: ook nog een acculader nodig..
Laatst bewerkt: 04 juli 2022 11:23 door prein2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zoveelste motorpech tijd voor iets nieuws 04 juli 2022 11:35 #1404671

prein2 schreef :
voor zover ik het begreep heb je deze pod nodig (is 10pk), dan nog een stuureenheid (€450) en een losse accu.
de grootste, de E175 is 9kWh en kost €4500 (en weegt 90kg)

Met die accu kun je 6 uur op halve kracht en 1,5 uur op volle kracht varen. of dat voldoende is moet je zelf bepalen, maar het lijkt dat je daar toch een heel eind mee komt.

Al met al zijn de investeringen dus ongeveer 8k€ en dan nog wat kabels en andere zaken.. Dit is excl. inbouw.

edit: ook nog een acculader nodig..

Ik kijk nog eens naar de prijzen die ik had gevonden en blijk inderdaad naar de verzendkosten te hebben gekeken van de accu. :silly: al met al stukkie duurder dan ik dacht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zoveelste motorpech tijd voor iets nieuws 04 juli 2022 11:45 #1404672

Ik vaar nu voor het derde seizoen elektrisch, ben net terug van vier weken Engeland.

Vanaf Lauwersoog met 100%
Via Terschelling naar
Oudeschild gezakt tot 90%, weer opgeladen tot 100%
Lowestoft gezakt tot 70%, weer opgeladen tot 100%
Southwold
Walton on the Nase
Brightlingsea
Wivenhoe
Brightlingsea
Orwell mooring
Ipswitch 80% -> 100%
Ore (Abraham's Bosum)
Snape Maltings
Ore (Abraham's Bosum)
Oudeschild 56% -> 100%
Kimstergat
Wierumerwad
Lauwersoog 80%

Gewoon laden met 230V als de stroom inbegrepen is bij het liggeld. Ik laad met 1.3kW, dus dat geeft geen problemen.

Netto prijs installatie (als je handig bent en veel, zo niet alles zelf doet) EUR 2500 geloof ik.
Dat is inclusief de prijs van 2 nieuwe acculaders, waarvan ik er uiteindelijk 5 van heb opgeblazen.
Er zit nu een 2e hands Victron 25A lader in.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 04 juli 2022 11:47 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zoveelste motorpech tijd voor iets nieuws 04 juli 2022 12:08 #1404678

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8205
procentje20 schreef :
En met beide naast elkaar bedoel je denk ik de electrische motor met een diesel generator. Zo rijden treinen in Engeland al sinds jaar en dag. Super efficient.

Daarmee bedoel ik gewoon verangingsdiesel met saildrive.

Bijvoorbeeld:

nannidiesel.eu/nl/motoren-met-saildrive/
Laatst bewerkt: 04 juli 2022 12:10 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zoveelste motorpech tijd voor iets nieuws 04 juli 2022 12:12 #1404679

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1182
voor 5 mile vaar je electrisch met een 3kw pod. Is goedkoper dan naar diesel om schakelen en plek voor iets anders is er eigenlijk niet voor de 50S

Andere optie is om een E-motor op je staartstuk te bouwen. Minder efficiënt en er zijn geen betaalbare kant en klare oplossingen. Is goed te doen met enige mechanische en elektrische kennis. Maar of je zoveel goedkoper bent is de vraag. Motor 600 euro controller 1000 dan zit je ook al aan 1600 euro, dan nog een gas handel en anders los materiaal zou je ongeveer 800 euro voor over hebben. En dan ga je er vanuit dat er niks stuk gaat. Dan nog de vraag of je bedrijfszeker word met je eigen oplossing.

Ik zou wel de vaar accu ook willen kunnen aanspreken als leef accu. Op 48 volt is een 3kw lader omvormer een mooie luxe toevoeging. wat electrisch koken instant beschikbaar maakt.

Hou er rekening mee dat je flink KW gaat verstoken als je richting rompsnelheid gaat of dikke wind tegen hebt.

Je zou ook een dichte flens specifiek voor de 50S kunnen bouwen zodat je niet met epoxy in de slag moet. En bij verkoop eventueel dicht kan maken of de oude benzine tor weer terug kan zetten of er een BBM er achter kan hangen. Mocht de e aandrijving niet gewenst zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zoveelste motorpech tijd voor iets nieuws 04 juli 2022 12:30 #1404683

  • ned195
  • ned195's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 249
Zoek eens op Youtube in de videos van Sailing Uma.

Zij hebben een electromotor van Oceanvolt met saildrive en laten alle stappen zien van de installatie.

Misschien te prijzig, maar zeker leerzaam en kan je op een idee brengen.
Jeanneau 349,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zoveelste motorpech tijd voor iets nieuws 04 juli 2022 12:49 #1404685

@paradyske, moet je er wel bijvertellen hoeveel uur je dan motort.
Als je elke keer maar 5 minuten motort, kan je wel 100 havens af zonder bij te laden.

Je hebt een punt van zorg als je perse met 5 knopen de shipping lane over moet motoren, zonder wind.


Probleem met elektrisch is dat je niet zomaar van ijmuiden naar lowestoft kan gaan zitten motoren.
Ja, er zijn hier die dat gewoon doen. :blink: Dan heb je echt een diesel motor en wat yerrycans brandstof nodig.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zoveelste motorpech tijd voor iets nieuws 04 juli 2022 12:58 #1404688

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1182
ned195 schreef :
Zoek eens op Youtube in de videos van Sailing Uma.

Zij hebben een electromotor van Oceanvolt met saildrive en laten alle stappen zien van de installatie.

Misschien te prijzig, maar zeker leerzaam en kan je op een idee brengen.

De installatie van SU is een varende reclame uiting voor oceanvolt. En heeft geen enkele toepassing op het probleem van TS veel te groot en duur.

Zoek op yt op diy outboard motor conversions en je vind genoeg oplossingen. De 50S is een tot sail drive aangepaste honda BBM.

Wil je verkoop iets hebben aan je ombouw koop dan een merk met service dan voeg je waarde toe ipv waarde er afhalen door een diy oplossing die niet te servicen is door gangbare onderhoudsmonteurs.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zoveelste motorpech tijd voor iets nieuws 04 juli 2022 13:02 #1404690

procentje20 schreef :
En met beide naast elkaar bedoel je denk ik de electrische motor met een diesel generator. Zo rijden treinen in Engeland al sinds jaar en dag. Super efficient.

In Nederland al net zo lang of misschien nog wel langer, al sinds de eerste "blauwe engel"in 1953 ( nl.wikipedia.org/wiki/Blauwe_Engel ) , sinds de 50er jaren vaak in gezeten . En nog steeds rijden de treinen op niet gelelectrificeerde stukken zoals in Limburg Friesland , Groningen , Overijssel ,Drente , achetrhoek en nog meer routes dieselelectrisch .
Met efficiecy heeft dat op zich minder te maken maar wel met het feit dat met een electromotor optrekken veel beter en sneller gaat dan met een diesel . Bovendien kun je dan ook met de electromotor afremmen en die energie opslaan in de accu's maar dat doen tegenwoordig veel electrische treinen in Nederland ook terug naar de bovenleiding.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zoveelste motorpech tijd voor iets nieuws 04 juli 2022 13:05 #1404692

Roozeblij schreef :
@paradyske, moet je er wel bijvertellen hoeveel uur je dan motort.
Als je elke keer maar 5 minuten motort, kan je wel 100 havens af zonder bij te laden.

Je hebt een punt van zorg als je perse met 5 knopen de shipping lane over moet motoren, zonder wind.


Probleem met elektrisch is dat je niet zomaar van ijmuiden naar lowestoft kan gaan zitten motoren.
Ja, er zijn hier die dat gewoon doen. :blink: Dan heb je echt een diesel motor en wat yerrycans brandstof nodig.

Mijn capaciteit is 15 kWh,
500W 2knts
1 kW 3,2 knts
2 kW 4,3 knts

En ja, ik zeil zoveel mogelijk, maar bij (vrijwel) windstilte gaat dus de ondersteuning aan op 500W
Die keer dat we tot 56 % zijn gegaan:
Ipswitch uit, de sluis door, op 2kW, dan zo snel mogelijk zeilen,
Bij Harwich veel luwte en dus ook een stukje voorbij de containerterminal gemotord 1kW denk ik,
De Ore en Alde op, stroom mee, natuurlijk. Tot Aldeburgh sowieso op zeil, daarna op genua, en door het vele gekronkel af en toe de motor bij, 1kW want je wilt niet te hard vastlopen.
Terug tot Abraham's Bosum eerste stuk op de motor, 1kW
Het zwaarste stuk wat we moesten motoren was de Ore af, een mijl of 3, 1 knoop stroom tegen, en 4-5 Bft tegen. Dat hebben we op 3 kW gedaan, verder nog twee keer in de shipping lanes een stukje gemotord, wegens niet bezeild en moeten uitwijken, en bij Texel was de wind bijna op, en hebben we ook nog een stuk gemotord.
En toen nog de haven van Oudeschild in, flink dwarsstroom dus zal ook wel iets van 2-3kW geweest zijn.
6 Dagen vakantie vieren dus :-), en dan weer laden.


Minimum snelheid is er toch niet in de shipping lane?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 04 juli 2022 13:06 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zoveelste motorpech tijd voor iets nieuws 04 juli 2022 13:21 #1404696

Ik ben inderdaad voorstander van een mooie kant en klaar oplossing wat betreft de motor en bediening. Zelf iets op de bestaande saildrive knutselen kan niet zomaar. Aangezien het manchet bij de 50s niet om de staart, maar om de motor carter heen zit. De staart hangt volledig in het water. Een schroefas inbouwen vind ik ook niet zinvol. Dus dan kom ik toch op een pod motor.

Accu is een ander verhaal. Ik zie dat die epropulsion dingen nogal moeilijk doen over het type accu. Ik kwam ook aquamot tegen. Die wil gewoon 48 volt hebben op een plus en een min draadje, en dan is hij blij. Dat geeft veel ruimte voor een creatieve accu oplossing zoals van paradyske. Alleen begrijp ik nog niet helemaal hoe ik voor 1/3e van de prijs ook 32 accus kan kopen :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zoveelste motorpech tijd voor iets nieuws 04 juli 2022 13:37 #1404700

Nu even heel wat anders, een andere vorm van hybride,...een standaard diesel aan boord met een hydraulische aandrijving. vlgs mij een stuk goedkoper en eenvoudiger dan electrisch en de aandrijving vrijwel onderhoudsvrij.
Geen gedonder met uitlijning of dat de boot op het droge moet voor onderhoud, de hydrualische motor plaats je rechtstreeks op je schroefas of saildrive.
Bediening KK hetzelfde als vanouds.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zoveelste motorpech tijd voor iets nieuws 04 juli 2022 13:49 #1404702

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4541
www.marktplaats.nl/v/waterspor...k-victron-agm-accu-s

Als idee om te zien wat er soms tweedehands te koop is. Motor is 11,5 KW bij 48 volt, dus waarschijnlijk te krachtig.

Er zijn ook heel wat conversies uitgevoerd waarbij de motor (deze bijvoorbeeld) op de aandrijfas van de saildrive of het staartstuk is gemonteerd.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zoveelste motorpech tijd voor iets nieuws 04 juli 2022 13:52 #1404703

procentje20 schreef :
Ik ben inderdaad voorstander van een mooie kant en klaar oplossing wat betreft de motor en bediening. Zelf iets op de bestaande saildrive knutselen kan niet zomaar. Aangezien het manchet bij de 50s niet om de staart, maar om de motor carter heen zit. De staart hangt volledig in het water. Een schroefas inbouwen vind ik ook niet zinvol. Dus dan kom ik toch op een pod motor.

Accu is een ander verhaal. Ik zie dat die epropulsion dingen nogal moeilijk doen over het type accu. Ik kwam ook aquamot tegen. Die wil gewoon 48 volt hebben op een plus en een min draadje, en dan is hij blij. Dat geeft veel ruimte voor een creatieve accu oplossing zoals van paradyske. Alleen begrijp ik nog niet helemaal hoe ik voor 1/3e van de prijs ook 32 accus kan kopen :-)

Informeer eens bij eco-lithium.nl/
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zoveelste motorpech tijd voor iets nieuws 04 juli 2022 13:53 #1404706

Bert65 schreef :
www.marktplaats.nl/v/waterspor...k-victron-agm-accu-s

Als idee om te zien wat er soms tweedehands te koop is. Motor is 11,5 KW bij 48 volt, dus waarschijnlijk te krachtig.

Er zijn ook heel wat conversies uitgevoerd waarbij de motor (deze bijvoorbeeld) op de aandrijfas van de saildrive of het staartstuk is gemonteerd.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Te krachtig is niet erg, dan doe je gewoon wat minder stroom, maar dit soort motoren vergt vaak een erg grote reductie, omdat ze hun vermogen pas bij hoge toerentallen halen.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zoveelste motorpech tijd voor iets nieuws 04 juli 2022 13:53 #1404707

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1709
Ik weet niet wat voor een boot het is maar is een goede buitenboordmotor een optie?
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zoveelste motorpech tijd voor iets nieuws 04 juli 2022 13:57 #1404709

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1182
procentje20 schreef :
Ik zie dat die epropulsion dingen nogal moeilijk doen over het type accu.

Doen niet moeilijk echter niet alle functionaliteit kan geboden worden met andere accus. Volgens mij vervalt hydrogeneratie bij andere accus en de range bepaling kan minder accuraat zijn. handleiding geeft deze duidelijkheid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zoveelste motorpech tijd voor iets nieuws 04 juli 2022 13:59 #1404710

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1377
procentje20 schreef :
daan1508 schreef :
Ik kijk tegen precies hetzelfde probleem aan:
7m/1800kg. Mb2 50s inboard, 8pk buitenboord.

Bij mij breekt de breekpen. Ik ben aan de 3e dit jaar.

Als je je MB2 er uit haalt, wil ik wel wat spullen van je overkopen.

Ik heb een RVS breekpen. Die dus niet kan breken. Haha. Heel slecht, maar wel betrouwbaar. Ik denk dat ik de motor na uitbouwen in een sloepje ga inbouwen. Die kan tenminste gewoon op een trailer. Kan ik zo vaak aan de motor klussen als ik wil :-)

Ik heb ook een RVS breekpen. Sterker nog, ik heb de 2e RVS breekpen er in.
Kan ook stuk.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zoveelste motorpech tijd voor iets nieuws 04 juli 2022 15:11 #1404726

Gezien de investeringen (motor revisie :ohmy: ) zou ik gewoon de saildrive eens nakijken. Misschien is het iets kleins.

Na een echte motorrevisie zou de motor weer zo goed als nieuw moeten zijn, dus ik verwacht daar niet echt problemen meer mee. Dus alleen nog een saildrive revisie en je bent weer 20-30 jaar onderweg met regulier onderhoud.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 04 juli 2022 15:14 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl