boarderbas schreef :
Ik heb een YSM12. Technisch zelfde blokje.
Controleer eerst of de kleplichter niet stiekem een beetje op spanning staat. Slinger dan met de handslinger aan het blok. Het moet bijna onmogelijk zijn hem rond te tornen. Lukt dat wel, dan is er iets mis.
Heb je wel compressie, dan is het membraam van de opvoerpomp je eerste verdachte. Probeer eens te starten terwijl je met de hand het pompje bedient, daar zit een hendeltje aan.
Om zeker te stellen dat je brandstoftoevoer niet het probleem is, kan je een brandstofslang vanaf de hogedrukpompingang naar boven brengen en daar een trechter met diesel aan hangen. Het lagedruk opvoerpompje is alleen om brandstof aan te zuigen en kan je dus overbruggen.
Daarna zou ik de verstuiver (laten) controleren.
Moet het blokje los, dan is dat erg simpel. Alles eerst heel goed een weekje laten trekken met kruipolie. Het grootste gevaar zijn afbrekende studs, met name van de uiitlaatbocht.
Ik heb afgelopen winter het blokje geheel laten reviseren. Dat kostte 1500 euro. Er was vocht (waarschijnlijk uit het mengstuk can de uitlaat) op een klep gekomen en die was gaan roesten.
ik heb geen handslinger...de kleplichter gebruik ik eigenlijk niet.
Is ook eigenlijk niet te doen, ik start elektrisch en mijn armen zijn niet zolang dat ik nog bij de kleplichter kom.
De kennis die hem weer aan de praat heeft gekregen attendeerde mij op de kleplichter.
Volgens mij zit er niet veel verschil in.
Hij gaf het advies om compressie te meten.
Hoeveel bar moet dat eigenlijk zijn?
Mag ik weten wie die revisie heeft uitgevoerd?