Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Yanmar YSB12

Yanmar YSB12 01 aug 2022 08:28 #1411193

  • Dobber1
  • Dobber1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
Hallo techneuten,

Ik heb even een vraag over een Yanmar YSB 12 motor.
Tijdens een tochtje viel de motor vanuit het niets uit.
De motor was ook niet meer aan de praat te krijgen.
Wel draaien maar niet aanslaan.
Vervolgens heb ik een kennis van me gevraagd of hij even wilde kijken.
Deze kennis is behoorlijk ervaren met dieselmotoren en begon met het brandstof systeem na te lopen.
Het bleek dat er lucht in de leiding zat wat waarschijnlijk veroorzaakt was door vuil in de tank.
Toen die kennis de motor probeerde te starten was zijn eerste opmerking “weinig compressie”
Uiteindelijk startte hij wel en heb hem terug gevaren naar de haven.
Tank eruit gehaald en gespoeld en vervolgens weer gemonteerd en gelijk een nieuwe brandstopslang gemonteerd.
Na 3 startpogingen van een seconde of 10 besloot ik om hem maar een beetje te helpen met startvloeistof.
Dat werkte de motor sloeg aan.
Ik heb hem een tijdje op verschillende toerentallen laten lopen en eigenlijk niks bijzonders.
Nou moest ik meestal wel 2 a 3 startpogingen doen om hem aan te laten slaan, maar nu moet dat dus met startvloeistof.
Het compressieverhaal baart me zorgen.
Hoe ingewikkeld is het om compressie te meten en evt. zuigerveren, kleppen te vervangen?
Moet de motor dan uitgebouwd worden?
Is het slim om nu nog te gaan varen of is dat vragen om ellende?
En de hamvraag wie kent een monteur/ bedrijf die ervaring heeft met dit soort blokjes in de regio Geldermalsen?

Nog wat weetjes..
Olieverbruik… ja wel wat. Pak hem beet 20 cl op 4 uur varen.
Rook…ja bij vol belaste motor begint ie zwart te walmen. Gas terug nemen pruttelt ie vrolijk verder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar YSB12 01 aug 2022 08:55 #1411199

Ik heb een YSM12. Technisch zelfde blokje.

Controleer eerst of de kleplichter niet stiekem een beetje op spanning staat. Slinger dan met de handslinger aan het blok. Het moet bijna onmogelijk zijn hem rond te tornen. Lukt dat wel, dan is er iets mis.

Heb je wel compressie, dan is het membraam van de opvoerpomp je eerste verdachte. Probeer eens te starten terwijl je met de hand het pompje bedient, daar zit een hendeltje aan.

Om zeker te stellen dat je brandstoftoevoer niet het probleem is, kan je een brandstofslang vanaf de hogedrukpompingang naar boven brengen en daar een trechter met diesel aan hangen. Het lagedruk opvoerpompje is alleen om brandstof aan te zuigen en kan je dus overbruggen.

Daarna zou ik de verstuiver (laten) controleren.

Moet het blokje los, dan is dat erg simpel. Alles eerst heel goed een weekje laten trekken met kruipolie. Het grootste gevaar zijn afbrekende studs, met name van de uiitlaatbocht.

Ik heb afgelopen winter het blokje geheel laten reviseren. Dat kostte 1500 euro. Er was vocht (waarschijnlijk uit het mengstuk can de uitlaat) op een klep gekomen en die was gaan roesten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar YSB12 01 aug 2022 09:08 #1411203

  • Dobber1
  • Dobber1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
boarderbas schreef :
Ik heb een YSM12. Technisch zelfde blokje.

Controleer eerst of de kleplichter niet stiekem een beetje op spanning staat. Slinger dan met de handslinger aan het blok. Het moet bijna onmogelijk zijn hem rond te tornen. Lukt dat wel, dan is er iets mis.

Heb je wel compressie, dan is het membraam van de opvoerpomp je eerste verdachte. Probeer eens te starten terwijl je met de hand het pompje bedient, daar zit een hendeltje aan.

Om zeker te stellen dat je brandstoftoevoer niet het probleem is, kan je een brandstofslang vanaf de hogedrukpompingang naar boven brengen en daar een trechter met diesel aan hangen. Het lagedruk opvoerpompje is alleen om brandstof aan te zuigen en kan je dus overbruggen.

Daarna zou ik de verstuiver (laten) controleren.

Moet het blokje los, dan is dat erg simpel. Alles eerst heel goed een weekje laten trekken met kruipolie. Het grootste gevaar zijn afbrekende studs, met name van de uiitlaatbocht.

Ik heb afgelopen winter het blokje geheel laten reviseren. Dat kostte 1500 euro. Er was vocht (waarschijnlijk uit het mengstuk can de uitlaat) op een klep gekomen en die was gaan roesten.

ik heb geen handslinger...de kleplichter gebruik ik eigenlijk niet.
Is ook eigenlijk niet te doen, ik start elektrisch en mijn armen zijn niet zolang dat ik nog bij de kleplichter kom.
De kennis die hem weer aan de praat heeft gekregen attendeerde mij op de kleplichter.
Volgens mij zit er niet veel verschil in.
Hij gaf het advies om compressie te meten.
Hoeveel bar moet dat eigenlijk zijn?
Mag ik weten wie die revisie heeft uitgevoerd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar YSB12 01 aug 2022 09:45 #1411209

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3110
Dobber1 schreef :
boarderbas schreef :
Ik heb een YSM12. Technisch zelfde blokje.

Controleer eerst of de kleplichter niet stiekem een beetje op spanning staat. Slinger dan met de handslinger aan het blok. Het moet bijna onmogelijk zijn hem rond te tornen. Lukt dat wel, dan is er iets mis.

Heb je wel compressie, dan is het membraam van de opvoerpomp je eerste verdachte. Probeer eens te starten terwijl je met de hand het pompje bedient, daar zit een hendeltje aan.

Om zeker te stellen dat je brandstoftoevoer niet het probleem is, kan je een brandstofslang vanaf de hogedrukpompingang naar boven brengen en daar een trechter met diesel aan hangen. Het lagedruk opvoerpompje is alleen om brandstof aan te zuigen en kan je dus overbruggen.

Daarna zou ik de verstuiver (laten) controleren.

Moet het blokje los, dan is dat erg simpel. Alles eerst heel goed een weekje laten trekken met kruipolie. Het grootste gevaar zijn afbrekende studs, met name van de uiitlaatbocht.

Ik heb afgelopen winter het blokje geheel laten reviseren. Dat kostte 1500 euro. Er was vocht (waarschijnlijk uit het mengstuk can de uitlaat) op een klep gekomen en die was gaan roesten.

ik heb geen handslinger...de kleplichter gebruik ik eigenlijk niet.
Is ook eigenlijk niet te doen, ik start elektrisch en mijn armen zijn niet zolang dat ik nog bij de kleplichter kom.
De kennis die hem weer aan de praat heeft gekregen attendeerde mij op de kleplichter.
Volgens mij zit er niet veel verschil in.
Hij gaf het advies om compressie te meten.
Hoeveel bar moet dat eigenlijk zijn?
Mag ik weten wie die revisie heeft uitgevoerd?
Compressie tussen 20 en 25 bar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar YSB12 02 aug 2022 05:47 #1411340

  • Dobber1
  • Dobber1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
Compressie tussen 20 en 25 bar.[/quote]Dank.
Nu nog iemand vinden die dat kan :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar YSB12 02 aug 2022 06:45 #1411349

Ik ken niet de exacte gegevens van deze motor.
Dieseltjes hebben meestal een compressieverhouding van iets boven de 20.
Maar doordat de temperatuur aanzienlijk stijgt tijdens de compressie, stijgt de compressiedruk extra veel.
Een gangbare einddruk zal tussen 30 en 35 bar liggen

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar YSB12 02 aug 2022 07:04 #1411357

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5950
Berghout-2 schreef :
Ik ken niet de exacte gegevens van deze motor.
Dieseltjes hebben meestal een compressieverhouding van iets boven de 20.
Maar doordat de temperatuur aanzienlijk stijgt tijdens de compressie, stijgt de compressiedruk extra veel.
Een gangbare einddruk zal tussen 30 en 35 bar liggen

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Meten is weten, gissen is missen!
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar YSB12 20 aug 2022 13:21 #1416536

  • Dobber1
  • Dobber1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
Zo weer terug van vakantie en me maar weer op mijn motortje gestort.
Motor weer even laten lopen, na wat start piloot sloeg de motor aan.
Wat ik nou wil weten is, wat betekend het dat de motor met start piloot wel start en kan dat kwaad?
Als er te weinig compressie zou zijn, dan zou hij denk ik ook met start piloot niet starten. Dus brandstof probleem?
Ik heb 2 filmpjes gemaakt en wilde die posten maar dat lukt niet.
Eerste filmpje dat de motor rond draait maar niet aanslaat, tweede filmpje nadat er start piloot aan te pas kwam liep de motor.
Graag verneem ik jullie advies
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar YSB12 20 aug 2022 13:39 #1416538

starter pilot is een paardenmiddel dus als je dat structueel moet gebruiken is het aan te raden de motor na te (laten) kijken.

Slecht starten kan idd veroorzaakt worden door een slechte compressie, slechte compressie kan te wijten zijn aan
1.) cilinder/zuiger(veren) combinatie
2.) slecht sluitende / verbrande kleppen
3.) lekkende koppakking

Aan de kant van de brandstof, ook gezien je vele roken kan dit veroorzaakt worden door
a.) verstuivers die niet goed verstuiven (afpersen en evt corrigeren)_
b.) inspuittiming maar die verloopt niet zomaar
c.) minuscuul kleine lek in je branndstofleidingen. Aan de aanzuigkant heel moeilijk waar te nemen...

Gezien je olie verbruik ga ik je zuiger/ cilinder verdenken.

Om kosten te drukken zou ik zowieso op locatie je compressie en je verstuivers laten meten, als de compressie waarden te slecht zijn,....ja dan wordt het uitbouwen en wegbrengen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar YSB12 20 aug 2022 14:33 #1416547

  • Dobber1
  • Dobber1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
Hoi Optimaal,

Dank voor je reactie.
Is het nog verstandig om dit seizoen nog af en toe stukjes te varen?
Optie 2 en 3 kunnen in de boot worden uitgevoerd worden lijkt me.
Voor de zuigerveren moet het blok uit elkaar denk ik.

Ik ga is kijken of ik iemand kan vinden dit kan uitvoeren.
Tips ik hoor het graag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar YSB12 20 aug 2022 14:37 #1416548

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5950
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar YSB12 20 aug 2022 15:17 #1416558

Dobber1 schreef :
Hoi Optimaal,

Dank voor je reactie.
Is het nog verstandig om dit seizoen nog af en toe stukjes te varen?
Optie 2 en 3 kunnen in de boot worden uitgevoerd worden lijkt me.
Voor de zuigerveren moet het blok uit elkaar denk ik.

Ik ga is kijken of ik iemand kan vinden dit kan uitvoeren.
Tips ik hoor het graag.

Stuur me maar eens een pb
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar YSB12 20 aug 2022 18:32 #1416597

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1337
Overigens kun je natuurlijk gerust nog een beetje verder varen.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met Arona AD186, zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar YSB12 22 aug 2022 08:36 #1416956

madoc schreef :
Dobber1 schreef :
boarderbas schreef :
Ik heb een YSM12. Technisch zelfde blokje.

Compressie tussen 20 en 25 bar.

En waar heb je die 20-25 bar vandaan ? ik zoek me een ongeluk in alle manuals van Yanmar,..alles staat erin behalve de compressie druk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar YSB12 22 aug 2022 09:03 #1416967

Gepost met de officiële Zeilersforum-app[/quote]
Meten is weten, gissen is missen![/quote]

En ik heb gemeten...18 bar....en nog is het gissen omdat nergens in de manuals staat wat het zou moeten zijn :(

Mijn gevoel zegt dat 18 bar wat laag is....maar mijn gevoel is nog geen manual...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.219 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl