Calidris schreef :
brambo schreef :
De moer komt pas los als de schroef op de as kan bewegen.
De klemming van de schroef op de conus moet goed zijn. Dan beweegt de moer niet.
Brambo, er is geen moer op een schroefas die niet geborgd is.
In theorie in de schoolbanken heb je gelijk.
Moer op de schroefas moet altijd geborgd worden door splitpen of borgpaatje.
Welkom in de scheepvaart.
Och, ik heb 35 jaar ervaring met mijn dagelijkse werk in de scheepvaart. En vele dergelijke gevallen behandeld.
Uiteraard wordt een schroefas moer geborgd. Maar die borging moet niet de schroef voor afvallen beschermen. Noch is de toepassing van locktite een goed idee.
De klemming op de conus, dat is de verbinding. Als de schroef eenmaal gaat bewegen dan gaat ook de borging van de schroefmoer op den duur eraan.
De juiste passing daar gaat het om en daar onbreekt het veelal aan. Wordt onvoldoende gecontroleerd. Als men een schroef besteld is de conus niet altijd identiek aan de conus van de schroefas. Dit moet altijd gecontroleerd worden.
Daarnaast moet de spie met spiebaan de juiste hoogte hebben anders past de conus niet. ondanks het feit dat de moer is aangedraaid.
Bram