Enkele weken geleden een bootje gekocht bij een werf.
Motor uit 2004 met 530 uur op de teller getest tijdens aankoop.
Direct na de koop de werf een beurt laten uitvoeren aan de motor.
Na het overvaren van deze werf naar onze ligplaats grote plas olie onder de motor.
Beetje naïef dacht ik dat de monteur misschien wat olie had gemorst. Alles opgeruimd. Paar dagen later zelf varen 2x 20 minuten max en weer plas olie onder de motor.
Lijkt uit het vliegwielhuis te druppen. Achterste krukaskeerring laat olie door..
Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn behalve dat de keerring versleten is.
Te hoge olie druk? Teveel olie in de motor? Oliepeil staat op max maar blok staat behoorlijk gekanteld. Zorgt dit niet voor meer veel meer olie achter in carter? Gekke vind ik dat in de handleiding van de motor staat dat je het max streepje op de peilstok juist mag ophogen wanneer de motor gekanteld staat. Terwijl enkele monteurs zeggen dat je moet er minder olie in moet doen wanneer de motor is gekanteld.
Stel dat het probleem te veel olie of een te hoge oliedruk is en ik zou dit probleem verhelpen, is mijn krukaskeerring dan nog steeds defect? Met andere worden.. Ontkom ik er niet aan dit deze keerring te moeten vervangen?
Blok is een Sole 17 mini.
Iemand misschien nog ideeën? Hoop enorm op een oplossing waarbij ik niet mijn hele motor uit elkaar hoef te laten halen.
Kan iemand mij die peilstok handleiding uitleggen? Wanneer de motor 20 graden gekanteld staat moet ik dan bij min en max 5 mm er boven gaan zitten? Staat nu op het groene streepje in afbeelding.