Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Yanmar 2GM20 Motorsteunen en/of uitlijning?

Yanmar 2GM20 Motorsteunen en/of uitlijning? 15 aug 2022 21:12 #1415072

Mijn nieuwe kajuitzeiler, een Parker 335hs, heeft bij kruissnelheid een hinderlijke resonantie. Bij minder toeren is dat weg, bij maximaal toeren ook. De motor is een Yanmar 2GM20 met de oorspronkelijke motor uit 2003. De motorsteunen zijn nooit vervangen, dus dat is een potentiële oorzaak. De keurmeester die ik voor de koop heb laten beoordelen en dat op mijn verzoek later nog eens heeft gedaan, zegt dat er niets mis is met de de motorsteunen, maar dat het waarschijnlijk de uitlijning van motor en schroefas is.

Afgelopen zondag heb ik de motor en de steunen nog eens bekeken en e.e.a. er over opgezocht en gelezen. Uiteraard heb ik ook wat filmpjes gemaakt van stationair lopen, half gas zonder vibratie en op 'kruissnelheid', vastgebonden in de box.
Wat mij opvalt is dat m.n. de voorste en zwaarst belaste motorsteunen weinig ruimte aan de bovenzijde hebben. Op de website van Ellebogen, een bekende fabrikant die zeer goede alternatieve voor de originele Yanmar steunen heeft ontwikkeld, staat dat de ruimte boven en onder minimaal 5 mm moet bedragen. Dat is bij mijn motor zeker niet het geval. Wanneer de motor daardoor wat meer naar voren helt krijg je natuurlijk ook een uitlijningsfout.




Stationairlopende motor
www.dropbox.com/s/v9js0gzq0nn43zb/IMG_2518.MOV?dl=0

Stationairlopende motor kk-zijde
www.dropbox.com/s/ntmiyrxxrzsz...KK-zijde%29.mp4?dl=0

Motor op kruissnelheid
www.dropbox.com/s/ntmiyrxxrzsz...KK-zijde%29.mp4?dl=0

Schroefas bij kruissnelheid (waterdruppels komen van het droogmaken van het lekwater van de schroefas)
www.dropbox.com/s/ntmiyrxxrzsz...KK-zijde%29.mp4?dl=0

NB de schroef is een tweeblads Varioprofile vaanstandschroef

Klopt mijn denkrichting, of zien jullie zaken die in nog over het hoofd zie en ook moet overwegen?
Sailing a Parker 335 liftkeel
Laatst bewerkt: 15 aug 2022 21:29 door Sjetonneke.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 Motorsteunen en/of uitlijning? 15 aug 2022 22:08 #1415095

  • mmaassen
  • mmaassen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 744
Ik lees dat jouw schip een schroefas heeft. Dan heb je zeer waarschijnlijk een buitenlager.
Controleer speling van de schroefas in het buitenlager. Kan de oorzaak zijn.
Vervangen van buitenlager heeft in ons schip de resonanties flink verminderd.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Time Out - Elan 333 (2001)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Yanmar 2GM20 Motorsteunen en/of uitlijning? 15 aug 2022 22:10 #1415097

Is de hoogste tijd voor 4 nieuwe motorsteunen. Deze zijn slap en aan vervanging toe. De Yanmar hoort vrijwel stil te staan vanaf zo'n 1200 toeren.
Heb ze ook van Ellebogen. Erg blij mee wat een verschil met de oude.

De schroef is onbeschadigd?

Ps. De versie van motorsteunen.nl is m.i. geen aanrader.
Laatst bewerkt: 16 aug 2022 05:57 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 Motorsteunen en/of uitlijning? 16 aug 2022 11:26 #1415202

De schroefas cutlass bearing is al wel eens vervangen begreep ik van de vorige eigenaar.


Sailing a Parker 335 liftkeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 Motorsteunen en/of uitlijning? 16 aug 2022 13:02 #1415237

  • mmaassen
  • mmaassen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 744
En is dat lager spelingvrij?

De motorsteunen lijken inderdaad aan vervanging toe. Er zit te weinig ruimte meer bovenin tussen de 2 delen. Bij onze Yanmar 2GM20 is dat ca. 4 mm, wat ook redelijk krap lijkt.
Time Out - Elan 333 (2001)
Laatst bewerkt: 16 aug 2022 13:04 door mmaassen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 Motorsteunen en/of uitlijning? 16 aug 2022 15:04 #1415259

  • gURBe
  • gURBe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 281
Staat hij altijd zo te schudden of soms ook niet? Ik heb met mijn 2GM20 problemen met de keerkoppeling die soms wel, soms niet goed vrij komt. In dat laatste geval staat hij stationair soms ook te schudden.
Verdachte is dan de conus die versleten is. Afhankelijk van het type is dat een duur (KM2P-1, plm €400,=) of een heel duur (KM2P, €1200,=) onderdeel.
Sailing: The most expensive way to get somewhere for free
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 Motorsteunen en/of uitlijning? 16 aug 2022 15:18 #1415262

Die conus en de vlakken waar die tegenaan zit kan je eerst nog een paar keer opschuren met kleppenslijppasta.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 Motorsteunen en/of uitlijning? 16 aug 2022 15:44 #1415269

gURBe schreef :
Staat hij altijd zo te schudden of soms ook niet? Ik heb met mijn 2GM20 problemen met de keerkoppeling die soms wel, soms niet goed vrij komt. In dat laatste geval staat hij stationair soms ook te schudden.
Verdachte is dan de conus die versleten is. Afhankelijk van het type is dat een duur (KM2P-1, plm €400,=) of een heel duur (KM2P, €1200,=) onderdeel.

Ik heb geen probleem met de keerkoppeling, maar ik heb met dit schip pas 1 week gevaren
Sailing a Parker 335 liftkeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 Motorsteunen en/of uitlijning? 24 aug 2022 15:20 #1417671

mmaassen schreef :
Ik lees dat jouw schip een schroefas heeft. Dan heb je zeer waarschijnlijk een buitenlager.
Controleer speling van de schroefas in het buitenlager. Kan de oorzaak zijn.
Vervangen van buitenlager heeft in ons schip de resonanties flink verminderd.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Ik heb in ieder geval de motorsteunen laten vervangen. Bij het uitlijnen van de schroefas komt de werf er achter dat de schroefaskoker helemaal los ligt en aan de buitenzijde alleen met siliconenkit vast zit. Die kit is zwart, net als de antifouling.

De koker moet opnieuw ingelamineerd worden. Dit verklaart waarschijnlijk ook feit dat ik telkens een niet geringe hoeveelheid water in de bilge aantrof. Ik verdacht eerste het overdrukventiel van de boiler.
Volgens de werf had het schip hierdoor kunnen zinken.

Bij de keuring is dit niet specifiek opgemerkt, wel dat er een trilling in de aandrijflijn zat en dat deze opnieuw moet worden uitgelijnd.

Uiteraard heb ik de eigenaar om een reactie gevraagd. Hij kon zich niet herinneren ooit kit erop te hebben gedaan. Hij deed overigens zelf alle onderhoud aan het schip.

Het is de vraag of ik hem kan aanspreken op een verborgen gebrek. Ik denk van wel.

https://www.dropbox.com/s/lp5pdu82mc5ouau/Video%2024-08-2022%2015%2047%2011.mp4?dl=0
Sailing a Parker 335 liftkeel
Laatst bewerkt: 24 aug 2022 21:18 door Sjetonneke.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 Motorsteunen en/of uitlijning? 24 aug 2022 15:28 #1417674

  • mmaassen
  • mmaassen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 744
Wat fijn dat je de oorzaak hebt kunnen achterhalen.
Kijken of je de kosten kunt verhalen bij de verkoper. Aan de andere kant, dit probleem had eenvoudig kunnen worden vastgesteld bij aankoop, al dan niet door een keurmeester.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Time Out - Elan 333 (2001)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.124 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl