Weer een heel week-end lopen puzzelen met een 30 PK mercury EFI motor...starten en lopen flinke straal opzij....na 10 minuten half gas gaat de motor in noodloop en controle straal wordt een ienemiene pisstraaltje....
Uiteindelijke oorzaak van de noodloop is dat de motor oververhit raakt dus toen begon de zoektocht.
Thermostaat eruit....geen effect, in zoverre de motor loopt gelijk warm en stopt.
Themperatuur sensor eruit,..dan kijk je zo in de cilinderkoelmantel.....motor starten.....zie dat er geen water langs de cilinders komt....zet mijn vinger op het gat van de tempsensor.....heet water spuit langs mijn duim...okay gat mag kennelijk niet open staan, temp sensor er maar weer in....
thermostaat en staartstuk mee naar de werkplaats, thermostaat controleren met heet water en die is goed.
Staartstuk impellor controleren...is nieuw en goed, spie zit erin dus alles is goed......krap krap krap achter mijn oren....
Impellor weer monteren,...controleren dat de impellor GOED over de spie gaat en de behuizing vastzetten en goed aandraaien...gecontroleerd dat de behuizing goed aansluit op het ondervlak.
Alles weer gemonteerd en......een uurlang volgas en geen storingen meer...
Opvallende zaken...
Bij een koude motor een flinke controle straal....naarmate de motor warmer wordt gaat de thermostaat ook verder op en.....wordt de controle straal fors minder maar er is een CONTROLE straal...
Bij naderinzien kan dat ook wel kloppen,...BB hebben een natte uitlaat,..afhankelijk van de koelwaterloop wordt je controle straal ook minder. Na rustig minder toeren gedraaid te hebben wordt de straal ook weer beter, thermostaat sluit het koude water af.
Bij deze motor gaat het koelwater boven de thermostaat rechtstreeks naar je uitlaat en via de schroef het water weer in....
Bij een warme motor staat de thermostaat dus vol open en gaat er minder naar de controle straal en meer langs je cilinderwanden.
Dus....fluctuatie van controle straal kan idd voorkomen maar er zal altijd iets van een controle straal moeten zijn. Het grootste deel gaat via de uitlaat naar je schroef en die zie je niet.
Bij veel motoren blijft de controle straal gewoon constant, ongeacht de stand van je thermostaat en temperatuur van je motor. vaak voel je dat de controle straal ook warm wordt...bij deze EFI bleef de controle straal koud en dat terwijl de motor volledig op temperatuur was en een uur lang op vollast heeft moeten werken (dus ja met ingeschakelde schroef in de box..)
Lang verhaal kortmakend,..oorzaak was vermoedelijk dat de impellorbehuizing niet volledig aangesloten heeft gezeten op het ondervlak waardoor de impellor niet de volledige oppomp capaciteit had...oorzaak hiervan kan zijn dat de spie van impellor iets scheef heeft gezeten waardoor de impellor niet voldoende kon zakken.