Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Koprevisie Farymann R30

Koprevisie Farymann R30 19 sept 2022 15:51 #1424405

  • Pleisure
  • Pleisure's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 260
Mijn Dehler Optima 92 heeft een Farymann R30 uit 1975 die is ingebouwd onder het gootsteenkastje. Deze R30 drijft een hydraulic pomp aan die op zijn beurt de hydraulische schroefmotor aandrijft.
Ik vermoed dat de kleppen niet goed meer zijn.
Nu heb ik het plan opgevat om deze winter de twee cilinderkoppen te demonteren om ze bij een gespecialiseerd bedrijf te laten beoordelen en zo nodig te laten reviseren.
Bij Machinefabriek Rotterdam (De Farymann dealer) navraag gedaan of dat mogelijk is en of naast nieuwe in- en uitlaatkleppen ook de klepzittingen dan vernieuwd worden.
Hierop kreeg ik het volgende antwoord:
“Helaas is door gebrek aan de benodigde onderdelen, revisie van de R30 motoren niet langer mogelijk.”
Mochten de kleppen verbrand zijn, betekent dit dan dat ik de motor bij het grofvuil kan zetten of zijn er nog alternatieven denkbaar?
Misschien laat ik mijn fantasie teveel de vrije loop, maar heeft iemand bijvoorbeeld nog een R30 in de schuur staan die hij niet meer gebruikt, of zijn de kleppen en klepzittingen door een gespecialiseerd bedrijf nog wel te maken, zodat het motortje nog jaren mee kan.
Is er iemand op het Zeilersforum die me op weg weet te helpen met advies, een adresje van een gespecialiseerd bedrijf of gewoon twee goede vervangende cilinderkoppen?
Ik kijk uit naar de reacties.
Groeten,
Ruud van der Welle
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koprevisie Farymann R30 19 sept 2022 16:18 #1424410

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3089
Pleisure schreef :
Mijn Dehler Optima 92 heeft een Farymann R30 uit 1975 die is ingebouwd onder het gootsteenkastje. Deze R30 drijft een hydraulic pomp aan die op zijn beurt de hydraulische schroefmotor aandrijft.
Ik vermoed dat de kleppen niet goed meer zijn.
Nu heb ik het plan opgevat om deze winter de twee cilinderkoppen te demonteren om ze bij een gespecialiseerd bedrijf te laten beoordelen en zo nodig te laten reviseren.
Bij Machinefabriek Rotterdam (De Farymann dealer) navraag gedaan of dat mogelijk is en of naast nieuwe in- en uitlaatkleppen ook de klepzittingen dan vernieuwd worden.
Hierop kreeg ik het volgende antwoord:
“Helaas is door gebrek aan de benodigde onderdelen, revisie van de R30 motoren niet langer mogelijk.”
Mochten de kleppen verbrand zijn, betekent dit dan dat ik de motor bij het grofvuil kan zetten of zijn er nog alternatieven denkbaar?
Misschien laat ik mijn fantasie teveel de vrije loop, maar heeft iemand bijvoorbeeld nog een R30 in de schuur staan die hij niet meer gebruikt, of zijn de kleppen en klepzittingen door een gespecialiseerd bedrijf nog wel te maken, zodat het motortje nog jaren mee kan.
Is er iemand op het Zeilersforum die me op weg weet te helpen met advies, een adresje van een gespecialiseerd bedrijf of gewoon twee goede vervangende cilinderkoppen?
Ik kijk uit naar de reacties.
Groeten,
Ruud van der Welle
kleppen schuren is miss chien nog wel mogelijk. Neem aan dat motor nog loopt en goed start
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koprevisie Farymann R30 19 sept 2022 16:38 #1424413

  • Pleisure
  • Pleisure's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 260
Klopt, motor loopt en start goed.
Een uitlaatklep is niet meer ruimer te stellen.
Op advies van Machinefabriek Rotterdam toen een ring onder de tuimelaarsbrug (heet dat zo?) geplaatst zodat de klep iets ruimer kon worden gesteld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koprevisie Farymann R30 19 sept 2022 16:56 #1424416

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 947
Passende kleppen zijn altijd wel te vinden, klepgeleiders zijn goed te draaien en zetels zijn heel vaak nog wel te freezen.
Of misschien wel te vervangen.
Die koppen kunnen dus wel gereviseerd worden.

Wel even zoeken naar een goed revisiebedrijf .

De optimaal misschien?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koprevisie Farymann R30 19 sept 2022 17:06 #1424420

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6361
Tegelijk denk ik, dat een moderner motortje op dezelfde plek zetten, of zelfs die pomp electrisch aandrijven, vrij eenvoudig te realiseren is. Eenvoudiger dan een motor die direct op de schroefas uitgelijnd moet worden.
Kijk dus ook, of hermotoriseren niet gewoon de betere optie is. Naast kleppen zal er nog wel veel meer niet leverbaar zijn voor die Farymann.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koprevisie Farymann R30 19 sept 2022 17:16 #1424424

  • Pleisure
  • Pleisure's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 260
De pomp elektrisch aandrijven heb ik ook aan gedacht maar dat gaat voor mij pas spelen als deze motor echt alleen maar sloopwaardig is.
Ik zal me dan wel zwaar moeten inlezen wat de mogelijkheden zijn qua vermogen en benodigde accucapaciteit etc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koprevisie Farymann R30 19 sept 2022 17:31 #1424430

kleppen die niet meer te stellen zijn hebben 1 oorzaak, de zitting en de klep zijn te ver ingebrand of ingeslagen.
In principe zijn alle oude koppen te reviseren, natuurlijk verdient de dealer hier niks aan dus zal het antwoord zijn...oud ijzer bak.

In mijn studie tijd hebben ik nog koppen uit begin 1920 staan reviseren, aangezien die gele farryman aanzienlijk jonger is is dat zeker mogelijk.

Kop onder de freesbank, zitting uitkotteren, dan het liefst geharde zetels inkrimpen. Klep vervangen of slijpen, geheel opelkaar inschuren en je hebt weer milimeters te stellen.

De klepzittingen zijn geharde ringen die je standaard kan kopen, je moet wel op 0,01mm kunnen kotteren aangezien de zitting er zeer strak ingeklemd moet zitten, ook bij warme motor.

Als de klepzitting rechtstreeks in het gietwerk zit (is bij veel oude motoren met een gietijzeren kop) dan zou het ook kunnen zijn dat een nieuwe klep voldoende is omdat die wat dikker is en opnieuw in de hoeken geslepen moet worden. Als je dit goed doet komt de klep ook wat lager te liggen en scheelt je dat de dure kotterbewerking en plaatsen van een geharde zitting.

Een andere mogelijke oplossing (afhankelijk van de klep steel constructie) is om de steel achterop iets weg te slijpen, dan wordt de speling op de tuimelaar ook groter en heb je weer stelbereik. Klepsteel moet dan wel voorzien zijn van een geharde cup waar de tuimelaar op tikt.
Hierbij hoef je dus alleen de klep opnieuw in te schuren.

Zoals je leest nog een hoop opties voordat de schrootbak inzcht komt.
Laatst bewerkt: 19 sept 2022 17:32 door De Optimaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koprevisie Farymann R30 19 sept 2022 17:43 #1424433

  • Pleisure
  • Pleisure's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 260
Hartelijk dank voor deze uitgebreide beschrijving van de mogelijkheden.
Probleem is dan alleen dat er werkzaamheden genoemd worden waar ik me wel een voorstelling van kan maken maar in feite geen idee heb wat het precies inhoud, laat staan welke methode de juiste zou zijn.
Is het niet zo dat als ik de koppen (links en rechts) demonteer en aflever bij een gespecialiseerd bedrijf deze eea beoordeelt en de vlg hen juiste keuze zullen adviseren?
Blijft over welk gespecialiseerd bedrijf lan dit doen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koprevisie Farymann R30 19 sept 2022 17:57 #1424437

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12536
even terug naar het begin
..ik vermoed dat..

Hoezo vermoed je eea?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koprevisie Farymann R30 19 sept 2022 18:31 #1424444

Pleisure schreef :
Hartelijk dank voor deze uitgebreide beschrijving van de mogelijkheden.
Probleem is dan alleen dat er werkzaamheden genoemd worden waar ik me wel een voorstelling van kan maken maar in feite geen idee heb wat het precies inhoud, laat staan welke methode de juiste zou zijn.
Is het niet zo dat als ik de koppen (links en rechts) demonteer en aflever bij een gespecialiseerd bedrijf deze eea beoordeelt en de vlg hen juiste keuze zullen adviseren?
Blijft over welk gespecialiseerd bedrijf lan dit doen?

Ik laat de keuze altijd bij de klant liggen, die kiest uiteindelijk, het is immers zijn portemonai !
Wel adviseer en informeer ik wat de voor en tegens zijn en wat nu wel en niet daadwerkelijk vervangen moet worden.
Bij veel bedrijven wordt je eigenlijk de mening en visie van dat bedrijf in je portemonai gedrukt waar ikzelf een ter....... hekel aan heb.
Veel bedrijven werken dan ook volgens de doctrineerde standaarden,...ik ben nog steeds blij dat ik in mijn studietijd om wat bij te verdienen bij een heel klein revisie bedrijf kon gaan werken die hoofdzakelijk revisie's uitvoerde op motoren waar werkelijk niks voor te krijgen was.

Afleveren bij een revisie bedrijf en wegrijden is wel de hele makkelijke manier, je ziet en leert dus niks, je voelt het bij afname dat dan wel in je beurs.

Afleveren en meekijken evt samen de analyse doen met text en uitleg,...kost meer tijd, leerzaam en vaak leuk. Netto onder de streep ken je je motor dan ook beter en snap je een hoop van je motor beter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koprevisie Farymann R30 19 sept 2022 20:20 #1424467

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3089
Pleisure schreef :
Klopt, motor loopt en start goed.
Een uitlaatklep is niet meer ruimer te stellen.
Op advies van Machinefabriek Rotterdam toen een ring onder de tuimelaarsbrug (heet dat zo?) geplaatst zodat de klep iets ruimer kon worden gesteld.
Dan zou ik dat voorlopig doen. Misschien gaat het dan weer jaren goed en loop je ook niet in dikke kosten ;).Kun je rustig kijken of je een vervangende motor kunt scoren.
Laatst bewerkt: 19 sept 2022 20:22 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koprevisie Farymann R30 19 sept 2022 21:43 #1424476

  • Pleisure
  • Pleisure's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 260
@sy helios,
Terechte vraag.
Gezien het feit dat de uitlaatklep aan het eind van zijn stelmogelijkheid was en opmerkingen van alle stuurlui op de steiger is bij mij het vermoeden ontstaan.
Het lijkt me ook wel plausibel, maar ik weet het niet en heb de kleppen ook niet gezien.

@ De Optimaal,
Helemaal mee eens. Het liefste zou ik het zelf doen, maar mij ontbreekt de kennis.
Ik zou ook graag het hele proces willen meemaken, maar ik betwijfel of een bedrijf daarop zit te wachten.

@madoc,
Die ring heb ik op advies van de Farymann dealer een paar maanden terug geplaatst.
Daarna had de uitlaatklep weer wat ruimte om te stellen.
Ik vraag me daarbij wel af of dit op langere termijn geen problemen kan opleveren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koprevisie Farymann R30 20 sept 2022 05:47 #1424488

"@ De Optimaal,
Helemaal mee eens. Het liefste zou ik het zelf doen, maar mij ontbreekt de kennis.
Ik zou ook graag het hele proces willen meemaken, maar ik betwijfel of een bedrijf daarop zit te wachten."

stuur me eens een PB en doe eens gek :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koprevisie Farymann R30 20 sept 2022 06:44 #1424496

En waarom niet alles er uit, en ipv die hydrauliekmotor een elektromotor.
Diesel is zo 2019.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koprevisie Farymann R30 20 sept 2022 07:06 #1424498

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1156
Alles is een kosten vraag. onderdelen zijn niet te krijgen of moet je maken. Inventariseer hoeveel cash je in je motor en in het systeem wilt stoppen. En hoe betrouwbaar de boel moet zijn? Ben je jong alleen en avontuurlijk dan is een aandrijf probleem een mooi verhaal voor in de kroeg mits de afloop goed is. Ben je met een jong gezin of een onervaren partner dan kan motor problemen als niet prettig ervaren worden waarbij het vertrouwen in een gereviseerde motor oid weer hersteld moet worden. Ben je ouder en moet je op je motor kunnen vertrouwen dat zijn allemaal zaken die je keuze bepalen en ieders keuze anders kan laten uitslaan.

De hydraulische overbrenging electrisch maken is wel heel erg veel verlies in de keten van accu naar schroef. Daarnaast zal je dan de herrie van het hydraulische systeem gaan horen.
Laatst bewerkt: 20 sept 2022 07:06 door FKZ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koprevisie Farymann R30 20 sept 2022 07:24 #1424504

"De hydraulische overbrenging electrisch maken is wel heel erg veel verlies in de keten van accu naar schroef. Daarnaast zal je dan de herrie van het hydraulische systeem gaan horen."

:( :( :( electrische systemen koppel je rechtstreeks aan de schroefas...kan ook het hydraulisch systeem overboord, scheelt je gewicht, verliezen ruimte en storingen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koprevisie Farymann R30 20 sept 2022 09:43 #1424519

  • Pleisure
  • Pleisure's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 260
Duidelijke en verhelderende berichten.
Zodra de boot op de kant staat zal ik de cilinderkoppen demonteren om de staat daarvan (te laten) beoordelen.
Electrische aandrijving lijkt me wel heel luxe, maar komt eerst dan in beeld als de motor verloren is.
Zelfs dan wordt het een moeizame afweging van de kosten.
Voor nu bedankt voor de reacties en ik kom hier op termijn weer terug.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.273 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl