Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Etap 28 Volvo Penta MD7B

Etap 28 Volvo Penta MD7B 10 okt 2022 15:31 #1429231

  • Cube58
  • Cube58's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Hallo iedereen. Ben nieuw hier op dit leuke forum. Ik wil een Etap 28 uit 1984 aanschaffen maar heb bedenkingen bij de motor die er in zit. Een Volvo Penta MD7B . Er is ooit vergeten antivries juist toe te voegen en daardoor is er een miniem scheurtje ontstaan waardoor er een super klein beetje water lekte. Het is gemaakt aan de binnenkant van de motor met een soort coating (net zoiets als je bijvoorbeeld lekke banden kunt dichten..hmm rare vergelijking misschien?) Motor loopt verder prima. Alleen hoe groot is de kans dat er meer schade is ontstaan? En: als ik een nieuwe motor er in wil, hoeveel zou dat gaan kosten? Ik heb nl. geen flauw idee. Moet het perce een volvo penta zijn of juist een ander merk?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etap 28 Volvo Penta MD7B 10 okt 2022 16:29 #1429245

  • Zeerover
  • Zeerover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 423
Een motor van 38 jaar oud zou ik zeker reviseren, een gescheurd motorblok zou ik niet hergebruiken voor revisie. Als je de motor vervangt moet deze ook nog passen op de keerkoppeling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etap 28 Volvo Penta MD7B 10 okt 2022 16:41 #1429251

inbouw technisch is het plaatsen van eenzelfde motor wel aan te raden, een andere motor gaat vaak ook wel gepaard met inbouwkosten ivm aanpassingen van fundatie en overige zaken.
Zelfde motor is 1 op 1 uitwisselen.

Ik heb hier nog een Md7A liggen compleet met saildrive en bediening(skabels)....nagekeken en compressie gemeten. bij interesse stuur maar een pb
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etap 28 Volvo Penta MD7B 10 okt 2022 18:03 #1429274

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1376
Ah, hier het verhaal achter de vraag die ik hier beantwoord heb.

Pim, weet jij of een A'tje op Cube's MS2 kk past?

---

Trouwens, zo lang de scheur echt niet lekt, zou ik me niet direct zorgen maken!! Er is kans dat de scheur met een metaal-epoxy gerepareerd is. Dat kan best goed heel blijven.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Laatst bewerkt: 10 okt 2022 18:07 door daan1508.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etap 28 Volvo Penta MD7B 10 okt 2022 18:27 #1429282

  • Cube58
  • Cube58's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Dank je wel voorje uitgebreide info in de andere topoc :-) Het was idd metaal epoxie wat ze gebruikt hadden… de motor loopt goed. En ik heb geen ervaring met zulke oudere motoren.. hoe lang gaan ze mee. Ik heb ooit motorpech meegemaakt in een druk kanaal, dat wil ik niet nog eens meemaken :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etap 28 Volvo Penta MD7B 10 okt 2022 18:35 #1429285

  • Cube58
  • Cube58's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Ik kan nog geen pb sturen schijnt het, moet nog 2 dagen wachten voordat ik een bericht kan sturen?..
Laatst bewerkt: 10 okt 2022 20:46 door Cube58.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etap 28 Volvo Penta MD7B 10 okt 2022 19:39 #1429297

daan1508 schreef :
Ah, hier het verhaal achter de vraag die ik hier beantwoord heb.

Pim, weet jij of een A'tje op Cube's MS2 kk past?

---

Trouwens, zo lang de scheur echt niet lekt, zou ik me niet direct zorgen maken!! Er is kans dat de scheur met een metaal-epoxy gerepareerd is. Dat kan best goed heel blijven.

De MS2 KK past ook op de A.
De A en de B verschillen geometrisch niet van elkaar, de A heeft dan een CAV inspuitpomp de B een Bosch (?) en zoals in het andere draadje opgemerkt wellicht intern afstel verschillen waardoor er vermogens verschillen zijn ontstaan. Voor de rest zijn de machines haast identiek

Ik heb hier een MD7A 18 Pk met een S110 saildrive waarbij opgemerkt kan worden dan de S110 Saildrive ook op een MD11C past (MD11c zit in mijn eigen boot) en past de S110 ook op een MD11B die weer op zijn beurt uitgerust kan worden met een MS2 KK en zo is het kringetje weer rond.

De MD7A die ik hier heb liggen heeft dus de keuze uit een MS2 KK of een S110 Saildrive compleet met klapschroef en manchet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etap 28 Volvo Penta MD7B 10 okt 2022 19:44 #1429298

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1376
Ik zou me er niet al te veel zorgen om maken!
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etap 28 Volvo Penta MD7B 10 okt 2022 20:11 #1429299

Cube58 schreef :
Dank je wel voorje uitgebreide info in de andere topoc :-) Het was idd metaal epoxie wat ze gebruikt hadden… de motor loopt goed. En ik heb geen ervaring met zulke oudere motoren.. hoe lang gaan ze mee. Ik heb ooit motorpech meegemaakt in een druk kanaal, dat wil ik niet nog eens meemaken :-)

Zolang het scheurtje niet lekt, is er niks aan de hand.

Hoe duurzaam het is, daar valt weinig van te zeggen. Ik geloof niet dat het plotseling misgaat op een druk kanaal door dit scheurtje. In het slechtste geval gaat het weer een beetje lekken, en dan moet je wel wat gaan doen, maar niet direct….

Qua oudere motoren en motorpech, mits je het motortje goed onderhoud hoeft het niet onbetrouwbaar te zijn. Een gloednieuwe ( of nieuwere) heeft wel voordelen, maar ook een prijskaartje…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etap 28 Volvo Penta MD7B 11 okt 2022 12:24 #1429390

  • Cube58
  • Cube58's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Aha maar als het komt doordat ze geen antvries goed hebben gebruikt, dan kan het toch zo zijn dat er ergens anders in de motor ook iets niet goed kan zitten? Motor loopt gewoon goed, anders had je het wel moeten merken toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etap 28 Volvo Penta MD7B 11 okt 2022 12:42 #1429393

Zoals die motor redelijke start, niet rookt als een ketter en niet veel olie/water lekt zou ik er vrolijk mee verder varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etap 28 Volvo Penta MD7B 11 okt 2022 12:43 #1429394

Niet helemaal,...als de scheur zich naar de buitenzijde van je koelkanalen manifesteerd dan merkt je motor er in zijn geheel niets van, er komt immers geen water in je verbranding. Aan de buitenzijde zitten er ook nog eens vriescups in die horen er als eerste uit te springen zodat er verder geen schade aan je motor ontstaat. In jou geval hebben de vriescups kennelijk gefaald of was het daar niet al koud genoeg en is het ergens anders in je blok het volgende zwakke punt gaan scheuren.

Let wel dat als er een klein scheurtje zit deze kleine hoeveelheid dus ook als eerste zal bevriezen en de schade daar zal vergroten.
Gezien de kosten van herste; net wat al eerder geschreven is in de gaten houden en zolang het geen kwaad kan en de motor goed blijft lopen niks aan doen.

In de gaten houden,...zorg dat je motorcompartiment droog is dat wanneer de scheur daadwerkelijk gaat lekken je dit ook gelijk ziet en ziet hoeveel er lekt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etap 28 Volvo Penta MD7B 11 okt 2022 12:52 #1429396

De Optimaal schreef :
..

In de gaten houden,...zorg dat je motorcompartiment droog is dat wanneer de scheur daadwerkelijk gaat lekken je dit ook gelijk ziet en ziet hoeveel er lekt.

Inderdaad goede tip, alles schoon en droog houden en zo nu en dan even met een vette lap er overheen dan zie je tijdig wel of er iets aan de hand is.


Even off topic; zou het ooit nog wel gaan vriezen hier?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etap 28 Volvo Penta MD7B 11 okt 2022 13:01 #1429398

Vette lap zou ik niet doen,...die neemt geen vocht op en zie je dus niks. Gewoon een droog schoon velletje keukenrol.

Of het gaat vriezen,...het kan dooien het kan vriezen....weer een uitdrukking die dan van boord kan ;-)
Anyway we leven tegenwoordig klimaat technisch van de extremen dus ja ik denk wel dat het zal gaan vriezen maar dan kort en heel heftig...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etap 28 Volvo Penta MD7B 11 okt 2022 15:44 #1429416

  • matrav6
  • matrav6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 58
Grote vraag is natuurlijk waar exact de scheur zich bevind. Wellicht is het in een deel dat makkelijk te vervangen is voor een nieuw (gebruikt) deel zonder scheur? Zelf zou ik dat vervangen als het kan.

Verder is de vraag hoe de scheur gerepareert is. Ik lees met een soort epoxy, maar is het deel met de scheur gedemonteerd en gerepareerd of is er (zoals met een autoband inderdaad) een epoxymiddel in het systeem gemikt dat de scheur heeft gedicht? In het laatste geval kun je er donder op zeggen dat er op meerdere plekken epoxy opgehoopt zit, misschien ook ergens waar je het eigenlijk niet wilt hebben.

Ik zou in ieder geval ook checken of er geen koelvloeistof in de olie komt en dat er geen zeewater in de koelvloeistof komt. Maar als de motor na reparatie al langere tijd goed loopt zonder problemen moet dat niet het geval zijn natuurlijk.
- Martijn -

Happy 27 :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etap 28 Volvo Penta MD7B 11 okt 2022 16:30 #1429420

  • Cube58
  • Cube58's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Het scheurtje is vanuitde buitenkant met een speciale kit dichtgemaakt heb ik nu begrepen..dus er is niet vanuit de binnenkant iets gedaan…. Die kit kon tegen hoge temperaturen…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etap 28 Volvo Penta MD7B 11 okt 2022 17:54 #1429428

Let wel op, scheuren in gietwerk blijven doorscheuren ook onder de reparatie door. Als men het redelijk wil doen wordt er op het begin en einde van de scheur een klain gaatje geboord als spanningsbreker, daarna met een soort epoxy herstellen, als het kan met aflassen.

Dus....iets meer info waar de scheur zich bevind (onderdeel, plaats) zou beter zijn zodat je een beter advies kan krijgen
Laatst bewerkt: 11 okt 2022 17:55 door De Optimaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etap 28 Volvo Penta MD7B 11 okt 2022 18:17 #1429432

  • Cube58
  • Cube58's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
De Optimaal schreef :
Let wel op, scheuren in gietwerk blijven doorscheuren ook onder de reparatie door. Als men het redelijk wil doen wordt er op het begin en einde van de scheur een klain gaatje geboord als spanningsbreker, daarna met een soort epoxy herstellen, als het kan met aflassen.

Dus....iets meer info waar de scheur zich bevind (onderdeel, plaats) zou beter zijn zodat je een beter advies kan krijgen

Thnx! Ik ga kijken of ik snel een foto kan maken..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Etap 28 Volvo Penta MD7B 11 okt 2022 19:25 #1429445

Goedkope baby luiers halen bij het kruitvat, perfecte absorptie voor schone bilge en toch een indicatie van de bron des lekkages.
--
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etap 28 Volvo Penta MD7B 11 okt 2022 19:28 #1429447

Hoi, is dat mijn buur bootje, La nouvelle in Heeg? leuk schip!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etap 28 Volvo Penta MD7B 11 okt 2022 19:42 #1429448

De Optimaal schreef :
Vette lap zou ik niet doen,...die neemt geen vocht op en zie je dus niks. Gewoon een droog schoon velletje keukenrol.

...

Vette lap was meer als beeldspraak bedoeld. Maar als je een met een lap/doek over je motor gaat, wordt je als van zelf gedwongen om er even aandacht aan te geven en valt het je sneller op dat er iets is dat attentie nodig heeft. Dit geldt overigens ook voor de rest van je boot. (en je fiets en je auto, en ...)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etap 28 Volvo Penta MD7B 11 okt 2022 20:03 #1429454

keeszeiler schreef :
De Optimaal schreef :
Vette lap zou ik niet doen,...die neemt geen vocht op en zie je dus niks. Gewoon een droog schoon velletje keukenrol.

...

Vette lap was meer als beeldspraak bedoeld. Maar als je een met een lap/doek over je motor gaat, wordt je als van zelf gedwongen om er even aandacht aan te geven en valt het je sneller op dat er iets is dat attentie nodig heeft. Dit geldt overigens ook voor de rest van je boot. (en je fiets en je auto, en ...)

:laugh: :laugh: :woohoo: sorry...te serieus op je schrijven geweest...en idd vette lap ergens langshalen is een bekende beeldspraak.....Inmiddels weet ik uit ervaring dat sommige beginners dit heel letterlijk opvatten :cheer:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etap 28 Volvo Penta MD7B 11 okt 2022 21:09 #1429463

  • Cube58
  • Cube58's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
JSchellekens schreef :
Hoi, is dat mijn buur bootje, La nouvelle in Heeg? leuk schip!

Ja klopt idd. Je kent het schip dus?:-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etap 28 Volvo Penta MD7B 12 okt 2022 07:03 #1429488

Kennen is niet het woord. Het ligt 1.5 jaar naast ons en we zien het af en toe varen en spreken af en toe de eigenaar zoals je dat met buren doet....

Ik heb voordat we onze wat grotere en langzamere langkieler kochten ook naar de etap 28 gekeken, vandaar mijn reactie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.162 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl