We zijn weer even verder in de tijd, je meldt weer witte rook.
Je hoort na enkele minuten zeker boven de 12grd C geen wolken witte rook te zien.
Stationair mag dit best even, maar zelfs na 5 minuten draaien in stationair moet de rook wel weg zijn.
Ok, er zijn drie opties die het meest waarschijnlijk zijn:
Olie
Olie is over het algemeen grijs en je ruikt het ook; het stinkt en je oliepeil daalt na gebruik.
Water
Water (koelwater) dan via een lekke koppakking of een ander lek in de verbrandingskamer komt is wit en geurloos, het is stoom.
Oververhitting / verstopping in het koel systeem
De thermostaat is defect en de motor wordt te heet; het water dat binnen komt dus ook en wordt stoom.
Een prop in je koelsysteem (waterplant, vuil, mosseltje) zorgt er ook voor dat de motor te heet wordt door te weinig koelwater, ergo; stoom.
Laat je motor even paar minuten lopen. Maar niet heet laten worden.
Stop 'm dan en haal er een bougie uit.
Het schroefdraad mag wat zwart zijn maar de laatste twee windingen (van onder af bekeken) niet.
Zit het zwart hoger en zelfs op de bougie, dan is het olie. Een beroet vonkdeel is olie.
Is de bougie (vonkdeel) wel schoon maar zilvergrijs / grijs? Dat is water, los van water wat je misschien ziet op de bougie als damp.
Laat, als alles goed is, de motor lopen op Aspen en ga een stukje varen!
GEEN euro95!!! Ook even geen E5.
Zet 'm in stationair.
Voel dan na een kwartier even aan de koelstraal (controle straaltje).
Heb je een brandwond? Helaas, dan is de motor veel en veel te heet.