Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Rook buitenboordmotor, 4-stroke, is dit normaal?

Rook buitenboordmotor, 4-stroke, is dit normaal? 29 okt 2022 10:14 #1433525

Er komt condens/witte rook uit mijn buitenboordmotor, zie video:

De motor is (inmiddels) warm en is een 4 stroke.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rook buitenboordmotor, 4-stroke, is dit normaal? 29 okt 2022 10:23 #1433527

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6010
horen de uitlaatgassen niet onderwater bij de schroef eruit te komen ?
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rook buitenboordmotor, 4-stroke, is dit normaal? 29 okt 2022 10:46 #1433533

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3593
peter1 schreef :
horen de uitlaatgassen niet onderwater bij de schroef eruit te komen ?

Zie ik ook bubbels.

Was t toevallig fris en vochtig?

JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rook buitenboordmotor, 4-stroke, is dit normaal? 29 okt 2022 11:28 #1433537

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7163
dit doet mn diesel ook bij deze weersomstandigheden. lijkt niks aan de hand.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rook buitenboordmotor, 4-stroke, is dit normaal? 29 okt 2022 15:51 #1433578

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1321
Dit is ongewoon.
De uitlaatgassen bij dit type komen via de schroef het water in.
Als de motor stationair draait dan via de buitenlucht.
Na 5 minuten draaien, ook bij flinke kou, zie en ruik je bijna niets meer.

Mogelijke oorzaken:
Op de zij gelegen en je verbrandt olie
Lekkende koppakking en koelwater komt als stoom via je stationair uitlaat naar buiten
Condensatie, koude buitenlucht en warme uitlaatlucht (onwaarschijnlijk) of de uitlaatgassen zijn te heet, de thermostaat is kapot.

Zou de motor even na laten kijken of bespreken met je dealer.
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rook buitenboordmotor, 4-stroke, is dit normaal? 30 okt 2022 10:00 #1433726

Als het goed is verdwijnt de gasstroom uit die opening zodra je de motor vooruit zet. Er zit een klepje in dat het uitlaatgas de juiste kant op stuurt. In het Engels noemen ze dit een [url=http://poppet valve yamaha exhaust]poppet valve. [/url]

Als de uitlaatgasstroom niet via je schroef komt als je vooruit schakelt dan zit dat klepje vast. Is een simpel dingetje, even een tikje geven is meestal voldoende.

Als je schakelt, het gas gaat via je schroef, en de belletjes die bovenkomen bevatten rook, dan wordt er olie mee verbrand. Zie dan de opmerkingen hierboven.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rook buitenboordmotor, 4-stroke, is dit normaal? 30 okt 2022 10:28 #1433729

  • Al800
  • Al800's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 73
Ik ben het met H700 eens, ik heb zelf een Yamaha 8pk hight thust ,,, bij de mijne komt er alleen beetje damp van het water straaltje… uit de stationair uitlaat komen alleen uitlaatgassen… geen straal met stoom!!! Heel af en toe komt er wat water mee, doch niet veel.

Dat Is inderdaad niet goed!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rook buitenboordmotor, 4-stroke, is dit normaal? 31 okt 2022 11:11 #1433985

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6704
Wat een fijn forum is dit toch! Nooit geweten van die poppet valve. Wij hadden bij onze, verder probleemloze, 9.9 High Thrust last van uitlaatgassen in de kuip en de kajuit, vooral bij recht tegen de wind in varen. Ik heb er speciaal een pijpje voor op de bovenwater-uitlaat gezet om het gas alsnog het water in te leiden. Dat werkt overigens prima, maar een goed werkende klep is natuurlijk beter.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rook buitenboordmotor, 4-stroke, is dit normaal? 13 nov 2022 18:56 #1437322

Aquaplanning schreef :
Als het goed is verdwijnt de gasstroom uit die opening zodra je de motor vooruit zet. Er zit een klepje in dat het uitlaatgas de juiste kant op stuurt. In het Engels noemen ze dit een [url=http://poppet valve yamaha exhaust]poppet valve. [/url]

Als de uitlaatgasstroom niet via je schroef komt als je vooruit schakelt dan zit dat klepje vast. Is een simpel dingetje, even een tikje geven is meestal voldoende.

Als je schakelt, het gas gaat via je schroef, en de belletjes die bovenkomen bevatten rook, dan wordt er olie mee verbrand. Zie dan de opmerkingen hierboven.

@Aquaplanning had gelijk, een corrigerende tik lijkt het probleem opgelost te hebben. Nu ipv rook, een hoop meer belletjes, zoals het hoort.

Dank!
Laatst bewerkt: 13 nov 2022 18:57 door martin123.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rook buitenboordmotor, 4-stroke, is dit normaal? 14 nov 2022 09:24 #1437441

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6704
Volgens deze bron is de functie van de poppet valve een andere dan hierboven beschreven. :huh:
Roald

Never follow a Southerly!
Laatst bewerkt: 14 nov 2022 09:24 door Eclips.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rook buitenboordmotor, 4-stroke, is dit normaal? 14 nov 2022 10:18 #1437465

  • Vronsky
  • Vronsky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 348
Ik heb een Suzuki DF 115A.
Wat je ziet, komt uit de waterstraal opening.
Rook kan olie zijn of waterdamp, waterdamp zou vlug moeten verdwijnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rook buitenboordmotor, 4-stroke, is dit normaal? 29 okt 2024 07:32 #1593997

  • Rogertje
  • Rogertje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 130
Even een bump van dit Topic: Afgelopen zaterdag hebben we onze boot naar de winterstalling gevaren.Het viel mij op dat er veel uitlaatgassen achter uit de motor kwamen. Hier hebben we normaal nooit last van. Zou het kunnen dat die klep door het langre stilstaan vast is gaan zitten? Er word hierboven gesproken over een "tikje tegen de klep" maar wat moet ik me daar bij voorstellen? En waar zit die klep precies?

Motor heeft verder goed gelopen tijdens de trip. Het is een Yamaha 2 cylinder 6PK 4stroke.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rook buitenboordmotor, 4-stroke, is dit normaal? 29 okt 2024 14:41 #1594077

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5173
Was het een lange tocht en bleef de 'rook' de gehele tijd aanwezig of werd het minder? Je ziet nu vaker en zeker in de ochtend, als je de motor start er door een lage buitentemperatuur meer damp/rook zichtbaar is. Uiteindelijk moet dit na een minuut of 15 wel verdwijnen.
Het gegeven dat de motor probleemloos liep zou hier op kunnen wijzen.

René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rook buitenboordmotor, 4-stroke, is dit normaal? 30 okt 2024 07:41 #1594168

  • Rogertje
  • Rogertje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 130
Ja ik dacht idd ook iets van condens omdat het wat kouder en vochtiger was, maar het bleef de hele tocht, ongeveer 1,5 uur aanwezig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rook buitenboordmotor, 4-stroke, is dit normaal? 30 okt 2024 07:57 #1594169

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5173
Rogertje schreef :
Ja ik dacht idd ook iets van condens omdat het wat kouder en vochtiger was, maar het bleef de hele tocht, ongeveer 1,5 uur aanwezig.

Te veel olie? Is de olie vers?
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rook buitenboordmotor, 4-stroke, is dit normaal? 30 okt 2024 08:06 #1594170

  • Rogertje
  • Rogertje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 130
begin van het seizoen nieuwe olie erin, verder niks meer bijgevuld of zo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rook buitenboordmotor, 4-stroke, is dit normaal? 30 okt 2024 09:17 #1594176

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1321
We zijn weer even verder in de tijd, je meldt weer witte rook.
Je hoort na enkele minuten zeker boven de 12grd C geen wolken witte rook te zien.
Stationair mag dit best even, maar zelfs na 5 minuten draaien in stationair moet de rook wel weg zijn.

Ok, er zijn drie opties die het meest waarschijnlijk zijn:

Olie
Olie is over het algemeen grijs en je ruikt het ook; het stinkt en je oliepeil daalt na gebruik.

Water
Water (koelwater) dan via een lekke koppakking of een ander lek in de verbrandingskamer komt is wit en geurloos, het is stoom.

Oververhitting / verstopping in het koel systeem
De thermostaat is defect en de motor wordt te heet; het water dat binnen komt dus ook en wordt stoom.
Een prop in je koelsysteem (waterplant, vuil, mosseltje) zorgt er ook voor dat de motor te heet wordt door te weinig koelwater, ergo; stoom.

Laat je motor even paar minuten lopen. Maar niet heet laten worden.
Stop 'm dan en haal er een bougie uit.
Het schroefdraad mag wat zwart zijn maar de laatste twee windingen (van onder af bekeken) niet.
Zit het zwart hoger en zelfs op de bougie, dan is het olie. Een beroet vonkdeel is olie.

Is de bougie (vonkdeel) wel schoon maar zilvergrijs / grijs? Dat is water, los van water wat je misschien ziet op de bougie als damp.

Laat, als alles goed is, de motor lopen op Aspen en ga een stukje varen!
GEEN euro95!!! Ook even geen E5.
Zet 'm in stationair.
Voel dan na een kwartier even aan de koelstraal (controle straaltje).
Heb je een brandwond? Helaas, dan is de motor veel en veel te heet.
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Laatst bewerkt: 30 okt 2024 09:17 door H700.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rook buitenboordmotor, 4-stroke, is dit normaal? 30 okt 2024 09:33 #1594177

  • Rogertje
  • Rogertje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 130
"We zijn weer even verder in de tijd, je meldt weer witte rook."

Voor de duidelijkheid, ik was niet de topicstarter, maar haak even in omdat ik afgelopen zaterdag ongeveer dezelfde symptomen had. Bij mij zijn het naar mijn mening zeker uitlaatgassen. Dus op een of andere manier gaan die nu niet via de propellor onder water naar buiten, maar via de uitlaat achter op de motor. Omdat in dit topic werd gezegd dat er een klep is die de uitlaatgassen naar de propellor sturen als je de motor in zijn vooruit zet was ik benieuwd waar die klep precies zit en of ik die zelf weer gangbaar kan maken dmv een tikje of zo. Motor is nu van de boot af. Ik wil zaterdag de motor op de bok zetten en even kijken en dan ook Aspen erin voor de winter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rook buitenboordmotor, 4-stroke, is dit normaal? 30 okt 2024 09:35 #1594178

In deze tijd van het jaar zou ik er niet mee zitten. Luchtvochtigheid is boven de 90%!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rook buitenboordmotor, 4-stroke, is dit normaal? 30 okt 2024 10:16 #1594180

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1321
Rogertje schreef :
"We zijn weer even verder in de tijd, je meldt weer witte rook."

Voor de duidelijkheid, ik was niet de topicstarter, <knip> Ik wil zaterdag de motor op de bok zetten en even kijken en dan ook Aspen erin voor de winter.

Ah! Helder!
Sowieso verdient dit wat aandacht, laat even weten wat je aantrof?
Ik heb een Yamaha gehad met een defecte thermostaat die dus ook witte rook uitbraakte.
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rook buitenboordmotor, 4-stroke, is dit normaal? 30 okt 2024 10:27 #1594185

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3579
keeszeiler schreef :
In deze tijd van het jaar zou ik er niet mee zitten. Luchtvochtigheid is boven de 90%!
Plus een lagere luchttemperatuur waardoor de waterdamp in de uitlaatgassen sneller condenseert en zichtbaar wordt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.176 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl