Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: motor winterklaar maken

motor winterklaar maken 02 nov 2022 08:36 #1434461

Aha, op die fiets. Dan snap ik het.
Dat kan dus alleen als je bij de waterinjectie in de uitlaat kan ingrijpen.
Ik denk dat dat bij veel motoren niet zomaar kan.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

motor winterklaar maken 24 okt 2024 12:41 #1593161

Met het risico op een hoop gezucht en gesteun, toch een vraag over winterklaar maken waar ik het antwoord niet zo op kon vinden. Ik heb heel wat info gezocht en gevonden en was eigenlijk van plan om de motor op de kant winterklaar te maken. Waarom? Ik heb een volle fles niet bio-afbreekbare anti-vries staan en omdat je dan kunt zien wanneer het systeem gevuld is met anti-vries (mijn uitlaat bevind zich ongeveer op de waterlijn, vandaar.

Nu moet ik voor het kranen minstens een half uur varen, dus de motor is voor het kranen zeker warm maar hoelang blijft een motor warm genoeg om nog winterklaar te maken? hij moet natuurlijk gekraant, afgespoten en op z'n plek gezet worden... Zou het dan nog warm genoeg zijn? Of kan ik echt beter op zoek naar de thermostaat en deze verwijderen? Als deze verwijderd is, heb ik dan een open verbinding met het koelwater systeem?
Of kan ik toch beter bio-antivries kopen en dan maar (omdat ik niet kan zien wanneer het systeem gevuld is) voldoende (hoeveel is voldoende?) anti-vries er doorheen jagen?
Vroeger FJ en OK-jol gezeild, na jaren eindelijk weer een eigen boot (V22) en nu een upgrade naar een FS26
Laatst bewerkt: 24 okt 2024 12:42 door dyanemaniac.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

motor winterklaar maken 24 okt 2024 13:21 #1593166

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8143
Ik haal voor het vullen met antivries, de thermostaat eruit en tap het blok af. Dan zit er minimaal water in.
Tussen de aansluiting van de waterpomp op het blok en de behuizing van de thermostaat, zit bij mij een slang; de bypass. Die knijp ik met een lijmklem dicht. Daardoor pomp je alles gegarandeerd door het blok en niet rechtstreeks (via de bypass) de uitlaat in.

Op deze manier is weet je zeker dat als er antivries uit de uitlaat komt, dat het systeem goed gevuld is en hoef je niet eerst warm te draaien.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

motor winterklaar maken 24 okt 2024 13:40 #1593169

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27624
@dyanemaniac: als ik je goed begrijp wil je eigenlijk twee dingen weten.

1. Is de motor na het kranen en wegzetten nog warm genoeg om de olie makkelijk te kunnen verversen? 'Olie verversen' noem je nergens, maar dat is het enige aspect aan winterklaar maken dat een warme motor vereist.

2. Hoe antivries in het koelsysteem te brengen?

Wat betreft 1.: ik zou de olie verversen voor de boot uit het water gaat.
Meestal gaan er nog wel wat minuten heen tussen het moment van aankomst bij de kraanplaats en het moment dat je uit het water wordt gehesen. Als daar een speling van pakweg 20 minuten tussen zit, begin je direct na aankomst met het uitpompen van de oude olie. Bij voorkeur zit de nieuwe olie er al in als de boot in de kraan hangt. Dan kun je de motor in het water nog even laten draaien om de nieuw olie door de motor te verspreiden.
Vaar desnoods wat vroeger dan de afgesproken tijd naar de winterberging.

2. Vraag: is het een direct of een indirect gekoelde motor?
Een kleine indirect gekoelde motor heeft meestal genoeg aan 2,5 liter om de warmtewisselaar en de uitlaat te geheel met antivries te vullen. Bij een direct gekoelde motor zal er wat meer nodig zijn.

Ik heb zelf een t-stukje in de buitenwateraanvoer zitten, met een afsluiter waarop weer een stukje slang zit. Buitenboordkraan dicht, afsluiter op t-stuke open en op het t-stuk een stukje slang in de can met antivries, waar meestal 5 liter in zit. Motor starten en als de can half leeg is: motor uit (indirect gekoelde motor). Bij een direct gekoelde motor jas je er desnoods de hele can doorheen.

Het blijft altijd beter om iemand naar het water uit de uitlaat te laten kijken. Ook al zit die uitlaat op de waterlijn; zolang hij niet helemaal onder zit, zie je altijd wel kleurverschil. De antivries uit de uitlaat zien komen geeft de beste garantie dat het betreffende circuit helemaal met antivries gevuld is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

motor winterklaar maken 24 okt 2024 13:50 #1593171

Wadloper schreef :
@dyanemaniac: als ik je goed begrijp wil je eigenlijk twee dingen weten.

Excuus, Ik bedoelde met name het zorgen dat het niet stuk vriest.

Ik wil eerdaags de motor warm varen, olie en filter en brandstoffilter wisselen. (Dus enkele dagen voordat ik de boot naar de winterberging vaar)

Het gaat nu echt om de anti-vries. Het warm varen is nodig vanwege de thermostaat die open moet staan. Ik heb een direct gekoelde motor (buitenwater door blok heen). dus; met warme motor (vanwege thermostaat), buitenwaterkraan dicht, starten en via wierfilter anti-vries toevoegen totdat het er van achteren uitkomt.
Koezt schreef :
Ik haal voor het vullen met antivries, de thermostaat eruit en tap het blok af. Dan zit er minimaal water in.
Tussen de aansluiting van de waterpomp op het blok en de behuizing van de thermostaat, zit bij mij een slang; de bypass. Die knijp ik met een lijmklem dicht. Daardoor pomp je alles gegarandeerd door het blok en niet rechtstreeks (via de bypass) de uitlaat in.

Op deze manier is weet je zeker dat als er antivries uit de uitlaat komt, dat het systeem goed gevuld is en hoef je niet eerst warm te draaien.

OK, misschien een handigere manier. dan kan het desnoods met echt koude motor en desnoods zelfs op een later moment. Ik zal eens op zoek naar de thermostaat. (Dat klinkt nu alsof ik er helemaal geen verstand van heb. dat valt wel mee, ik rij een oldtimer die ik ook van a-z heb opgeknapt en gereviseerd, maar ik heb gewoon nog geen tijd gehad om deze motor aandachtig te bekijken (ook vanwege de weinige ruimte en liever willen varen dan klussen)
Vroeger FJ en OK-jol gezeild, na jaren eindelijk weer een eigen boot (V22) en nu een upgrade naar een FS26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

motor winterklaar maken 24 okt 2024 13:57 #1593173

Het is denk ik 5 jaar terug dat in antivries in mijn direct gekoelde blok heb gedaan.

Ze ligt de afgelopen 2 winters in het water. Zolang de boot niet in het ijs ligt, zit er geen ijs in de boot. Als het gaat vriezen heb je meestal ruim van tevoren wel door dat het tocht tijd word antivries te gbruiken, maar dat is al jaren niet nodig. Ook als je op de kant staat moeten het echt ook overdag flink vriezen wil je blok bevriezen.

Wil je graag gerust zijn, dan kan je preventief wat er in gooien, maar ik vind dat overbodige moeite en zonde van het bijzonder giftige goedje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.113 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl