Wat het vervangen betreft heb je volledig gelijk, daarvoor moet de boot wel uit het water.
Echter wanneer een stopbuspakking verkeerd wordt gebruikt en de gland bv te strak wordt aangedraaid en de vetkoorden verbranden en hard worden, dan kun je `m ook hijsen. Een stopbuspakking heeft altijd aandacht en enige kennis van zaken nodig anders zijn het voor je het in de gaten heb ondingen.
Ter aanvulling:
1 het Volvo schroefaspatent heeft ook een dubbele afdichting (ik dacht zelfs drie), Een keer per jaar heeft de afdichting aandacht nodig, vlak voor te water even van een kloddertje milieuvriendelijk vet voorzien en meteen na de te waterlating even ontluchten.
Voor de rest totaal geen omkijken meer naar. Das lekker!
2 En water is een uitstekend smeermiddel. Dat ligt niet aan het water maar tussen welke materialen het gebruikt wordt. Laat nou net rubber op glad RVS zich met water uitstekend smeren. Slimme jongens die Volvo mannetjes.
Wanneer zo`n volvo seal afscheurt, (wat voor mij nieuw is dat dat ooit is gebeurd), dan moet dat een externe oorzaak hebben, die scheuren niet zomaar plotseling af. Ik zei net al dat het slimme Volvo mannetjes zijn, die accepteren dat niet.
Wat ik (persoonlijk) tegen een olie gesmeerde afdichting heb is dat het vroeg of laat een keer gaat lekken en dan heb je een rommeltje + zo`n olie tankje op een ongelukkige plaats wil ik ook niet. Kwetsbaar. Ik weet niet of je wel eens met je bootje op zee kom, maar daar beweegt het water nog al en in de bakskist dondert er onder pittige omstandigheden wel eens een pikhaak of een iets anders van z`n plek en dan wil ik niet dat het zo`n tankje kan beschadigen. Nogmaals dit zijn persoonlijke redenen.
Overigens in Engeland zijn geloof ik afgelopen jaar politieke rellen ontstaan over de schroefasafdichtingen van HMS Queen Elizabeth, laten we dat hier maar niet doen. Ciao.