Reed schreef :
Meer schepen hebben dat, ik dacht de Albin Vega ook.
Je merkt er niet zo veel van en bijkomend voordeel is dat de as te vervangen is zonder dat je het roer hoeft te demonteren.
Een Vega vaart achteruit voor geen meter, de eerste 5-10 meter reageert de boot helemaal niet. Daarna gaat ie misschien de richting op die je wilt. Als je geluk hebt. Heb er zelfs een hulproer bij (after-market, zo'n beetje standaard op een Vega), maar heb niet het idee dat ie iets doet. Sturen achteruit doe ik door een klapje vooruit te geven, de boeg te richten en dan weer achteruit te varen.
Of de asymmetrische schroefas (inderdaad ook aanwezig op de Vega) een bijdrage levert aan al deze ellende, weet dat niet zo, ben niet anders gewend. Weet wel dat een schroef boven het roer 'suboptimaal' is zeg maar.
En ow ja, heb een enorm wieleffect. Aanleggen aan stuurboord is een crime. Maar verder wel een prima boot hoor hahahahaha